M

maximilia

En lite korkad fråga kanske, men kan man sätta kindkedja på ett pessoabett? Om man sätter kedjan i den stora (eller översta?) ringen och tyglarna i mitten eller längst ner. Eller blir det helt galet?
 
Nej! det råder jag dig att inte göra. varför vill du göra det? Kindkedjan hamnar alldeles fel.Man ska va försiktig med "hemmabyggen"
 
Inte bara hemmabyggen man ska vara försiktig med.... :smirk:
 
Sätt kindkedje krokarna i samma ögla som du sätter sidstycket i.
Du behöver en längre kedja eller rem, än om du använder ett pelham.
Och detta är inte något "hemma snickeri".
Mitt första pessoa från tidigt 80-tal fick jag levererat med krokar och kedja.
 
Om man ens ställer sig frågan om man kan ha kedja på ett pessoabett tror jag inte att man har den minsta aning om hur ett pessoabett fungerar och vad man förväntar sig få för effekt av det. Och då kanske man inte skulle satt på hästen ett pessoabett från början?

/Svea - som tycker att fler borde försöka lära sig mer om betsling, helst INNAN de byter upp sig till skarpa grejer. Å andra sidan är det ju plågsamt uppenbart att inte ens familjen Pessoa gjort det innan de konstruerade detta bett, och de har ju kommit rätt långt här i världen ändå...
 
Familjen Pessoa har mycket lite med pessoabettens utseende att göra.
Det bett som dom konstruerade från början såg inte ut som pessoabetten gör idag.
Men i och för sej tror jag inte dom numera protesterar så mycket då dom ju får royalty på försäljningen.
Jämför med Flippan bettet odyl.
Du tror väl inte att det är ett sätt att tjäna mer pengar på??
 
Känsligt ämne det här...

Kan ju börja med att säga att jag har tränsbett nu, men vill ha ett lite skarpare ibland. Så Svea, jag har inte bara bytt bett utan att tänka. Varför tror du jag frågar er? :smirk: Ni brukar ha svar på det mesta ju! (Bra såna dessutom)

Och ja, jag har funderat på Pelham. Men Pelham trodde jag bara fanns oledat, och det vill jag inte ha. Jaktkandar tänkte jag inte ens på, men det låter tom bättre än Pelham. :bump:

Anledningen till att jag kom den här iden med kedja på ett Pessoa är för att det var det enda som jag hittade i stallet (förutom en väl skarp westernstång). Och eftersom jag vill ha ett lite skarpare bett med kedja så tänkte jag att man kanske kan sätta den på Pessoat, bara för att testa hur hon reagerar :idea:. Jag har tyvärr inte råd att köpa ett bett som jag sen inte kan använda.

Tack för era svar, men ni kanske inte har något emot att vara lite trevligare nästa gång?
 
Ohja, alla har väl inte varit elaka, eller??
Och pelham bett finns i jättemånga varianter. Raka med gummi, applemouth, rostfria.
Enkel ledade med rostfritt, gummi, applemouth.
Dom kan vara tjocka eller tunna.
Dom kan vara raka i rostfritt med eller utan tungfrihet.
Har hört att det även finns 3delade i rostfritt och applemouth.

Jaktstång, eller Kimblewick, kärt barn har många namn, finns också i många olika utföranden.
Med eller utan tungfrihet.
2 eller 3 delade i rostfritt eller applemouth.
Med extra hål för olika tygel ansättningar eller utan extra hål.

Tycker det är jätte bra att du först prövade med en kedja på pessoat i stället för en jätte skarp stång. Nu vet du förhoppningsvis ungefär vad du ska leta efter för bett. Och du behöver ju inte köpa ett nytt bett. Det finns oftast begagnade att köpa. Titta då dock efter så att dom inte har några skarpa kanter innan du använder det. Men sådana går rätt enkelt att slipa bort. Kolla dock först sså häststackarn inte får sår det första den får då du prövar det "nya" bettet.

Vill du ha en pratstund utan "elakheter" om olika bett och dess verkan är du välkommen att PMa.
 
Jag använder pessoa vid uteritter samt hoppning och har då en sporrrem som kindkedja. Den sitter i lillaringen som sidostycket sitter i.
Jag har lärt mig det från början att man ska ha det. Och som sagt från början så ingick det tom till dem.

Pelham fungerar inte alls på min häst för han blir jätte konstig, Jaktkandar blir han knäpp av för det är för skarpt, men Pessoat fungerar han bra på.

Dock så rider jag inte dressyr på det utan använder då istället ett rakt tränsbett.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 703
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: miumiu
·
Kläder & Bli fin Har hamnat i en sentimental sinnesstämning (40årskris?) och börjat meditera över saker en hade omkring sig under uppväxten. Tror att...
2
Svar
27
· Visningar
3 267
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp