PG-beslag, vad gör det 'krångligt' för hovisen?

Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Man behöver egentligen inga speciella verktyg, även om det är mkt lättare med "PG-verktyget".
Jag brukar göra så att jag sätter den vassa sidan av nitklingan mot plåten och slår till hårt med klubban, där jag vill kapa plåten. När man gjort en fåra där så är det bara att lägga delen man vill ha bort utanför kanten på städet och slå till, så lossnar den. Sen får man fila litegrann med raspen.
Sömhål kan man borra med borrmaskin och 4 mm borr, om man inte har PG-verktyget som stansar sömformade hål.

Till sist behövs även PG-söm, som har platta skallar - ser alltså ut som vanliga spikar i toppen. Detta för att gummisulan ska ligga på plats.

Det ÄR lite bökigare att hålla på med PG, tar lite extra tid och pyssel. Men vad gör man inte för sina trogna stamkunder... :idea: :D
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Jag har en häst med kronisk bogskada och hon har PG-skor på båda fram. Med denna skoning så har hon hållits i arbete i mer än 7 år, så det ändrar jag inte på. Jag tycker att de sitter bra jag, och de håller ungefär 3 skoperioner. Och jag har då lyckats att slå på PG-tappskor alldeles själv.

Man får olja i skruvhålen så lossnar det med tiden. Jag tycker också att det är lätt att byta sulor.

Så PG-skor är ingen katastrof.
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Nej, jag ifrågasätter inte kliniken, jag är helt för att prova PG. är väl min hovslagare som hara ndra ideer, men soms agt, jag är VIP-kund så vill jag ha PG ska han försöka lösa det. Men då vill jag som sagt underlätta så mkt som möjligt så jag slipper byta hovslagare sen när han lessnat ;)

Valacken är iaf hemma nu, PG bägge fram pålagda på kliniken. Nu ber vi en liten bön att de sitter på i sju veckor också :devil:
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Nu ber vi en liten bön att de sitter på i sju veckor också

Misströsta inte om han kliver ur dem efter ganska kort tid, för det är ganska vanligt att de gör det under första skoperioden med dessa skor, när de helt plötsligt känner att de kan vila på steget på ett nytt sätt och då kanske inte hinner undan med framtassarna innan baktassarna kommer trampandes...
De brukar lära sig med tiden.
MEN, man kan vara medveten om att man oftast behöver sko trängre med PG än med vanliga skor, just för att de oftare trampas av...
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Jo jag vet, men det vore bra om de satt kvar innan jag hunnit snatta åt mig lite PG-söm från kliniken vid återbesöket om två veckor. Så min hovis har något att spika med ;)

Fast nu tror jag inte det är SÅ stor risk de ryker närmsta månaden. Den är ju boxvila..
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Jag skulle ha lyssnat mer på min hovslagare än på veterinären.
Hovslagare har utbildning på hovar, veterinärer läser om hovar på hovdjur ca 5 timmar under sin utbildning.

Najo
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Klinikaktiva veterinärer har dock snappat ett och annat om hovslageri.
PGdojjorna är faktiskt kända för att vara gynnsamma just vid problem med framknäna, så i detta fallet är det nog alldeles korrekt att prova PG!
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Jag skulle ha lyssnat mer på min hovslagare än på veterinären.
Hovslagare har utbildning på hovar, veterinärer läser om hovar på hovdjur ca 5 timmar under sin utbildning.

Najo

Om du läst alla inlägg skulle du ha sett att det är två veterinärer samt klinikhovslagaren soms amtsämmigt sagt PG:

och veterinärer må ha sämre hovutbildning än hovslagare, MEN du glömmer att veterinärernahar dels sett elände som komemr av (fel) skoning, och de har också sett EFFEKTERNA av olika beslag i olika lägen.

Mao, de har sett vad PG gör för knäproblem t ex.

Men som sagt, det är både veterinärerna och klinikhovslagaren (elelr hovslagarna, de är juf lera men jag har bara pratat med en).

Och jag tycker inte man helt ska vifta bort vad erfarna veterinärer säger med hänvisning att de inte kan lika mycket om hovar som hovslagare. De ser ju trots allt DAGLIGEN hur olika verkning och olika beslag påverkar leder etc?
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Jag har PG på min häst. Beställer hem själv genom att ringa ett samtal, hämtar på Ica! :) Min hovslagare ritar ut på plattan hur hoven går, och sägar ut den med denna såg, vinkelslip? (kan den nog heta) Sedan borrar han hål för söm. Ett bra tips är att göra extrahål till nästa skoning för att sömmen inte ska sitta i samma hål igen. Vi använder om plattor och gummi 2-3 skoningar! Mina PG sitter jättebra, utom på betet, vet inte vad han håller på med då.. :confused:
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

håller helt med dig..!PG-skon är faktiskt bästa hovbeslaget vid framknä problem,har själv skott ett flertal med pg-skor,det man bör tänka på är att hoven är helt plan och att man inte träffar plåten istället för sömskallen när man nitar för då kan den åka isär på andra sidan...tror det är största anledningen till att pg-skorna tappas lättare..
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Mina PG sitter jättebra, utom på betet, vet inte vad han håller på med då..

Kompisen har en häst med strålbenshälta som går med PG, och hon upplever samma sak, de sitter bra men ramlar av hela tiden på betet. Hennes teori är att de dras av lättare när det trasslar in sig grästovor etc runtikring?
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Ah! HAr aldrig tänkt på det där med grästuvorna! Brukar aldrig hitta skorna heller, eftersom hagen är stooor..Annars skulle man kunna föra statistik!:D Men så kan det ju vara... :)
 
Re: PG-beslag, vad gör det \'krångligt\' för hovisen?

Våra åker överhuvudtaget mer på sommaren, men det tror jag beror på torrare hovar och sämre kvalité när det är torr period. Augusti är den värsta månaden och det brukar ge effekt även på september sas med trasiga hovar. När alla andra tappar i leran så sitter mina.
Nu ska jag vara ärlig och säga att första året hade vi problem, men som ameo säger så lär de sig att gå med PGna. Men jag har boots i hagen för säkerhetsskull, de är lite dyra för att kunna ligga och skrota i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft lite otur med hovslagare. Eller så är det mig det är fel på, det låter jag vara osagt. Nu till frågan/händelsen: Min häst...
Svar
12
· Visningar
2 743
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 958
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 124
Senast: skuggi
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp