Peruansk paso/rockymountin??

B

**BORTTAGEN**

Jag sak skriva ett arbete om den peruanska pason eller rockymountin hästen ( tror jag att det stavas?), men hittar ingen bra sida med fakta. Arbetet ska innehålla fakta om historisk bakgrund, användning, färger m.m. Någon som har en bra sida, en bok eller bara kan väldigt mycket om någon utav dessa raser, så skulle jag bli överlycklig om jag fick veta det!! :confused:
 
Länken till Polluxboken har fallit, men om det är "Amerikas färgstarka hästar" du menar så skulle jag inte använda den, i all synnerhet inte vad det gäller färgerna på olika raser! Det står visserligen i boken att man använt Bo Furugren "Hästens färger" när man jobbat med boken, men redan på första uppslaget (om jag minns rätt) kan man konstatera att man inte fattat eller i alla fall inte tillämpar innehållet...

Hästens färger skulle kunna vara till stor hjälp, både för att översätta färger från engelska till de korrekta och aktuella svenska benämningarna och för att förstå hur färgerna hänger ihop.

Om man ska skriva om RM ska man kanske ta upp ASD. Jag har inte kollat om det finns med på någon av länkarna ovan, men ASD beskrivs tex på
http://cvm.msu.edu/research/mregl/asd.htm
http://www.foxhallstables.com/news/articles/asd.html
Ingen lätt engelska, men jag hittar inget på svenska!
 
Nej, det är inte "Amerikas färgstarka hästar" som jag länkade till utan "Hästar - över 100 hästraser från hela världen i ord och bild" [en Pollux faktabok] av Elwyn Hartley Edwards. Den har inte jättemycket information men lite grann iaf, fin bild på RM var det också.
 
Den boken håller en helt annan klass! (Liksom Bonniers stora bok om hästar av samme författare.) Tyvärr varvar Pollux riktigt bra faktaböcker med en del riktiga bottennapp!
 
tack så mycket för hjälpen! jag ska kolla länkarna så fort jag hinner!:)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 631
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp