Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Plugget går sådär.:( Får väl ta och ringa det där samtalet på måndag, även om det tar emot. För får jag inte klart resultatet till på fredag får jag inte redovisa nu i vår.:(

Har en fjording!

Hoppar verkligen du får lite energi till att orka det sista!

Dom är fina :)
Ville själv ha en när jag var mindre men det blev aldrig så.

I min behandling finns det dom som har problem med hetsätning/bulimi och personalen brukar säga att det är två sorters "sug",ett fysiskt och ett mentalt/tvångsmässigt. Men för att man ska kunna jobba med den mentala biten så behöver man se till att kroppen får vad den behöver så att man inte behöver slåss både mot det fysiska och psykiska suget.

Min dag var bra fram tills nu, åt mitt kvällmellis för ett tag sedan och jag vet att det jag äter nu på kvällarna är alldeles för mycket, jag äter lite eller normalt på alla andra målen nu men på kvällen är mitt mellis enormt och jag är så mätt att jag knappt kan röra mig, på riktigt alltså :(

Sen är det så dumt för jag hade bestämt en viss mängd mat men sen åt jag ett halvt päron extra utöver det som redan var väldigt mycket för att jag innan jag åt tänkte att det ju bara är bra om jag äter för jag måste gå upp i vikt. Nu ångrar jag mig bittert och vill bara ha den här kvällen och resten av veckans kvällar ogjorda.:banghead: Är så rädd att jag ska ha gått upp kolossalt mycket i vikt, eller jag vet att jag har det, det känns i kroppen :(

Ett annat problem är att det på mitt matschema ingår 3-4 smörgåsar per dag men just nu är jag så trött på bröd. Brukade tycka om att ha paprika, saltgurka, tomat, slanggurka osv på mackorna men nu smakar allt illa och jag mår sjukt illa av bröd och vill inte ha det. Så det slutar med att jag trycker i mig det jätte snabbt för att få det gjort. Vill inte äta så mycket bröd men jag måste ju följa schemat. Måste ta upp det med min behandlare på måndag, tror tyvärr inte dom kommer låta mig slippa brödet för det ses nog som ätstört att inte vilja ha det. Sen är problemet att jag inte vågar äta vanligt bröd för att det innehåller så mycket kalorier så jag äter bara någon sorts egengjort bröd som jag inte tycker om längre.

Skulle vilja äta mitt goda hembakta filmjölksbröd eller något annat bröd för att se om jag tycker om vanligt bröd men jag vågar ju inte :arghh:

Tack!
Det var ett bra beslut att gå :) Även om det kanske blir lite bakslag imorgon, det har blivit hemköpt godsaker jag skulle haft ikväll (å andra sidan, dag som dag) och jag lär vara väldigt trött och benägen att sova.

Men det får vara värt det. Konserter är trots allt det som ger mig mest glädje och jag måste hitta tillbaka till att gå på dem!

KL

Jag vill babbla av mig lite gnäll... Har en del som jag lagrat på mig under dagen och jag behöver minst sagt pepp.
Jag misslyckas totalt med skolan och har runt sju miljoner uppgifter att göra på fyra-fem veckor. Jag kan inte ens börja eftersom jag inte fattar någonting och jag får ångest av att ens tänka på att öppna en bok. Jag får inte ens någon ordning på var jag ska börja, och när jag mejlade läraren fick jag bara till svar att om jag inte har dyslexi (det har jag inte) så kan jag inte få någon hjälp.
Jag har ingen motivation till hästarna så de är sämre tränade än någonsin. Varje gång jag kommer till stallet skäms jag inför mina underbara hästar för att jag försakar dem på det här sättet. Det krävs nästan pistolhot för att jag ska borsta, kratsa hovar, sadla, tränsa och rida.
Jag har ingen motivation till hunden, så vi utvecklas inte alls på kursen vi går eftersom jag aldrig tränar, och veckorna mellan gångerna bara flyger förbi. Och då känner jag mig urkass på kursen och så går det ännu sämre, jag skäms, blir arg och ledsen på mig själv och stackars hunden fattar ingenting. Sist gav jag upp och satte mig i gräset och kämpade emot tårarna istället för att träna.
Dessutom är jag på väg neråt i ätstörningen igen och har spenderat flera timmar idag åt träning, tänka på vad jag inte får äta, letat extremt kalorisnåla recept, tänka på vad jag skulle vilja äta om jag fick, räknat kalorier och kilon och veckor, satt upp mål och så vidare.
Jag kan fortsätta med att jag har ångest för att jag tidigare skaffade mig ärr på armarna, som nu gör att jag inte kan/vill/är redo för att ha kortärmat bland folk jag känner, och funderar på om trekvartsärm + armband är tillräckligt för att folk inte ska reagera. Man ser fortfarande lite, typ 3 ärr på ena armen och 7 på den andra, och de är svåra att sminka över eftersom de blir blankare än resten av armen, men samma färg. Så de syns inte så tydligt. Ärligt, tror ni att man tänker på dem då?
Sen ska jag kliva upp vid halv 7 imorgon/idag också eftersom jag har utsläppet, men jag orkar inte gå och lägga mig så jag kommer vara bajstrött. Och jag orkar inte åka till stallet så tidigt och mocka och greja, jag vill sova någon gång. Kommer aldrig i säng, sen när jag väl sover så vaknar jag flera gånger per natt, och så måste jag kliva upp efter för få timmars sömn.
Och så är jag så jävla tjock och ful och äcklig så jag står inte ut med mig själv och blir deprimerad och illamående när jag ser mig själv i en spegel, för att inte tala om de hemska gånger jag fastnar på bild. Skjut mig. Det är väl ungefär det jag har att gnälla om för tillfället...

Sparrisen- Oj, det är mycket som snurrar runt i ditt huvud nu. Finns det ingen studiehjälp på skolan där äldre elever hjälper de yngre? Eller om det finns någon annan än läraren som du skulle kunna prata med om att du behöver hjälp med hur du ska lägga upp pluggandet och som kan hjälpa dig att komma igång? Typ en syo eller kurator eller något annat? Eller be någon i klassen om hjälp med grunderna och om ni kan plugg ihop någon gång?

Usch, det där med motivationsbrist när det gäller djuren är så jobbigt. Man älskar dom men man är så trött på allt runtomkring. Så kände jag ibland när jag hade min häst, men oftast blev det bättre när jag väl var där. Men måste hästarna vara fullt igångsatta just nu? Kan du inte ge dom en lite tidig vårvila och sen ta upp ridningen och det andra i sommar? Eller nöja dig med det du orkar? Kanske gå lite promenader, skritta barbacka, rida ut, longera, träna NH, låta dom springa lösa i paddocken osv? Har du någon hjälp ett par gånger i veckan eller skulle du kunna tänka dig att skaffa en medryttare? Eller om du känt så här länge kanske du skulle kunna låna ut någon eller alla hästarna?

Angående hundkursen så hamnade jag i precis samma situation, men det var för att just den träningsdisciplinen inte passade oss alls. Jag fick dåligt självförtroende eftersom alla andra på kursen redan tränat och tävlat i lydnad medan jag kom med min ettåriga unghund och hade aldrig i hela mitt liv gått en tävlingslydnadskurs. Men när jag gått kurser i agility och freestyle har det varit mycket roligare. Kanske skulle du kunna träna något annat sen eller bara träna hemma när kursen är slut? Jag valde att gå klart kursen eftersom jag betalat så mycket för den men jag tränade på det jag ville själv på vår nivå och såg det som social träning för hunden och störningsträning och så tog vi lite pauser ibland och tittade på dom andra. För varken jag eller hunden orkar fokusera på träning i över en timme i sträck...Eftersom jag inte mått så bra orkade jag tillslut inte ens gå de roliga kurserna så vi har lagt det lite på is men tränar mycket vardagslydnad och trick hemma och jag aktiverar honom med att leta mat inne och ute, hoppa upp på saker, träna inkallningar och liknande under promenaderna.

Att du känner dig omotiverad och trött hänger säkert till viss eller stor del ihop med din ätstörning. Alla tankar på mat tar upp så mycket tid och energi som du skulle behöva lägga på dina djur och din utbildning. Och om du inte äter tillräckligt tränar tränar för mycket fungerar inte hjärnan som den ska och du får svårt att fokusera, koncentrera dig, du blir mer tvångsmässig, du får svårare att ta in kunskap och tolka det du läser eller hör och du blir trött både fysiskt och psykiskt. Så det är inte du som är korkad utan det är pga ätstörningen och trötthet och nedstämdhet som du har svårt att klara av skolan, Och i och med det stresspåslag kroppen utsätts för med dina matvanor och överträning så ökar din ångest och deppighet.

Dina tankar om dig själv är inte sanningen, vi måste lära oss att skilja på tankar och känslor och inse att allt vi tänker inte är sanningar utan automatiska negativa tankar som man måste lära sig att hantera och inte agera på dom fast att dom finns där. Jätte svårt men det är första steget mot ett bättre liv. Att du blir så intresserad av mat hänger också ihop med att du inte äter som du ska, då vill hjärnan ut och skaffa näring och man blir fixerad vid maten som upptar alla ens tankar. Har du någon du kan prata med om ätstörningen? Någon familjemedlem, kompis eller gärna någon inom sjukvården/psykolog eller liknande? Mitt råd är att verkligen, verkligen försöka stoppa upp det hela nu innan det urartar helt. Du måste bestämma dig för att inte gå ner i vikt, fundera på vad du vinner på det och vad du förlorar. Sätt upp mål för maten, gör matplanering så du slipper fundera på det hela tiden utan du vet helt enkelt vad du ska äta vid varje måltid. Om du gått i behandling tidigare kanske du har något matschema att följa så du vet vad som är normalt? Och sen måste du antingen äta mer än det om du vill träna men jag tror det är viktigt att du drar ner på träningen både för kroppens skull och för att bryta kompensationsbeteendet.

Det jag skrivit är lättare sagt än gjort men det är den vägen vi måste gå, sen kommer det inte gå smärtfritt och kanske inte så snabbt och vi kommer inte klara allt med en gång, och vi kanske inte klarar det på egen hand heller eftersom ångesten och tankarna sitter så djupt förankrade. Jag tror att de flesta med en ätstörning behöver professionell hjälp för att bli friskare så om du inte har det är mitt tips att ta kontakt med psykiatrin och berätta hur du har det.

Många kramar till dig

Senast ändrad:

Idag är det tufft med maten och att inte promenera så mycket, jag var dum nog att ställa mig på vågen och jag har gått upp 2 kg sen i torsdags...

Hoppas verkligen att en del av det är vätska, jag måste ha gått upp 1 av de här kilona pga behandlingen men 2 (!!!) kg på bara några dagar är verkligen extremt. Jag förstår inte varför jag var tvungen att väga mig idag, jag kände ju verkligen på mig efter all mat och hur kroppen kändes att jag gått upp i vikt, jag hade nog mått bättre av att inte veta.

Dock har jag ätit i princip som jag ska iaf, lite längre promenader har det blivit men inte extremt mycket. Jag ska också utmana mig med annat bröd än det jag ätit de senaste månaderna, jag har velat äta lite andra bröd som jag brukade äta förr i flera månader nu men först idag vågade jag mig på att besluta mig för att göra det!!! Så jag är stolt över mig själv.

Trots viktuppgången, tjockiskänslor och ångest har jag tagit mig an utmaningar och skött maten riktigt bra. Men om det fortsätter upp så här snabbt kommer jag få panik. Men jag vet av erfarenhet att det brukar ta ett tag för kroppen att ställa in sig på mer mat och när den gjort det och fått upp ämnesomsättningen brukar vikten stabilisera sig och man måste äta mer för att gå upp i vikt.

Det är säkert lite vätska av dom där kilona, oroa dig inte.
Dessutom är varje kilo ett steg i rätt riktning.
Får man fråga hur många kg du behöver gå upp?
Vill du inte berätta eller skriva det här kan du skicka ett pm. Vet hur känsligt det där är.

Själv skulle jag behöver omedelbar hjälp med att fixa ett matschema för nästa vecka. Det går käpprätt åt helvete med maten nu :

Har massa ångest och många saker att tänka på och det styr mycket av mitt matintag.

Dessutom misstänker jag att jag lider av ADD och min psykolog har varit inne på samma spår. Det kan ju förklara varför det är så svårt att få ordning på vardagen. Jag behöver ett dagsschema och någon som sätter ett spjut i röven på mig så jag får fart.
Jag vet inte om jag ska be om en utredning. Känns som jag har tillräckligt med diagnoser.

kl

Hur går för er andra med motion, mat, plugg?

Har du inget matschema alls, eller är det ett mer detaljerat du behöver? Jag har för mig att jag läste (här eller i din blogg) att du skulle få ett matschema, har det inte blivit av än?
Om inte annat så har du väl förmodligen något gammalt hemma, det är väl isåfall bättre att gå efter det än inget alls om du behöver hjälp.
Och i tredje hand om det bara är ett basic matschema du behöver så kan du "få" mitt, alltså det som jag fått av dietist, det är väl ett standardmatschema tror jag.

Får jag fråga vad det är som gör att ni är inne på att du har ADD? Jag säger "har" istället för "lider av", det låter kanske för klyschigt men ADD, ADHD och liknande kan ju vara en tillgång också om man lär sig att hantera det, så jag säger hellre "har" då man ju inte per automatik "lider" av det.
Har flera vänner med ADHD, men ingen med ADD. Däremot har både jag och en kompis haft våra misstankar om oss själva, så därför min fråga om vad du har för "symptom" :)

Åh vad klok du är och vad mycket smart du säger. Tack :bow:

När det gäller skolan vet jag faktiskt ingenstans alls där jag kan få hjälp, och eftersom det är en distanskurs så har jag ingen kontakt med övriga studenter heller.

Hästarna går redan på sparlåga, eller den ena har varit skadad så den rids inte alls nu och den andra har halvvila. Kan inte ställas av helt p.g.a. gammal skada som inte mår bra av att vila. Och den tredje hästen (som inte är min utan en jag bara tar hand om en period) är deltidspensionär, så tidsmässigt är den egentligen inte något problem, annat än att jag får dåligt samvete som inte hittar på nåt roligt tillräckligt ofta.
Jag har försökt hitta medryttare men än har jag inte lyckats, de flesta som hört av sig är för tunga, för okunniga, för bekväma eller något annat som inte gör att det passar. Tyvärr :(

Jag försöker tänka lite liknande det du gjorde på din kurs, alltså att vi mest är där för social träning och inte har lika höga krav som de andra. Det går sådär, jag känner mig ändå jättedålig.

Ätstörningen vet jag inte vad jag ska säga om... :( Som varje gång när jag "halkar dit" så går jag från nästan frisk till att sitta fast i det totalt på mindre än ett dygn. Det räcker med någon utlösande faktor och sen är det kört.
Jag står i kö till en psykolog, men som det känns nu vill jag inte ens "bli av" med ätstörningen. Jag tror flera vet hur jag menar, man vill liksom klamra sig fast vid kontrollen fast man vet att det är fel och att det inte är någon riktig kontroll... Så fast jag vet att det du säger är det enda rätta och den enda sanningen egentligen, så inbillar jag mig att mitt sätt är rätt. Fast jag vet att det inte är det :banghead:

Snabbt svar, jag är lite out of it just nu.
Och det är väl ungefär så det gått i helgen, fått in en uppgift men inte lyckats med mycket annat. äter allt jag får syn på idag.

Men är iaf , äntligen, ordentligt sugen på att laga en massa bra mat imorgon. (Annars har jag inget att äta utom gröt, så det kan ju vara bra...)

Jag har också flera matscheman om du vill ha ett tills du får tag på ett från din behandlare :) Eller menade du mer att du behöver göra en matplanering?

Jag har slängt alla gamla matscheman. Dom kändes bara fel eftersom jag gick upp i vikt när jag följde dom.
Det är ett mer detaljerat jag behöver. Står det bara frukost så blir det kanske bara ett knäckebröd för det är frukost för mig. Står det skrivet exakt vad jag ska ta så är det enklare. Jag funkar bäst på att följa instruktioner.

Jag ska börja med matschema om en vecka och skriva ett tillsammans med min behandlare men jag vet inte om det blir detaljerat eller inte. Blir det inte det så kan jag lika gärna skita i det.

Just det här med att jag inte klarar vardagen är ett symtom. Jag börjar göra en sak och sen glömmer jag vad jag gjorde och börjar med något annat och det tröttnar jag på efter 5 minuter för det känns inte som att jag kan slutföra det så då börjar jag med något annat alt. sätter mig i soffan av trötthet. Det blir för mycket. Jag måste ha listor för att komma ihåg vad jag ska göra och beta av en sak i taget. Allt jag gör känns väldigt jobbigt att göra för jag kan ändå inte göra klart något.

Jag är väldigt oorganiserad i huvudet och det går på högvarv med tankar och idéer som jag aldrig sätter till verket.
Kan aldrig koncentrera mig tillräckligt för att fixa något.
Att jag faktiskt fått tvättat idag är en bedrift.
Senaste gången jag tvättade var väl för en vecka sedan och tvätten jag hängde på tork då hängde kvar tills idag när jag var tvungen att vika den. Den jag tvättar nu lär säkert hänga minst lika länge.
Jag är alltid sen till alla mina möten. Det är så mycket jag måste göra innan jag ska iväg så jag kommer alltid sent och då är det saker jag inte måste göra med har svårt för att släppa.

Min son har ADHD och medicinerar med Concerta och ibland har jag god lust att ta ett piller för att se om det fungerar på mig med.
Tillägger att det skulle jag givetvis aldrig göra.

Senast ändrad:

Det är väl mer matplanering, ett schema över vad jag ska äta under dagen.

Aha, men mina matscheman innehåller mått och vikter för alla måltider. Det står hur mycket man ska ha av kolhydrater som ris, potatis, pasta, lasagne, bulgur, potatismos, protein, grytor, såser, sallader, gratänger, köttbullar, grönsaker, vegetariska alternativ och köttalternativ. Och hur stor frukosten ska vara och vad man kan äta till mellis, så det är "bara" att sätta samman delarna till en fullvärdig måltid.

Problemet med vårt matschema är snarare att dom som äter enligt det och är underviktiga inte går upp i vikt eller att dom som ätit så ett tag stannar upp i vikt eller går ner i vikt så vi dricker näringsdrycker utöver det och för många räcker inte det heller så då får man ta matschema 2 som är större eller äta större mellis eller mer näringsdrycker. Så med det grundmatschemat så lär du inte gå upp i vikt, kanske lite i början eventuellt om du inte ätit ordentligt men det lär stanna av snabbt och jag tror inte att du skulle gå upp alls av det schemat, speciellt om du inte är underviktig för det är ju ofta pga undervikten som man går upp lättare i början eftersom man har så låg ämnesomsättning och en kropp som är uttömd på resurser.

Men kanske är det bättre för dig att vänta tills du får ett personligt matschema,men jag ville nog mest säga att med ett vanligt matschema så tror jag inte du kommer gå upp i vikt om du följer det till fullo och varken äter mindre eller mer (om du inte märker att du behöver äta mer än det för att du inte kan hålla vikten dvs går ner i vikt)

Det är det som är så dumt.
Man får inget individuellt matschema :(
Alla går på samma och dom som behöver sätter in dom x antal näringsdrycker dom behöver per dag.

Absolut nej nej att väga mat eller måtta upp med ett mått som ger en normal portion.

Jag tycker dessutom att det är väldigt mycket mat dom vill att jag ska äta.

Frukost kan se ut så här,

smörgås, smör, pålägg
ett glas juice
ett kokt ägg

mellis

en frukt

lunch,

normal portion mat
en frukt

mellis,

en smörgås
en liten yoggi

middag,

en normal portion mat
en frukt

kvällsmat,

en smörgås
ett glas juice

Äter jag så mycket så går jag upp i vikt. Speciellt som jag inte kan ta normala portioner mat.

Hur ser ett normal schema ut för dig?

Delvis KL

Att äta lite fel ibland tar ingen skada på kroppen viktmässigt. Har aldrig varit i situationen själv men förstår att det måste vara hemskt jobbigt och att det upptar mycket tankar. De har ju delat in din dag i många mål mat, vilket säkert beror på att det skall bli lättare för dig att få i dig tillräckligt. Dessutom är frukost en så viktigt start på dagen (även om jag har väldigt svårt för frukost också) ni kämpar på så bra, jag hoppas ni har mycket stöttande personer kring er :)

För min del går det upp och ner. Jag har knappt orkat något idag efter två rätt aktiva dagar (sett ur min synpunkt som mår skräp) så enkla saker som att duscha och plocka undan lite disk har tagit hela dagen. I natt har smärtorna i magen varit grymma så sömnen har varit obefintlig. Tänker mycket på "meningen med livet" men inser att de tankarna nog inte alls är lämpliga att släppa in just nu..

Nu frågade du visserligen inte mig om mitt gamla matschema, men jag vill ändå dela med mig av det för att du ska få lite "perspektiv" på hur ditt är. Jag tycker inte ditt ser ut att vara så mycket, bortsett från att "en normal portion mat" ju är skitsvårt att veta :crazy: Och "en frukt" skulle aldrig duga åt mig, jag måste veta vilken frukt o.s.v. så jag förstår ditt dilemma.
Hur som helst, mitt såg ut så här:
Frukost: 2-3 dl yoghurt, ½-1 dl müsli, ½ banan, 1 smörgås med pålägg
Mellis: 1 frukt till exempel ett äpple eller päron, ½-1 dl nötter och russin
Lunch: 1 portion lagad mat inklusive sallad, mjölk
Mellis: 1 glas juice, 1 smörgås med pålägg
Middag: 1 portion lagad mat inklusive sallad, mjölk
Kvällsmellis: 2-3 dl yoghurt, ½ banan eller t.ex. ett äpple eller päron.

Det var efter att jag "förhandlat ner" det lite, egentligen var det 2 smörgåsar till frukosten bland annat.

Fast, Matmissbrukaren, det där ÄR inte mycket mat! Det låter helt normalt:). Men jag förstår att man som ätstörd känner så. Men visst måste de väl ändå kunna tala om för dig ungefär vad en "normal" mängd av lunch och middag borde vara?

Jag kan bli lat på vardagsmorgonarna, och då blir det bara ett par mackor med smör och ost + kaffe, annars äter jag gärna macka + ägg till frukost. Juice brukar vi inte ha hemma särskilt ofta. På jobbet hinner jag inte äta så värst mycket på förmiddagen eftersom vi inte har någon rast då, men ett par bitar frukt med barnen blir det väl oftast. Kanske en liten kaka från vår "personalfika" om jag är jättesugen på något. Sedan blir det lunch med barnen (ja, jag jobbar på förskola;)) och på eftermiddagen även mellanmål. Mellanmålet brukar bli ett par mackor och lite yoghurt/fil med kanel och socker på. Sedan lagad middag hemma på kvällen + något mer innan jag går och lägger mig. Det sista kan bli lite vad som helst, beroende på vad jag är sugen på. Ibland glass, ibland macka, etc.

Då förstår jag. Men vad skönt ändå att du ska få matschema om en vecka! :) Du kanske kan säga till din behandlare att du behöver ett detaljerat matschema för att kunna följa det? Det är ju svårt att veta om man inte har ätit "normalt" på länge. Det är väl väldigt vanligt att man inte vet längre vad som är normalt, så jag tycker det verkar lite konstigt om de inte vill hjälpa dig att se det?
Sen bör man väl helst gå efter hur hungrig man är osv men det går ju inte att lita på när man är sjuk.

Tack för att du berättade om dina symptom! Jag förstår precis hur du menar, det är så jag är också och därför jag funderat lite på om jag kan ha ADD eller något.

Matmissbrukaren och Sparrisen- Alla enheter har lite olika scheman och fördelar maten lite olika under dagen men det där låter inte alls som stora matscheman. Jag följer matschemat jag fått när det gäller frukost, lunch, middag och två av mellanmålen medan jag äter ett större kvällsmellis eftersom jag valde det istället för att dricka en till näringsdryck. Så jag äter/dricker motsvarande 2 näringsdrycker per dag.

Jag klarar inte att följa matschemat till 100%, jag har lyckats få till det mesta nu men fett är min svaga punkt då det är helt förbjudet för mig och dessutom tycker jag inte om det, så på den fronten blir det lite för lite men jag har än så länge fått tillåtelse av min behandlare att komplettera måltiderna med kvarg eller keso istället för sås. Även juicen har jag valt att ta bort eftersom jag inte gillar juice utan föredrar färska frukter.

Får du inte väga eller mäta maten i din behandling? Jag förstår tanken men det är ju helt omöjligt att veta vad som är normalt om man inte ätit normalt på länge. I en av mina behandlingar så följde vi tallriksmodellen och gick på ögonmåttet men då hade vi alltid personal med som stöttade oss tills vi lärde oss att se själva. Sen när man åkte hem fick man riktlinjer för hur mycket man skulle ta av allt.

Min nuvarande behandling är lite väl mycket inne på mått och vikter men för mig som är väldigt tvångsmässig och osäker så hjälper det mig att veta att jag gör rätt. Jag tänker som så att man kan behöva den hjälpen med listor tills man lärt sig se själv och då behöver man inte längre måtta upp maten, att man efter ett tag kan lära sig lita på att kroppen kan ta hand om maten och att man vet vad som är lagom.

Att du gått upp i vikt beror inte på maten eller schemat i sig Matmissbrukaren, utan att det kanske varit för svårt för dig att veta vad som är normalt och att det då blivit för mycket eller kanske att du ätit mellan måltiderna och utöver schemat eller hoppat över en del för att sedan äta för mycket? Så var inte rädd för att försöka igen, var inte rädd för maten. Ge det hela en ny chans och du kommer förhoppningsvis se att vikten blir stabil om du äter dom mängderna och måltiderna som du ska.

Jag äter inte exakt så här för jag är vegetarian och har som sagt svårt för en del saker och gillar inte en del annat. Tyvärr ogillar jag saker som det anses ätstört att inte äta, men grejen är den att jag aldrig i hela mitt liv gillat smör eller ost men det är svårt att få någon utanför familjen och kompiskretsen att tro på det... Och så äter jag som sagt ett större kvällsmellis, typ som en frukost i storlek men andra saker.

frukost på vår dagvård ser ut så här:
1 dl havregryn till gröt
2 dl mjölk
2 dl juice
2 msk sylt
1 smörgås med 1 tsk smör och ost/skinka/leverpastej

eller
2 smörgåsar
1 kokt ägg
2 dl juice

eller
2-2,5 dl yoghurt
1 dl musli eller 2 dl flingor
2 dl juice
1 smörgås

Mellanmålen kan vara 1 smörgås, 2 knäcke, yoghurt med musli/flingor, nötter, torkade bär, gröt med mjölk, smoothie osv. Vi ska ha tre mellanmål och det på förmiddagen får vara en frukt men de andra måste vara något mer.

Sen är det ju lunch och middag, men jag vet inte om du vill veta hur dom ser ut eftersom dom innehåller exakta mått? Om du vill veta så kan jag skicka pm till dig eller skriva här :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka