Pepp på akuten del 2

Började som sagt igår med smärta kring revben, upp mot axel. Ändå överkomlig smärta.
Gick bra i morse, tills jag kom hem från jobbet, aldrig varit med om liknande smärta 🙃

Hamnade på akuten, skiktröntgen gjord, jag har då små proppar i lungan.

Ska äta blodförtunnande i 6 månader, och det blir inga mer p-piller.
Blir kvar över natten och ska snart få mitt första mål mat sen 07 i morse 🙃

Det går bra nu.
 

Vaknade vid 03 inatt av att jag i princip inte kunde röra mig för att det högg, klev upp, tog alvedon och la mig sen på min triggerboll.

Det var nog bara en låsning pga att jag varit lite wild and crazy och testat sova på sidan för nu känns det bättre igen :cautious:

Kroppen, snälla samarbeta!!!
 
Vaknade vid 03 inatt av att jag i princip inte kunde röra mig för att det högg, klev upp, tog alvedon och la mig sen på min triggerboll.

Det var nog bara en låsning pga att jag varit lite wild and crazy och testat sova på sidan för nu känns det bättre igen :cautious:

Kroppen, snälla samarbeta!!!

Absolut en låsning! Kunde gå till fysioterapeuten obehindrat och kan nu ta djupa andetag :banana:
Hoppar på och jobbar 25% imorgon igen.
 
Funderar om jag borde ta och ringa sjukhuset.

Enligt dom skulle jag få träffa en kardiologi och efter den undersökningen skulle det beslutas hur länge jag skulle fortsätta äta blodförtunnande.

Har inte hört nåt och har käkat blodförtunnande i 7 månader nu ungefär. Men det kanske är jättelånga tider, eller så har de glömt bort mig 😁
 
Funderar om jag borde ta och ringa sjukhuset.

Enligt dom skulle jag få träffa en kardiologi och efter den undersökningen skulle det beslutas hur länge jag skulle fortsätta äta blodförtunnande.

Har inte hört nåt och har käkat blodförtunnande i 7 månader nu ungefär. Men det kanske är jättelånga tider, eller så har de glömt bort mig 😁
Hör dig för, det kostar inget.
 
Whoop! Hoppas jag får sluta med blodförtunnande efter detta ☺️ hade varit mer passande med 14 februari tho 😂

En grej jag inte riktigt fattar är, varför ska man kolla hjärtat när man haft proppar i lungan? Är det pga blodförtunnande?
1000033000.jpg
 
Whoop! Hoppas jag får sluta med blodförtunnande efter detta ☺️ hade varit mer passande med 14 februari tho 😂

En grej jag inte riktigt fattar är, varför ska man kolla hjärtat när man haft proppar i lungan? Är det pga blodförtunnande?
Visa bifogad fil 137599

Man vill nog se att hjärtat jobbar som det ska när det pumpar så inte de har tendenser att flimra för då riskerar blod ställer sig och börjar koagulera (stelna) i hjärtat och sen när det kommer iväg är risken stor att det sätter en propp utanför hjärtat 🤗
 
Whoop! Hoppas jag får sluta med blodförtunnande efter detta ☺️ hade varit mer passande med 14 februari tho 😂

En grej jag inte riktigt fattar är, varför ska man kolla hjärtat när man haft proppar i lungan? Är det pga blodförtunnande?
Visa bifogad fil 137599
Proppar i lungorna kan ibland (dock främst i samband med kronisk embolisering) ge påverkan på hjärtats högra kammare. Man vill förmodligen se att högerkammarfunktionen ser bra ut. Låter som en rutinmässig undersökning.
 
Proppar i lungorna kan ibland (dock främst i samband med kronisk embolisering) ge påverkan på hjärtats högra kammare. Man vill förmodligen se att högerkammarfunktionen ser bra ut. Låter som en rutinmässig undersökning.

Ah, det visste jag inte 😊
Då får dom kolla mitt blåsljud i samma veva!
 
Proppar i lungorna kan ibland (dock främst i samband med kronisk embolisering) ge påverkan på hjärtats högra kammare. Man vill förmodligen se att högerkammarfunktionen ser bra ut. Låter som en rutinmässig undersökning.

Är det vanligt förekommande? Har ålder någon betydelse? Förlåt @pepp för trådkap, men är nyfiken/intresserad av det medicinska 😃
 
Jag som också haft LE fick dock högarkammarsvikt i och med det. För precis som någon skrev ovan kan proppar ge just påverkan på höger kammare. På mig märktes det dock tydligt att hjärtat var påverkat, det slog i mellan 150-170 slag/minuten. Gissar på att de görs av rutin om man haft LE.

För övrigt vet jag fler utöver mig som fått LE efter preventivmedel och både jag och dem har fått blodförtunnande i ett års tid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 891
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp