Person som fuskar med jobbtider?

Tänker du likadant om andra orättvisor? När du underrättat någon annan kan du sätta dig ner och sköta ditt?

Inte i min värld.
Du frågar en politiker om hon skiter i orättvisor? :D

Självklart inte.

Ponera att jag skulle skrivit inlägget.
För mig skulle det här handla om något som är orättvist mot mig. Jag kan då bestämma hur mycket strid jag själv vill ta. Hur mycket det ska få gå under mitt skinn.
Avgörandet ligger inte i mina händer. Det är en personalfråga, en chefsfråga. Dessutom finns inte alla fakta hos mig.

Jag överlämnar information till dem som HAR beslutanderätten och som HAR ansvaret. Själv har jag ingendera.

Gör ledningen och facket inte det som de borde är det inte min sak att starta något MOT en kollega. Det känns osmakligt. Speciellt som jag inte skulle ha hela bilden.
Kollegor har ytterst sällan insyn i vilka överenskommelser som finns mellan en medarbetare och företaget.

Skulle jag inte klara av att ha det så och inget händer så får jag väl titta mig om efter ett annat ställe att jobba på.

Jag tänker att hur mycket man bryr sig om en kollega som fuskar med tider delvis beror på hur kollegan funkar i övrigt.

Kollegan jag nämnde ovan var en som ofta utnyttjade andra, la över sitt arbetsansvar på andra, smet och fuskade där det gick och smörade för cheferna.
För många år sedan hade jag en annan kollega som fuskade med tiderna, men denne var trevlig och hjälpsam när denne väl var på jobbet. Då kändes det lättare att ha överseende även om fuskandet var lika stort.

Det känns väldigt märkligt att det skulle finnas någon överenskommelse med chefen när stämpelklockan manipuleras. Dvs det tyder på fusk.

Finns det en överenskommelse borde det på något sätt kommunicerats till kollegorna. Naturligtvis inte detaljer om varför, det har ingen annan något med att göra. Som det ser ut nu ser jag ett snabbt eskalerande problem med dålig moral på arbetsplatsen för det här smittar ("varför ska jag sköta mig när hen inte gör det?"). Även om man säger sig vilja göra ett bra jobb osv så är det väldigt svårt att vara opåverkad i längden. När man dessutom inte får gehör hos chefen hade jag haft svårt att orka bry mig även om jag i grund och botten naturligtvis vill göra ett bra jobb.

I det här fallet hade jag antingen börjat leta annat jobb eller gått högre i organisationen.

Du frågar en politiker om hon skiter i orättvisor? :D

Självklart inte.

Ponera att jag skulle skrivit inlägget.
För mig skulle det här handla om något som är orättvist mot mig. Jag kan då bestämma hur mycket strid jag själv vill ta. Hur mycket det ska få gå under mitt skinn.
Avgörandet ligger inte i mina händer. Det är en personalfråga, en chefsfråga. Dessutom finns inte alla fakta hos mig.

Jag överlämnar information till dem som HAR beslutanderätten och som HAR ansvaret. Själv har jag ingendera.

Gör ledningen och facket inte det som de borde är det inte min sak att starta något MOT en kollega. Det känns osmakligt. Speciellt som jag inte skulle ha hela bilden.
Kollegor har ytterst sällan insyn i vilka överenskommelser som finns mellan en medarbetare och företaget.

Skulle jag inte klara av att ha det så och inget händer så får jag väl titta mig om efter ett annat ställe att jobba på.

Vi ser uppenbarligen arbete, samhälle och andra saker i helt olika perspektiv.

För mig är min arbetsplats ett teamwork. Lagarbete, där alla drar sin del av lasset. Vi är beroende av varandra och varandras insats. Om någon då väljer att inte dra sin del, tycka att andra kan dra den - kan jag inte skita i det. Det är som att bajsa ner i halsen på hela strukturen.

Det är inte MOT en kollega. I mina ögon är det FÖR ett lag.

Det känns väldigt märkligt att det skulle finnas någon överenskommelse med chefen när stämpelklockan manipuleras. Dvs det tyder på fusk.

Finns det en överenskommelse borde det på något sätt kommunicerats till kollegorna. Naturligtvis inte detaljer om varför, det har ingen annan något med att göra. Som det ser ut nu ser jag ett snabbt eskalerande problem med dålig moral på arbetsplatsen för det här smittar ("varför ska jag sköta mig när hen inte gör det?"). Även om man säger sig vilja göra ett bra jobb osv så är det väldigt svårt att vara opåverkad i längden. När man dessutom inte får gehör hos chefen hade jag haft svårt att orka bry mig även om jag i grund och botten naturligtvis vill göra ett bra jobb.

I det här fallet hade jag antingen börjat leta annat jobb eller gått högre i organisationen.

Jag tänker att det inte främst är en tidsfråga att mygla med - det är ju bara för chefen att säga att Stina går ner på deltid.

Lönefrågan - att betalningen är för heltid - är ju något som löneavdelningen har hand om.

Jag tänker att det inte främst är en tidsfråga att mygla med - det är ju bara för chefen att säga att Stina går ner på deltid.

Lönefrågan - att betalningen är för heltid - är ju något som löneavdelningen har hand om.

Ja, det är ju verkligen inga konstigheter. Tyvärr finns det för många som är chefer som inte borde vara det, det kanske låter käckt att vara chef men det är ett sabla ansvar och kan vara väldigt tufft mentalt om man måste ta beslut som inte är så trevliga. Försöker man då undvika obehagliga situationer som chef blir det snabbt ohållbart.

I det här fallet ser jag som sagt ett snabbt eskalerande problem som kan förstöra hela avdelningen om inte en riktig chef tar tag i det.

Vi ser uppenbarligen arbete, samhälle och andra saker i helt olika perspektiv.

För mig är min arbetsplats ett teamwork. Lagarbete, där alla drar sin del av lasset. Vi är beroende av varandra och varandras insats. Om någon då väljer att inte dra sin del, tycka att andra kan dra den - kan jag inte skita i det. Det är som att bajsa ner i halsen på hela strukturen.

Det är inte MOT en kollega. I mina ögon är det FÖR ett lag.
Jag tror inte att vi har så olika syn.

Jag försöker nog se det mer allmänt.

Jag vet ju inte alls i vilken typ av organisation TS jobbar. De finns väldigt många olika typer av jobb och väldigt många olika typer av arbetsplatser!
På en del arbetsplatser är man ett team. På andra är man ett gäng personer som var och en sköter sitt. Både jobbmässigt och i grupperspektiv.

På den arbetsplats jag finns just nu är min insats inte det minsta avhängig av hur andra sköter sitt. Jag gör mitt jobb så bra jag kan och på det sätt jag anser bäst. Om andra gör sina arbetsuppgifter på ett annat sätt, med tonvikt på andra saker så är det inte min sak.

Jag har ett par på mitt jobb som ägnar första halvtimmen på jobbet åt att fika och surfa i väntan på att de andra ska komma till morgonmötet som börjar en halvtimme efter att de kommit.
Det finns ett par som favoriseras, och som får annan och mer information än två av oss andra. Jag skiter i det. I början tog det sig under skinnet på mig och jag försökte på alla sätt jag kunde att "få ihop gänget". Det funkade inte.

Så jag låter det vara. Jag vet att jag tjänar mer än den ena kollegan som inte sköter jobbet. Och det räcker för min sinnesfrid. Vår arbetsledare har den ena surfande och fikande kollegan som sin skydddsling. Kunde inte bry mig mindre.

På en annan typ av arbetsplats skulle jag engagera mig helhjärtat i att få teamet att fungera och fortsätta att fungera.

Det beror väll på vad man menar med att "stämpelklockan manipuleras"? Vi "stämplar in och ut" via datorn. Egentligen är det ju meningen att man ska trycka på in en knapp när man kommer. Men datorn tar en stund att starta upp man hinner dra igång och prata med folk under tiden så det fungerar inte. Jag skriver oftast in mina tider i efterhand. Emellanåt får jag justera dom för att det ska passa systemet. När jag mår dåligt så kan jag tex komma in sent men ändå försöka jobba med sedan upptäcka att det inte går någon gång efter lunch. Då eftersom jag kom in efter flex så hamnar det på flexminus på fm + sjukfrånvaro på em. För att slippa ackumulera flexminus som jag sedan inte orkar ta igen så ser jag då till att detta hamnar på sjukfrånvaron istället dvs flyttar de timmarna jag har jobbat så all frånvaro den dagen hamnar på sjukfrånvaro. Det kan även vara så att jag inte hinner ta lunch en dag men systemet tvångsmässigt lägger in en timme lunch då lägger jag istället på den timmen efter arbetad tid. Givetvis med min chefs goda minne.

Det beror väll på vad man menar med att "stämpelklockan manipuleras"? Vi "stämplar in och ut" via datorn. Egentligen är det ju meningen att man ska trycka på in en knapp när man kommer. Men datorn tar en stund att starta upp man hinner dra igång och prata med folk under tiden så det fungerar inte. Jag skriver oftast in mina tider i efterhand. Emellanåt får jag justera dom för att det ska passa systemet. När jag mår dåligt så kan jag tex komma in sent men ändå försöka jobba med sedan upptäcka att det inte går någon gång efter lunch. Då eftersom jag kom in efter flex så hamnar det på flexminus på fm + sjukfrånvaro på em. För att slippa ackumulera flexminus som jag sedan inte orkar ta igen så ser jag då till att detta hamnar på sjukfrånvaron istället dvs flyttar de timmarna jag har jobbat så all frånvaro den dagen hamnar på sjukfrånvaro. Det kan även vara så att jag inte hinner ta lunch en dag men systemet tvångsmässigt lägger in en timme lunch då lägger jag istället på den timmen efter arbetad tid. Givetvis med min chefs goda minne.

Jag utgick ifrån trådstarten. Dvs att stämpelklockan manipuleras utan godkännande uppifrån.

Jag stämplar emellanåt i ett datorsystem som är oerhört lätt att manipulera, det är bara att begära att få justera tiden, så får man det. Det genererar givetvis en pinne till berörd chef, men det beror ju sedan på chefen hur denna hanterar justeringen.
Jo men det var ju det jag beskrev i inlägget högre upp.

En kollega fuskar med tiderna på jobbet jobbar ca 6 timmar om dagen men manipulerar tidrapporterings systemet och skriver in 8 timmar. (vi ska stämpla in och ut när vi kommer och går)
Kan det vara så enkelt att personen pendlar med kollektivtrafik och börjar jobba redan på tex tåget? Det hade ju förklarat både det ena och det andra.

Vi har en kollega som går tidigare OFTA, som inte gör speciellt stor nytta när hen är på jobbet heller, tar minst en timmes lunch och flera småraster/dag (trots att vi bara har 45 minuter som vi får fördela som vi vill) och som dessutom är lynnig och otrevlig mot både oss övriga och vad som är värre, mot kunderna...! Jobbar på ett ställe där alla andra får jobba röven av sig för att täcka upp om någon inte gör sin del. Som nu inför kommande storhelger behöver inte den här personen jobba ett enda av de obekväma passen.

Tyvärr ligger personen bra till hos chefen. Andra kollegor har klagat både hos vår chef och hos högre chefer, men chefen håller personen om ryggen och har hittills lyckats prata bort det inför sin chef. Nu blev en som hittills hållit sig utanför helt galen för några veckor sen, och nu kan det bli så att HR blir inkopplat. Vi hoppas på det, men misstänker att chefen kommer snacka sig fri från det ändå.

Hade inte vart okej med en kollega som gjorde så. Om det myglas med stämpelklockan känns det som att det inte är överenskommet med chef. Finns det en sådan bör chefen gå ut och säga det (utan att gå in på detaljer som inte behövs) när kollegor uppmärksammar det hela. Inte fan hade jag velat jobba 8 timmar och kollegan jobbar 6 men får betalt för 8. Jag har "också" saker jag hellre gjort i två timmar om dagen än att vara på jobbet :meh:

Finns det alltså manuella stämpleklockor med kort kvar :D.
Japp finns stämpelklocka på mitt jobb.
Förr var det tydligen inte ovanligt att det turades om att gå sist och en person stämpla ut även för dom andra, var på den tiden korten satt på väggen bredvid klockan.
Nu dras bara kortet och man trycker på ut eller in knappen på klockan.

Förutom att företaget håller reda på så det inte fuskas med tiderna så används även klockan till att hålla reda på vilka som finns på plats om det börjar brinna eller något annat som innebär fara eller tom evakuering.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 589
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 340
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 993
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka