Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

bigganl

Trådstartare
Det har varit livliga diskussioner för ett tag sen om att anlägga permanentbäddar på olika sätt. Vissa hävdar att det är bra med spån i botten och andra motsatsen.
Nu har jag sett skillnaden på bädd med torv i botten och bädd med spån i botten.
Jag vill ha torv i det undre lagret med spån ovanpå, men när jag anlade mina bäddar i höstas fanns ingen torv att köpa. (Det gick inte att komma åt torvmossarna för transporterna)
Jag fick ta den torv jag hade kvar och använda spån till resten.
Det blev en box med torv som undre lager i drygt halva boxen och resten spån rakt igenom.
Nu har jag tömt boxen idag och det var skillnad vill jag lova.
Den delen som har torv i botten har bränt ihop och är som jord i stort sett. Den del som har spån i botten har inte bränt ihop alls. Processen ser ut att bara ha börjat. Det är fortfarande spån, men i blöta klumpar. Det luktade dessutom bedrövligt mycket ammoniak av spåndelen, men inte alls där torven var under. (det luktade inte när bädden var hel alltså)
Jag är inte förvånad över resultatet, men jag trodde inte skillnaden skulle vara riktigt så stor. Tänkte att det kan vara intressant för de som inte provat bådadelarna.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Jag kommer ihåg debatten.
har alltid spån i botten, med kalk grund, på mina permanent bäddar och har aldrig ngnsin varit med om att den luktar eller läcker ångor.

så jag vidhåller att det fungerar utmärkt om det sköts rätt. aldeles utmärkt ihopbränd i botten vid utmockning fram på våren dessutom. beror på hur man kalkar, hur mkt spån man grundar med, hur man låter bädden packa sig och hur man sen allmänt underhåller halmdelen av bädden.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

... våra torvbäddar luktade inte alls när vi bröt upp dem för nån vecka sen. Nu har vi torv igen, som skall toppas med halm när allt satt sig.

Torven har ju dessutom en långt bättre uppsugningsförmåga.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Har spånbädd till min gubbe. Han tål ej längre halm, så han måste ha spån. Enligt veterinärerna är bäst att ha bädd till honom, än "vanlig mockning".
La in 4 balar spån i början. Sedan 1 per vecka. Tar ut all skit och jämnar till ytan. Tar ut blötta när det kommer upp till ytan, kalkar då över fläcken. Lägger även in 1 kaka halm i hörnan som tilltugg. Tar oxå papperstrimlorna från min dokumentförstörare och lägger in i boxen, suger pink bra.
När bädden väl är gjord ordentligt går det åt en bal på 2 veckor ungefär.
Har nu rivit ut bädden eftersom han går ute på "bete" dygnet runt. Kommer bara in en gång per dag för att äta sin mellis och bli pysslad, så då har jag växelbädd hos honom.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Det var inte meningen att det skulle vara en tråd om "för eller emot" när det gäller vilken typ av bädd man föredrar. Jag ville bara påvisa skillnaden mellan att ha spån eller torv i botten. Man kan ha vad man vill och tycker om men det är ganska stor skillnad helt klart.
Båda bäddarna har fungerat bra. Ingen lukt eller annat. Det var när jag tömde som de stora skillnaderna visade sig tydligt.

Nu har jag börjat tömma box nr 2 som hade en bädd enbart av spån. Den var för det första ca 1 dm högre än den andra och fy faderullan vad svintungt det var. Jag orkade inte ta ut mer än en del av den idag. (Denna box har bebotts av en 2 årig B-ponny och den första boxen av en stor häst på drygt 600 kg.)
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Håller med om att när de tas ut luktar spånbädd rejält. Och mer än torv. Halmbädd är dock värst, där tåras ju ögonen.

Dock, jag tar hellre lukten än naturpåverkan torv gör. Och så det förbenande dammandet med iaf balad torv. (Gjorde ju ett försök med torv i botten och spån över, men aldrig mer,t ror aldrig jag svurit så mkt ngn gång)
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

har haft typ halvt permanentbädd har kört bara med spån och mockat ut allt typ var 3 vecka. Hade inget kalk under. Men nu till hösten hade vi tänkt att försöka lägga en riktig permamentbädd och har då funderat på att ha torv underst. Tror det packar ihop sig bättre än spånet, för min häst lyckas ofta dra fram kisset tills på morgonen även om han har mkt spån :crazy:
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Det var inte meningen att det skulle vara en tråd om "för eller emot" när det gäller vilken typ av bädd man föredrar. Jag ville bara påvisa skillnaden mellan att ha spån eller torv i botten. Man kan ha vad man vill och tycker om men det är ganska stor skillnad helt klart.

Vad är det då du vill ha sagt? du säger ju fortfarande att torv är bäst och spån är värdelöst : )
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Fast jag har fått för mig att vid minsta lilla att hästen gräver upp spånet så blir det odör av ammoniak.

Har ej testat det där Stallosan.

Jag har ingen bädd alls, utan boxmattor o mockar ut varenda microplutt.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Gräver de ner i bäddbotten så blir det ammoniakstank ja. Samma sak om man när man mockar går ner i spånet. Dock så jag 'skalar' ju bäddarna, dvs tar bort ev ojämnheter i bäddbotten, och skalar ner den så den blir lägre. Luktar apa när man håller på, men försvinner ungefär i samma ögonblick som man slutar.

Viaa av mina som är lite 'sprattligare' när de rullar har kommit ner till övre lagret av bäddbotten ibland, då blir det ingen lukt (men ser äckligt ut), däremot om de perforerar så. Så de som gräver är INGEN hit på bädd alls.

Men mkt handlar om att ha tillräckligt med rent/torrt spån över bäddbotten, så de inte når det vid normal rörelse, rullning, sprättande etc.

Dock haft tre som INTE gått alls med bädd. Den första var en gris, en elvisp och en grävmaskin i kombination. Blev sanslöst vidrigt. Den andra var en skitgris och en elvisp. Den tredje (ponnyn) grääääver febrilt, han fungerar på halm dock.

Om man har en lite 'stökigare' häst kan det göra skillnad om en mer städad får lägga bäddbottnen. Även en del av de stökiga kan fungera på bädd omd en är etablerad, men är nästan omöjliga att LÄGGA bädd med de då det aldrig hinner bli stabil botten för de bara rör upp den.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Det har varit livliga diskussioner för ett tag sen om att anlägga permanentbäddar på olika sätt. Vissa hävdar att det är bra med spån i botten och andra motsatsen.
Nu har jag sett skillnaden på bädd med torv i botten och bädd med spån i botten.
Jag vill ha torv i det undre lagret med spån ovanpå, men när jag anlade mina bäddar i höstas fanns ingen torv att köpa. (Det gick inte att komma åt torvmossarna för transporterna)
Jag fick ta den torv jag hade kvar och använda spån till resten.
Det blev en box med torv som undre lager i drygt halva boxen och resten spån rakt igenom.
Nu har jag tömt boxen idag och det var skillnad vill jag lova.
Den delen som har torv i botten har bränt ihop och är som jord i stort sett. Den del som har spån i botten har inte bränt ihop alls. Processen ser ut att bara ha börjat. Det är fortfarande spån, men i blöta klumpar. Det luktade dessutom bedrövligt mycket ammoniak av spåndelen, men inte alls där torven var under. (det luktade inte när bädden var hel alltså)
Jag är inte förvånad över resultatet, men jag trodde inte skillnaden skulle vara riktigt så stor. Tänkte att det kan vara intressant för de som inte provat bådadelarna.


Hur mycket torv/spån ska man ha 10cm??skulle vilja ha en varm perm bädd till vintern...tacksam för svar..
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

(Gjorde ju ett försök med torv i botten och spån över, men aldrig mer,t ror aldrig jag svurit så mkt ngn gång)
[/QUOTE]

:rofl: hi, hi, jag säger samma sak fast med spånbädd. Aldrig i livet igen. Finns ingen torv till hösten blir det växelströbädd under vintern. Jag tömde den andra boxen idag och satan :devil:vad tungt det var. Jag blev helt slut.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Vad är det då du vill ha sagt? du säger ju fortfarande att torv är bäst och spån är värdelöst : )

Nej, var och en får väl göra som de vill. Bara bädden funkar bra tycker jag. Jag vet ju hur jag vill ha min bädd för att det ska bli bra, men det gäller ju inte alla.
Någon skrev att spånbädden hade bränt ihop jättebra och kan man få det så så skulle jag också tyckt bra om den bädden. Det har ju tex att göra med hur mycket hästarna är inne och vilken temperatur man har i stallet.
Syftet var att visa på skillnader mellan stömedlen. De flesta har använt sig av en sorts bädd. (och kan inte göra jämförelsen så direkt) Det var ju inte meningen att jag skulle ha två olika heller, men nu blev det så och då¨blev skillnaderna så tydliga.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Hur mycket torv/spån ska man ha 10cm??skulle vilja ha en varm perm bädd till vintern...tacksam för svar..

Jag brukar ha tre balar torv som trampas till ordentligt och sen ett tunnare lager spån över.
(Det beror förstås hur stor boxen är. Min är 11,5 kvadrat har jag för mig)
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Och vi har fyra balar torv just nu, 3*3 meters boxar. Ska fylla på en till innan vi täcker med halm på toppen, men allt måste sätta sig ordentligt först.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Ja jag tycker nog att det är olika på häst hur det blir med spån, hur mycket de är inne osv. En del blir det extra äckligt av med spån, andra får en ganska fin packad bädd. När man haft samma hästar några år ser man hur olika det är i deras bäddar.

Jag delar nog ändå din erf av spånbädd när det gäller lukt osv även om man kalkar, samt att bädden blir högre och jobbigare att ta ut framförallt.

Har inte haft permanentbädd på några år, men jagskulle nog välja torv under om jag skulle ha det, torv ser tråkigt ut som strömedel men är faktiiskt överlägset bäst när det gäller uppsugning och lukt, tycker jag. Men spån är förstås så mycket trevligare att hålla på med samt lukten när det är nytt:d
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Har inte haft permanentbädd på några år, men jagskulle nog välja torv under om jag skulle ha det, torv ser tråkigt ut som strömedel men är faktiiskt överlägset bäst när det gäller uppsugning och lukt, tycker jag. Men spån är förstås så mycket trevligare att hålla på med samt lukten när det är nytt:d[/QUOTE]

Jag har bara torv som undre lager. Toppar med spån som släpper igenom urinen bra och som det blir ljust och trevligt av.
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Till min herre funkar inte Stalosan. Blir snarare värre av det, mer lukt. Men kalk funkar bra.
Kalkar golvet innan jag lägger bädden. Sen kalkar jag på de pissfläckar som kommer upp till ytan.
Luktar mindre om hans box än de andra boxarna, där stinker det ammoniak.:eek: De har växelbädd till sina hästar, och snålar mkt med spånet. En har knappt så det täcker golvet...:(
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

hur gör du för att den ska sätta sig?

Trampar hästen ut den eller blöter du ut med lite vatten?

/Carina
 
Sv: Inlägg i debatten om permanentbädd. skillnad på spån och torv.

Jag har använt både kalk och stalosan, ingen skillnad - förutom priset ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Har suttit o läst i massa trådar nu och har blivit lite klokare men undrar fortfarande om min dam skulle kunna ha permanentbädd. Har...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: Sundbro
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: Lena J
·
L
Hästvård Jag fattar inte detta:angel:. Jag har alltid trott att permanentbädd består av halm med spån eller så underst och att man låter det våta...
2
Svar
29
· Visningar
3 003
Senast: Joy
·
A
Hästvård Vi är på väg att byta till torvbäddar i vårt stall. 3 st har redan bytt, men jag blir väldigt tevksam till att byta själv då jag tycker...
Svar
16
· Visningar
3 792
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp