Permanentbädd- eller?

L

Lyset

Jag fattar inte detta:angel:. Jag har alltid trott att permanentbädd består av halm med spån eller så underst och att man låter det våta ligga men tar bort högarna. Halmen börjar då multna vilket genererar värme. Man fyller då på med halm upptill för att ha en (enligt vissa) fräsch bädd trots att allt inte tas bort så att säga. Kanske funkar detta med torv också, vad vet jag?

På ungarnas ridskola har man nu använt sig av permanentbädd av SPÅN??? Hur går detta ihop? Spån består av cellulosa och det multnar inte i första taget, den saken är klar! Jag tycker det verkar knas, det osar ju ammoniak som bara den och då packar man på mer spån men mockar inte ut det blöta?

Har nån hört talas om detta eller är de bara bekväma på ridskolan? Själv tycker jag det är bättre med en tunn ren och torr bädd än en halvvåt, stinkande, tjock och varm.

Om det finns någon här som vill klargöra om detta är en lämplig permanentbädd och varför man anlägger en permanentbädd alls så vore det intressant?! :smirk:
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Jag har alltid trott att permanentbädd består av halm med spån eller så underst och att man låter det våta ligga men tar bort högarna.
Ungefär tvärtom! :)
Man låter en del av högarna vara kvar och blandas ihop med halmen och tar bort mycket av det våta. Resultat som en "levande" gödselstad vilken genererar värme. Man strör på mer halm vid behov och lämnar lite av bollarna kvar.
Spån eller annat material behövs inte, ej heller några kemikalier. Däremot är det effektivt att i början tillföra lite gammal kompost/brunnen gödsel för att sätta fart på processen.

Processen förutsätter balans mellan ingående komponenter för att fungera fullt ut. Rätt skött får man en kompakt, varm, luktfri och nästan torr bädd.

Hur det fungerar med spån vet jag inte. I o f s är ju spån från trä varför det borde innebära en liknande process om än långsammare. Men det är klart, att sparar man inga bollar utan enbart det urinblöta, torde resultatet inte bli så trevligt. Pissrutten spånbädd verkar inte trevligt som underlag för ens häst.

LIA
 
Sv: Permanentbädd- eller?

En bra permanentbädd (enligt mig) bör bestå av torv, då torv har förmågan att ta bort dålig lukt. Man kalkar boxgolvet, lägger in ett tjockt lager torv, vattnar och trampar till den. Sedan kan man om man vill ha halm överst. Första veckan mockar man endast ut bajshögarna, då urinen rinner ned och binds av torven. Sedan mockar man som vanligt varje dag och kalkar på kissfläckarna.

Använder man halm så lägger man in ny halm och tar bort den smutsiga så att det alltid ligger ett torrt lager överst. Med enbart torv brukar jag göra så att jag lägger in torrt varje dag och ungefär en gång i veckan har jag en genomgång av bädden, tar bort lite kiss och träck, och sedan krattar jag av det översta lagret och lägger in mer fräsch torv.

Jag läste en artikel i senaste Stallmagasinet (tror det var det senaste iaf, eller numret innan dess) där de skriver om hur man gör en permanentbädd.

Tror inte det är bra att bara använda spån som permanentbädd, då det inte tar bort ammoniaklukten och inte har samma förmåga att sätta sig som torv.

Hoppas du blev lite klokare, är inte världens bästa på att förklara!

MVH//Ebba
 
Sv: Permanentbädd- eller?

det finns många olika sätt att lägga bädd. vi har bädd i lösdriften nu, men jag har haft bädd till vissa hästar när vi stått på stall med - av olika anledningar.

en del hästar kan ha bädd av spån eller kutter utan att det luktar/blir blött, dock inte alla. en del "härjar runt" för mkt. i boxen för att den ska "lägga sig" och då är halm över mkt. bättre tycker jag.

personligen gör jag så här för att få en torr, luktfri och mot hovarna skonsam bädd.

först kalk eller stalosan, sedan spån eller kutter och sedan (i lösdriften, i box lägger vi ut halmkakor eller rullar ut lämpliga "bitar") rullar vi ut storbalar med halm för att därefter strö rikligt som vanligt ovanpå den utrullade "kakan". vi gödslar bort all skit varje dag (sparar aldrig på skitarna eftersom jag fått lära mig att skiten är skadligt för hovarna och pisset lägger sig under "kakan") och strör på ny halm. skulle det bli blött någonstans så lyfter vi ut det (oftast så är det bara blött över "kakan") strör även bädden reg. med kalk eller stalosan.

vissa hästar passar det bra medans andra "gräver" sönder bädden

jag har aldrig använt torv men en vännina har haft bädd på torv i många år, där enbart skitarna tas bort varje dag och för dom fungerar det väldigt bra.

en bädd får inte vara blöt eller lukta, då är den felskött på något vis. då ska den ut ;)
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Jag har stött på både luktfria och stinkande bäddar. De som stinker är gjorda av enbart spån.
Det jag anser bäst som underlag för permanentbädd är torv. Sen om man vill ha halm eller spån överst eller enbart har torv är en smaksak.
Jag har bädd med bara torv. Mockar inte ut de första två veckorna utan vänder ner högarna och täcker med torr torv. De blöta fläckarna rör jag aldrig. Detta för att det ska kunna bränna i botten.
Sen när bädden har satt sig så tar jag bara bort högarna. Skrapar lite på översta ytan på det blöta och krattar över med torr torv.
Sen lägger jag in en hel bal varannan vecka ungefär. Jag har aldrig varit med om att det stinker. Känner jag att det blir lite lukt strör jag med Boxnytta eller Stalosan som tar bort lukt.
Jag mockar oftast ut allt en gång/år, men bädden har ibland varit så bra så den har fått ligga kvar under sommaren och sen har det bara varit att fortsätta på hösten igen vid installningen.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Jag har halvt permanentbädd till min häst och använder bara spån, men l¨åter bara kisset ligga kvar 2-3 veckor. Innan det börjar lukta, är man inte och gräver i kisset luktar det inte amoniak från min box iaf. På ridskolesidan i mitt stall luktar det nästan jämt från boxarna, för de har så att ridskole eleverna mockar och dom är ävl inte alltid så noga. Så där luktar det väldigt mkt!!
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Vi har permanentbädd med spån till våra fyra och de är jättefina. Har aldrig hört att en permanentbädd bara är det om den ser ut som det du skrev, bara att det skulle vara en sorts permanentbädd.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Tack för era utförliga svar!
Min bristande kunskap om detta orsakas av att jag aldrig själv använt denna metod och därför inte läst in mig på den så att säga.
Jag har läst lite kemi och fattar det där om att man får bädden i balans så att den "brinner" och då är luktfri. Samma sak som i en kompost där man ser bananskal, gammal pasta och kaffesump men det luktar bara jord och vår! Det är ju bara det att spån är mest cellulosa och terpentin och man ser ju på gödselstacken att det tar åratal för spånet att brinna. Det kan vara därför detta med permanentbädd inte funkar med spån. Just på ridskolan jag nämnde misstänker jag starkt att det är ett sätt att försvara en illa skött mockning helt enkelt:angel:.
Fast om ni orkar förklara varför man har permanentbädd? :confused:Är det för värmens skull? Inte fryser hästarna? Eller kan det vara att den är lätt/snabb att sköta (om man gör rätt då alltså)?
Jisses, jag känner mig som en nybörjare fast jag haft häst i 20 år:crazy:! Men å andra sidan har jag alltid haft en vanlig spånbädd som mockas ren och torr varje dag. Var och en blir klok på sin fason, eller hur heter det?:cool:
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Min pålles bädd luktar aldrig.
Har ett lager kalk först på golvet, sen ett rejält lager halm.
Tar ut alla skithögar, sen det blötta om det rivs upp till ytan, eller om bädden blir för tjock. Bara att "hyvla" av lager, kalka och halma på. Går åt 1-2 balar i veckan, 10-12 kg balar.:banana:
Luktar värre om de andra 3 hästarnas boxar. De har spån och mockar ut allt pink och skit varje dag. Spån så det knappt täcker golvet.:eek:
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Ja, för jag stötte på ett par som hade permanentbädd, av bara spån. Och den stank fruktansvärt, nästan som kaviar! Seröst alltså! Och de lämnade alltid kvar kisset och tog ut kottarna.
Och om jag tyckte att det luktade så jag höll på att storkna, vad ska då hästen inte ha tyckt, som får äta och sova där...
Men sen är min personliga åsikt att det blir varmt och gött utan permanentbädd. Om det nu är just värmen man tänker på...
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Jag har pemanentbädd med spån till ena hästen. Lägger ned mycket jobb i när bädden ska anläggas och det kalkas, plattas till och trampas ned så det blir "kompakt".

Jag upplever inte alls att det luktar, tvärt om tycker jag det är mycket fräscht i boxen. Det är, när bädden lagt sig ordentligt mycket lättare att sköta än en bädd där allt mockas ut dagligen. Jag tycker inte heller att det luktar speciellt mycket på våren när bädden ska mockas ut.

Förutom jobbet med att anlägga bädden och när den ska ut igen så vinner jag en del tid på att ha permanentbädd, billigare har jag svårt att se att det blir men det blir helt klart snabbare gjort med mockningen. Då och då får man ju hyvla av om bädden blir för tjock men i överlag vinner jag tid på att ha permanentbädd.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

på ridklubben här så använder de spån till permanentbäddarna (alla boxar). Jag vet inte exakt hur de gör när de anlägger dem, så det akn jag inte svara på.
Men när det ska mockas så tas bara kottarna ut och man jämnar till i bädden så allt blir jämnhögt, det är endast då som man kan mocka ut kiss. Behövs det mer spån så läggs det på.
Jag tycker inte att det luktar något mer nu än mot förr när man skulle mocka ut allt kiss och bajs. Och det blir inte äckligt geggigt och mojjigt, hovarna ser fina ut på hästarna, och det är smart att inte kratsa ur hovarna efter att man ridit i ridhuset så att det underlaget sitter kvar i hovarna tills de ska stå på bädden.
Däremot så blir det MKT mer lättmockat för personalen! Alla som rider ska ta två stalltjänstpass/termin, och jag tycker det går så smidigt och snabbt nu att jobba där, mot innan de började med permanentbädd.
Så, för ridskolan så är det smidigt med permanentbädd
-Mindre spån går åt, =ridskolan spar pengar. (förr gick det åt måånga lass med spån, nu kanske bara 1-2 stottkärror/dag för 16 hästar)
-Mindre dynga att göra av med =billigare för ridskolan.
-Snabbare mockning =ridskolan spar pengar, eller kan låta personalen ägna sig åt andra saker.
-Skonsammare för personalens kropp i.om att de slipper ägna flera timmar åt mockningen.

Så för min ridskola fungerar det bra med en permanentbädd av spån :)
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Du har rätt klart för dig hur en permanentbädd ska fungera tycker jag. På golvet innan man anlägger bädden strör man Stalosan eller kalk. Stalosanet förhindrar bakterietillväxt. Binder också ammoniakgaserna så att de inte stiger upp. I botten är det lämpligt med halm eller torv. Det multnar/bränner bra. Man har ett övre lager som släpper igenom urin. Halm eller spån är lämpligt där. Man mockar ut träcken varje dag och ser till att bädden är torr och fin upptill och under tiden bränner det undre lagret ihop. Det blir suverän jordförbättrare av det som kan användas i rabatter, trädgårdsland eller på åkrar. Hästen får en varm och skön bädd vilket kan vara trevligt om vintern. Som bonus blir det lä'ttmockat och går åt mindre strö.
Viktigt är att man inte river utpp det undre lagret som bränner. Då stiger ammoniak upp och förbränningsprocessen förstörs. Har man en häst som gräver är en permanentbädd inget bra alternativ.
Jag har en bädd som är gjord på enbart spån i år pga att det inte gick att få tag på torv här i höstas. Den bädden är inte lika bra som den andra med torv i botten. Spånbädden bränner inte lika bra och luktar lite. (spån behöver ligga minst ett år för att bränna ordentligt) Får strö Stalosan på den ganska ofta för att få hålla bort lukten. Den växer också mera på höjden. Jag hoppas jag slipper en sådan bädd igen. Inte att rekommendera.
Det ska bli intressant till våren när jag tar ut bäddarna och jämföra hur de brunnit. Tror det är rätt stor skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Permanentbädd- eller?

Hur får du det till at funka..

Vi har torv i lillemannens box, ca 10m2, vi har lagt inn 5 baller torv, vattnat o kalkat, tagit bajset varje dag och "trampat" til där han gör hål i bädden.

Han har blött botten efter ca 1 vecke, och vi ger 1 ny ball i vecken.

vad gör vi fel... forutom att ha en pisshäst :D
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Men det hörs väl på namnet: Permanent...en bädd oavsett material som ligger där permanent. Sen vad man väljer att fixa bädden med är ovesäntligt. Halm, torv eller spån, det är upp till häst och mäniska att avgöra vad som är bäst. Jag har haft alla varianter, till och med utan kalk i botten. Har funkat det med.

en halmbädd enligt min variant som gör att den brinner i hop supersnabbt är denna: kalk i botten, därefter massvis med halm, mocka INTE på några veckor utan vänd bara ned skiten hela tiden samt halma jättemycket. Då brinner underlaget i hop snabbt och du får den hårda kaka du strävar efter.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Varför vattnar man torv ? Torv i sig är ju fuktigt. Sluta vattna och lägg in MER torv. Skulle tro ni la in för lite då ni anlade bädden.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Bädd ska INTE multna, den ska brinna i hop. Om den multnar blir det ju jord till slut.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Jag vattnar torven för att den inte ska damma, och dels för att den ska sätta sig lite bättre när man gör bädden. Om man bara lägger in torven som den är så ligger den ju ganska löst, och har man då en häst som rör på sig mycket i boxen så åker torven runt och sätter sig inte. Däremot vattnar jag INTE på en permanentbädd, där strör jag ett torrt lager överst.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Alltså, jag vattnar endast på en permanentbädd "in the making" så att säga. Inte på en färdig bädd.
 
Sv: Permanentbädd- eller?

Jag har varit med om permanentbädd av både spån, torv och halm. Är uppvuxen i stall med permanentbädd av spån och efter ett tag med lite arbete så kunde man få till en jättefin bädd. Däremot så är det ett absolut måste att aldrig peta för långt ner i bädden. Har man lagt en riktig bädd så luktar det inte, men kruxet är att det stinker fan tills man väl fått en bra bädd. Det är ju nackdelen med spån att det inte är helt lätt att hålla ammoniaken borta.

Halmbäddar av alla dess slag tycker jag är helt värdelösa, ska man ha halm så är det till att göra storrensningar varje dag, alltså ingen bädd eller fuskmockning.

Bäst för mig har det funkat med torv. Bädden håller sig torr och fin, utan någon som helst ammoniaklukt. otroligt lättskött och billigt dessutom. Nackdelen är dock att det är lite mörkt med torv...

Sen är det ju så att det är olika för alla hästar vad som funkar och inte funkar beroende på deras rutiner i boxen när dem är inne.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 335
Senast: mackan
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: Lena J
·
Hästvård Det har varit livliga diskussioner för ett tag sen om att anlägga permanentbäddar på olika sätt. Vissa hävdar att det är bra med spån i...
2
Svar
37
· Visningar
3 286
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp