Pessoabett??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ewe89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 096
E

Ewe89

Hej, jag är inte så kunnig på detta inom bett.
Min häst går ganska fint när andra rider henne, då räcker det med 2 delat... nu var det ett tag sen jag red henne själv men då hade hon ett bett som var applemout och dessutom för stort, detta hade hon gått med i 3-4 månader och hade haft mkt ryck och slit i munnen. nu bytte jag tillbaka till 2 delat och hon går jättefint (inte när jag rider eftersom att jag rider så uselt då jag varit utan tränare i ett halvår) köpte ett tredelat bett härom dan för jag läste att tjocka som påstås vara snälla skadar skelettet genom att det trycks ner i lanerna med nosgrimman. detta var då tredelat så att det formar sig bättre efter hennes min och så är den mkt smalare.
har ridit med betten en gång men resultatet var det samma. uppe med nosen och gapar....
jag var nyligen hos en hästandläkare som kollade munnen, inga fel där heller...

och jag vet att ni kommer säga du rider så fåligt, felet ligger i dig, inte i bettet

men jag skulle vilja höra era åsikter om ett pessoabett
enligt min mening är det bra då man enkelt kan växla från vanligt tränsbett till mellanskapt och mkt skarpt

hur bra är detta??
hit med era åsikter utan att säga att det är min ridning det är fel på för det vet jag redan!

Sv: Pessoabett??

Om du vet att det är fel på din ridning, som du ju själv säger att det är, bör du ju i första hand se till att göra något åt det på mildast möjliga bett i stället för att kompensera genom att betsla upp.

jag tycker inte om pessoa eftersom det säger åt hästen att ta ner huvudet och att ta upp huvudet sammtidigt.

jag SKA göra nånting åt min ridning, men då jag p.g.a skada inte kunnat rida vare sig mkt eller bra

jag står också i ett stall där alla tränare vägrar att komma till p.g.a transportsträckan... långt till närmaste stora ställe...

Pessoabett har ju hävstångsverkan å "hjälper" hästen neråt.Det vanligaste felet enligt mig med pessoabett, om man inte kan sin sak, är att hästen lär sig "kröka" på nacken men inte jobba bakdelen.
Jag har ridit många hästar på pessoabett å det är ett av mina favoritbett men det ska ju vara måttligt med allt :smirk:

Jag är ju en sån som inte tycker man ska rida med skarpare bett förrän man känner att man kan rida hästen med vanligt bett men ibland så måste man testa att byta.

Det är inte ngt annat som hästen känner obehag av?Behöver inte vara munnen, kan vara ryggen fast eller spänning i hals mm.Det är en hel djungel det här :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

jag är också en sådan som tycker att man ska lära sig rida hästen på ett enkelt bett innan man betslar upp sig. alla hästar kan enligt mig ridas på enklare bett bara det är rätt ryttare som håller i tyglarna.

har du testat med rakt (mullen mouth, lite svängt) bett med fasta ringar? hon kanske trycker upp tvådelade och tredelade bett i gommen om hon är trång där. jag bytte till rakt på min häst och nu är han inte alls irriterad i munnen som han alltid var med delade bett. :smirk:

Pessoabettet är ett komplicerat bett som blivit populärt pga att folk inte kan hantera det... :devil:

När det missbrukas kröker hästen oftast på nacken och går sååå fiiint, och blir sååå lätt att stanna eftersom det förmodligen gör ganska ont att bli dragen i munnen av det.

Pessoabett kräver fingertopskänsla av ryttaren, som alla bett med gag- eller hävstångsfunktion. Det ger lätt dubbla signaler om man inte är försiktig; samtidigt som det ger ett tryck på nacken som säger "sänk huvudet" så dras det (långt) upp i mungipan och ger impulsen "höj huvudet". Snacka om att förvirra hästen...
Det kan dock hjälpa att ha dubbla tyglar och kunna välja bort den elaka inverkan när den inte behövs, men när du tar i "stångtygeln" så blir ju effekten densamma, bara det att hästen slipper känna av den jämt.

Då är en oledad pelhamstång bättre. Det bettet ger tydligare signaler till hästen och har en kinnkedja som ger en riktig hävstång med stopp, det fortsätter inte att åka uppåt i munnen som pessoat gör. Men strunta i deltat som många envisas med att använda, det gör bettet onödigt skarpt!

Du verkar ju faktiskt ha koll på läget, så se till att någon hjälper dig med ridningen på tränsbett istället. Du kanske har nån kompis som kan titta när du rider och tipsa lite, det kan ibland vara tillräcklig hjälp när man kört fast.

jo, det handlar nog bara om att jag inte är världens bästa ryttare... min kompis behöver bara ta tyglarna så går pållen i värsta formen!
jag har inte ridit henne så mkt på sista tiden och känt att varje gång varit ett misslyckande...
min kompis sägar att hon är extremt känslig, och det är som om det vore en liten mus man red på, så känslig är hon. så tack iallafall för era tips, ni hindrade mig från att köpa ett bett jag antagligen bara förstört pållen med :p
jag kör på mina 2 och 3 delade

men vad gör man åt att hästen gapar som en tok när man bromsar eller har nosgrimman av?

Du bromsar förmodligen på fel sätt om hästen gapar då.

Ett vanligt fel man gör är att man lutar sig bakåt (behövs inte mycket) samtidigt som man bromsar med tyglarna. Det som händer då är att du med sätet ber hästen att gå framåt. Dubbla signaler alltså, mycket förvirrande.

Tänk på att sitta rätt upp och ner och bara spänna magmusklerna samtidigt som du bara kramar lätt i tygeln och ger eftergift direkt. Om hästen inte stannar tänker du på hur du satt i just det ögonblicket och provar igen, och igen, och igen, tills hästen förstår.

Lycka till och GOD JUL!

hur bromsar man utan händer?
min häst förstår inte vikthjälper och i princip inte jag heller, har som sagt ingen som kan hjälpa mig.
min häst är ganska het och skulle kunna springa tills hon dog om hon hade lust...
några tips?

het häst = halvhalter, volter och dressyrarbete. få den att tänka på annat än att springa. men missförstå mig rätt, man ska inte försöka få bort den naturliga framåtbjudningen! bara se till att hästen använder den till rätt saker. lite onödigt att takta bort en massa energi på en och samma gräsplätt :p

hästar känner i princip av allt du gör i sadeln och hur din vikt ligger, det lilla trixet ligger i att lära hästen vad du menar när du flyttar vikten. :smirk:

jag rider på pessoa med dubbla tyglar, nytt för idag i skogen & jag behövde inte ens ta i tyglarna, nordisen går vänster alt. höger runt träden bara genom att jag säger det, samt stannade med lite förhållning i tyglarna & backade på komando efter det..men jag har även ett tjockare bett med kopparrullar i som jag brukar tömköra, longera & rida med på ängen när jag tränar lite dressyr i samlad trav & skritt..

Ewe89 skrev:
min häst förstår inte vikthjälper

Då är din häst unik. :smirk:

Allvarligt talat, det är tråkigt att du inte har någon som kan hjälpa dej med ridningen och att t ex få dej att förstå det där med vikthjälper. :(

Prova att göra halt genom att sitta lodrätt i sadeln och trampa ner hälarna och samtidigt lyfta handen RAKT UPP (alltså inte mot dej!) några centimeter. Så fort hästen stannat ger du efter genom att sänka handen.
Börja i skritt. Rid framåt fem steg - gör halt - rid fram åtta steg - gör halt osv osv.
Detta var vad jag gjorde första sommaren med min heta häst. Idag gör vi halt både från skritt och trav bara genom att jag tänker det. (Galopp har vi inte börjat med än).

Du kan också tänka på att dina axlar är hästens bogar och att dina höfter är hästens höfter:
Om du ska svänga till höger håller du händerna stilla men vrider dina axlar åt höger (då följer naturligtvis händerna med)
Om du rider rakt fram och vill flytta hästens bakdel åt höger flyttar du bara bak din högra höft en aning.

Det där med axlar och höfter låter kanske väldigt enkelt, men det kräver träning. Träning som är väl värd mödan, för när hästen väl lärt sig lyssna på dina signaler är den underbar att rida.

Jag håller tummarna för att du snart får en tränare. ;)

Immer

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 545
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Equilina
·
Utrustning hej jag har en d-ponny (dressyr) som blir het både i hoppning och uteritt. Han drar en liten repa som man efter ett tag kan få stopp på... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 431
Senast: ptr
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen... 2
Svar
33
· Visningar
5 598
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck