Bukefalos 28 år!

Pessoa bett till ponny?

Sv: Pessoa bett till ponny?

Okej. Tro det om du vill det. Men de använder precis samma genvägar som "alla vi andra". Pessoat är en genväg att ta till när man inte har tid, lust eller kunskap att gå vägen förbi dressyrbanan. Det är inte så många som går den vägen, varken bland elitryttarna eller hobbyryttarna. Nu menar jag inte att elitryttarna inte rider dressyr, för det är klart att de gör! Men de ägnar inte ett år eller två på dressyrbanan med ett tränsbett när de kan lösa det på en vecka eller en månad med ett pessoa. Sätt inte upp elitryttarna på någon högre pidestal än de förtjänar. Självklart är de bra på att rida och har en otrolig erfarenhet, det får man om man lever på att rida. Men det betyder inte att de är perfekta eller att deras hästar är det. Genvägarna är bara ett sätt att få allting att klaffa, på kortare tid. Och självklart använder de dem!

Ursäkta om jag frågar, men exakt hur många elit ryttare har du varit hemma hos en så pass lång period att du vet att de går "samma genvägar" som alla andra?
Dessutom, om de tar ett år att få sin häst lydig på tränsbett så är det nått fel på ridningen! de tar snarare nån månad med tränsbett!
Det är klart att de inte är perfekta. och jag säger inte att alla elitryttarna tränar massa dressyr för jag vet att tillexempel Tina Lund inte är den bästa på att träna dressyr men tillexempel Peter Eriksson tränar otroligt mycket dressyr och han med många fler gör det!:smirk:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Nej, ett rakt pessoabett trycks inte upp på samma sätt. Ett vanligt får nötknäpparmetoden som vanliga tvådelade bett får. Men ett rakt trycks ändå upp mot tänderna.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Ursäkta om jag frågar, men exakt hur många elit ryttare har du varit hemma hos en så pass lång period att du vet att de går "samma genvägar" som alla andra?
Definiera 'elitryttare'.
Dessutom, om de tar ett år att få sin häst lydig på tränsbett så är det nått fel på ridningen! de tar snarare nån månad med tränsbett!
Det beror HELT på vilken häst det är. Man kan ju utgå ifrån en välriden häst eller en felriden häst. En i bra kondis eller en som gått i hagen och haft det bra i några år. Det tar tid för hästarna att bygga om musklerna om de har gått och blivit felridna hela livet, precis som det tar tid att bygga upp muskulaturen på en oriden häst. Sen är ju musklerna ändå det som går snabbast att bygga upp, vi har ju kondisen och skelettet som ska byggas upp också...
Det är klart att de inte är perfekta. och jag säger inte att alla elitryttarna tränar massa dressyr för jag vet att tillexempel Tina Lund inte är den bästa på att träna dressyr men tillexempel Peter Eriksson tränar otroligt mycket dressyr och han med många fler gör det!:smirk:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Pessoat är en genväg att ta till när man inte har tid, lust eller kunskap att gå vägen förbi dressyrbanan. Det är inte så många som går den vägen, varken bland elitryttarna eller hobbyryttarna.
Eller så är det så att man genom mycket blod, svett och tårar kommit fram till att pessoa-bettet är det som funkar bäst trots allt??

Jag är en av dem som inte går dressyr-vägen till en bättre hoppning. Jag tror helt enkelt inte på att 80% av hoppning är dressyr. Då kan man ju fråga sej varför jag har en sådan inställning när vi hela livet blivit hjärntvättade med att det uttalandet är den ultimata sanningen.
Jo, jag vill inte ha en superlydig häst i hoppningen. Det blir farligt för mej då! Jag vill ha en häst som tänker själv, jag vill ha en häst med lite framförhållning som kan planera ut och hjälpa till när det behövs.
Jag vill ha en häst som inser när ryttaren gjort fel och tar saken i egna händer. Nu snackar jag ingen auto-pilot, utan jag snackar om en häst som tänker lite själv. En dressyrhäst har man skolat bort den förmågan på, då man lärt den att lyssna på varje liten vink ryttaren gör.
Det är få människor som är så duktiga i hoppningen att det funkar att ha en sådan skolad häst. I fälttävlan hade det varit farligt att ha en sådan häst i terrängen. Där vill man ha en hinderklok häst som litar på sej själv, en modig häst som vågar ta saken i egna händer. Givetvis utan att ignorera i ryttaren.

Jag vill ha en häst som gör som jag säger, tills jag inser att jag inte kan, då vill jag att hästen ska tänka "ok, hon har tappat fattningen här, men jag vet att jag ska hoppa detta hindret". En häst som hjälper till!
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag vill också ha en sådan häst. Men man kan skilja på dressyr och dressyr. Bara för att jag rider dressyr för att hästen ska bli lydig på tränsbett betyder inte det att jag alltid behöver utnyttja den lydnaden. Bara för att jag lär hästen att den ska lyda för små hjälper betyder ju inte det att jag måste ge hjälperna? Och skillnaden mellan att jag har den lydig på tränsbett eller på pessoa är ju att jag från hästens synvinkel måste ge en större hjälp för att den ska lyssna, från min synvinkel är ju hjälpen samma...
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Definiera 'elitryttare'.

Ha ha ! Dom på internationella tävlingar!!


Det beror HELT på vilken häst det är. Man kan ju utgå ifrån en välriden häst eller en felriden häst. En i bra kondis eller en som gått i hagen och haft det bra i några år. Det tar tid för hästarna att bygga om musklerna om de har gått och blivit felridna hela livet, precis som det tar tid att bygga upp muskulaturen på en oriden häst. Sen är ju musklerna ändå det som går snabbast att bygga upp, vi har ju kondisen och skelettet som ska byggas upp också...
Oavsett kondition eller felridning tar det inte ett år om man rider rätt!!!
Tycker att du svamlar lite......
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Klistrar in hela texten också...
Ursprungligen postat av Sorbe
Pessoabettet är från början ett körbett - alltså INTE gjord för ridning. Namnet Pessoabett kom genom att Nelson Pessoa började rida med det och tog alltså in det från körvärlden in till ridsporvärlden, förmodligen något de ångrar nu, då de inte ens har pessoabett i sina Pessoakollektioner vad jag sett.

Pessoat är ett hissbett. Det är inget hävstångsbett som många påstår för den har ingen kedja - alltså inget som stoppar ryttaren från att dra för mycket.
Vid en förhållning dras bettet ihop uppåt, upp mot tänderna och gommen och trycker hästens mungipor uppåt, samtidigt som den ger ett tryck i nacken. När en häst rids med ett bett som trycks upp mot gomtaket så vill hästen höja sitt huvud för att undkomma smärtan, men med pessoabettet som dessutom fungerar som ett gagbett - trycker i nacken ( hästen vill sänka huvudet ) så ger det dubbla signaler. Här kan ni nog förmodligen själva gissa hur hästen känner?

När man rider vill man ge hästen belöning när den gör rätt - dvs. eftergift. Med ett pessoabett kan man inte ge eftergift, så vida du inte släpper ut hela tyglarna. En häst kan alltså inte gå i en ärlig form. Om någon kan bevisa det så får den personen mer än gärna lägga upp en bild.

Här kan ni se hur den fungerar.
[BILD]

Många använder pessoabett av ren lathet. Man tror det är det bästa för hästen. Det finns nog ingen häst som går bra på pessoabett egentligen, det är bara vad folk tror.
Man ska sträva efter det mildaste bettet, vilket pessoabettet inte är på långa vägar.
Alla som rider och använder pessoabett borde ta en funderare, titta på sin häst, titta hästen i munnen och fundera över ens egna ridning, mer dressyr behövs förmodligen. Samt slänga pessoabettet i soptunnan.

Äntligen någon som förklarar detta för mej som jag så länge undrat. TACK sorbe :bow:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Det är ju jämt delade åsiter om ALL utrustning!!! Man vet väl själv vad det funkar bra med för bett på sin häst. Pessoat kan vara bra på vissa hästar och dåligt på vissa, det beror på vad man har för häst och om man är en duktig ryttare eller inte, och det gäller väl ALL utrustning...


man är inte så insatt i hästvärlden om man tror att folk vet bäst vad som passar till de egna hästarna.
enbart för att de är de EGNA.
bara för att jag har min EGNA häst betyder det inte att ja förstår den. bara för att ja haft min EGNA häst i 10 år betyder det inte att jag kan läsa dess signaler.
bara för att det är enbart MIN häst vet jag inte vad som är bäst för den.
den som vågar uttala sig om att de VET är antingen gudar själva eller upphöjda av sitt eget jag.

och eftersom vi inte vet vad som är bäst, måste man alltid börja den mjuka vägen gällande allt. sedan kan man efterhand utveckla sig lite. men ingen jävel på jorden vet vad som är bäst för sina hästar. kanske vet man bättre än en för hästen okänd person.

altså slutligen. den som tror sig veta vad som passar bäst till sin EGEN häst vet ingentling alls.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag gillar inte pessoa alls. somsagt, det ger en konstig inverkan och hästen böjer in nacken istället för att sakta ner och blir ofta väldigt spänd. efter som den inte saktar av/ner, så tar man ännu mer och nacken blir ännu mer krökt och spänd. Dessutom blir det väldigt konstiga ledande tygeltag med det bettet.. Kimblewick eller pessoa föredrar jag framför pessoa, men bäst av allt är mkt dressyr och en mjuk fin hand, så hästen inte blir hård i munnen :)
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Kl

Pessoa är ett sånt riktigt ponny bett.

Ser det typ jämt på ponnys...

Gillar inte riktigt detta bett
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Och ang elitryttare, alltså eliten, de bästa, är det många som fuskar med dressyren. Visst vill man ha en hinderklok häst, men dressyren är ju faktiskt viktig för att få hästen att bära sig rätt och komma i rätt balans för att hålla längre. många hopphästar går aldrig i någon riktigt form, utan dressyr är i princip böja på nacken och rida på marken. självklart inte alla, men många, spec ponnyhoppryttare, slarvar sjukt med dressyren. har en kompis som rider dressyr på pelham och graman "men vadå, han går ju inte i form annars!" den ponny har varit halt ga mkt xP
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Jag gillar inte pessoa alls. somsagt, det ger en konstig inverkan och hästen böjer in nacken istället för att sakta ner och blir ofta väldigt spänd. efter som den inte saktar av/ner, så tar man ännu mer och nacken blir ännu mer krökt och spänd. Dessutom blir det väldigt konstiga ledande tygeltag med det bettet.. Kimblewick eller pessoa föredrar jag framför pessoa, men bäst av allt är mkt dressyr och en mjuk fin hand, så hästen inte blir hård i munnen :)

HUr kommer de sig då att min ponny som jag red på pessoa bett saktade ner utan att jag "tog i" när jag tog i tyglarna?
För de gör dom väl inte? Skulle inte hgästen bara böja in huvudet om man tog i tyglarna när man hade pessoabett?? Börjar bli förvirrad här:smirk:
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

man är inte så insatt i hästvärlden om man tror att folk vet bäst vad som passar till de egna hästarna.
enbart för att de är de EGNA.
bara för att jag har min EGNA häst betyder det inte att ja förstår den. bara för att ja haft min EGNA häst i 10 år betyder det inte att jag kan läsa dess signaler.
bara för att det är enbart MIN häst vet jag inte vad som är bäst för den.
den som vågar uttala sig om att de VET är antingen gudar själva eller upphöjda av sitt eget jag.

och eftersom vi inte vet vad som är bäst, måste man alltid börja den mjuka vägen gällande allt. sedan kan man efterhand utveckla sig lite. men ingen jävel på jorden vet vad som är bäst för sina hästar. kanske vet man bättre än en för hästen okänd person.

altså slutligen. den som tror sig veta vad som passar bäst till sin EGEN häst vet ingentling alls.

Men vem ska veta bäst vad som passar för hästen oim inte dess ryttare kan avgöra? Om ryttaren ej har erfarenhet eller kunnighet tillräckligt anser jag att det är tränarens uppgift att bettsla hästen rätt.
Hur kan du bara säga att den som tror sig veta vad som är bäst för sin häst inte vet nått alls???
Jag fattar bara inte...VEM ska då veta???????
Låter kanske som att jag förespråkar för att man ska använda skarpa bett, emn det gör jag alltså inte, jag gillar mjuka bett bäst men jag tycker inte att skarpa bett är fel,då jag själv periodvis använder skarpa bett på min ena häst.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Och ang elitryttare, alltså eliten, de bästa, är det många som fuskar med dressyren. Visst vill man ha en hinderklok häst, men dressyren är ju faktiskt viktig för att få hästen att bära sig rätt och komma i rätt balans för att hålla längre. många hopphästar går aldrig i någon riktigt form, utan dressyr är i princip böja på nacken och rida på marken. självklart inte alla, men många, spec ponnyhoppryttare, slarvar sjukt med dressyren. har en kompis som rider dressyr på pelham och graman "men vadå, han går ju inte i form annars!" den ponny har varit halt ga mkt xP

De sk. elitryttarna har nog sina "baktankar" med det de gör när de rider. Jag tror allvarligt inte att många hästar skulle gå de där klasserna om det skulle slarvas med dressyren. Nämen visst, du har rätt angående att de måste gå i en ändamålsenlig form för att bära upp sig på ett sätt som är så lite slitsamt som möjligt. Men "ren" dressyr som i dressyrtävlingar och dressyr som i markarbete på många hopphästar är annorlunda. Men båda har ju sitt syfte.

Ang. skarpa bett så tycker jag man ska "ha koll" på markarbetet och dressyren innan man betslar upp. De funderar nog också två gånger innan de byter, när man får någonting så faller ju någonting annat bort (i hoppningen kan t.ex. en häst med skarpt bett som man sedan har lättare koll på förlorar en del av sin framåtbjudning)... Jag har diskuterat med ett antal ryttare som ridit på ganska hög nivå, bland annat om en häst som fungerade jättebra från marken men som hon tappade all inverkan på när hon kom ut på tävlingsbanorna. Visst, det är ju tävlingsrutin som gäller. Men man har nog inte heller råd att starta 20 klasser innan man kommer felfritt. Är det då heller inte okej att mixtra och försöka hitta ett bett som passar den hästen? D.v.s en som har så mkt positiv inverkan som möjligt med tanke på hans dåliga beteende. Här låter det ju som att alla ryttare med lite skarpare bett hoppar över dressyren.

Jag anser inte att det alltid är "dressyren" det brister på. På hoppbanorna ser ju målet annorlunda ut än när man sysslar med dressyr på lite högre tävlingsnivå.

Jag är en av dem som inte går dressyr-vägen till en bättre hoppning. Jag tror helt enkelt inte på att 80% av hoppning är dressyr. Då kan man ju fråga sej varför jag har en sådan inställning när vi hela livet blivit hjärntvättade med att det uttalandet är den ultimata sanningen.
Jo, jag vill inte ha en superlydig häst i hoppningen. Det blir farligt för mej då! Jag vill ha en häst som tänker själv, jag vill ha en häst med lite framförhållning som kan planera ut och hjälpa till när det behövs.
Jag vill ha en häst som inser när ryttaren gjort fel och tar saken i egna händer. Nu snackar jag ingen auto-pilot, utan jag snackar om en häst som tänker lite själv. En dressyrhäst har man skolat bort den förmågan på, då man lärt den att lyssna på varje liten vink ryttaren gör.
Det är få människor som är så duktiga i hoppningen att det funkar att ha en sådan skolad häst. I fälttävlan hade det varit farligt att ha en sådan häst i terrängen. Där vill man ha en hinderklok häst som litar på sej själv, en modig häst som vågar ta saken i egna händer. Givetvis utan att ignorera i ryttaren.

Jag vill ha en häst som gör som jag säger, tills jag inser att jag inte kan, då vill jag att hästen ska tänka "ok, hon har tappat fattningen här, men jag vet att jag ska hoppa detta hindret". En häst som hjälper till!
:bow:

Och så har jag aldrig sett en 3-4 årig häst som hoppas in gå på någonting annat än någon form av "vanligt" tränsbett. Som sagt, det är ofta när det börjar bli högre och vid tävling som man kanske behöver ta till skarpare bett av olika anledningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Pessoa bett till ponny?

eh.. så du menar att malin baryard inte kan rida? eller rolf göran bengtsson peter eriksson peder fredricsson alla rider på skarpa bett. Jag gör det inte på alla mina hästar men vissa. Jag har hästar som är högt utbildade i dressyr. så min dressyr är det inget fel på. peter eriksson va den som sa till mig att prova ett skarpare bett. Hur förklarar du det då?

Vem har sagt att de inte kan rida? Att de väljer att rida med skarpa bett är inte särskilt bra för hästarna med tanke på att man i hoppning kan råka rycka hästen i munnen till exempel över ett hindner eller ifall hästen vägrar.
Man ska alltid sträva efter ett så milt bett som möjligt. Ett skarpt bett är (enligt mig) en mindre bra genväg till en lydigare häst. Man ska klara av hästen på ett milt bett. Mitt kallblodssto är otroligt nervöst och piggt av sig, och hon är i vissa stunder ganska olydig. Trots detta rids hon enbart med tränsbett då man så lätt kan förstöra en känslig häst. Dessutom ger ett skarpt bett en hård mun om man inte är försiktig.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

hur jag kan säga det?

hmm.. titta runt dig så förstår du.
folk bryr sig inte om att kolla upp teorier,behandlingar,utrustning..osv. för det som de tycker att passar sin häst, är bäst. trångsynthet och lathet. okunskap?

var på tävling idag, många ryttare använde pessoa. varför kan man fråga sig? ryttarna red dåligt så de räddade situationen med skarpa bett å martingaler.
varför ens använda bett då det går att rida utan träns ?
lathet å okunskap. den som vet bäst vad som passar hästen är hästen själv. det enda man kan göra är att på bästa sätt avläsa sin häst. alltför ofta misslyckas vi ryttare med detta.
men inte blir det bättre av att vi trycker pessoabett i käften på pållarna våra.
inte ens fast det ser tufft ut (jag har en het häst, wow!)
eller chickt (jag rider med bett med "HÄVSTÅNGSEFFEKT")
eller stiligt (jag är duktig, jag kan rida med ett skarpt bett)

varför kan det inte vara tufft att rida på 3delat..hmm
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

inte ens fast det ser tufft ut (jag har en het häst, wow!)
eller chickt (jag rider med bett med "HÄVSTÅNGSEFFEKT")
[...]varför kan det inte vara tufft att rida på 3delat..hmm

Man behöver inte ha en het häst för att betsla upp på ett vettigt sätt.
Inte heller är pessoa ett bett med hävstångseffekt. Såvida man inte sätter en kindkedja eller kindrem på bettet.
Det "tuffaste", eller kanske mer smartaste, är att rida på det bett som passar hästen bäst. Även om det inte är ett 3-delat bett.
 
Sv: Pessoa bett till ponny?

Det begreppet ska man inte förknippa med pessoa då det bettet inte har någon hävstångseffekt. Många kallar det falsk hävstång. Man kan dra och dra men det tar aldrig stopp. Det är skillnaden mot ex. pelham och kimblewick.

Tack, då vet jag det! Men det är så att när jag frågat i hästsportbutiker har de sagt att det har hävstångseffekt och det har jag trott på. Nu vet jag det med..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 018
Senast: MissFideli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
379
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Ponylove
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
982
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp