PG-galen!!

M

mxz101

Hade samma problem i fjol vid den här tiden nu när hovarna är torra. Jag har alltså PGbeslag fram på mitt stora tunga halvblod för att slippa att hovledsinflammationen återkommer. Men de åker ju av stup i kvarten och jag är oerhört less. Senast igår trampades en av när vi var ute och galopperade. Nu är hoven så trasig att jag tror inte den här heller blir särsilt långlivad. Sen blir det väl barfota och vila tills det går att spika.
Vad gör man??
 
Har också PG.. Men "mina" försvinner alltid ute i hagen... :mad: Min hovslagare sa att man kunde borsta med en stålborste längst ner på hoven, och sen kleta på plastic padding runt om.. (ej bak förståss..) Även över sömmarna..Då kan dom inte trampa av dem på det viset. Men har inte provat! Men annars vet jag inte hur man ska göra, göra dom väldigt korta bakåt... boots?? :confused:
 
det går att linda över med silvertejp!!Sömmar å kanten mellan skon och hoven!Det brukar hjälpa!!Samma om man har en häst med tappsko som flisas upp så kan man göra ett omslag med silvertejp om hoven när hästen är ute!!Men det blir halt att rida med !!Men i hagen funkar det bra!!Kom ihåg att omslaget ska av när hästen står inne så att hoven får andas! ;)
 
Hm det ska man kanske prova. Men de racar mycket i hagen, blir det inte halt då med? Tycker det borde bli lika halt där som att rida med?
 
Det finns även någon sorts hovplast som man kan sätta på så man liksom bygger på hoven.
Boots har jag med tänkt på men min häst är stooor och XLboots går halvvägs ner på hoven så jag vet inte om det hjälper för skon?
 
Det beror ju på om du har gräs i hagen.Annars ska det inte vara några problem!Inte heller om du rider på bana...Min hovslagare gav nog tipset.Så jag har provat själv!men då har det ju varit i väntan på att hovis ska komma ut å slå på tappskon:Så det är frågan om ett par få dagar.... :)
OBS!!Kan ju säga att du bör ha bomull eller kompress bak vid ballarna så att inte tejpen fastnar där.../MVH H
 
Finns ju andra beslag till hovledsinflammation, tex päronsko eller stråltryckare....Prova något sådant istället så slipper du leta PG hela tiden.
 
:idea:
Låt hästen gå barfota!
Använd "gummiskor" vid ritt.
Är hovarna torra, stryk på fodertran så håller dom sig mjuka och fina.

Bättre att anpassa sig till hästen och dess hovar än tvärt om! ;)

LIA
 
går han barfota så är han halt på två dagar.... Väldigt ömfota. Jag oljar dem med olivolja för att försöka förebygga, på inrådan av hovslagaren.
 
Päronsko, det är inte samma som ringsko antar jag. Stråltryckare har jag aldrig hört talas om! Finns det någon hemsida eller liknande att kolla på?
 
Päronskor är något som används en del på travhästar, fast jag tror inte alls lika mkt nuförtiden som för ett tiotal år sen.
Där är det som en "vanlig" sko i tådelen, sen är trakterna fria medan skon täcker strålen i stället.
Stråltryckare är en sula man lägger under skon, där det är extra tjockt under strålen, så att strålen belastas när hoven belastas.

Ärligt talat, jag kan inte minnas att jag fick lära mig att desa skor skulle vara särskilt bra vid hovledsinflammationer, men jag kan självklart ha fel...

Tyvärr ÄR det ett känt problem att de ofta kliver ur PGskor och att man måste "rikta" dem trängre än vanliga skor. Att de klivs ur *kan* bero på att hästen vilar mer på steget och därför inte hinner få undan framtassen innan bakskon kommer och kliver på skona bakkant.
Kanske kan du be din hovis att korta tårna på bakhovarna lite så de inte räcker fram? Och kanske även korta tårna fram för snabbare överrullning.
Fördelen med PG är att man kan göra sömhål precis var som helst och på så sätt nästan alltid lyckas hitta någonstans på hoven där det finns friskt horn att spika fast skon i. Det GÅR att spika även längre bak ännormalt OM man bara gör det vid nåt enstaka tillfälle för att få en sko att sitta fast...
 
Päronsko på häst m hovledsproblem..jo vet att det är traditionell kur men...för att citera ansedd veterinär: "Om man pinkar ner sig så är det ju varmt en stund men....".
Nej allvarligt talat, förstår inte ditt problem m avtrampade PG-skor. Jag har skott med PG i säkert 10 år både på travare o andra raser, upplever inte att de är lättare att bli av med än andra. Minns dock att jag första gången "fegspikade" på en travare. De satt nästan i 24 timmar. Annars är det nog så att korrekt anbragta(heter faktiskt så)med riktiga sömtag så ska de sitta.
 
Vattna hästens hovar så att de håller sig "fuktiga" låt hästen stå med hovarna i vattenhinkar medan du håller på att pyssla med den, eller köpp filt bots som man blöter ned och sätter runt hoven med en rem.. så får hoven mer fukt..
 
Tack för svar. Vi lyckades få dit fyra hål i varje sida, problemet är att hoven är så trasig att han lätt kommer åt att trampa sig på insidan. Nu idag har jag tejpat hålen och kant hov/sko samt har boots på så ser jag om han iallafall klarar ett par dagar :smirk:
 
fuktar hovarna gör jag, men jag kan inte sätta honom i hinkar för då har jag vatten i hela stallet sen :p
 
Jag tycker det tvärtom verkar som fler har det problemet om man ser i andra inlägg. Det varierar väldigt mycket mellan gång till gång och vid den här årstiden är det värst- på vintern är det inga problem. Och jag slipper ju brodda, det är redan klart! men vissa PG är svåra att få av när de väl ska av!
 
Frågan är, vad händer efter de två dagarna? Det är väl ganska naturligt, att hovarna är känsliga en tid. Det beror ju också på vad slags mark hästen går på. Gräs eller stenar, t ex.
Barfota kan hoven jobba naturligt och växa till normalt. Min erfarenhet är att dom succesivt blir starkare och får kraftigare horn.
Med gummiskor blir det inga mer sömhål som trasar sönder hovväggarna.

Olivolja har jag ingen erfarenhet av (på hovar ;) ), men fodertran håller hovarna lagom mjuka och elastiska.

Man får inte glömma bort, att det här med hovar är en lååångsam process. Det tar ju ett år för en hov att växa en "cykel". Det man förändrar i hantering eller kost, visar sig oftast först månader senare i hovarna.

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 558
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 689
Senast: cirkus
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·
Hästvård Har en häst med dålig hovkvalitét, sköra hovar som spricker. Problemhovarna blir dock inte bättre när häst skrället gång, på gång, på...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 169
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp