Sv: Pepptråden 2013
Matmissbrukaren och Sparrisen- Alla enheter har lite olika scheman och fördelar maten lite olika under dagen men det där låter inte alls som stora matscheman. Jag följer matschemat jag fått när det gäller frukost, lunch, middag och två av mellanmålen medan jag äter ett större kvällsmellis eftersom jag valde det istället för att dricka en till näringsdryck. Så jag äter/dricker motsvarande 2 näringsdrycker per dag.
Jag klarar inte att följa matschemat till 100%, jag har lyckats få till det mesta nu men fett är min svaga punkt då det är helt förbjudet för mig och dessutom tycker jag inte om det, så på den fronten blir det lite för lite men jag har än så länge fått tillåtelse av min behandlare att komplettera måltiderna med kvarg eller keso istället för sås. Även juicen har jag valt att ta bort eftersom jag inte gillar juice utan föredrar färska frukter.
Får du inte väga eller mäta maten i din behandling? Jag förstår tanken men det är ju helt omöjligt att veta vad som är normalt om man inte ätit normalt på länge. I en av mina behandlingar så följde vi tallriksmodellen och gick på ögonmåttet men då hade vi alltid personal med som stöttade oss tills vi lärde oss att se själva. Sen när man åkte hem fick man riktlinjer för hur mycket man skulle ta av allt.
Min nuvarande behandling är lite väl mycket inne på mått och vikter men för mig som är väldigt tvångsmässig och osäker så hjälper det mig att veta att jag gör rätt. Jag tänker som så att man kan behöva den hjälpen med listor tills man lärt sig se själv och då behöver man inte längre måtta upp maten, att man efter ett tag kan lära sig lita på att kroppen kan ta hand om maten och att man vet vad som är lagom.
Att du gått upp i vikt beror inte på maten eller schemat i sig Matmissbrukaren, utan att det kanske varit för svårt för dig att veta vad som är normalt och att det då blivit för mycket eller kanske att du ätit mellan måltiderna och utöver schemat eller hoppat över en del för att sedan äta för mycket? Så var inte rädd för att försöka igen, var inte rädd för maten. Ge det hela en ny chans och du kommer förhoppningsvis se att vikten blir stabil om du äter dom mängderna och måltiderna som du ska.
Jag äter inte exakt så här för jag är vegetarian och har som sagt svårt för en del saker och gillar inte en del annat. Tyvärr ogillar jag saker som det anses ätstört att inte äta, men grejen är den att jag aldrig i hela mitt liv gillat smör eller ost men det är svårt att få någon utanför familjen och kompiskretsen att tro på det... Och så äter jag som sagt ett större kvällsmellis, typ som en frukost i storlek men andra saker.
frukost på vår dagvård ser ut så här:
1 dl havregryn till gröt
2 dl mjölk
2 dl juice
2 msk sylt
1 smörgås med 1 tsk smör och ost/skinka/leverpastej
eller
2 smörgåsar
1 kokt ägg
2 dl juice
eller
2-2,5 dl yoghurt
1 dl musli eller 2 dl flingor
2 dl juice
1 smörgås
Mellanmålen kan vara 1 smörgås, 2 knäcke, yoghurt med musli/flingor, nötter, torkade bär, gröt med mjölk, smoothie osv. Vi ska ha tre mellanmål och det på förmiddagen får vara en frukt men de andra måste vara något mer.
Sen är det ju lunch och middag, men jag vet inte om du vill veta hur dom ser ut eftersom dom innehåller exakta mått? Om du vill veta så kan jag skicka pm till dig eller skriva här