Pessoa bett - vilket är bäst?

Lollan

Trådstartare
Vilket är bäst tredelat pessoabett eller rakt?
ville ha det i mässing, vilket jag inte hittade så det får bli silver
men vilket är bäst för hästen?
Det raka (ev i gummi) måste ju vara något mer stabilt i munnen eller?
Vill helst inte ha ngn diskussion om pessoats vara eller inte vara.
Vill helst inte rida på pelham, då jag inte kan rida med två tyglar och delta är jag inte överförtjust i. dessutom känns det som att det är skarpare än pessoa.

Sv: Pessoa bett - vilket är bäst?

Odelat.

Ett jaktkandar hade varit snällare, det är mildare än pelhamet och man behöver inte två tyglar.

Du behöver inte två tyglar med pelham utan du kan rida med ett s.k. pelhamdelta som är en rem mellan ringarna som du fäster en tygel i.
Prova dig fram, är annars min rekommendation. Det är inte säkert att din häst går bra med det som min häst går bra med. Byt också bett ofta. Man bör inte rida med samma bett mer än två dagar i rad. :cool:

Har faktiskt i många år ridit ena pållen på pessoa... men har nu gått över till pelham vid uteritt (med deltatygel) och ett rakt jaktkandar vid hoppning. (har vanligt tvådelat vid dressyr och skrittrundor).
Måste säga att både jag och hästen trivs betydligt bättre på dessa bett.

Odelat men Jaktkanar är bättre.

Tycker inget av dom är "bäst" men ska du ha pessoa ska det vara odelat. Alla bett med hävstång borde vara odelade.. :crazy:

hej..
vid hoppning rider jag min häst på två delat pessoa..
Varför är det odelade bättre?? :confused:
Vilket är skarpast?? :confused:

Tvådelat är skarpast, det kan göra ordentligt ont i hästens mun.

Det är nog därför många tycker att deras hästar går så "bra" på det... :crazy:

Jag rider min häst på tvådelat pessoa och hon tycker om det bettet.
Har delta tygel.
Jag tycker att det är lite av en konst att rida på ett pessoa på rätt sätt.

Har ett mässing och ett silver, mässingen blir så ful efter ett tag.

Jo, det är en konst att hantera ett pessoabett. :)

Tyvärr har jag nog inte sett en enda ponnyhoppare som kan den konsten... :devil:

Hävstång och delad mundel går inte bra ihop alls, förutom hävstångseffekten i sig som är ganska skarp så får du nötknäppareffekt av den delade mundelen och nötknäppareffekt + hävstång blir 10 gånger värre än nötknäppareffekt och hävstångseffekt för sig.

Hävstångsbett med delad mundel = Aj, aj i hästens mun.

Det finns dock ett undantag och det är om den delade mundelen har en rulle i mitten (typ Billy Allen, se bilden) som gör att bettet inte kan vika sig i munnen.

Jd_659_59.jpg

just nu rider jag på en kompis tvådelade pessoa (dock bara på tävling),
min häst funkar helt okej på det också men jag är inte överdrivet förtjust i tvådelat.
skulle ett rakt(odelat) pessoa innebära att bettet blir mindre skarpt?
ett rakt pessoa gör väl inte lika stor skada i munnen, eller?

Sweet skrev:
Hävstång och delad mundel går inte bra ihop alls, förutom hävstångseffekten i sig som är ganska skarp så får du nötknäppareffekt av den delade mundelen och nötknäppareffekt + hävstång blir 10 gånger värre än nötknäppareffekt och hävstångseffekt för sig.

Hävstångsbett med delad mundel = Aj, aj i hästens mun.

Det finns dock ett undantag och det är om den delade mundelen har en rulle i mitten (typ Billy Allen, se bilden) som gör att bettet inte kan vika sig i munnen.

:bow: ....

Ja, ett odelat pessoa är snällare än ett delat då ett odelat inte kniper om hela käken som ett delat bett gör. Men du ska veta att det är ett gagbett/hissbett, när du drar i tygeln så tar det inte stopp någonstans utan bettet dras högre och högre upp i hästens mun och för att slippa trycket i munnen så knäpper hästen gärna av i nacken.

Sedan ger dessa typer av bett hästen dubbla signaler, hissverkan verkar upplyftande medan trycket på nacken säger åt hästen att sänka huvudet...

Men det är inte bettet i sig som är skarpt utan handen som håller tygeln...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
1 026
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast... 2
Svar
28
· Visningar
2 878
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka