Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

KL

Känner mig som världens sämsta människa just nu..hade egentligen gynbesök på sjukhuset idag för cell o vävnadsprov då jag har cellförändringar men jag får bara panik av sjukhus just nu..2 månader där räckte liksom :(
Du är inte en dålig människa! Inte alls! Sånt där är jobbigt, men du klarar det! Du vinner mycket på att gå dit! Både över dina egna hjärnspöken, men också att du får svar, du kommer känna dig nöjd efteråt för att du klarade det o.s.v. Jag hejar på dig!

Och som Matmissbrukaren skrev; behöver du stöd för att ta dig dit? Finns det någon du kan fråga om kan följa med dig i så fall?

KL

Jag har varit off från tråden ett tag nu, vilket berott på att jag inte ens orkat gå in på internet :eek: (Jag, av alla människor!).
Jag har så sjukt mycket att göra just nu att jag bara vill gråta, det är inte övervinnerligt men om jag inte klarar det så spoilar jag hela min framtid. Klarar jag det inte kan jag inte söka vidare till den utbildning jag vill i höst - för då måste jag ta samlat betygsdokument så att jag kan göra klart sakerna veckorna efter betygen sats. Jag sliter mitt hår!

Detta är listan jag fått ihop på vad jag behöver göra:

Svenska:
1800-talet
Bokanalys; Granen
Bokanalys; Kejsarens nya kläder
Diktarbete

Samhäll:
Samhällsekonomiprov
Brott och straff-prov

Mikrobiologi och Naturkunskap:
Östersjön, film
5 dokument (instuderingsfrågor o.s.v), ca 300 instuderingsfrågor + fördjupningsarbete

Djursjukvård:
Hundprov
Kattprov
Svinuppsats

Idrott:
Daglig träningsdagbok

Religion:
Hinduismenprov
Buddhismenprov

Har precis lämnat in en 2 A4-sidig uppsats om kondition, och har snart gjort klart en bokanalys. Problemet är att betygen sätts 1 Juni. Så att göra allt ovan känns väldigt jobbigt just nu.

Vet du, jag tror faktiskt att du kan fixa det!

Jag hade hela samhällskursen, religionen och eget projekt kursen att ta igen och det fixade jag på 5 veckor samtidigt som jag skötte resten av ämnena, gjorde proven i dom och hade min häst och ett heltidsjobb på helgerna.

Det blir kämpigt ett tag men det är bara att slå på autopiloten så går det.

Vi stöttar så mycket vi kan här i tråden och behöver du hjälp med plugget så kan vi säkert hjälpa till, om du behöver diskutera något.

En sak som funkade för mig var att plugga halva natten innan provet och sedan sova en stund och sedan göra provet. Korttidsminnet går in och du kommer minnas allt.
Jag och en vän gjorde så många ggr och förhörde varandra tills allt satt och hon fick alltid MVG och jag VG. Hon är lite smartare än mig ;)

Säg vad som behöver göras i ämnena så får du hjälp :)

You can do it! :bump:

Har inte lika mycket att gra själv, även om det känns så ibland. Men är för tillfället SJUKT PEPP på att få allting gjort! Skickar lite ;)

+ Lightzone, tack så mycket, ni är så bra :love:

Jag får försöka satsa på korttidsminnet och skita i att satsa på superhöga betyg, för det kommer jag inte få till. Jag kan få MVG i religion om jag får MVG på de två proven som är kvar, för jag har fått MVG på alla andra prov. Men det känns som att jag kanske borde satsa på att bara få godkänt i allt så att jag klarar mig? MVG på svenskan vill jag dock få, för det är "mitt" ämne!

Satsa på MVG. Om du sedan inte får det så är det en annan sak. Du vet ju då att du gjort ditt bästa ändå.

Det går att få MVG även med korttidsminnet om du bara får allt att sitta. Så öva öva öva tills du kan rabbla allt utantill.

KL

Tack för ert stöd om omtanke :bow:

Jag kom aldrig dit och såklart känns det jobbigare. Jag har haft väldigt ont vid undersökningarna med så senaste besöket var en mardröm. Försökte nå dem redan igår och fråga om vi kunde lösa detta på något vis. Har så mycket tungt i bagaget som gör det jobbigt som det är i den situationen..helst skulle jag vilja vara nerdrogad :crazy:

Min sambo pendlar om dagarna och har relativt nytt jobb så det är lite svårt att skapa luckor där, speciellt då jag är sjuk ofta. Vill inte be kompisar och familjen säger ja, följer med och gör inget annat än att påpeka att de förlorar tid, pengar osv..

Vill du ha med mig vid nästa försök så säg till. Jag har inga problem med att ta mig till H, en stund i bilen bara och jag har rätt mycket ledig tid :)

Klart jag vill :)! Skicka det du har och vad uppgiften går ut på, så läser jag och kommenterar. Eller fråga om du behöver veta något speciellt :).

Sjuksköterskeprogrammet, men långsiktiga planen är polis. Med samlat betygsdokument kan man dock inte söka någonting :(

Hagel: Tack så himla mycket! Jag ska skicka så fort jag fått till lite text :)

Sparrisen- Jag det är farligt att träna om man inte äter ordentligt! Om man inte är överviktig och alltså behöver gå ner i vikt vilket du inte behöver. Är man väldigt underviktig är det farligt att promenera också eftersom all aktivitet påverkar hjärtat. Jag vet inte hur det är om man är normalviktig (vet inte alls hur du ligger till med vikten men du vet ju det själv rent logiskt iaf) men det är åtminstone mycket bättre för din kropp med promenader än med träning just nu. Du vet antagligen också att träning just nu inte ger något positivt för din kropp om du inte äter, musklerna bryts ner och skaderisken ökar.

fröken_skåne- Jag förstår dig verkligen!!! Efter att ha varit inlagd på sjukhuset ett flertal gånger och ofta långvarigt så hatar jag sjukhus. Jag mår illa bara jag ser dom och kan inte tänka mig att gå till just det sjukhuset jag varit inlagd på ens på öppenvården som ligger där. Men när det är en viktig undersökning har jag gått till sjukhuset, andra avdelningar går bättre än inom den jag varit inlagd på.

Just gynundersökningar förstår jag också verkligen, jag känner liknande som dig, både känslomässigt och rent fysiskt. Det gör jätte, jätte ont. Kan du kanske inte be om att få något mildare lugnare innan? Inte så du blir drogad men lugnare? Jag fick det i sprutform när jag skulle göra en annan undersökning nämligen.

Om du ringer och bokar en ny tid kan du kanske prata med dom om din oro och dina känslor? Kanske kan dom ta det extra försiktigt och försöka göra det hela lite bättre för dig iaf.

Härligt att du känner dig så pepp Lightzone :)

Lindgren- Det är verkligen mycket att göra men jag tror verkligen du klarar det! Du kommer få jobba hårt och kanske många fler timmar per dag men med en bra planering för i vilken ordning du ska göra allt och sen med disciplinen att när du väl pluggar så gör du inget annat. Sitt inte och t.ex. surfa på internet samtidigt utan fokusera bara på uppgiften. Sätt lite tidsramar för när varje uppgift ska vara klar,behöver du mer tid är det ok men då har du något att sikta på.

Om du ska satsa på MVG eller inte är helt upp till vad du känner att du mäktar med, men jag har varit i liknande situationer då jag legat långt efter pga sjukskrivning men jag har satsat på MVG och det har gått utan i en enda kurs som jag valde att hoppa av. Jag skulle satsa på MVG och göra mitt bästa, eftersom det gått bra hittills så har du det ju inom dig :) Men bli inte arg eller besviken på dig själv om det inte går med alla ämnen, du vet hur situationen är nu och du får inte ha för höga krav på dig själv om det inte blir så som det kanske hade blivit i en annan situation.

Jag har alltid blivit så otroligt pressad av uttrycket "göra sitt bästa" för det har inneburit att jag måste prestera till max eftersom jag vet att jag kan det. Jag har inga gränser alls när det gäller mina krav och jag överarbetar det allra mesta. Men jag insåg att det är bättre att vända uttrycket till att jag gör det bästa i den situationen jag befinner mig just nu, och det kan variera i olika perioder och skeden i livet. Det har släppt en del av pressen på mig att vara helt perfekt, fast höga krav har jag fortfarande.

Tänk också på att det här bara är tillfälligt, det rör sig om en kort period och när det hela är över så kommer det kännas så skönt. Det gäller bara att hänga i nu, du har klarat tre år på gymnasiet och då klarar du 3 veckor!

Men försök att tillåta dig pauser, roliga saker, äta ordentligt och vila så du inte kollapsar helt när du slutar, det är så lätt att man glömmer bort att ta hand om sig själv och det kan gå ett tag men risken är att man faller djupt när man har slutfört det.

Senast ändrad:

kl

Har världens ångest och vet inte hur jag ska göra.

Lider av social fobi (fobisk personlighetsstörning närmare bestämt) och nu är det så att det är snart en städdag i stallet där alla som kan ska hjälpa till. Jag vet inte ännu ifall jag kan den dagen, har inte kollat det men jag har inget fullspäckat schema direkt...

Saken är ju då att jag vill inte gå dit. Inte för städningen utan för människorna. Dom är trevliga och så men det stod på lappen att man kan ta med någon gott att dricka med eller utan %, och det blir alltså mer en stallfest med städning känns det som.

Jag klarar helt enkelt inte av det. Kan inte småprata med människor. Får hålla upp en mask och allt känns bara obekvämt.

Men det känns bara så dumt att skriva upp mig på "kan inte" sidan av anmälningslappen för jag kan ju säkert.
Enda argumentet jag kan gå på är att jag har varit i stallet i 2 veckor och hästen ute i en hage hela tiden. Så vi har i princip inte skitat ner något. Gamla grushagen han stod i första dagarna mockade jag ut så jag har städat efter mig.

Dessutom så sa jag ja till att vara funktionär på en tävling stallet ska ha i augusti och jag tänkte att tills dess hinner jag förbereda mig mentalt. Det blir ju inte heller samma jippo som en stallstädningsdag, man gör sitt och småpratar inte hela tiden utan samarbetar på ett annat sätt. Det kan jag stå ut med.

Vet inte hur jag ska göra, känner mig som en skit som inte ställer upp :(

Kan du inte be om att få göra något av arbetet en annan dag för att du inte kan den dagen? Det har jag gjort om jag inte kunnat vara med, då har jag tagit någon del av städningen som man kan göra själv.

Eller kanske skriva upp dig men säga att du inte kan vara kvar så länge så att du kommer dit och städar och fixar men inte hinner fika eller äta?

Tror att det är extra viktigt i ett nytt stall att man visar att man hjälper till och så och kanske att man är lite social. Inte för att man måste vara jätte social men det kan bli lättare med samarbetet i stallet om man känner dom andra lite och kommer överens.

Har du någon hjälp för de här problemen? Någon behandlare som kan hjälpa dig hur du ska tänka och hur du kan planera dagen? Och vad som är rimligt att utmana sig med? Kan tänka mig att det blir extra svårt för dig när det är många på en gång också? Och sen om man ska äta tillsammans? Är det här något du vill jobba med så att det skulle vara bra för dig att öva på det eller känner du att du har andra saker som du jobbar med just nu? För ibland kan det vara bra att utmana sig med saker som känns lite läskiga för att komma framåt och ibland så kanske man inte alls är i det stadiet att det är bra för en. Men det är så svårt för oss som inte känner dig att veta.

Hur känner du, skulle något av det kunna vara ett alternativ?

Tack alla för era snälla ord! Max äter medicin och specialfoder men mår annars bra. Ska läsa ikapp tråden så fort jag får chansen!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka