B

**BORTTAGEN**

Vad har ni för erfarenheter av PG-skor?
Min tvååring är väldigt känslig vid lite hårt underlag och jag vill testa PG-skor.
Hovslagaren är inte så förtjust i PG, men jag tror att de skulle vara bra på henne. Nu vill jag ha så mycket information som möjligt om PG-skor.
För-och nackdelar !

Tackar på förhand :bow:

// Suzanne

http://hem.fyristorg.com/sodra.sjoanden
 
Jag kan inte så mkt om pg-skor så, men vi har det på en häst i stallet som har problem med sina knän på för hårt underlag och hittills har han inte behövt behandlas i alla fall... Han springer bättre med dem än utan dem men behöver ha vanliga skor bak, aluminium eller barfota bak skulle göra att han skulle bli alldeles för tung fram...
 
Pg-skon är egentligen ett sjukbeslag, eller var i alla fall från början. Jag kan inte så mycket om dem men de ska väl vara skonsammare för leder eftersom det först är en plåtsula och sedan en gummisko som fördelar belastningen jämnt över hela hoven.

Nu finns det ju också en tunnare/lättare variant för tävlingsbruk. Själv gillar jag flappskon som egentligen också är ett sjukbeslag men min hovslagare är allergisk mot sådana beslag så oftast övertalar han mig att sätta vanliga skor. Men många hästar har gått väldigt bra på flappisar och själv har jag väldigt goda erfarenheter av den. Pg-skon har jag faktiskt aldrig använt på någon häst! Den är dessutom dyr och man vill inte ha en tappsko med en sådan.
mvh jesse
 
Enligt hovslagaren svåra att sko med om man jämför... ;)
Man måste ju "måttbeställa" plattan och se till att sömhålen kommer på ställen som passar hästen. Och sen är det ju ett elände att få loss plastskivan när skruvarna börjar bli slitna.
Annars funkade de bra på hästen som hade dem.

Flappskor har jag en otäck erfarenhet av, hästen skyggade och vred loss yttersömmarna så skon vred sig inåt. Nästa steg krossde hon senan med skon :(

Sen var den karriären över... :cry:

/// Ghost
 
Måttbeställa?Alla hovslagare som skor travhästar har väl egna PGverktyg :confused:?Om inte så borde de skaffa sig det.
Jag älskar PGskor :love:.Skor alltid mina hästar med det på vintern när det blir hårt underlag.Om det inte är en häst som inte vill ha så mycket vikt då :angel:.
Enda nackdelen jag har märkt är väl att det är dyrt.MEn det kostar att ligga på topp ;).
 
Pst,anledningen till att hovlagaren inte är så förtjust är att det tar dubblet så lång tid att sko med PG :angel:.Sen ok,det är en sko med sula.Så att "lufta" fötterna emellanåt med en vanlig sko är kanske inte fel.
 
Jag gillar INTE PG........tycker dom får för dålig överrullning av dom...som sjukbeslag är det ok
(Å andra sidan gick ju inte Zoogin så dåligt i lopp :), men det kan vara typiskt för rulliga zoot suit avkommor att vara tyngre belastade)
Jag skulle hellre lägga en vanlig sula på henne(kanske en vit hård) och en vanlig sko så hon får rulla över i tån som en "normal"häst.....
 
Min erfarenhet är att plattfotade hästar kan få stengallor av dom. Men om din häst bara är känslig för hårt underlag...så varför inte bara sätta på sulor ??
 
Vanliga sulor har hon redan.....jag funderade mest på om PG-skon skulle vara lite mer stötdämpande.

Tack alla för era svar :bow:
 
Min häst gick med PG-beslag efter en kotledsinflammation. Med dem förblev han ohalt. Nackdelen var att han tappade dem stup i kvarten. Vi bytte då mot vanliga sulor och silikon och det gick lika bra. Han tävlades rätt mycket då och det blev bökigt när han behövde broddas.

/C
 
JA. PG-skor ger mer stötdämpning än vanliga skor med sulor gör - dessa ger nämligen ingen egentlig stötdämpning alls men kan ha en viss sådan effekt eftersom hästen vågar trampa igenom bättre när den inte ömmar av underlaget.

Och man behöver INTE måttbeställa PGskor, de kan hovis fixa till själv! Antingen med ett PGverktyg eller med hjälp av lite fantasi.. :) (man kan t.ex lägga plåten mot städet, sätta nitklingan (måste dock vara VASS!) mot plåten när den ska kapas, Slå till med "släggan" så att det blir en fördjupning i plåten. När man sen gjort denna rand längs den bit som ska bort, så slår man bort den överblivna biten med släggan (plåten mot städet). Fungerar utmärkt!
 
vet inte så mycket om de,men min tränares häst fick fång två gånger och efter andra gången fick han skos med pgbeslag/skor.

Han hade det ett halvår tror sen behövdes de inte mer,vet on var väligt nöjd iaf
 
Jag hade pg-beslag på en ponny som hade besvär med otroligt mycke gallor på sina framben. Pg-beslaget var faktist helt suveränt och problemet försvann. Enda nackdelen jag upplevde var att plastplattan lossnade en gång på en tävling. Å det var ju inte precis bara att gå till hovslagaren som var där och be honom fixa eller lite snabbt plocka av det andra.....
 
Jag har nu fått erfarenhet av PG. Se min tråd. Jag har de på mitt stora halvblod för försöka förhindra en hovledsinflammation att återkomma, vilket hittills *pepparpeppar* har lyckats. Däremot så sitter de dåligt, särksilt nu när hovarna är torra. I vintras var det inga problem alls. Bekymmer även om de åker av så kan inte alla hovslagare sätta dit dem igen för de saknar verktyg eller tillräckligt stora eftersom jag har 5or fram på pållen.(Råkade nämligen ut för det i helgen när min hovlsagare är skadad). De tar lång tid att sätta dig, plattan ska klippas i rätt storlek, sulan skruvas dit, hål göras i plattan osv. Och de är dyra, jag betalar 900 kr för framskoning och sommarskor. 1150 för vinterskor.
 
Pg på ömfotad häst kan vara bra. I första hand är det väl viktigt att se vad ömheten kommer sig av. Är det att hästen är plattfotad så kanske man inte bara kan slänga på en PG. Då bör du komplettera med en s k sulkrans. Vad gäller tillpassning så är det som nämnts tidigare att de hovslagare som inte vill lägga på PG oftast inte har verktyg eller fantasi( :)ameo). Att PG skulle ge dålig överrullning på travare..njaeee...då tar man varianten utan stålförstärkning i tån och tåriktar den m hovklingan t ex. Sen är det inte fel att ha extra skruvar och byta dem efter halva skotiden då sitter d bättre o d blir lättare att ta av dem vid nästa skoning.
När det gäller travsidan så är det väl förresten så att en inte helt obekant grönklädd tränare som heter Hultman använder dem i parti och minut?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp