Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det är fler aspekter till det. För det första, håller man samma vanor som man alltid hållt så innebär det samma vikt som man alltid haftHade du ätit frukost de tre dagarna då du inte gör det nu så kanske du hade vägt lite mer, eller att du håller vikten stabil genom att skippa dom frukostarna och inte stiger i vikt. Vem vet! Viktnedgång sker ju av förändringar i sina vanor. Sedan vet jag inte hur stor skillnad tre frukostar gör i veckan, det beror nog på hur mycket frukost man brukar äta och vad man äter utöver det. Själv tänkte jag köra varje dag, med vissa undantag för kalori-intag efter kl. 20 på fredag och lördag kväll. Då kanske man vill dricka lite vin sent eller liknande.
5:2 är har jag hört funkar för många! Men själv skulle jag inte vilja fasta hela dagar.
Jag gick ner en del med LCHF men kunde inte fortsätta då jag lessnade på den maten. Gick upp allt och lite till.
Jag har funderat på att pröva 16:8. Mitt problem med maten är att jag ter väldigt oregelbundet, så att med hjälp av klockslagen få lite rutin på det hela skulle nog kunna hjälpa en del
Har tidigare kört LCHF, vilket varken magen eller psyket mådde bra av även om jag för all del tappade vikt. Att gå runt med huvudvärk, magont och vara allmänt trött och grinig var inte värt det...
Har inget svårt att låta bli kakor och socker, men bröd/pasta/andra trevliga kolhydrater är ett måste för min del!
Tänkte tillåta mig té, vatten och kanske cola zero under dygnets övriga timmar, och så börja med typ lunch vid 12-13 och så middag runt 20. Testa ett par veckor och se om något händer.
Jag har ingen ångest, annat än när jag tittar mig i spegelnJag rekommenderar det inte för usch så svårt det är att bryta enl mig. Vilken hemsk ångest jag har om jag äter innan 12, för att inte tala om hur jag mår om jag äter kvällstid.![]()
Jag rekommenderar det inte för usch så svårt det är att bryta enl mig. Vilken hemsk ångest jag har om jag äter innan 12, för att inte tala om hur jag mår om jag äter kvällstid.![]()
Jag har ingen ångest, annat än när jag tittar mig i spegeln
Det är ett jättebra tips. Men för mig funkar det inte för att:Istället för att dra ner drastiskt på kalori-intaget (även om det låter klokt att inte äta efter 20.00, det är inte ens speciellt drastiskt enligt min mening) - varför inte försöka bränna mer kalorier?
Jag är 58 och har kämpat med vikten sedan jag var 17 - 18. Jag var aldrig extremt överviktig, 10 - 20 kilo kanske. Jag har kört alla dieter som tänkas kan (utom LCHF som jag inte tycker om eftersom jag inte gillar fett...) och lyckades ALDRIG behålla min uppnådda idealvikt. Jag måste ha bantat ner mig hundra gånger - och gått upp igen. Förutom att jag HATADE att banta, hatade dieter, mådde jättedåligt. Hela mitt liv var en enda karusell av dieter.
Det var först när jag började springa som problemet försvann. I början kunde jag bara springa högst 500 m innan jag bröt ihop av ansträngning, idag kutar jag en mil och längre lätt som en plätt. Inte fort, men jag springer. Och jag äter praktiskt taget vad jag vill. Springer jag 1,5 mil gör jag av med nästan 1000 kcal. Jag mår jättebra, och jag ska aldrig aldrig mera banta.
Bara ett tips.
Istället för att dra ner drastiskt på kalori-intaget (även om det låter klokt att inte äta efter 20.00, det är inte ens speciellt drastiskt enligt min mening) - varför inte försöka bränna mer kalorier?
Jag är 58 och har kämpat med vikten sedan jag var 17 - 18. Jag var aldrig extremt överviktig, 10 - 20 kilo kanske. Jag har kört alla dieter som tänkas kan (utom LCHF som jag inte tycker om eftersom jag inte gillar fett...) och lyckades ALDRIG behålla min uppnådda idealvikt. Jag måste ha bantat ner mig hundra gånger - och gått upp igen. Förutom att jag HATADE att banta, hatade dieter, mådde jättedåligt. Hela mitt liv var en enda karusell av dieter.
Det var först när jag började springa som problemet försvann. I början kunde jag bara springa högst 500 m innan jag bröt ihop av ansträngning, idag kutar jag en mil och längre lätt som en plätt. Inte fort, men jag springer. Och jag äter praktiskt taget vad jag vill. Springer jag 1,5 mil gör jag av med nästan 1000 kcal. Jag mår jättebra, och jag ska aldrig aldrig mera banta.
Bara ett tips.
Mitt problem med det (förutom astma och början på reumatisk sjuka) är att jag redan rör på mig rätt mycket. Springa funkar som sagt inte för mig, men går långa promenader med hunden och har två hästar som hålls igång med allt vad det innebär av mocking, kånka vatten och hö osv. Plus att jag bor på en gård med allt vad det innebär av att röra på sig utomhus. Snittar 15-18 000 på stegräknaren förutom ridningen.Istället för att dra ner drastiskt på kalori-intaget (även om det låter klokt att inte äta efter 20.00, det är inte ens speciellt drastiskt enligt min mening) - varför inte försöka bränna mer kalorier?
Bara ett tips.
Är det någon som testat periodisk fasta? Hur var/är det och hur har ni lagt upp det?
Jag skulle behöva gå ner i vikt, och har funderat på hur jag ska gå till väga. Vart jag kan göra kompromisser osv. Så läste jag om periodisk fasta, och eftersom jag aldrig är hungrig på morgonen utan äter en macka på jobbet först vid kl. 10 så tänkte jag att jag säkert kan hålla mig till lunch. Så från och med i morgon ska jag börja köra fasta från kl. 20.00 på kvällen och 12.00 på dagen, alltså 16 h. Sedan äta lunch, mellis och middag. Jag tror det kommer funka bra för mig! Så får jag försöka tänka på att äta bra och nyttig mat som ändå gör mig mätt.
Är det någon som är på att testa tillsammans med mig?Någon som vet om för och nackdelar med detta?