Personlig assistent lön

Kommunals avtal är framförhandlat lön per timme för PA. Vårdbiträde var månadslön.

*kl*
Och avtalen som gäller nu ligger på minimilön över 19 år på 115kr/tim för PA och vårdbiträde inom äldreomsorgen är 19075kr/mån vilket är 115-120kr/tim.

Jag som jobbat som PA i 12 år slutade som sagt på 158,60kr/h, tyvärr gick min brukare bort, annars så hade jag aldrig slutat. Fick då jobb som vårdbiträde inom äldreomsorgen där jag fick/får en ingångslön på 24500kr (+ ob) vet inte vad det innebär per timme eftersom det nu blev månadslön, men jag får då ut mindre än när jag jobbade som PA. Däremot så slipper jag pendla 9-10 mil per pass och har nu gångavstånd så jag går trots det lite plus mot innan! 😅

Håller på att utbilda mig till USKA nu så jag hoppas lönen går upp lite iallafall när (om) jag blir klar.

Det är tur att jag bor och lever billigt om vi säger så… 🙄
 
Jag som jobbat som PA i 12 år slutade som sagt på 158,60kr/h, tyvärr gick min brukare bort, annars så hade jag aldrig slutat. Fick då jobb som vårdbiträde inom äldreomsorgen där jag fick/får en ingångslön på 24500kr (+ ob) vet inte vad det innebär per timme eftersom det nu blev månadslön, men jag får då ut mindre än när jag jobbade som PA. Däremot så slipper jag pendla 9-10 mil per pass och har nu gångavstånd så jag går trots det lite plus mot innan! 😅

Håller på att utbilda mig till USKA nu så jag hoppas lönen går upp lite iallafall när (om) jag blir klar.

Det är tur att jag bor och lever billigt om vi säger så… 🙄
Går du övertid någon gång så ser du på lönespecen vad din timlön blir iom övertidsersättning är baserat på timme. Alt tar du lönen och delar med typ 165 vilket är någon medelarbetstid per månad vid heltid.
 
Kommunals avtal är framförhandlat lön per timme för PA. Vårdbiträde var månadslön.

*kl*
Och avtalen som gäller nu ligger på minimilön över 19 år på 115kr/tim för PA och vårdbiträde inom äldreomsorgen är 19075kr/mån vilket är 115-120kr/tim.

Det måste vara ett lokalt avtal inom kommunal du eller jag har läst, för det jag fått läsa så är det fri prissättning på vårdbiträden/personlig assistent.
 
Ja det är väl klart. Men som timmis på mitt förra jobb hade dom i sitt anställningskontrakt en månadslön på till exempel 20 000. Sen fick en naturligtvis så många procent av den summan som en jobbat timmar.
Aldrig hört att man gjort så :confused1: :confused1: :confused1:
Låter jättekonstigt och bakvänt.
 
Går du övertid någon gång så ser du på lönespecen vad din timlön blir iom övertidsersättning är baserat på timme. Alt tar du lönen och delar med typ 165 vilket är någon medelarbetstid per månad vid heltid.
Man brukar ha förkortad arbetstid, dvs att heltid motsvarar typ 37,5 timmar i månaden. Så 165 låter mycket.
 
Vilken respons det blev i tråden, härligt!

När jag läser tråden så inser jag att jag har blivit erbjuden en hög timpenning, 160kr/ timmen. Man jobbar 6-7 nätter på ett 6 veckors schema. Jouren räknas på 7 timmar och halva tiden får man timpenning och resterande får man en liten ersättning.

Men vill det sig illa så kan man ju åka på 5-6 nätter på en månad (beroende på brytdatum) och då blir det många timmar obetald arbetstid. Känns som PA har väldigt dåliga arbetsvillkor?
 
Vilken respons det blev i tråden, härligt!

När jag läser tråden så inser jag att jag har blivit erbjuden en hög timpenning, 160kr/ timmen. Man jobbar 6-7 nätter på ett 6 veckors schema. Jouren räknas på 7 timmar och halva tiden får man timpenning och resterande får man en liten ersättning.

Men vill det sig illa så kan man ju åka på 5-6 nätter på en månad (beroende på brytdatum) och då blir det många timmar obetald arbetstid. Känns som PA har väldigt dåliga arbetsvillkor?
Kanske ska tillägga att jag är utbildad uska.
 
Man brukar ha förkortad arbetstid, dvs att heltid motsvarar typ 37,5 timmar i månaden. Så 165 låter mycket.
Det var ett ex på hur man kan räkna ut sin ungefärliga timlön. En arbetsmånad innehåller 21-23 arbetsdagar om man räknar rak tid, kan diffa någon ngt beroende på vilken månad och hur veckorna faller sig. Med veckoarbetstid på 37.5 ger det 157.5-172.5h/mån eller 165 i snitt. På en normal 40 h/vecka något högre.
Och jobbar man väldigt oregelbundet kan det ju diffa mycket med arbetstid per mån men månadslönen ändrar ju sig inte även om den teoretiska timlönen då är annorlunda. Sånt där ska ju jämna ut sig över om det är 4 eller 6 mån tror jag.

Det bästa, vilket jag skrev först, är att titta på sin lönespec och se vad som står vid övertid då den räknas per timme.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar 83%, ca 7-8 pass i månaden. Har 5h sovande jour, men accepterar det pga att kvällarna blir något friare på min arbetsplats. Har kass lön, men får väl ut i snitt 18 000 - 19 000 efter skatt. Mitt jobb är inte så tungt fysiskt, men psykiskt. Just nu betalar jag extra skatt men kommer att ändra det.

Tillägg: Skulle aldrig acceptera mer än 5 timmars sovande jour, då åker jag hellre hem och sover i min egen säng.
Att få ut 18-19 efter skatt känns ändå okej. Men då jobbar du dygn? Vet du vad du har i timpeng?
 
Går du övertid någon gång så ser du på lönespecen vad din timlön blir iom övertidsersättning är baserat på timme. Alt tar du lönen och delar med typ 165 vilket är någon medelarbetstid per månad vid heltid.

Står ”fyllnadslön antal 2, a’ 178,18 = 356,36kr”

Men vi får ju som sagt en viss procent utöver timlönen när vi jobbar. Jag tror det är 120% vi får, och då stämmer det att jag får 148,48 i timmen +120% = 178,18. Jag har inte jobbat heltid utan bara 83% fram tills nu i september, så nu får jag övertidsersättning direkt (180% = 267kr/h) när jag går in extra under veckor och kval övertid (240% = 355kr/h) om jag går in extra på ledig helg. Så går jag in och jobbar 7-16 en ledig lördag får jag ca 3600kr för det passet. Helt okej! 🤩👏🏻
 
Ja, på mitt avtal står det 100% 37 timmar, så det är väll 37 timmar i veckan i snitt? Men hur många veckor räknar man då? 4,5?

Det beror på hur schemat läggs, hos kan vi ex. ha scheman som rullar på sex veckor med olika timmar/vecka men totaltiden över perioden är 37x6.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 958
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 388
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 669
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp