Pessoa-bett?

Sv: Pessoa-bett?

Aha, så det är där problemet ligger :)! Då är jag med. Kan man likna det med ett bett som "slinter" mot stenen? Att den liksom inte får något grepp? Och man skulle då kunna säga att om mundelen hade varit fast med skänklarna (alltså inte lös i ringarna) så hade det varit ett hävstångsbett? Försöker få allt klart för mig här då jag grubblat på detta länge ;)

Fast bettet glider ju bara en bit sen kommer det inte längre för den lilla ringen uppe stoppar det och då funkar hävstången ändå...

Senast ändrad:

Hvstng.jpg

Om vi säger att den helsvarta cirkeln sitter fast i nåt och den stora cirkeln glider igenom den så tycker jag iaf att hävstångsprincipen fungerar på det sättet att om jag sätter ett föremål i det vänstra snöret (det ska föreställa ett snöre) och drar i det högra, så krävs det mindre kraft att lyfta det om jag har det högra snöret ute i den yttersta ringen eftersom den är längre ifrån mittenringen. Sen om jag skulle haft tio små ringar till på höger sida så skulle jag behövt ännu mindre kraft. Att den stora ringen glider lite påverkar faktiskt inte den effekten. Det är hävstångsprincipen för mig iaf.

Hvstng.jpg

Om vi säger att den helsvarta cirkeln sitter fast i nåt och den stora cirkeln glider igenom den så tycker jag iaf att hävstångsprincipen fungerar på det sättet att om jag sätter ett föremål i det vänstra snöret (det ska föreställa ett snöre) och drar i det högra, så krävs det mindre kraft att lyfta det om jag har det högra snöret ute i den yttersta ringen eftersom den är längre ifrån mittenringen. Sen om jag skulle haft tio små ringar till på höger sida så skulle jag behövt ännu mindre kraft. Att den stora ringen glider lite påverkar faktiskt inte den effekten. Det är hävstångsprincipen för mig iaf.

Precis... Jag tror många har fastanat på att en hävstång bara kan se ut på ett sätt. Men den kan ha många olika utseende. Ex. en sax, pincett, skottkärra eller gungbräda...

"En hävstång är en stav, ett handtag eller liknande som är vridbar kring en punkt. Med en hävstång kan man öka eller minska kraften. Om kraften ökar, minskar rörelsen och tvärt om. En hävstång kan vara en del av en mekanism. Vid hävstänger är det oftast två krafter som är viktiga för funktionen. Den ena kan vi kalla den påverkande och den andra den resulterande kraften. Den påverkande kraften kommer ofta från en människas muskler." (http://home.swipnet.se/~w-40461/Havstang1.html)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31