Permanentbädd på jordgolv?!

Fillifjonkan

Trådstartare
Min häst ska i slutet av denna månad flytta på lösdrift. Han har just haft bronkit och vet sa att han absolut ej ska stå på halm vilket givetvis ingår i stallhyran. Nu hör det till saken att det är stampat jordgolv i ligghallen och ett par gånger per år när grundvattennivån är hög så blir det lite blött på ett par ställen i ligghallen. Vi hade först tänkt att ha permanentbädd med halm men det går ju inte nu. Frågan är om man kan anlägga permanentbädd med spån istället? fungerar det överhuvudtaget när det blir blött på några ställen eller kommer spånet att suga upp så det blir pissblött över hela? Kan man istället lägga halmkakor i botten för att komma upp en bit och sedan använda spån?
Jag blir väldigt tacksam om ni med erfarenhet av ovanstående kunde ge oss tips!
 
Jag har permanentbädd i min lösdrift med jordgolv. Vi gräver ur den en gång om året. När jag ströar upp igen inför hösten så lägger jag rikligt med halm i botten och sedan torv ovanpå. Sedan använder jag torv i huvudsak som strö. Mitt i smällkalla vintern brukar jag fylla på med halm igen. Det borde gå att göra likadant med spån.

Piggy
 
Lägg ett lager med makadam och ett med grus över...så borde det kunna dräneras. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 348
Senast: mackan
·
E
Träning Har två frågor, tänkte att det var bättre att ställa båda här än att skapa två trådar :p Fråga 1: Mockade åt en stallkompis i dag...
Svar
11
· Visningar
1 632
Senast: My Beauty
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
3 947
Senast: Ganesco
·
Träning Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 282
Senast: Morsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp