Person drog loss stolparna från hage – en häst påkörd

Bukefalos 30 år!

Den första händelsen inträffade i juli, då två hagar påverkades. En häst rymde och blev påkörd. Den andra händelsen skedde natten till fredag och flera hästar sprang då över riksväg 23.

Den första händelsen inträffade i juli, då två hagar påverkades. En häst rymde och blev påkörd. Den andra händelsen skedde natten till fredag och flera hästar sprang då över riksväg 23.
Hur vet man att det är en person som "dragit upp stolpar"?

Älg som springer igenom stängsel, eller hos oss en grupp dovhjortar, kan så att säga "dra upp stolpar", när de går igenom stängslet.

Då ligger ett antal stolpar på marken helt enkelt, med tråd/rep/band emellan.

Är det här den nya "min häst har blivit skuren"?

Älg som springer igenom stängsel, eller hos oss en grupp dovhjortar, kan så att säga "dra upp stolpar", när de går igenom stängslet.

Då brukar ju stolparna gå av. Om dom nu var uppdragna så är det ju en helt annan sak.

Jag upptäckte för några dagar sen när jag släppte hästarna i en gräshage att det såg underligt ut. Någon har kört av flera stolpar men ställt dem upp så det inte skulle synas. Idiot!
Det var inte så att stolparna har ruttnat i marknivå? Det var alltså längs en väg?

Vi har ett par ställen med mycket rötsvamp i marken, och där hittar vi ofta stolpar som ruttnat i marknivå, och får byta.
På våren kan en tre fyra stolpar i rad ha lagt sig ner.

Det handlar alltså om tryckimpregnerade trästolpar från Fyrås trä, 6 cm.
Jag har reklamerat, för jag tycker att de ska hålla mer än ca fem år, och fick en bunt "dubbelimpregenerade" som skadestånd.

Varje gång vi tar en hage i bruk, så går vi runt och känner på varje stolpe. Knakar det i stolpen när man vickar på den, måste den bytas.

Då brukar ju stolparna gå av. Om dom nu var uppdragna så är det ju en helt annan sak.
Näe, de går inte av om jorden är mjuk. De dras upp.

Har varit med om det flera gånger.

Vi hade häromåret en älgko, som tyckte att en av våra hagar intill en mindre å, var en perfekt plats att lägga sin kalv på.
Hon vadade/simmade över den lilla ån, och gick helt enkelt ner rakt genom det fem trådiga rovdjursavvisande stängslet. En fyra-fem stolpar var liksom "uppdragna".

Eftersom jorden är mjuk och vattenmättad längs åns stränder, så såg stolparna uppdragna ut. Man behöver alltså knappt banka ner stolparna på våren/försommaren.

Vi lagade, och någon dag senare, så såg det likadant ut igen, på nästan samma ställe.
Första gången visste vi inte varför, men andra gången, så var älgkalven synlig när vi kom ner för att kolla hagen.

Vi lagade igen, och återigen, någon dag senare, så var stängslet "uppdraget".

Efter den tredje gången, så tröttnade nog mamma älg på att ha sin kalv på den platsen, för det har inte hänt igen.

Näe, de går inte av om jorden är mjuk. De dras upp.

Har varit med om det flera gånger.

Vi hade häromåret en älgko, som tyckte att en av våra hagar intill en mindre å, var en perfekt plats att lägga sin kalv på.
Hon vadade/simmade över den lilla ån, och gick helt enkelt ner rakt genom det fem trådiga rovdjursavvisande stängslet. En fyra-fem stolpar var liksom "uppdragna".

Eftersom jorden är mjuk och vattenmättad längs åns stränder, så såg stolparna uppdragna ut. Man behöver alltså knappt banka ner stolparna på våren/försommaren.

Vi lagade, och någon dag senare, så såg det likadant ut igen, på nästan samma ställe.
Första gången visste vi inte varför, men andra gången, så var älgkalven synlig när vi kom ner för att kolla hagen.

Vi lagade igen, och återigen, någon dag senare, så var stängslet "uppdraget".

Efter den tredje gången, så tröttnade nog mamma älg på att ha sin kalv på den platsen, för det har inte hänt igen.
Jag vet inte om det var nära en å eller inte. Men de stolpar jag satt ner nära en bäck har iallafall gått av när älgar sprungit igenom. Nu var dom stolparna säkert inte i världens bästa skick så kanske därför dom gått av.

Jag minns den första händelsen i juli när ägaren skrev om det på facebook och uppmanade folk att ringa henne om de såg hennes hästar. Vi det tillfället skrev hon att man hade sett spår av människor på platsen där stolparna hade dragits upp.

Jag minns den första händelsen i juli när ägaren skrev om det på facebook och uppmanade folk att ringa henne om de såg hennes hästar. Vi det tillfället skrev hon att man hade sett spår av människor på platsen där stolparna hade dragits upp.
Jag har ibland utökat hagar, eller ändrat en stängseldragning och därmed flyttat trästolpar till permanenta stängsel.

Det är ett tungt jobb att dra upp stolpar på de flesta marker, i synnerhet om det sitter tråd fast med isolatorer i stolparna. Med elen i trådarna på, så är det extremt svårt. Man behöver haka ur tråden ur isolatorerna och så liksom "vicka" upp stolparna, och det går inte med elen påslagen.

Det står faktiskt kvar en stolpe eller två på en naturbetesmark jag utökade för något år sedan, för även på två personer rår vi inte på att dra upp stolparna, och man kan inte köra fram med traktor där stolparna står utan att förstöra marken.

Gäller det "vita plastpinnar med metallfot" som använts för att hålla uppe tråd/rep/band, så är det en annan sak. Sådana behöver man knappt peta på för att de ska kunna ramla omkull.
De sitter ju extremt dåligt redan från början och bör inte användas för annat än väldigt tillfälliga inhägnader, för att dela av en hage eller som stöd mellan ordentliga stolpar för att jämna ut en svacka eller hålla upp slackande tråd/rep/band.

Vad betyder "spår av människor"? Tydliga fotspår av skor runt varje stolpe? Fanns det bilder?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar