Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Men finns det typ orörda grönytor eller klippor där? Tänker mig att det mest brukar vara smutsig mark och smutsiga bänkar i hamnar inne i städer :o

Kl
Idag när jag var ute och promenad i vanlig ordning så slog mig tanken! Jag jämför mig alldeles för mycket med andra människor. Så rädd för vad folk ska tycka och tänka hela tiden.
Nu mår jag bra så länge vi har de ljust nästan hela dagarna. Men så fort de kommer vända till mörkare tider igen kommer jag självklar i vanlig ordning trilla ner i Depp träsket. Just nu är jag också rädd att jag inte kommer att få några mediciner tills dess ... Har inte hört nått ännu från min läkare :nailbiting:
Suck en klok människa sa en gång till mig att jag redan nu skulle kunna skriva en hel roman om mitt liv. Jag är duktig på att dölja saker från om världen. Tänk om alla dessa människor visste egentligen hur de var. Undrar om de skulle vara lika dömande då? Tåls att fundera på helt enkelt.
- Trött Manda ska tvinga in katten så hon får dusch och sova bort alla tankar.

Jadu, lättare sagt o gjort sannerligen.. haha.

Allt känns bara så ovärt. Känner typ ingen mening med någonting. Mår jättebra när jag jobbar, är i stallet, är med vissa personer, är på match, på bilträff osv men tiden däremellan.. När jag är ensam eller inte gör något spec. Det är det som är jobbigt. Då kommer alla tankar om att det inte känns någon mening med saker o ting..

Började nog med att jag för ett par veckor sen insåg att jag måste göra mig av med vissa människor i mitt liv som tar mer energi än ger, och ändå är dem så otroligt saknade även fast jag vet att det är bäst såhär. FML, känner jag lite. Trots att jag har massa att glädja mig åt. Skulle verkligen behöva bo i ett fattigt land och inse vad jag faktiskt har. Buuh.. O_o

Känner igen mig i det du skriver! Alla tycker jag är väääärsta energiknippet, alltid taggad, typ hög på livet, osv osv. För det är så jag är när jag är med andra. Om jag skulle säga att jag troligtvis var deprimerad skulle folk skratta. Vadå, du som alltid är så glad? O_o Typ. Man vill ju inte visa sig svag, typ.

Ja det finns det, men jag kan ta med filtar också om du inte tycker om att sitta direkt på en bänk! :)

Vet. Man ler ser glad ut men hemma så sover jag bort dagarna, orkar inte gör någonting. Vill så mycket men orken tryter!:(

Men det där är väldigt lätt hänt! (Just den biten är jag faktiskt proffs på, haha). Att sitta ensam är dömt att sätta igång grubbel. Den värsta perioden jag vet, är när jag är ensam eller inte aktiverad. Då grubblar jag, om allt. Och livet blir plötsligt pest! Det är jobbigt som tusan att sätta igång autopiloten - men du får försöka. Snart är det semester! Du skrev att det är tre dagar kvar, och det klarar du! Om du läser tillbaka i tråden så kan du se att jag hade sinnessjuka mängder uppgifter i slutspurten innan studenten. Tack vare peppen i den här tråden klarade jag av att genomföra det med bravur. Trots att jag själv faktiskt inte trodde att jag skulle klara det förrän jag var klar i princip! (Men alla andra trodde att jag skulle klara det). Du kommer klara dessa tre dagar, nemas problemas! Du behöver bara tro lite på dig själv - och göra det trots att hela kroppen och hjärnan säger emot. Kämpa emot hjärnspökena - så går du med vinst!

Jag har tyvärr inte rid att sova bort dagarna, jobb o häst måste skötas... Annars hade jag nog garanterat gjort det jag med!

Samtidigt så känns det som man sopar prolemen under mattan om man inte tar tag i dem? Dvs sysselsätter jag mig hela tiden är det ju lugnt, men sen kommer ångesten när jag har tid att tänka. Kanske det är precis där (här) jag måste stå när jag börjar om? Måste nog låta ångesten komma så jag kan besegra den..

Typ skrattar när jag läser vad jag själv skrivit. Haha. Men första steget till bättring är väl att erkänna för sig själv att man har problem?

Du har rätt. Ska fan lägga högsta växeln i och ba köra! Heja! :banana:

Heja heja! :banana:

Jovisst, det är bra att erkänna att man har problem - men att aktivera sig ser jag inte som att sopa problemen under mattan. Man omvandlar bara ångesten till sysselsättning. Jag tar t.ex. gärna promenader mot ångesten, för den måste få utlopp på något vis. Tar jag inte en promenad är det mycket troligt att jag sätter i mig hela skafferiets innehåll på mindre än en kvart.

Iofs! Har gratis gym i källare på jobbet så borde kanske lägga en timme där istället för här på buke om kvällarna? haha!

Hela skafferiets innehåll på en kvart liknar mig. Ser dock till att inte ha något gott. Så nu sitter jag här med galen sockerabstinens och tuggar äpple efter äpple.. :crazy:

Jag äter alltid när jag äg ensam eller snarare jag har gjort. Gick upp över 20 kg efter jag bröt lårbenet .. 9 månader på kryckor var igen höjdare de är = äta för man är deprimerad.
Nej den enda som kan vända livet till de bättre är ju jag!
En positiv sak idag, har provat att jogga en bit på min promenad och jag klarade de :banana:
Konditionen är ju inte på topp och sen måste jag sluta med min dåliga vana men de är svårt efter 5-6 år ... Dags att rycka upp sig!

Samtidigt så känns det som man sopar prolemen under mattan om man inte tar tag i dem? Dvs sysselsätter jag mig hela tiden är det ju lugnt, men sen kommer ångesten när jag har tid att tänka. Kanske det är precis där (här) jag måste stå när jag börjar om? Måste nog låta ångesten komma så jag kan besegra den..

För mig fungerar det helt klart bättre att möta ångesten och komma igenom den. Men då har jag inget självskadebeteende eller jättekraftig ångest heller.

kl

Oj oj försvann från tråden...
Hej igen! TRÖTT!

Stormkast, jag som bara är ett par cm längre än dig och väger 75kg måste ju vara hysteriskt fet då :meh: Nej just det.
Dessutom såg jag bilden på dig från hos Majken och du ser väldigt smal ut. (Vilka handleder, och armar!)

Jag ska idag... Lyckas plugga.
Ingen träning, kroppen är svinarg och asvarm och försöker väl läka tatueringen. Så, lugn dag idag, på't igen imorn.

Skillnaden på mig och dig + alla andra är att alla andra ser tightare ut och dessutom får en bättre fördelning av uppgången, så man tänker aldrig på det. På mig flyger allt i egenskap av löst fett direkt till magen under naveln, låren och överarmarna, så jag ser dubbelt så stor ut även mot alla som väger typ 20 kg mer än jag. Och bilden, det är ju bara en tjock arm från axel till hand med ett äckligt fettveck vid armbågen, man ser ju inte ens var handleden är för att det är så jämntjockt. :crazy:

Jag har kollat lite på Kroppsbilder under åren, och som sagt, tjejer som väger 90 kg har i många fall finare kroppar än jag just för att deras fett på något märkligt vis ser "tonat" ut, och det sitter jämnt över kroppen, de är proportionerliga. På mig är det ett par gigantiska lår, en Homer Simpson-mage och två Batmanvingar till armar som kommer gående.

Men nu blir det inköp av våg och daglig vägning. Jag SKA bli nöjd. Det ska bli mitt mål till september och förhoppningsvis det som håller livsgnistan uppe, vetskapen om att lyckan väntar om jag bara vågar kämpa lite för det!

Jag håller med LV. Att omvandla ångesten är inte att sopa den under mattan. Se det som att du lär dig att hantera den genom att göra den till något positivt genom aktiveringen!

Men det är ju faktiskt också så att din kroppsuppfattning är mer skev än lutande tornet i pisa :mad: WÄH!
Jag ska slå din hjärna lite imorn! (oklart hur jag då ska undvika att slå DIG, men det är väl ett senare problem, ja?)

Elisha- Bästa sättet att motverka depressioner är enligt läkare och terapeuter (och egen erfarenhet) att göra tvärtom mot vad känslorna säger. Man blir inte piggare och gladare för att man gör mindre saker. Snarare får man mer energi om man fyller på livet med positiva saker. Ofta kan det vara så att man inte tycker något känns roligt men då får man göra något som man vet att man brukar tycka om när man mår bättre eller bara sätta upp små mål för dagen så man känner att man klarat något.

Håll ut nu, tre dagar klarar du! Försök att inte ha så höga krav på dig själv dessa dagar, gör det du orkar och försök ha en balans mellan aktivitet och vila. För trots att det är bra att aktivera sig kan det slå tillbaka sen om det blivit för mycket. Och speciellt när man blir ledig efter en hektisk tid så brukar tröttheten komma och man kanske blir sjuk, så brukar det bli för mig. Att vara aktiv istället för att ge efter för deppigheten kan förutom fysiska aktiviteter även innebära att man löser korsord, läser en bok, ringer en vän, målar naglarna och sådana där små saker.

Senast ändrad:

Stormkast- Med tanke på din bakgrund är det inte alls bra att du ska börja väga dig varje dag. Jag har jätte svårt för att acceptera att vikten skiljer sig från dag till dag och hela dagar förstörs om vågen visar högre siffror än jag tänkt. Och jag tror att du lätt kommer hamna i samma situation, eller vad tror du?

Jag är rädd för att du inte väger dig för att peppa dig själv eller uppnå lycka utan för att ha kontroll och få utlopp för din ångest och ditt självhat. Om du tänker tillbaka på när du var jätte smal, var du lyckligare då än nu när du fortfarande är smal men mer hälsosam?

Är man överviktig är det hälsosamt att gå ner i vikt, men det är aldrig hälsosamt att banta. Det handlar om att göra livsstilsförändringar. Är man normalviktig finns det inget som blir bättre för kroppen av att man går ner i vikt. Och jag vet att du inte tror på oss men du är normalviktig, det finns inget tjockt på dig överhuvudtaget. Om jag såg ut som dig när jag nått min målvikt skulle jag vara glad!

För oss som har problem med maten behöver inte en viktnedgång innebära allvarlig undervikt för att ställa till problem. Det räcker med något kilo ner eller att man utesluter någon mat för att tankarna ska triggas igång och man hamnar i ett mönster som är svårt att bryta och som bara blir värre och värre.

Var rädd om dig Stormkast

Så, efter lite pepp til Stormkast fortsätter jag fundera på det som skaver i mig hela tiden och som jag inte förstår. Och varför är det så lätt att veta och vara klok när det gäller andra men inte för mig själv?

Jag måste också jobba på att inte värdera mig efter min vikt, det är så jäkla svårt bara. Jag funderar ofta på varför dom där siffrorna och den där spegelbilden styr mitt liv så mycket? Hur jag i massor av år har varit beredd att offra mitt liv för att bli av med min äckliga kropp och kilon som ger mig ångest. Men jag vet att det finns tusen saker som ligger bakom allt, jag vet att det inte handlar om min vikt och kropp egentligen men varför kan jag inte släppa taget om det då?

En sak som fastnat i mitt huvud är att när jag går ner i vikt försvinner inte bara kilon från min kropp utan varje kilo ner innebär också att en bit av min personlighet försvinner. Och som en kompis sa, att för varje kilo du går upp "Qelina" blir det bara mer av dig att älska och du blir mer dig själv.

Men jag är alltid helt övertygad om att människor jag möter ute stirrar på mig och äcklas av min kropp och pratar om hur tjock jag är när jag gått förbi. Jag vill inte bli bedömd pga min vikt men ändå dömer jag mig själv för den :( Dumma mig.
Lindgren- Åh, vad våra bilder av mig skiljer sig åt. Jag har så svårt att se det där som du och andra säger. Kan jag verkligen vara smal fortfarande efter att ha gått upp i vikt? Det var ju ett tag sen vi sågs och jag har gått upp en hel del sen dess :o Tror du att jag fortfarande kan vara smal fast att jag gått upp i vikt eller kan de där kilona fått mig tjock tror du? Tror du att du skulle tänka på mig som tjock om vi sågs nu?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka