Pessoabett.

elaktroniqe

Trådstartare
Jag har hört väldigt mycket skillda åsikter om pessoabett.
Själv rider jag min nordis grabb på det med "en" ring, och han går superfint på det. (http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/500124.jpg).

Har jag vanligt tvådelat/tredelat/rakt tränsbett på honom så blir han väldigt stark och man orkar inte hålla honom i trav/galopp om han skulle få för sig att busa (vilket han ofta får).

Men saken är den att han böjer sig inte som många hästar gör när man rider på pessoabett utan har arbetar riktigt fint :D

Och sålänge man har mjuk hand och är följsam och förstår och vet hur man ska rida på bettet tycker jag att man kan göra det! Jag brukar säga att man ska vara som en gummisnodd när man rider med det bettet (alltså följsam, inte slita och dra o.s.v.)

Så, varför tycker ni där ute att man inte ska rida på pessoa bett? Självklart förstår jag om det är nybörjare ni menar, eller sånna som inte "vet" varför dom använder det på hästen. Så sånna förklaringar slipper jag helst, då jag helt håller med på den fronten.

Men vissa anser ju att man inte borde rida på det alls!

Sv: Pessoabett.

Det finns ungefär en miljon trådar om just pessoabett, hade du provat sök-funktionen så hade du inte behövt starta en ny tråd.

Har du funderat på hur pessoabett funkaerar i praktiken mer än att din häst inte är hård i munnen? Sorbe har en jättebra förklaring.

Ett pessoabett drar hästens mungipor uppåt i stort sett utan stopp, det talar om för hästen att höja huvudet. Men samtidigt pressar det hårt på nacken vilket talar om för hästen att sänka huvudet. Uppenbarligen är det enklast att böja in huvudet för att undkomma effekten av bettet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 546
Utrustning Hej! Jag rider både på ridskola men också mycket privat. På ridskolan är jag även värdinna samt skötare på en häst, hon är en av de...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: Lavinia
·
G
Utrustning Ber om tips från rutinerat hästfölk :) Rider på pessoabett. Har tygeln i första, mindre ringen. Flera tränare har tipsat mig om att... 2
Svar
27
· Visningar
3 251
Senast: MaRomer
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 148
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka