Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Men jag är alltid helt övertygad om att människor jag möter ute stirrar på mig och äcklas av min kropp och pratar om hur tjock jag är när jag gått förbi. Jag vill inte bli bedömd pga min vikt men ändå dömer jag mig själv för den :( Dumma mig.
Lindgren- Åh, vad våra bilder av mig skiljer sig åt. Jag har så svårt att se det där som du och andra säger. Kan jag verkligen vara smal fortfarande efter att ha gått upp i vikt? Det var ju ett tag sen vi sågs och jag har gått upp en hel del sen dess :o Tror du att jag fortfarande kan vara smal fast att jag gått upp i vikt eller kan de där kilona fått mig tjock tror du? Tror du att du skulle tänka på mig som tjock om vi sågs nu?

Men Qelina, sjukvårdens mål är ju inte att få dig tjock! De skulle ju aldrig hjälpa dig att gå upp i vikt om det inte verkligen behövdes.

Och en sista post från mig just nu, viktuppgång idag igen... Nu traskar det på i full fart och ätstörningen skriker att nu måste jag dra i bromsen, nu är det katastrof. Har pratat med sjuksköterskan på dagvården och försökt bli av med min näringsdryck men dom tyckte inte jag skulle ta bort den. Min terapeut som är jätte bra är bortrest men ringde mig iaf och vi pratade om mina känslor kring kroppen, vikten och maten.

Fick höra både från sjuksköterskan och min terapeut att jag ska vara jätte stolt, att jag gör ett fantastiskt jobb, att jag är den enda på dagvården som gör framsteg just nu, att personalen pratar om mig med bara positiva ord.

Så trots all elak ångest och självhat och enorma rädsla så har jag beslutat mig för att ge det hela lite mer tid. Se om kroppen stabiliserar sig så att jag inte går upp så snabbt, ge kroppen energi för att läka så att jag kan få ett bättre liv. Ge mig själv rätten att hata det här och få panik men ändå göra det jag ska, dvs äta det jag ska för att i längden må bättre och kunna leva normalt.

Men Qelina, sjukvårdens mål är ju inte att få dig tjock! De skulle ju aldrig hjälpa dig att gå upp i vikt om det inte verkligen behövdes.

Alla säger att det inte är deras mål men jag känner och tänker som Stormkast, att andra med min vikt kanske skulle se smala ut men att jag inte är byggd så. Och att personalen inte vill säga att jag är tjock för att dom inte vill göra mig sjukare i ätstörningen om dom bekräftar min självbild.

Men jag vet inte, dom säger att dom inte tjänar något på att göra mig tjock, att dom inte låter det hända. Att dom bara vill att jag ska bli hälsosam. Men deras bild av tjock kanske är helt, helt galen och att jag när jag nått deras målvikts BMI kommer vara kolossal?

Antingen är min självbild helt skev eller så är det omgivningen som inte ser det som faktiskt finns på mig. Valkarna och vecken under kläderna, de dallriga låren och vaderna och den utåtstående magen. Skulle någon se mig naken skulle det nog bli ganska självklart att dom skulle tänka annorlunda om mig.

Jag försöker lita mer på dom nu, jag får väl helt enkelt försöka att blunda för det jag ser när jag ser mig själv. För egentligen har du och dom ju rätt, varför skulle sjukvården vilja göda upp mig så jag blir tjock? Det tjänar dom väl inget på.

Åh, förlåt, förlåt för att jag bara spyr ur mig allt självhat och pessimism. :crazy:

I vilket fall ska jag inte ge efter för dom här tankarna just nu utan ta en måltid i taget, en dag i taget och en vecka i taget.

Alla säger att det inte är deras mål men jag känner och tänker som Stormkast, att andra med min vikt kanske skulle se smala ut men att jag inte är byggd så. Och att personalen inte vill säga att jag är tjock för att dom inte vill göra mig sjukare i ätstörningen om dom bekräftar min självbild.

Nog för att folk är byggda olika, men du är ju underviktig. Beroende på hur tränad man är kan man ju se ut att väga 5 kg mer eller mindre än man gör t.ex. Du kan omöjligt vara tjock när du är underviktig, oavsett hur du är byggd. Och personalen är ju inte blind, eller hur? De skulle ju se om du var tjock! Och det är klart att de inte skulle försöka få dig att gå upp i vikt om de visste att du var tjock, så nej din sista mening kan du glömma.

Men jag vet inte, dom säger att dom inte tjänar något på att göra mig tjock, att dom inte låter det hända. Att dom bara vill att jag ska bli hälsosam. Men deras bild av tjock kanske är helt, helt galen och att jag när jag nått deras målvikts BMI kommer vara kolossal?

Vad är deras målvikts BMI? Vad tror du är troligast, att alla runt omkring dig har en helt skev bild av vad tjock är eller att du har det?
Antingen är min självbild helt skev eller så är det omgivningen som inte ser det som faktiskt finns på mig. Valkarna och vecken under kläderna, de dallriga låren och vaderna och den utåtstående magen. Skulle någon se mig naken skulle det nog bli ganska självklart att dom skulle tänka annorlunda om mig.

Din bild är helt skev, det kan jag säga med säkerhet utan att ens ha sett dig, bara av att läsa vad du skriver.

Vad är deras målvikts BMI? Vad tror du är troligast, att alla runt omkring dig har en helt skev bild av vad tjock är eller att du har det?.

Hoppas det inte triggar någon att jag skriver ut siffrorna i svaret.. Läs inte resten om ni är känsliga för sådant.

Det första delmålet har vi satt till BMI 17 och sen vill dom att jag ska upp till BMI 19 som minst. Men att ta sig till delmålet på BMI 17 är jätte läskigt för det handlar om många kilon, jag har betat av lite av det jag ska gå upp till den gränsen och redan nu känner jag att det räcker. Men det är då jag måste lita på personalen. Dom säger att man ska gå upp till ca 19-20 i BMI för att det är då som kroppen och hjärnan kan börja fungera normalt. OBS, det innebär inte att dom som väger mer ska gå ner i vikt utan det är den lägsta viktnivån som krävs enligt sjukvården.

Det som ställer till det en hel del i tankarna är att jag bara legat på BMI 19 ett par veckor totalt under de senaste 6 åren.Annars har jag vägt mindre och oftast ganska mycket mindre. Hade en period då jag vägde okej i ett år då jag red, tränade och skaffade hund men då motsvarade det ändå ca 17-18,5 i BMI. Den mesta delen av de 6 åren som ätstörningen varit anorektisk har jag dock vägt ganska mycket mindre än det så det jag är van vid att se och känna och de siffrorna jag sett på vågen är nog inte det som av andra betraktas som "normalt".

Den vikten jag har nu är den högsta vikten jag haft sedan mitt återfall efter den lite bättre perioden och jag väger nu 5 kg mer än vad jag gjorde för bara 3 månader sedan. Det är svårt att beskriva men det känns inte som min kropp, när jag ser den, rör vid den eller tar på mig kläder så känner jag inte igen mig själv. Men jag vet att jag ofta även när jag vägde mindre tyckte att jag var tjock.

Hmm, egentligen borde det väl vara troligast att det är min bild som är skev, det skulle kanske vara lite väl konstigt om hela världen konspirerade mot mig för att lura mig att gå upp i vikt :cautious:

Senast ändrad:

Kl
Min hjärna slut körd. Orkar ingenting mera idag var alldeles för mycket folk runt omkring mig när jag skulle storhandla. Panik på hög nivå. :(

Duktigt!

Själv har jag både jobbat, ridit ett hårt dressyrpass, åkt massa bil o bara maxat bästa musiken. Känns lite bättre så!

Nu ligger ångesten i om jag ska gå på Maiden spelningen i Malmö eller sälja plåtarna. Alltid kul att se Maiden ju men samtidigt så pass långt till Malmö, 120 mil tor, hmm.. O_o

Jag försöker känna mig duktig, men sanningen är att jag fyllt i två rader i excel med information jag redan hade so far...
Vill bara sova haha, men det måste in innan 23!

Det första delmålet har vi satt till BMI 17 och sen vill dom att jag ska upp till BMI 19 som minst.

Oki, då har du alltså ett BMI under 17 nu. Det innebär att du oavsett hur du är byggd är extremt smal. Inte heller när man har ett BMI på 19 kan man vara tjock. Oavsett kroppsbyggnad. Du kan inte lita på vad du ser utan du måste lita på vad andra ser och på siffror. BMI 17 är jättejättelite.

Det som ställer till det en hel del i tankarna är att jag bara legat på BMI 19 ett par veckor totalt under de senaste 6 åren.Annars har jag vägt mindre och oftast ganska mycket mindre. Hade en period då jag vägde okej i ett år då jag red, tränade och skaffade hund men då motsvarade det ändå ca 17-18,5 i BMI. Den mesta delen av de 6 åren som ätstörningen varit anorektisk har jag dock vägt ganska mycket mindre än det så det jag är van vid att se och känna och de siffrorna jag sett på vågen är nog inte det som av andra betraktas som "normalt".

Ytterligare något som visar att du inte kan lita på vad som du anser är "normalt". Du har ju varit sjuk så länge, så det är klart att du kommer tycka att du väger mycket. Men du kan inte avgöra det.

Hmm, egentligen borde det väl vara troligast att det är min bild som är skev, det skulle kanske vara lite väl konstigt om hela världen konspirerade mot mig för att lura mig att gå upp i vikt :cautious:

:D Ja, det är liksom ingen som har något att vinna på det. Tvärtom, det är ju även ett problem att folk blir ohälsosamt tjocka.

Usch då.. Men du klarade ändå att handla, det är positivt! :bump:

Jo hade de vart för ett par år sedan hade jag gått ur butiken och stuckit långt till skogs ;) Så bättre har de blivit men blir helt slut efteråt tyvärr .. Svetten rinner när man står där och så var inte min sambo med heller utan han var på annat håll och då blir de ännu värre! Tur han jobbar inom Psykiatrin annars vete fan om han hade klarat att bo med mig ;)

KL

Nu har jag inte läst det ni skrivit hittills, vill bara skriva detta först:

Jag har tagit första steget i att ta kontakt med min biologiska pappa. Håll tummarna för mig nu! Jag har aldrig träffat honom, bara pratat i telefon en gång för 8 år sedan.

Jag tror verkligen inte att du ser tjock ut. Jag tror inte att du någonsin kommer att bli tjock heller. Förhoppningsvis bara mindre mager, eller "normalt" smal, eller normalviktig. Aldrig tjock! Det finns inte en chans att jag kommer att tycka att du ser tjock ut. För även om du gått upp "en del" (som du kallar det), så sätter det sig inte som fett direkt. Och jag tror faktiskt att de närmaste kilona du har att gå upp inte kommer att sätta sig som fett alls på dig - det kommer att gå åt till att bygga upp de organ och muskler du har. Du har inga muskler, du har inte heller något fett. Kroppen kommer nog inte heller ha råd att bygga upp någon fettreserv, inte just nu. För det finns så mycket annat som behöver byggas upp.

Så helt ärligt - nej, du kommer inte se tjock ut i mina ögon!

Jag mejlade honom för två år sedan utan svar - om det beror på att han inte sett mejlen eller valt att inte svara vet jag inte. Mamma berättade att sambon är jättetrevlig och vet om mig, men att han själv förmodligen inte vet riktigt hur han ska bete sig. Så jag smsade henne. Och nu är jag jättenervös! :(

Ah vad kul! (elle kul kanske är fel ord men vafan..) :)

Passa på medans du kan, min dog för 8 år sen.. :(

Vet inte.. Men hon har pratat med henne i telefon om mig. För 8 år sedan i och för sig, men ändå.

Gud, kan inte tänka just nu.... :(

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka