Piab och wintec frågor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 956
T

Tjalfe

Eftersom jag inte riktigt gillar min wintec wide(har i det mellersta järnet nu), plus att den inte ligger helt bra heller så har jag suttit och kollat på lite andra sadlar men inte hittat något som har verkat vara tillräckligt brett.
Tills nu då det dök upp en Piab allround sadel "wide fit"(ca 36 i bomvidd tydligen) som enligt ägaren ska vara riktigt bred och som passar perfekt på raka breda ponny ryggar utan så mycket manke. Vad tror ni?
SNV33318.jpg

SNV33320.jpg

En annan sak jag är lite nojjig för är att den kanske är för liten för mig då det är en 16". Hade hemma en 16" i wintec men den hade för små kåpor till mina långa ben(har liten rumpa så det är inga problem). Hur är den här tror ni i storlek för ryttaren?
Och en sista fråga, vad skulle ni betala för en sån här allround sadel i bra skick, kontrollerad u.a av sadelmakare?
Ni som provat en sån här sadel, vad tycker ni om den för övrigt?

Och så en fråga om min wintec WIDE 17" med cairstoppning. Köpte den ny i vintras för ca 6000:- och sen dess har den varit väldigt sparsamt använd och jag har varit väldigt rädd om den så det finns inga märken eller sånt. Vad skulle ni tänka er att betala för en sån?

Sv: Piab och wintec frågor

Även om Piaben skulle vara i rätt vidd (inte så troligt, vilken 36a btw?) så blir den nästan garanterat för svängd. Kan du prova sadeln utan att köpa den så skulle jag göra det...

Andra sadlar som du kan prova är: Jensen, M&N, Frank Bains, Griffin (cob samt endurence, de sadlarna med järn kan du ju banka ut), Arabian, Albion eventuellt.

Du har ju en väldigt bred häst ;)

Okej, hade hoppats på att den skulle vara rak eftersom ägaren sa det, men jag tror på dig.;)
Vet inte än om jag kan få prova den, är en privatperson som säljer den 10 mil bort... det är det värsta när man ska köpa såhär.:(
har varit hos flera affärer som säljer sadlar men inte hittat något som ens är i närheten av tillräckligt brett.:(

Har letat efter dom märkerna du nämner där, men har inte hittat någon begagnad(har inte råd att köpa för dyr sadel) i rätt vidd inom kör-avstånd.:(:(

Hur tycker du att griffin är jämfört med wintecen förövrigt?

Har även funderat lite på Globus, kan det vara nått tror du?

Kollade lite annonser på Griffin cob nu, men på dom står det ju vid-xvid. Men blir inte det för smalt? Zacke borde väl ha xxvid eller nått?

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 079
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Spyro192
·
Utrustning Efter många om och men hos sadelmakaren idag så fick jag med mig en wintec wide 17" dressyrsadel hem till min lätt svängda, runda och... 2
Svar
23
· Visningar
6 333
Senast: Buck
·
Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
745
Senast: Ricco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka