Jag har permanentbäddar i mina boxar, har haft så i flera år. Dock låter jag inte bäddarna ligga flera år eftersom stallet behöver tvättas en gång om året. Jag har inga som helst problem med att det blir blött eller att det luktar. När boxarna töms inför sommartvätten så är botten en hårt brunnen kaka (sabla slit att mocka ur). Jag använder enbart spån som strömaterial.
När jag anlägger bädden så lägger jag ett lager med stalosan i botten. Lägger på cirka 15 cm lager spån som hästarna får trampa till. Mockar enbart ut bajs och kiss på ytan. Lägger på mer stalosan där de har sina kissytor och fyller på med spån allt eftersom hästarna trampar till bädden. När bädden blivit tilltrampad så är jag nöjd med tjockleken när den är minst 20 cm och då packad bädd. På vintern kan den vara ännu tjockare för att hålla undan kylan från betongplattan (har kallstall).
Blir det blött så är problemet att det är för tunt lager med strömaterial. Inte att du har betongplatta. Samma sak med lukten - det hänger ihop med att det blir för blött och det inte är tillräckligt med strömaterial så det kan brinna ihop. Man måste också vara noga med att inte sticka ner grepen för djupt i bädden. Det är bara kisset på ytan som ska mockas ut och så bajset. Fyller på med spån 1-2 ggr i veckan beroende på hur mycket hästarna står inne.
Där hästarna har sina kissytor brukar jag få "skala av" emellanåt och pudra på med stalosan. Stalosan är superbra då det bakterier, svamp, virus & flugägg. Det har också en upptorkande effekt. Jag använder det i ligghallen också även om jag inte har permanentbädd där. I ligghallen är underlaget grus, gummimatta och så ett lite tunnare lager med spån. Används dock mest som "bajslåda" av mina hästar

.
Så jag tror egentligen inte att du gör någon "fel" direkt, men testa med rejält mer strömaterial och stalosan. Jag har använt kalk också, men stalosan är sjukt mycket bättre. När man anlägger bädden så går det åt mycket strömaterial, men det vinner man så längre fram. När bädden är anlagd så går det betydligt fortare att mocka och åtgången på strömaterial är mindre än när man har växelströbädd. Dessutom är det bra komfort för hästarna. Jag ser alldeles för många boxar med sjukt lite strömaterial och så hästar med skavsår. Jag är så gammal att jag har fått lära med att man ska kunna ramla ner på knä utan att det gör ont - då är det tillräckligt tjock bädd. Det ska också vara så torrt att man själv skulle vilja lägga sig ner utan att bli blöt
/Lizzie