Periodisk fasta

Jag gick ner en del med LCHF men kunde inte fortsätta då jag lessnade på den maten. Gick upp allt och lite till :banghead:.
 
Jag tror det är fler aspekter till det. För det första, håller man samma vanor som man alltid hållt så innebär det samma vikt som man alltid haft :) Hade du ätit frukost de tre dagarna då du inte gör det nu så kanske du hade vägt lite mer, eller att du håller vikten stabil genom att skippa dom frukostarna och inte stiger i vikt. Vem vet! Viktnedgång sker ju av förändringar i sina vanor. Sedan vet jag inte hur stor skillnad tre frukostar gör i veckan, det beror nog på hur mycket frukost man brukar äta och vad man äter utöver det. Själv tänkte jag köra varje dag, med vissa undantag för kalori-intag efter kl. 20 på fredag och lördag kväll. Då kanske man vill dricka lite vin sent eller liknande.

5:2 är har jag hört funkar för många! Men själv skulle jag inte vilja fasta hela dagar.

Nja det hade inte gjort någon skillnad , frukost eller ej de dagarna..

Jag klarar inte heller av att fasta en hel dag därför kör jag 5:2 jag när jag jobbar (jobbar natt 2 eller 3 på raken) vaknar runt 14-15 tiden nästa "morgon" och är i stallet tills 20 , kommer hem och sen gör iordning mig för jobbet som jag börjar kl 21.15 och jag äter aldrig på natten utan äter frukost på morgonen efter där vid 07.30 så i runda slängar har jag bara 5 timmar på mig att äta vilket gör att det inte är några som helst problem att bara äta 500 kcal.
 
Jag gick ner en del med LCHF men kunde inte fortsätta då jag lessnade på den maten. Gick upp allt och lite till :banghead:.

Haha ja det är väl nackdelen tyvärr när man bryter en viss kosthållning. Jag tror man måste vara oerhört medveten om sin kost och göra låååångsamma förändringar om man vill behålla vikten man tappat. Det är därför jag tror den här metoden kan funka för mig då jag säkert kan fortsätta delvis när jag nått önskad vikt. Att inte äta efter kl. 20 och att skippa frukosten är ingen direkt uppoffring för mig (tror jag, men det märker vi väl!)
 
Jag har funderat på att pröva 16:8. Mitt problem med maten är att jag ter väldigt oregelbundet, så att med hjälp av klockslagen få lite rutin på det hela skulle nog kunna hjälpa en del :)
Har tidigare kört LCHF, vilket varken magen eller psyket mådde bra av även om jag för all del tappade vikt. Att gå runt med huvudvärk, magont och vara allmänt trött och grinig var inte värt det...
Har inget svårt att låta bli kakor och socker, men bröd/pasta/andra trevliga kolhydrater är ett måste för min del!:d

Tänkte tillåta mig té, vatten och kanske cola zero under dygnets övriga timmar, och så börja med typ lunch vid 12-13 och så middag runt 20. Testa ett par veckor och se om något händer.
 
Jag har funderat på att pröva 16:8. Mitt problem med maten är att jag ter väldigt oregelbundet, så att med hjälp av klockslagen få lite rutin på det hela skulle nog kunna hjälpa en del :)
Har tidigare kört LCHF, vilket varken magen eller psyket mådde bra av även om jag för all del tappade vikt. Att gå runt med huvudvärk, magont och vara allmänt trött och grinig var inte värt det...
Har inget svårt att låta bli kakor och socker, men bröd/pasta/andra trevliga kolhydrater är ett måste för min del!:d

Tänkte tillåta mig té, vatten och kanske cola zero under dygnets övriga timmar, och så börja med typ lunch vid 12-13 och så middag runt 20. Testa ett par veckor och se om något händer.

Kul att det blir fler som testar! Att veta om sina svagheter är första steget i att kunna hantera dom :)

En stor svaghet som jag har är att när jag vill gå ner i vikt så äter jag för lite. Det innebär att jag blir trött, hungrig och sedan bryter ihop och frossar i något. Jag tror att 16:8 kan hjälpa mig att äta mig mätt när jag äter. Om jag fastar så många timmar så känns det helt okej att äta en ordentlig lunch och middag utan dåligt samvete.

Idag har det gått super. Var knappt hungrig alls på förmiddagen, drack lite te och kaffe bara. Grönsaksgryta till lunch :love:
 
Go girls!

Vill man gå ner fortare funkade det bättre för mig att krympa ätfönstret (tiden man får äta) än att minska portionerna, äta mer sallad, äta nyttigare etc.

Just 16:8 är ett för långt ätfönster för mig personligen, det blir ungefär som att äta som vanligt för mig, därmed inte sagt att det är så för någon annan. Bra att ha i bakhuvudet om viktminskningen inte blir lika stor som förväntat, så kan man laborera lite med den tiden innan man får för sig att ge upp.

Vi vill höra era rapporter om hur det går! :bump::banana:
 
Jag rekommenderar det inte för usch så svårt det är att bryta enl mig. Vilken hemsk ångest jag har om jag äter innan 12, för att inte tala om hur jag mår om jag äter kvällstid. :cry:
 
Jag rekommenderar det inte för usch så svårt det är att bryta enl mig. Vilken hemsk ångest jag har om jag äter innan 12, för att inte tala om hur jag mår om jag äter kvällstid. :cry:

Jag tror dessvärre det är så med de allra flesta metoder :crazy: Man går in för någonting så helhjärtat och envist att det sedan blir svårt att bryta de förbud man satt upp för sig själv utan att samvetet sätter in. Också en del av det mentala med viktnedgång som man får kämpa med..
 
Istället för att dra ner drastiskt på kalori-intaget (även om det låter klokt att inte äta efter 20.00, det är inte ens speciellt drastiskt enligt min mening) - varför inte försöka bränna mer kalorier?

Jag är 58 och har kämpat med vikten sedan jag var 17 - 18. Jag var aldrig extremt överviktig, 10 - 20 kilo kanske. Jag har kört alla dieter som tänkas kan (utom LCHF som jag inte tycker om eftersom jag inte gillar fett...) och lyckades ALDRIG behålla min uppnådda idealvikt. Jag måste ha bantat ner mig hundra gånger - och gått upp igen. Förutom att jag HATADE att banta, hatade dieter, mådde jättedåligt. Hela mitt liv var en enda karusell av dieter.

Det var först när jag började springa som problemet försvann. I början kunde jag bara springa högst 500 m innan jag bröt ihop av ansträngning, idag kutar jag en mil och längre lätt som en plätt. Inte fort, men jag springer. Och jag äter praktiskt taget vad jag vill. Springer jag 1,5 mil gör jag av med nästan 1000 kcal. Jag mår jättebra, och jag ska aldrig aldrig mera banta.

Bara ett tips.
 
Istället för att dra ner drastiskt på kalori-intaget (även om det låter klokt att inte äta efter 20.00, det är inte ens speciellt drastiskt enligt min mening) - varför inte försöka bränna mer kalorier?

Jag är 58 och har kämpat med vikten sedan jag var 17 - 18. Jag var aldrig extremt överviktig, 10 - 20 kilo kanske. Jag har kört alla dieter som tänkas kan (utom LCHF som jag inte tycker om eftersom jag inte gillar fett...) och lyckades ALDRIG behålla min uppnådda idealvikt. Jag måste ha bantat ner mig hundra gånger - och gått upp igen. Förutom att jag HATADE att banta, hatade dieter, mådde jättedåligt. Hela mitt liv var en enda karusell av dieter.

Det var först när jag började springa som problemet försvann. I början kunde jag bara springa högst 500 m innan jag bröt ihop av ansträngning, idag kutar jag en mil och längre lätt som en plätt. Inte fort, men jag springer. Och jag äter praktiskt taget vad jag vill. Springer jag 1,5 mil gör jag av med nästan 1000 kcal. Jag mår jättebra, och jag ska aldrig aldrig mera banta.

Bara ett tips.
Det är ett jättebra tips. Men för mig funkar det inte för att:
a) jag tycker att det är urtråkigt att springa.
b) jag har ett heltidsjobb och ska sedan till stallet. Varje dag. = ingen tid över, för den tid som blir över prioriterar jag att umgås eller ligga i soffan och krama kudden.
c) för att bränna så många kalorier som krävs, behövs det sådan enorm ansträngning, både i tid och prestation. Vi pratar flera timmar och den tiden finns inte / vill jag inte lägga.
d) med matfönster kan jag äta vad jag vill, och ska även äta mig proppmät, utan att jag ska ha det minsta dåliga samvete för vad jag äter, och detta inkluderar kolhydrater och socker.
d) jag är lat.


Detta inte sagt för att såga ditt tips, det är jättebra att det fungerar för dig, grattis! Och alltid inspirerar du några!
 
Jag vill och har velat testa 16:8 länge men orken har inte funnits. Och nu är jag höggravid så det får vänta ett tag till. Behöver inte gå ner i vikt (eller behövde iallafall inte innan jag blev på smällen :p ) men är övertygad om att jag skulle må mycket bättre.
 
Istället för att dra ner drastiskt på kalori-intaget (även om det låter klokt att inte äta efter 20.00, det är inte ens speciellt drastiskt enligt min mening) - varför inte försöka bränna mer kalorier?

Jag är 58 och har kämpat med vikten sedan jag var 17 - 18. Jag var aldrig extremt överviktig, 10 - 20 kilo kanske. Jag har kört alla dieter som tänkas kan (utom LCHF som jag inte tycker om eftersom jag inte gillar fett...) och lyckades ALDRIG behålla min uppnådda idealvikt. Jag måste ha bantat ner mig hundra gånger - och gått upp igen. Förutom att jag HATADE att banta, hatade dieter, mådde jättedåligt. Hela mitt liv var en enda karusell av dieter.

Det var först när jag började springa som problemet försvann. I början kunde jag bara springa högst 500 m innan jag bröt ihop av ansträngning, idag kutar jag en mil och längre lätt som en plätt. Inte fort, men jag springer. Och jag äter praktiskt taget vad jag vill. Springer jag 1,5 mil gör jag av med nästan 1000 kcal. Jag mår jättebra, och jag ska aldrig aldrig mera banta.

Bara ett tips.

Jag springer också :) Men det varierar lite hur mycket jag hinner träna, ibland mycket och ibland lite. Rutinerna med kosten tänker jag ska vara konstanta och behöver inte ruckas så mycket beroende på hur mitt schema/övriga liv ser ut. Men jag älskar att springa!

Det finns nog tusen olika sätt att gå ner i vikt och alla passar alla olika. Just detta vill jag testa för att jag tror att det passar just mig :)
 
Istället för att dra ner drastiskt på kalori-intaget (även om det låter klokt att inte äta efter 20.00, det är inte ens speciellt drastiskt enligt min mening) - varför inte försöka bränna mer kalorier?

Jag är 58 och har kämpat med vikten sedan jag var 17 - 18. Jag var aldrig extremt överviktig, 10 - 20 kilo kanske. Jag har kört alla dieter som tänkas kan (utom LCHF som jag inte tycker om eftersom jag inte gillar fett...) och lyckades ALDRIG behålla min uppnådda idealvikt. Jag måste ha bantat ner mig hundra gånger - och gått upp igen. Förutom att jag HATADE att banta, hatade dieter, mådde jättedåligt. Hela mitt liv var en enda karusell av dieter.

Det var först när jag började springa som problemet försvann. I början kunde jag bara springa högst 500 m innan jag bröt ihop av ansträngning, idag kutar jag en mil och längre lätt som en plätt. Inte fort, men jag springer. Och jag äter praktiskt taget vad jag vill. Springer jag 1,5 mil gör jag av med nästan 1000 kcal. Jag mår jättebra, och jag ska aldrig aldrig mera banta.

Bara ett tips.
Mitt problem med det (förutom astma och början på reumatisk sjuka) är att jag redan rör på mig rätt mycket. Springa funkar som sagt inte för mig, men går långa promenader med hunden och har två hästar som hålls igång med allt vad det innebär av mocking, kånka vatten och hö osv. Plus att jag bor på en gård med allt vad det innebär av att röra på sig utomhus. Snittar 15-18 000 på stegräknaren förutom ridningen.
Ändå ligger jag och har alltid gjort, på 15-20 kg plus. Sannolikt för att jag äter alldeles för oregelbundet och dåligt, vilket alltså är tanken att ändra :)
 
Jag förstår att det där med springa inte lockar alla - jag själv HATADE att springa, tills jag kämpat med det ett år eller så och det började rulla på lite lättare..... Men, som sagt, det fungerade för mig, medan dieter inte fungerade alls. För mig ;)

Jag rörde också på mig väldigt mycket innan dess, gick lååååånga snabba skogspromenader dagligen med hunden, cyklade, etc etc, men just löpningen (trots att jag är låååångsam...) var kicken som behövdes i förbränningen. Igen - för mig. Lycka till alla och hoppas alla hittar den vägen som ger resultat för just er, och som varar!
 
Ett litet tips om man blir jättehungrig när det är dags för första målet på dagen efter fastan är att man dricker mycket vatten innan måltiden, helst varmare vatten för mättnadskänslan. Då fylls magen upp lite och dämpar just den här jättehunger-känslan. Så slipper man råka stoppa i sig lite för mycket bara för att man var föör hungrig, eller ha dåligt samvete efteråt osv. :)

Och angående att springa, jag hatar verkligen all motion. Men att köra lite spontant en kvart här och där över dagen fungerar bättre för mig, och det är bättre än inget. :D
 
Är det någon som testat periodisk fasta? Hur var/är det och hur har ni lagt upp det? :)

Jag skulle behöva gå ner i vikt, och har funderat på hur jag ska gå till väga. Vart jag kan göra kompromisser osv. Så läste jag om periodisk fasta, och eftersom jag aldrig är hungrig på morgonen utan äter en macka på jobbet först vid kl. 10 så tänkte jag att jag säkert kan hålla mig till lunch. Så från och med i morgon ska jag börja köra fasta från kl. 20.00 på kvällen och 12.00 på dagen, alltså 16 h. Sedan äta lunch, mellis och middag. Jag tror det kommer funka bra för mig! Så får jag försöka tänka på att äta bra och nyttig mat som ändå gör mig mätt.

Är det någon som är på att testa tillsammans med mig? :) Någon som vet om för och nackdelar med detta?

Jag äter LCHF sedan ca 10 år tillbaka för att det ger den bästa lindringen av min fibromyalgivärk. De senaste två åren ungefär har jag dessutom kombinerat med 16:8 för att maximera hälsovinsterna. (Fast oftast blir det 17:7 eller nästan 18:6 då vi brukar äta middag vid 18.30-19-tiden och jag sedan inte äter lunch förrän 12.30 eller ändå lite senare, beroende på hur det fungerar med jobbet.) Får erkänna att jag var skeptisk till en början, om jag verkligen skulle kunna stå över frukosten, eftersom jag alltid varit så hungrig på morgonen under hela mitt liv dittills. Men det tog bara ett par dagar innan jag anpassat mig och inte längre var hungrig på morgonen. En av makens läkarkollegor, som kör 5:2 sedan några år, konstaterade också att "det här med hunger främst är något mentalt - för om man väntar lite med att äta så går det över!" Detsamma gäller däremot INTE blodsockerfall och det obehag som dessa ger, men äter man LCHF har man så stabilt blodsocker att dessa aldrig inträffar. (Makens kollega äter inte ren LCHF, men han har dragit ner mkt kraftigt på kolhydraterna och tycker att det räcker för att undvika blodsockerfallen.)
 
Jag har ätit enligt 5:2 i drygt två år. I början var jag jättestrikt och räknade varenda kalori på fastedagarna men sen började jag äta mer på måfå mina 500 kcal. Jag har sedan länge börjat dricka light-läsk på fastedagarna och då är det inte minsta upp-offring som det känns!

Jag har aldrig varit överviktig men älskar allt vad godsaker heter så 5:2 har gjort att jag stått still i vikt (istället för att öka).

Om du alltid ätit smörgås på förmiddagen och står still i vikt och nu drar bort smörgåsen (inget annat förändrat) så kommer det självklart påverka vikten. Du hade ju ibland kvällsvanor som du också kommer få bukt med. Just kvällarna tror jag kan hjälpa många, det är himla lätt att bli lite sugen då, men "får" man inte så brukar det vara lättare att avhålla sig. Ett tips kan också vara att borsta tänderna i samband med att ätfönstret avslutas ;).

Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: Ajaj
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp