Permanentbädd- eller?

Sv: Permanentbädd- eller?

Varför föra till mer vätska än den hästarna bidra med (urin)? Inte undra på om permanentbäddar upplevs illa.
Nästa fråga är varför man ska mocka ur bädden? Då tar man ju bort "bränslet" som håller processen igång. Se f ö #2.

TS.
Tror inte att man behöver fundera över terpentin i spån. Det lär vara avdunstat strax efter spåntillverkningen.

LIA
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Halmbäddar av alla dess slag tycker jag är helt värdelösa, ska man ha halm så är det till att göra storrensningar varje dag, alltså ingen bädd eller fuskmockning.
Då har du gjort fel någonstans.

LIA
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Första gången: Jag har vattanat när jag har gjort bädden, och då har det rört sig om ca 20 liter ( knap full vattenkanna) över hele bädden dels för att ta den värst dam ( funkar inta ända :crazy:) och för att blöta upp kalken lite. Desutom var det blivet rekomenderat att göre.

Andra gången (då vi fick ta allt ut eftr ca 6 veckor, pisse blött)
bara torv och kalk, inget vatten als.


för lite torv?? hur mycke torv ligger ni ved uppstart?
Jeg har blivet rek. 1 bal pr 2,5 m2, = 4 baller, och har tagit 5 för att vare säker, och slänger 1 bal på i veckan.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Varför föra till mer vätska än den hästarna bidra med (urin)? Inte undra på om permanentbäddar upplevs illa.
Nästa fråga är varför man ska mocka ur bädden? Då tar man ju bort "bränslet" som håller processen igång. Se f ö #2.

TS.
Tror inte att man behöver fundera över terpentin i spån. Det lär vara avdunstat strax efter spåntillverkningen.

LIA

Jag vill helt enkelt inte att torven ska damma när jag precis har gjort bädden. Sedan hjälper man som sagt bädden att sätta sig om man vattnar och trampar till den, och, återigen, detta är inget jag gör dagligen, endast när jag anlägger själva bädden. Sedan är det inga enorma mängder vatten, bara såpass att dammet försvinner.
Jag mockar inte heller ur bädden, jag tar bort de bajshögar som min häst har gjort, och hon lägger sina utanför bädden. Ber om ursäkt för att jag var otydlig på denna punkt.
Jag rotar aldrig runt i bädden, utan tar bort sådant som ligger löst uppepå.
Sedan upplever jag aldrig mina permanentbäddar illa, de fyller sin funktion mycket bra. Dvs, bädden är varm och tjock så hästen kan ligga ner utan att bli kall.

Jag hoppas att jag besvarade dina frågor. Sedan kan jag inte uttala mig korrekt om spånbäddar, för jag har aldrig haft någon, så det ber jag om ursäkt för.

MVH//Ebba
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Jag mockar inte heller ur bädden, jag tar bort de bajshögar som min häst har gjort, och hon lägger sina utanför bädden. Ber om ursäkt för att jag var otydlig på denna punkt.
Är det fler hästar som använder samma bädd? Annars behövs ju delar av hästens gödsel i bädden.

LIA
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Hur får du det till at funka..

Vi har torv i lillemannens box, ca 10m2, vi har lagt inn 5 baller torv, vattnat o kalkat, tagit bajset varje dag och "trampat" til där han gör hål i bädden.

Han har blött botten efter ca 1 vecke, och vi ger 1 ny ball i vecken.

vad gör vi fel... forutom att ha en pisshäst :D

Att det blir blött av piss är en fördel tycker jag. Då brinner det bättre och torven packar sig och blir en kaka. Mitt tips att där det är extra blött, stör på kalk eller vad du har, kratta "gammal" torv på fläcken och trampa till. Strö sedan på torr ny torv över. Jag upplever att det binder bättre då.

När jag anlägger bädden så börjar jag med att strö golvet med Boxnytta. Liknar Stalosan. Sen på med två balar torv. Trampar till och ev vattnar en aning. Det beror på hur fuktig torven är. Sen ytterligare 1-2 balar. Trampa. Sen mockar jag inte ur bajset de första veckorna, utan jag gräver en grop och vänder ner bajset och krattar över torv och trampar till. Jag försöker lägga ut bajset lite jämnt så det blir en jämn bädd. På kissfläckaren trampar jag bara till torv över och ibland strör jag Boxnytta i fläckarna också.
Min ena häst bajar bara på ett ställe så det är lätt att mocka sen. Kisset sprider hon ut lite på olika ställen. Den andra gräver lite, ( hon bäddar för natten:D ) och bajar lite varstans men det funkar ändå. Lite svårare att mocka bara.

Att det blir blött i din box kan kanske bero på att det är en valack du har. De har ju ingen möjligthet att kissa utefter väggarna. :angel:

Men skrapa inte i kissfläcken utan lägg bara på mer torv. Till slut blir det en packad kulle. Blir den för hög så kan man skrapa av lite på toppen. Se bara till att det är tillräckligt med torv runt om så det är jämnt. Fukten från kullen sprider sig sedan utåt så det blir packat i kanterna också.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Jag har mina uppstallade, så det är en torvbädd i varje box. Lägger sedan min häst någon enstaka hög i bädden så gräver jag inte upp den. Så visst finns det gödsel i bädden, innan hon lärde sig att högarna skulle vara utanför för att underlätta för matte så kunde det bli lite hur somhelst :). Allt får man ju inte bort om man vill ha en riktig bädd. Men hästarna är ganska duktiga på att hålla sig utanför, därför är bäddarna lättskötta. Den bästa bädden har jag fått hos min unghäst, den har blivit tjock och bra, hon är alltid varm när hon har legat ner.

Jag är inte alls tydlig, måste lära mig att sluta vara suddig :)


//Ebba
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Vill bara kapa lite och ge en eloge till LIA, har läst flera av dina inlägg och du är en av de vettigaste och kloka hästmänniskor jag haft turen att stöta på. :bow:

Förlåt en nybörjare, jag har mycket av lära av sådana som du!

//Ebba
 
Sv: Permanentbädd- eller?

för lite torv?? hur mycke torv ligger ni ved uppstart?
Jeg har blivet rek. 1 bal pr 2,5 m2, = 4 baller, och har tagit 5 för att vare säker, och slänger 1 bal på i veckan.

Jag tror det kan bero på att du haft för lite torv från början. Våra boxar är 12,25 m2 och vi lade in 6 st balar/box. Balarna är stora, 400-liters. Därefter fyllde vi på med en bal per vecka tills bädden satt sig.
Nu strör jag var femte dag med en halv bal per box.

Immer
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Har ni aflöp er era boxar, det har vi tyvär inte :(

Jag får ifs noget torv med när jag mocker, då han tramper runt sit silage.. ât väldig nogra med att få så lite med. Nu tester jag att han får all silage i hönät, så inte där ligger så mycke nedtrampet.
Igår slängde jag 2 baller på, så nu för vi se hur det går under vecken

Thora >> Jag skal försöka att se det positive i det :) Han kisser samma ställe varje gång, och ja en val. kissar tyvär inte ut mot väggen :D jag tror även att han sväger lite runt med snopen när han kissar. Man är väl en man :angel::angel:

Immer >> Jag har faktisk använd mer torv än ni gör pr 1 m2 vid uppstart :D precis 5 liter pr 1 m2 :p:rofl: jeg lagt på 1 ball varje vecke sen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 335
Senast: mackan
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: Lena J
·
Hästvård Det har varit livliga diskussioner för ett tag sen om att anlägga permanentbäddar på olika sätt. Vissa hävdar att det är bra med spån i...
2
Svar
37
· Visningar
3 286
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp