Bukefalos 28 år!

pessoaselen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: pessoaselen

Det kan jag inte hjälpa dig med. Grejen är att ju längre kliv hästen tar, desto större blir avståndet till munnen- ryck där som gör att den kvickar på med benen för att undvika det.
ancan kanske har en annan förklaring:confused:
 
Sv: pessoaselen

Jag är tyvärr varken begåvad med filmkamera eller annat, och hade förmodligen inte ens lyckats få in en eventuellt film på datan heller(= totalt oteknisk):smirk:

Jag använder inte pessoat just nu heller på ngn häst.
För oss är det ett hjälpmedel som används som ett kompliment i vissa lägen.

Jag har tex en gammal bäckenskada som gör att jag har svårt att sitta och "harva runt i en paddock" långa stunder.

För att kunna hjälpa till att hålla tävlingsindividerna igång har jag då under årens lopp använt pessoat för att lätt kunna arbeta hästen aktivt, under en kort stund. Detta har kombinerats med tömkörnig, uteritt osv.

Jag har spänt det efter instruktionerna.
Men mkt "löst" i början, inte spänt in dom hårt, och tvingat dom i rätt position.( som jag sett flertalet gånger). Efter ett tag, när hästen trampar på lungt, så spänns den i lite i taget,givetvis för att få hästens rygg att jobba effektivare, samt att hjälpa bakbensarbetet.
Fungerar bra på hästar som av naturen är lite lata och gärna går och "tjuvar":angel:
Hade hjälp av en av Sveriges största och kändaste unghästutbildare i början, som lärde mig allt om hur det ska användas för att få maximal utdelning av arbetet.

ALLA hjälptyglar är "farliga" när dom används fel.
För några av er är pessoalonget en styggelse, själv anser jag att en gramantygel i en "dålig ryttares" hand är fruktansvärt.
Allt sådant måste användas med kunskap och med stor respekt för djuret.

Vissa kallar det att fuska, att gå genvägar.
För mig har det blivit en hjälp i min vardag, ngt som används på kanske var 10. onde häst eller ngt.alltså ingenting ´vi skliter på dagligen.
 
Sv: pessoaselen

*KL*

De som gillar tanken med pessoaselen, men inte rycket i munnen, så nånstans som jag inte minns nu har jag sett en 'hembyggd' kombo av en chambon och 'bakdelen' av en pessoasele. Chambonen fäst som vanlig i gjorden, bakdelsselen också fäst i gjorden.
 
Sv: pessoaselen

nix, ska kolla sen...

jag har sett en "rump-linda" användas vid longering och tömkörning av TTeam inriktade personer. då är det alltså en mjuk fleecelinda som går runt bakbenen och är fäst i gjorden. det ska vara bra för att lära hästen att använda hela sin kropp, öka dens kroppsmedvetande.
 
Sv: pessoaselen

:confused:
Jag har tex en gammal bäckenskada som gör att jag har svårt att sitta och "harva runt i en paddock" långa stunder.

För att kunna hjälpa till att hålla tävlingsindividerna igång har jag då under årens lopp använt pessoat för att lätt kunna arbeta hästen aktivt, under en kort stund. Detta har kombinerats med tömkörnig, uteritt osv.

Det där lät lite märkligt:confused: Vad tävlar du i?

Du svarade inte på om din pessoa är kopplad till munnen? Jag undrar eftersom du sa tidigare att bakbensrörelserna inte påverkar i hästens mun:confused: Det finns många som var frälsta på den där i hoppvärlden främst, när den kom. Tror många upptäckte att det inte gav ärligt arbete och slutade. Men det finns de som tar fram den än idag.:crazy:
 
Sv: pessoaselen

Numera är mina barn över 20 år:rofl:

Men om du bara visste hur mkt barbackalongering vi hade med dom under deras nybörjarår!

Jag accepterar att ni inte gillar det sätt jag arbetar med våra hästar på...och hoppas det kan sluta med det.

Jag anser att mina snart 40 års kunskap gett mig någonting iallfall:angel:
 
Sv: pessoaselen

Fast det var väl inte fråga om din kunskap utan om hur pessoan faktiskt verkar på hästen:confused:
 
Sv: pessoaselen

den pessoaselen är inte rätt spänd enligt mig.. Den sitter alldeles för "löst" (långt ner på haserna) och på den jag använder är där en trissa som man fäster med pistolhake i bettet så linan rullar i trissan istället. linan fästs allstå som en graman.. lina-bett-gjord.

Luddigt. men så som dom spänt den på filmen tycker jag också ser läskigt ut.
 
Sv: pessoaselen

Fast det var väl inte fråga om din kunskap utan om hur pessoan faktiskt verkar på hästen:confused:

Jag menade kanske som så att jag nog är kapabel att SE om ngt fungerar eller inte.:smirk:

Jag skulle ALDRIG använda ngt som jag tror att djuren skadas av!!!

För mig är det otroligt viktigt att hästarna tycker att arbete är förenat med positiva egenskaper!

Och jag hävdar bestämt att OM du som person har kunskap och "öga för det" så är det ett mycket gott sätt att arbeta en häst på.

Jag talar ännu en gång om att den bör användas som kompliment till andra övningar, att den ska användas till redan uppbyggda hästar, (inte att spänna in omusklade unghästar tex!).

För mig är det tex otänkbart att rida med gramantyglar....
Men jag accepterar att andra, som är skickliga på det gör det.
Och jag kan se vilken nytta det gör OM den används rätt.

Chambon tycker jag ofta bara "knäcker av" hästar... men jag har även sett hästar fungera ypperligt med den = rätt människa i andra ändan.

Jag förstår att många kan tycka det är en felaktig metod, och jag accepterar deras åsikter.
Det är nämligen så att nästan alla sorter av "hjälpverktyg" kan missbrukas( även så vanliga verktyg som spön och sporrar tex).
Men rätt använda så fungerar de mesta bra, med rätt häst vill säga...

Den här diskussionen kan fortsätta hur långt som helst.
Jag kan förmodligen inte tillföra den så mycket med.

Men glöm aldrig att för att en diskussion ska bli bra, så krävs det att de inblandade lyssnar och begrundar de andras åsikter:smirk:- och inte bara pratar om sina egna tankar...
 
Sv: pessoaselen

Då kanske du begrundar det du har läst här:idea:

Du är ju inte ensam om att ha mkt lång erfarenhet av hästar.

Det enda jag diskuterat med dej var om det finns en koppling mellan hästens bakben och munnen. Som jag förstod dej menade du ju tidigare att det inte alls är så att hästen tvingas ta in bakbenen, pga obehag i munnen :confused: Det är ju hela principen i selen så redan där förstår jag inte ditt resonemang.

Med den konstruktion pessoaselen har så går det ut på att den ska dra in bakbenen, för att få eftergift, och bakbensrörelserna känns i munnen. Hur skulle de inte göra det, om man inte låter bli kopplingen till bettet?
Man kan ägna 50 år åt metoder som inte är hästvänliga så det är ingen garanti att man har lång erfarenhet. Man kan alltid tänka nytt.
 
Sv: pessoaselen

*kl*
Nu stänger jag den här tråden eftersom det inte blir någon konstruktiv diskussion - utan det verkar mest handla om vem som har rätt...

/B_A_L, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
795
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: aglaonema
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp