Permanentbädd

N

noblesse

Hej alla kloka! Hur är detta med permanentbädd? Vi har "poolbetong" (släpper inte ut vatten). Vår hyresgäst vill göra ett pemanentbädd. Blir inte det ohygieniskt? Lukt?:confused:
 
Sv: Permanentbädd

Ingen aning om vad poolbetong är, och hur det jämför med "vanlig" betong, men i min uppfattning luktar en välskött permanentbädd MINDRE än en traditionell bädd. Ohygieniskt? Nej, absolut inte!
 
Sv: Permanentbädd

En rätt skött bädd är inte ohygienisk på något sätt, medan en dåligt skött är det oavsett om det är permanent- eller växelbädd.

Det vanligaste felet tror jag är att man inte strör tillräckligt.
 
Sv: Permanentbädd

Håller med dig helt.
En välskött bädd luktar inte och är absolut inte ohygienisk. Tvärtom vill jag säga.
Men den måste skötas ordentligt och hållas jämn. Sen måste det vara tillräckligt mycket löst strö ovanpå bädden så inte hästen river upp den tex då den reser sig. Har haft permanentbädd i över 30 år och fått alla i de stall jag stått i att också övergå till det.
 
Sv: Permanentbädd

Håller med dig helt.
En välskött bädd luktar inte och är absolut inte ohygienisk. Tvärtom vill jag säga.
Men den måste skötas ordentligt och hållas jämn. Sen måste det vara tillräckligt mycket löst strö ovanpå bädden så inte hästen river upp den tex då den reser sig. Har haft permanentbädd i över 30 år och fått alla i de stall jag stått i att också övergå till det.

Tack för svaren! Hur gör man för att det ska vara somdet ska? Hur sköter Du ditt? Hur mycket strö ska man ha? Många frågor, men jag skulle vilja lära mig:bow:
 
Sv: Permanentbädd

Beror på vilket strö du ska använda. Jag har alltid använt sågspån ( förr ) och kutterspån.
 
Sv: Permanentbädd

Då strör jag först avbränd kalk på boxgolvet. Lägger in två barlar spån och låter hästen kissa och platta till bädden under två veckor. Mockar bara ut bajset. Efter två veckor krattar jag undan den rena spånen och eventuellt skivar jag av själva bädden så den blir tunnare, strör på kalk och en ny spånbale. Detta gör jag sen varannan vecka.
Nu bajsar min häst bara i ett hörn så hans bädd är alltid ljus och ser prydlig ut.
Den lösa spånen ovanpå själva bädden byter jag ut helt ungefär två gånger på en vinter. Rör aldrig det som packats kring själva bädden.
På vårkanten när det börjar bli riktigt varmt mockar jag ur hela bädden, sopar box golvet och kalkar där bädden legat. Tiden fram till bete har sen bara bädden 14 dagar åt gången.
Vid betessläpp mockas allt ut inför stalltvätten.

Det är viktigt att bädden hålls plan och jämn. Man ska alltså inte lägga en hög spån mitt i boxen och låta hästen själv sprida ut det. Bädden ska täcka hela boxgolvet.
När man lärt sig sköta bädden, som kan ta lite tid att "lägga sig", är det otroligt lättskött, man sparar mycket strö, det går fort att mocka, gödselhögen blir mindre och hästen har ett varmt och isolerande "golv" att ligga på. Risken för tryckskador minskar.
Sen är det lite olika HUR hög man vill ha bädden. Men jag vill inte ha den alltför mjuk, därför Skivar jag av bädden kontinurligt.

Jag ser bara fördelar med permanentbädd.
Har du fler frågor, fråga på :))
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Permanentbädd

Stort TACK för ditt svar:bow::bow:
När du skriver "spånet" menar du då sågspånet? Min hyresgäst vill göra en bädd av torv underst och sen sågspån ovanpå. Gäller det samma regler då?
 
Sv: Permanentbädd

Och jag har helt skippat kalk, Stalosan och liknande produkter! Tycker att bädden blir lika bra ändå. Jag använder endast sågspån (dvs spån från sågverk), men en sågspån-torvblandning kan nog också bli mycket bra. Jag lägger in MYCKET spån till att börja med, minst en decimeter måste det bli i boxen första dagen. Sedan fortsätter jag att fylla på dagligen rättså rejält. Det får ALDRIG synes kiss på ytan, eller verka blött/"plaskigt", då har man inte lagt in tillräckligt med spån! Efter ett par-tre veckor anser jag mig ha en relativt bra bädd, som sedan bara blir mer packad och sviktande ju längre tiden går. Kan också säga att jag faktiskt låter mina bäddar ligga två säsonger. De torkar ut väldigt bra under sommaren. Fast i år när jag har hästar på boxvila får jag se hur det blir. Denna sommar lär inte bli lik någon annan...:crazy:
 
Sv: Permanentbädd

Ja det finns säkert olika sätt att göra en bädd.
Viktigast är att ha mycket strö så den alltid ser ren och fräsch ut. Samt att hålla den plan.
Jag vill inte ha för tjock bädd därför skivar jag av den var fjortonde dag.
Jag har också sparat en bädd och haft den två säsonger och som du säger så har de varit lika bra andra året.
Dock tvättas det stall där vi står nu med högtryckstvätt direkt hästarna går ut på bete. Därför måste bäddarna ut.
 
Sv: Permanentbädd

Man behöver inte krångla till det så. Jag använder torvmix (blandning med kutterspån). Råkade glömma kalket ett år men det går lika bra ändå :)

Öser in strö till att börja med och tar bara bort högarna. (6-7 balar till en normalstor box)

Fyller på nytt vid behov varje eller varannan vecka.

Tömmer allt 1 g/ år när hästarna går ut på bete.
 
Sv: Permanentbädd

Och jag har helt skippat kalk, Stalosan och liknande produkter! Tycker att bädden blir lika bra ändå. Jag använder endast sågspån (dvs spån från sågverk), men en sågspån-torvblandning kan nog också bli mycket bra. Jag lägger in MYCKET spån till att börja med, minst en decimeter måste det bli i boxen första dagen. Sedan fortsätter jag att fylla på dagligen rättså rejält. Det får ALDRIG synes kiss på ytan, eller verka blött/"plaskigt", då har man inte lagt in tillräckligt med spån! Efter ett par-tre veckor anser jag mig ha en relativt bra bädd, som sedan bara blir mer packad och sviktande ju längre tiden går. Kan också säga att jag faktiskt låter mina bäddar ligga två säsonger. De torkar ut väldigt bra under sommaren. Fast i år när jag har hästar på boxvila får jag se hur det blir. Denna sommar lär inte bli lik någon annan...:crazy:
Det låter ju jätte bra. Men när hästen kissar blir ju det yttersta lagret blöt och luktar. Hur gör du om du bara plockar bort bajset? Ligger du på nytt spån hela tiden ?
 
Sv: Permanentbädd

Det låter ju jätte bra. Men när hästen kissar blir ju det yttersta lagret blöt och luktar. Hur gör du om du bara plockar bort bajset? Ligger du på nytt spån hela tiden ?

Det blir inte blött, kisset rinner fort undan och sprids nere i bädden.
Blir bädden "sörjig" och luktar är den för tunn och suger inte upp kisset. Mera strö isf!
 
Sv: Permanentbädd

Som jag sa finns det flera olika sätt att lägga och sköta en bädd.
Men 6-7 hårdpressade balar i en normalstor box ( 9 kvm ? ) skulle jag inte vilja ha min häst stående på.
Det blir alldeles för mjukt.
Inte heller en bädd som bara blir högre och högre under en hel säsong.
Därför lägger jag ner jobb på att hålla den ungefär 10 cm hög + ca: 2 balar lös spån ovanpå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Jag har funderat på att köpa en automatisk thermobar dvs en sådan som fyller på vatten automatiskt. Men hur gör man när avståndet...
Svar
0
· Visningar
399
Anläggning Jag har en spolspilta med infiltrationsbädd. Det rinner undan som det ska, inga problem, men stanken! Sommartid stinker det värst...
2
Svar
37
· Visningar
2 662
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp