Personlig assistent lön

När du hade sovande jour fick du timlön då? Kommer du ihåg vad du hade i månaden?
Man har inte timlön på så sätt under sovande jour utan får endast en liten ersättning. Tror Kommunal har 36,32:-/timmen för sovande jour. Skulle själv aldrig ta ett jobb med sovande jour igen (var personlig assistent i åtta år och kan inte rekommendera yrket).
 
Som jämförelse är det är fortfarande mer än högsta möjliga sjukersättningen, som alltså är en nivå samhället anser det ska gå att leva värdigt på i en hel livstid...

130 kr i timmen låter inte så lite, det blir 21.000 i månaden utan ob för heltid. Om man uppbär sjukersättning är man i ett annat läge än när man försörjer sig själv. För de flesta är inte sjukersättning något som är en hel livstid, även om det finns en liten grupp som hamnar där direkt i vuxenlivet, vilket är ett misslyckande av samhället.
 
130 kr i timmen låter inte så lite, det blir 21.000 i månaden utan ob för heltid. Om man uppbär sjukersättning är man i ett annat läge än när man försörjer sig själv. För de flesta är inte sjukersättning något som är en hel livstid, även om det finns en liten grupp som hamnar där direkt i vuxenlivet, vilket är ett misslyckande av samhället.
I relation till frågan "Hur gör man för att klara att leva på den inkomsten?" spelar det mindre roll vad orsaken till inkomstnivån är. Det var den frågan jag avsåg att ge perspektiv på.

Med "livstid" menade jag 20-30-40+ år som i att aldrig kunna balansera med bättre år, förändra inkomstnivån eller hålla budgeten extra snäv för att det är under en begränsad period. Inte supertydligt uttryckt, kanske...
 
Varför räknar ni lön i timpenning? Ingen är väl anställd för annat än månadslön? Är det något nytt?
 
Det är ju skillnad att vara anställd på timmar. En får väl ändå lön baserat på månadslön?
 
Nej? Man får lön för de timmar man jobbar.
Ja det är väl klart. Men som timmis på mitt förra jobb hade dom i sitt anställningskontrakt en månadslön på till exempel 20 000. Sen fick en naturligtvis så många procent av den summan som en jobbat timmar.
 
Ja det är väl klart. Men som timmis på mitt förra jobb hade dom i sitt anställningskontrakt en månadslön på till exempel 20 000. Sen fick en naturligtvis så många procent av den summan som en jobbat timmar.

Det är inte alls säkert man har det så. Att ha enbart timlön är inte alls ovanligt.
 
Det är ju skillnad att vara anställd på timmar. En får väl ändå lön baserat på månadslön?
Kommunals avtal är framförhandlat lön per timme för PA. Vårdbiträde var månadslön.

*kl*
Och avtalen som gäller nu ligger på minimilön över 19 år på 115kr/tim för PA och vårdbiträde inom äldreomsorgen är 19075kr/mån vilket är 115-120kr/tim.
 
Kommunals avtal är framförhandlat lön per timme för PA. Vårdbiträde var månadslön.

*kl*
Och avtalen som gäller nu ligger på minimilön över 19 år på 115kr/tim för PA och vårdbiträde inom äldreomsorgen är 19075kr/mån vilket är 115-120kr/tim.
Aha, det var nytt för mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 958
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 388
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
760
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 669
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp