Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Förut har jag vattnat. I år kör vi torv så många veckor som det krävs innan halmen läggs på, så det är hästen som trampar. Och jag, när jag "grävt ner" eventuella kissfläckar. Detta för att få bädden fast ända ut mot väggarna. Använder stalosan för att hindra lukt, och torven har legat två veckor på söndag.

Det har satt sig hyfsat, men det ska in en bal till med torv.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Ok. Köpte en säck (25 kg) på Johan Hansson. Tror den gick på 48 spänn. Har halva kvar ff.
Stalosan funkar inte alls på min herre, blev bara grisigare i boxen. Både när jag hade halmbädd och sedan när jag gick över till spånbädd. Halm får inte han ha längre eftersom han hostar av det. Får bara 1 kaka halm som tilltugg då och då.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Jag använder också Stalosan och det är ingen lukt av bäddarna.
Den kostade att par hundra, men har å andra sidan räckt i två år (till två boxar)
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Jag köpte en låda Stalosan, gick åt på några veckor. Blev bara grisigare i boxen. Nu när jag använder enbart kalk, luktar det inget och bädden hålls bra.
Min herre är lite kräsen av sig, vill inte pinka i hagen, utan håller sig för det mesta tills han kommer in på kvällen...
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Hur i hela friden kunde du göra slut på en låda på ett par veckor? Det ska strös i botten ett tunt lager och sedan vid behov. Vi har haft vårt i två år. (oktober - april)
Kalt tar inte bort bakterier. Det är anledningen till att jag hellre använder Stalosan. Det tar också bort ammoniaklukt bättre.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Hur i hela friden kunde du göra slut på en låda på ett par veckor? Det ska strös i botten ett tunt lager och sedan vid behov. Vi har haft vårt i två år. (oktober - april)
Kalt tar inte bort bakterier. Det är anledningen till att jag hellre använder Stalosan. Det tar också bort ammoniaklukt bättre.

Det kan jag förstå. Hur man gör slut på en låda på kort tid. Min räckte en månad. Sveriges största skitgris i boxen, märr så kissade överallt, och mycket. Och körde sen elvisp (vandrade) i det.

Fick stallosana dagligen, inga stora mängder men ändock.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Räckte precis i 4 veckor. Har en pinkoman. Han pinkar nästan aldrig ute, utan håller sig tills han kommer in på kvällen. Det första han gör när han kommer in i boxen, är att pinka och det läänge.:D Nu på sommaren går han ute dygnet runt på "bete", då duger det att pinka ute i hagen. Men pinkar gärna inne i boxen när han kommer in för pyssel, motion och matning.
Hade halmbädd då. Stalosan på golvet innan jag la bädden. Sedan Stalosan på de blötta fläckar som kom upp på ytan.
Har spån nu, bädd. Kalkade golvet innan jag la in 4 spånbalar, sedan kalkar jag när blötta fläckar kommer upp till ytan. Även när jag ibland får "hyvla" av det översta lagret av bädden eftersom den annars blir för hög.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Har också häst som kissar mycket, (kissar alltid det första hon gör när hon kommer in i boxen) men vårt Stalosan räckte ändå i två säsonger. En box förra vintern och tre boxar denna vintern.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

jag har haft en påse Stalosan i flera år.....och delat med mig till kompisarna... vi tar nog för lite...
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

*allmän reflektion*

En låda Stalosan är väl 8 kg, medan säckarna är 25 kg?!
Sen spelar ju sorten strö roll också; det krävs förmodligen mera stalosan/kalk i spån eller halm jämfört med torv?
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

*allmän reflektion*

En låda Stalosan är väl 8 kg, medan säckarna är 25 kg?!
Sen spelar ju sorten strö roll också; det krävs förmodligen mera stalosan/kalk i spån eller halm jämfört med torv?

Har ju haft två olika bäddar i år och det har inte gått mera Stalosan till den ena än till den andra.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Har också häst som kissar mycket, (kissar alltid det första hon gör när hon kommer in i boxen) men vårt Stalosan räckte ändå i två säsonger. En box förra vintern och tre boxar denna vintern.

Fast 'elvispar' dina hästar eller nån av dem? (Bara nyfiken, varf ökade förbruket så mkt denna vinter?)

Jag skulle nog kunna få en box stalosan att räcka i två år till tre boxar utan problem, dock till damen jag beskrev, som körde elvisp, där gick en box på BETYDLIGT kortare tid, just för hon vispade runt.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Min herre gräver inte runt, utan är stillsam i boxen. Det enda han gör är att gömma högarna...;)
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Håller med om att när de tas ut luktar spånbädd rejält. Och mer än torv. Halmbädd är dock värst, där tåras ju ögonen.
Då måste man ha misslyckats med skötsel eller upplägg av bädden. När vi hade permanentbäddar bestod dessa av halm och det var inga problem med ammoniaklukt, varken under säsong eller när dom mockades ut.

LIA
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Då måste man ha misslyckats med skötsel eller upplägg av bädden. När vi hade permanentbäddar bestod dessa av halm och det var inga problem med ammoniaklukt, varken under säsong eller när dom mockades ut.

LIA

Nej, man har inte misslyckats alls, utan tvärtom, man har en bädd där ammoniaken är väl 'inkapslad'. Vet att första åren med bädd så fascinerades jag över att det INTE blev som jag läst, dvs att om man råkade sticka hål på den luktade det ammoniak. Det var för att den läckte ammoniak lite hela tiden.

Första året jag mockade ut bädd som det fungerat helt enligt bok däremot, så som sagt, tårade ögon. (Nu är jag iofs nog känsligare för ammoniak än genomsnittet, men inte extremt).

Har O ppm ammoniak precis ovanför bäddytan, meddelade djurskyddet glatt. Dvs det ultimata, ammoniakavgången är inte mätbar. (Upp till 10 ppm ammoniak är godtagbart/riktvärdet)

Sen, vill man slippa värsta ammoniaklukten så kan man vänta ett tag efter att hästarna gått ut på bete eller liknande, så torkar bädden upp. Mina går ju aldrig ut på dygnet om bete så, utan bädden är likadan i botten som om jag mockar ut mitt i vinter = mer ammoniaklukt. Bädd som 'vilat' (torkat) ett tag luktar i princip ingenting. (Nu vet jag inte hur du gjorde, men det kan ju spelat in).

Nu har jag ju bara en halmbädd, så jag ska inte gnälla =)

Tillägg - jag underhållskalkar inte, vilket också påverkar mängden ammoniak/ammoniaklukten vid uttagande av bädden.

För ALLA bäddar luktar mer eller mindre ammoniak i något läge, det är ofrånkomligt då ammoniak bildas vid nebrytning av urin. Och har du ingen nedbrytning i bädden är något knas (eller det är vintertid och många minusgrader så det blir minus i bädden, men då kommer det igång sen när temperaturen stiger igen)
 
Senast ändrad:
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Vi kalkade inte och använde heller inga andra kemikalier. Däremot var vi generösa med att blanda ner hästbullarna, vilket dom som klagar på sina djupströbäddar verkar missa. I praktiken hade vi som en välfungerande gödselstad i varje box.

LIA
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Ah, jag vänder inte heller ner. Dock ju varken jag eller någon annan klagomål på bäddarna, men det kan ju förklara luktskillnaden. I min bäddbotten finns ju 'bara' urin och strö, dvs högre ammoniakkoncentration än om man vänder ner bajset också. (Som man ju 'ska' eg, men mina kissar så spritt så man får fast, fin botten ändå på halm, minus arab- och fblvalacken då men de har aldrig stått på ren halmbädd utan spån i botten eller ren spånbädd. De hade jag vänt ner åt annars)
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Fast 'elvispar' dina hästar eller nån av dem? (Bara nyfiken, varf ökade förbruket så mkt denna vinter?)

Jag skulle nog kunna få en box stalosan att räcka i två år till tre boxar utan problem, dock till damen jag beskrev, som körde elvisp, där gick en box på BETYDLIGT kortare tid, just för hon vispade runt.

Nej de rör inte runt i bädden får då skulle jag inte kunna ha permanentbädd. Då fick det bli växelströbädd istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Har suttit o läst i massa trådar nu och har blivit lite klokare men undrar fortfarande om min dam skulle kunna ha permanentbädd. Har...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: Sundbro
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: Lena J
·
L
Hästvård Jag fattar inte detta:angel:. Jag har alltid trott att permanentbädd består av halm med spån eller så underst och att man låter det våta...
2
Svar
29
· Visningar
3 003
Senast: Joy
·
A
Hästvård Vi är på väg att byta till torvbäddar i vårt stall. 3 st har redan bytt, men jag blir väldigt tevksam till att byta själv då jag tycker...
Svar
16
· Visningar
3 792
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp