PG-beslag, vad gör det 'krångligt' för hovisen?

Alexandra_W

Trådstartare
PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Eftersom vet nu vill prova med PG-fram (för att skona framknäna) på valacken med hasledsdefekten och jag gärna ger det ett försök, men 'min' hovslagare inte har någon utrustning för att sko med PG (och inte tycker PG är rätt beslag, men eftersom jag är VIP-kund, eller för att citera ordagrant "Är så söt och snäll och brygger så gott kaffe", så gör han ganska mycket som jag vill sålänge jag inte spårar ur alldeles. Så vill jag prova PG så sure, tycker jag PG hjälper så 'får vi väl fundera hur vi ska lösa det') så undrar jag vad det är som är bökigt med dem?

Jag vet ju hur de ser ut på hoven, har väl något koll på dess beståndsdelar etc.

Men vad är det som krånglar till det för en hovslagare utan speciella verktyg? Är det enbart tillpassningen av plåten? ELler är det något med själva 'ditsättandet' av skorna? Eller något mer?

Om det är säg bara plåten, hur är det där. Skulle man kunna se till att t ex kliniken klipper till X stycken plåtar som jag tar med min hem till 'min' hovslagare, eller blir det då 'avpassa hoven efter plåten', dvs inte bra?

Lite mer info hur jag skulle kunna (i framtiden om det funkar) underlätta för min hovslagare helt enkelt =)
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Nu är det ju så att jag är hemskt dålig på att förklara... men jag hoppas ändå du ska förstå :o

Pg är ju 2 delar dels plattan och sen gummit.. Man köper färdiga plattor, men måste sen fila dem efter hästens hov (som först då verkas såklart),vilket är ganska bökigt eftersom man behöver något att sätta fast dem i osv... sen måste man själv göra sömhålen på passande ställen...
Man behöver även speciella PG söm, eftersom de sitter under gummi plattorna (som man skruvar dit) och därför inte kan ha något "huvud".. Sist skruvar man fast gummiplattorna. :)

PG är ett super beslag för hästar med framknä problem, men det är bökigt att få dit dem och ännu värre om de ramlar av! :crazy:

Phu! Hoppas du förstår? :)
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Be hovis ringa Hådén på Solvalla (eller ring själv).
Dom förklarar hur det ligger till och är alltid bussiga med att ge råd och tips, -ett prisvärt telefonsamtal. :)
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

å så måste han lägga in en "sole-pack" tror jag det heter, eller tjärdrev i strålen. En del lägger silikon.
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Be hovis ringa Hådén på Solvalla (eller ring själv).
Dom förklarar hur det ligger till och är alltid bussiga med att ge råd och tips, -ett prisvärt telefonsamtal.

Hovi VET hur man skor PG och han har gjort det under sin tid som klinikhovslagare på stor djurklinik.

Men han är som sagt inte speciellt förtjust i PG (han anser att det visst hjälper vissa hästar, men anser inte det är rätt beslag på 'min' herre). Han ska som sagt 'fundera på hur vi ska lösa det' om jag vill ha PG, men han tänker ju inte köpa en uppsättning PG-grejer för EN häst (min) som dessutom Gud allena vet hur länge han får vara kvar.

Så jag är inte alls oroad över hovis kunskaper, men om nu hovis ger mig ÄNNU mer VIP-status och tragglar med ett beslag han eg inte vill ha på, och som han saknar utrustning för, så vill ju JAG hjälpa hovis så mycket som möjligt så det blir så lite 'extra bök' som möjligt för hovis. Man får nämligen VIP-statusen genom att vara en snäll, trevlig och förutseende kund.

Och jag har inga problem med att åka totalt 24 mil för att köpa grejerna på kliniken om de t ex kan 'förbereda', men JAG har för lite kunskap för att riktigt se om och hur jag kan underlätta för hovis.

Hovis förväntar sig iofs inte att jag ska underlätta för honom, men som sagt, jag har inte blivit VIP-kund genom att bara stå och hänga *flin*
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Pg är ju 2 delar dels plattan och sen gummit.. Man köper färdiga plattor, men måste sen fila dem efter hästens hov (som först då verkas såklart),vilket är ganska bökigt eftersom man behöver något att sätta fast dem i osv... sen måste man själv göra sömhålen på passande ställen...
Man behöver även speciella PG söm, eftersom de sitter under gummi plattorna (som man skruvar dit) och därför inte kan ha något "huvud".. Sist skruvar man fast gummiplattorna.

PG är ett super beslag för hästar med framknä problem, men det är bökigt att få dit dem och ännu värre om de ramlar av!

1. Det där med att fila plattan, att man måste sätta fast den, hur menar du då? Skulel det räcka att sätta fast den i ett skruvstycka? Dvs det enda man behöver är att den sitter FAST i något så man får kraft att fila?

2. SÖmhålen, vad behövs för att göra dem?

öm, plattor och gummigrejen kan jag ju lätt fixa, och nog ska jag kunna ordna så han har någonstans att sätta fast plattan med. Så sålångt är det lugnt ;)

Och jo, har bekanta/kompisar med PG på sina och vet hur idogt de letar efter tappade beslag för att slippa köpa nya ;) Och hur lätt de små rackarna trillar av. Valacken har med vanliga järnskor typ två tappskor på fem år (och en av dem var för vi gick över skoperioden, och satt på ren vilja innan den trillade av) så jag HOPPAS att han ska kunna behålla PG:t på hyfsat iaf ;)
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

nehe :)
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

1. Det där med att fila plattan, att man måste sätta fast den, hur menar du då? Skulel det räcka att sätta fast den i ett skruvstycka? Dvs det enda man behöver är att den sitter FAST i något så man får kraft att fila?
-Fann ju inte ordet förut, men ett skruvstäd eller liknande kan vara bra att ha. :) Just för att kunna fila..

2. SÖmhålen, vad behövs för att göra dem?
-Tror det finns nå speciellt instrument, men en syl kan kanske räcka?!

öm, plattor och gummigrejen kan jag ju lätt fixa, och nog ska jag kunna ordna så han har någonstans att sätta fast plattan med. Så sålångt är det lugnt
-Ja, himla svårt är det inte!

Och jo, har bekanta/kompisar med PG på sina och vet hur idogt de letar efter tappade beslag för att slippa köpa nya Och hur lätt de små rackarna trillar av. Valacken har med vanliga järnskor typ två tappskor på fem år (och en av dem var för vi gick över skoperioden, och satt på ren vilja innan den trillade av) så jag HOPPAS att han ska kunna behålla PG:t på hyfsat iaf
-Om de görs rätt och hästen inte brukar tappa skor, borde det ju inte vara någon fara.. Men de är ju lite tyngre..
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

du kan inte ta vilken plåt somhelst, utan det finns plåtar till olika storlekar, därför att det finns gängor i plåten som du skall skruva fast gummit/plasten i..
som om du ska ha 3:or så ta treans plåt, sen kan hända att du måste fila rätt den efter din hästs hov.
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

varför inte bara rita av hovarna och åka till Hådéns på solvalla å få dom måttgjorda ? :idea:
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Man bör ju verka innan.. vilket betyder att när man väl farit fram och tillbaka har hoven skitist ytterligare om man inte åker på dagen..
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

varför inte bara rita av hovarna och åka till Hådéns på solvalla å få dom måttgjorda ?

Vafan, GLÖM Hådens i sammanhanget, jag tänker inte åka ända dit när det räcker med MK.

Men det var ju också min fråga, om man kan måttbeställa plattor innan, eller om det då blir rikta hoven efter skon (och det vill man ju inte)
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Jo, jag vet ju att man måste ha "rätt" storlek på plåten och gummit, men jag visste ju inte hur mycket det behöver 'fixas'. Om det bara är fila till så borde de ju gå bra för hovis, men hade ju ingen aning om det behövdes klippas eller något lite mer 'omfattande'.

Förhoppningsvis (om de hade rätt storlek hemma och så) så får han PG nu idag på kliniken. Och det lär vara ett antal återbesök så en skoning till borde jag utan problem kunna göra på klinik. Sen är ju frågan om min hovis kan fixa, eller om jag ska köra ner till MK var sjunde vecka (inget problem sålänge det är barmark, men vintertid...)
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Når jag sätter på PG ,så tar det längre tid,ca 15 min /hov och dels verkningen,tillpassningen (Klippning av plåt och gummi)siliconutfyllning.
Materialkostnaderna är större.
Sedan är det ju så, att rutinen är ju inte lika bra som vid en normalskoning.
Ps Be att få med dig eventuella röntgenbilder på hovarna ,så du kan visa hovslagaren,för att kunna bedöma verkningen.
Det är viktigt för ett btra resultat.
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Han har INGA problem med sina hovar, det är för att hjälpa knäna fram 'på traven' han ska ha PG. felet sitter eg i vänster has.

Att det tar längre tid och är dyrare vet jag, men frågan är alltså hur (och OM) jag kan UNDERLÄTTA För hovis att sko med pG, eftersom hovis inte har några verktyg för det och eg inte vill det.
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Verktygen har man alltid,oftast material också,men meddela att du skall ha PG beslag.
Det brukar vara fånghästar och någon enstaka med strålbenhälta,som skall ha PG,jag råkat ut för,men man lär sig alltid något,varje dag.
Varför PG ,inte tåriktning fram, när det är i hasen problemet sitter ?
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Pelle - behövs det alltså inga 'speciella' verktyg för PG då? Jag har fått för mig det nämligen men jag kan ju ha fått det om bakfoten? Själva mterialet kan ju jag åka och köpa på kliniken, bara hovis kan få dit det sen utan att köpa extra verktyg och grejer?

Han avlastar hasen, och nu igår när vi var in hade han fått reaktioner i bägge framknäna som en avlastningsgrej. Det de vill åt med PG är inte bara överrullningen (där hade man precis som dus äger, och som min hovslagare tycker, kunnat tårikta fram istället), men de (klinikens veterinärer och hovslagare) vill ffa ha den extra stötdämpningen som PG ger. Och jag är beredd att prov, fungerar det inte (dvs ger det ingenf örbättring) kör vi med tåriktning istället. Men jag vill soms agt prova eftersom jag kan 'köpa' veterinärernas och klinikhovslagarnas argument fullt ut.

Hasen kan man tyvärr inte hjälpa med skoning, vi har provat tårikta men det gav ingen förbättring. Själva defekten stör inte när han bär vikt utan när han lyfter (dvs böjer) benet.

Så det är för att skona knäna från kompensationsavlastningen från hasen.
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Man klara sig bra med en plåtsax och raspen.
Men med tillgång till el ,är en "Flex"(vinkelslip)bra.
Det låter riktigt om det börjat bli knäproblem.
Skulle inte ifrågasätta klinikens utlåtande,och speciellt inte ett team av veterinär och hovslagare.
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Min häst är skodd med PG. Min hovslagare håller inte med om att det inte behövs speciella verktyg, han har ett speciellt "skruvstäd" där han placerar plåtplattan, sen klipper han till den och filar på slutet. Sen behöver han fästa den där igen för att kunna måtta hålen och slå ut dem i plattan. Han beställer plåten och gummit i hovstorlek (5or på min bamsing) och sen klipper han till dem. Det tar 30 minuter per hov för det ska efter verkningen spikas på, gummit ska skruvas på och sen sprutar han in silicon under. Det som tar längst tid är att få plåten lagom stor.
Vi har det för att förebygga en tidigare hovledsinflammation i samband med tung häst. De åker av stup i kvarten, men det vet du ju.
Jag har vid några tillfälle haft tappskor när min vanliga hovslagare varit sjuk och då fått besked av andra att de inte har någont utrustning. Det är dessutom i stort omöjligt att sätta tillbaka en tappsko eftersom du måste ta av gummisulan och den sitter som berget när den väl är avskruvad. De flesta sömhålen sitter ju under den.
Jag har haft PG i två år så vi börjar bli rutinerade :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 743
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 958
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 124
Senast: skuggi
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp