Bukefalos 28 år!

Pierca en 14-åring?

Sv: Pierca en 14-åring?

Fast både tragus och industrial är ganska (för att inte säga väldigt) svårläkta piercings. Broskpiercings generellt är inte speciellt tackasamma att läka, industrial är extra problematisk dels eftersom att två hål så nära gärna påverkar varandra (får du en infektion i det ena sprider det sig gärna) dels för att det är svårt att få hålen raka i förhållande till varandra.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Ang piercing eller inte lämnar jag över frågan till de andra. Har själv bara hål i öronen och skulle max kunna tänka mig fler hål i öronen men tror inte det blir av.

Däremot skulle jag vilja ge dig en eloge för du verkar vara en mycket stöttande mamma.

:o Åh, tack så mycket! Jag tycker alltid att jag stöttar för lite. Det är onekligen lite speciellt med ett barn som är väldigt blygt och mycket känsligt och uppmärksamt på "interaktioner" spel, blickar tonfall osv. i sociala sammanhang. I synnerhet med en sådan extrovert och bestämmig typ till mor som hon råkar ha :crazy: En hel del missförstånd har det hunnit bli under årens lopp.

Tack så hemskt mycket återigen för alla fina svar! :bow: Vilken kunskap! Till Haukur, Hayah och alla ni andra: Det blir nog en sådan där ring "offcenter" i underläppen (heter det så haukur?) samt en "plopp" i näsan. Nu ska vi bara hitta en seriös och bra studio som gör dessa piercingar och som tillåter en 14-åring att göra dem! Håll tummarna för min vackra dotter som träder ut i världen och säger: hej - här är jag och jag är bra! :bump: :cool:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Det blir nog en sådan där ring "offcenter" i underläppen (heter det så haukur?) samt en "plopp" i näsan.

Offcenter labret eller om man har två -snakebites kallas det för ja:)

Om du vill ha mer information om just själva piercandet och även tips på seriösa utövare i närheten av er så rekomenderar jag detta forum, där finns många duktiga "nåldynor" och även en hel del piercers.

Hoppas piercingarna hjälper din dotters själförtroende:D
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Vad skönt att höra att ni har kommit fram till vad det blir för piercing.
Sen kan hon ju alltid ändra sig. Visst har man otur så blir det ärr MEN ärren gör personen! :D
Jag har ärr både efter min näsring och i naveln för jag har varit piercad och inte tålde det. Men numer känns det som jag liksom. :)

Mycket roligt att höra om en mamma som hjälper sin dotter ut i världen. :D
Har själv en väldigt bestämmande mamma men som ändå är rättvis! Du påminner om henne det jag läst här iaf. Och jag kan bara ge dig :bow: och säga att din dotter ska skatta sig lycklig! Mammor som du är bra att ha! :D
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Vad skönt att höra att ni har kommit fram till vad det blir för piercing.
Sen kan hon ju alltid ändra sig. Visst har man otur så blir det ärr MEN ärren gör personen! :D
Jag har ärr både efter min näsring och i naveln för jag har varit piercad och inte tålde det. Men numer känns det som jag liksom. :)

Mycket roligt att höra om en mamma som hjälper sin dotter ut i världen. :D
Har själv en väldigt bestämmande mamma men som ändå är rättvis! Du påminner om henne det jag läst här iaf. Och jag kan bara ge dig :bow: och säga att din dotter ska skatta sig lycklig! Mammor som du är bra att ha! :D

Jag håller med! :bow::bow:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag tycker hon ska ta hål i öronen först. Det kan vara grymt snyggt med flera hål intill varann. Oftast är det också mer lättläkt än andra piercings vad jag märkt.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Hayah och californication - vad ni är gulliga! Vad man kan fundera på ändå är ju om jag varit tillräckligt stöttande och tydlig med att mena att jag tycker att hon är tillräckligt fin som hon är, dvs. utan smink, piercingar eller vad det nu kan vara.

Egentligen vill jag ju inte uppmuntra detta med att behöva sticka hål på sig själv för att känna att man duger. Men, jag tror att hon känner att hon duger, hon vill nu bara känna sig extra fin och för första gången börja vilja synas! I övrigt är hon som sagt en mycket blygsam person. Igår tillexempel åt vi middag med släkten och hon sa inte ett ord under hela middagen (!). Fast hon tyckte det var roligt att delta och lyssna och iaktta alla andra. Det är lite typiskt henne. Hennes far är likadan. Han kunde vara på fest och inte säga ett ord under hela kvällen men ändå tycka att det var en jättetrevlig kväll. Han blev alltid ledsen av kommentarer om sin tystnad eftersom det för hans del inte handlade om en protest eller kritik av sällskapet bara att "han inte hade något att säga" :crazy:

Haukur - din länk var :eek: eeuuw...den var lite avskräckande för en tant som jag ändå är. Jag visste inte ens att det fanns exempelvis "skönhetsamputationer" :eek: Men annars var den mycket informerande - tack så mycket!

Ballerina - jag tycker också att hon kunde börja med hål i öronen, men se, det vill hon inte. Hon tycker inte att det är snyggt :crazy:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

hej.. jag har en syster som har massa piercingar i ansiktet. och vad någon skrev om att en läpp-piercing förstör tänderna, jo det gör det ju eftersom den skaver mot emaljen. Men nu är piercarna så himla duktiga, utvecklingen går ju framåt så nu finns det så att det är en "gummiplatta" istället för titan så att det skyddar tänderna. Sen kan man ju alltid ta med tjejen till en sådan studio för att be dem kolla vad hon skulle passa i och kanske höja hennes självförtroende liiite. Tänkte, eftersom om någon annan skulle säga det så tar man åt sig mer. Men nu känner ju inte jag din dotter. vad det gäller ärr, självklart syns det en liten liten prick, men det syns ju oftast inte eftersom hålet kommer sitta så långt upp mot läppen så när man tar ut den så syns det inte. Sen måste man även tänka på framtida jobb, det är tex inte alla som har massa metall i ansiktet som får jobba som dagisfröken. Tyvärr. Hoppas att det löser sig för er. Ha en bra dag.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Vår dotter har tjatat om att få pierca sig sedan hon var 13 och vårt svar har alltid varit detsamma: när hon är 18 får hon göra vad hon vill med sin kropp, fram tills dess är det blankt nej från oss.
Min man, K:s pappa, är kirurg och har sett tillräckligt många infekterade och fastväxta piercingar för att ha nog med argument och att sätta ring i underläppen eller i ansiktet finns inte på kartan. Riskerna är alldeles för stora.

I dag är dottern 17 och har släppt det där med piercing. Nu är det tauteringar som gäller och även där är vår inställning densamma. Tatueringar är en permanent stumyckning. Svårt att ångra sig. När dottern är myndig får hon själv ta beslutet, men tills dess säger vi nej - och hon accepterar (om än motvilligt).
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag förstår Petruskas syn på saken.

Men som läkare (och nickelallergiker efter ett ynka öronhål) måste jag säga kategoriskt NEJ !!!!

Det är LIVSFARLIGT med piercingar i ansiktet, särskilt runt näsa mun.
Jag hade som grön AT-läkare ett fall med en ung tjej som dog av en smygande infektion som gav proppbildning i hjärnans vener pga ett hål i näsvingen.

Det området dräneras rakt inåt utan försvarande signalerande lymfkörtlar.

INGET är värt en sådan risk.

Då är det bättre med en liten tatuering. Man kan tröttna på den men inte dö av den om man gör den hos någon seriös.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Inget av mina barn skulle få pierca sig någon annan stans än möjligen i örsnibbarna.

Infektionsrisk, förstörda tänder (av piercing i tunga och underläpp) och fula ärr.

Cilla
läkare
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Mimsan, Silverkedjan och Cilla - vad tror ni om näsan? Har själv haft i näsan som fungerade jättebra. Mycket bättre än i öronen där det blev trista infektioner. Eller hade jag mest bara tur vad gäller näsan?

*hmmm...funderar vidare men pirecing i underläppen verkar uteslutet*
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Mimsan, Silverkedjan och Cilla - vad tror ni om näsan? Har själv haft i näsan som fungerade jättebra. Mycket bättre än i öronen där det blev trista infektioner. Eller hade jag mest bara tur vad gäller näsan?

*hmmm...funderar vidare men pirecing i underläppen verkar uteslutet*

Absolut inte näsan.
Lika nära farliga vägar in till hjärnan, brosk som kan skadas, massor av bakterier.
De flesta har "tur", men de som inte har tur har väldigt mycket otur.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Läs Cillas kloka råd. Livet blir inte lättare för att man stoppar ringar i näsan eller i naveln - det är liksom inte värt risken.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Tack Mimsan :love:

TS: ursäkta att vi är så tråkiga... men det är så här det är, även om det går bra för majoriteten så skulle jag aldrig chansa med mitt barn.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Cilla och Tim, jag ifrågasätter inte er kompetens, men jag har lite funderingar.

Det stämmer att MissPh:S dotter behöver ta plats, det är bra att hon vill något så spejsat som pierca sig. Jag hade i normalfallet vrålat nej rakt ut om en unge bett mig om att få pierca sig, men just när det gäller den här lilla damen så är jag mer fundersam.

Sen funderar jag på risken för skador. Ni har då sett några svåra fall, vad jag förstår? (De oproblematiska fallen kommer ju aldrig till er i era yrkesroller.)

En man i min umgängeskrets är narkosläkare. Han ser så pass mycket ridrelaterade skador i jobbet att han förbjudit sina döttrar att rida. Jag är seriöst arg över detta, då i alla fall två av döttrarna vill rida och jag tycker ju att ridning är en lämplig hobby och en utvecklande sport.

Era barn får ju uppenbarligen rida. Så jag undrar vad skillnaden är? Man kan ju faktiskt bryta rygg/nacke om man ramlar av hästen.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag känner självklart inte den 14-åriga flicka som den tråden gäller, men har förstått att det handlar om en önskan att synas, att få ta plats. Har också den största förståelse för att mamma vill supporta sitt barn att våga ta för sig.
Klart man som förälder vill stötta en tonåring som inte mår bra. Dock kommer jag att hävda till dess man lägger mig graven att självkänsla och självförtroende är något som byggs upp inifrån. Hjälp flickan med det istället!!!
Visst är det farligt att rida också, och att cykla utan hjälm, och att köra bil utan säkerhetsbälte men också där handlar det om förnuft.
I den bästa av världar så kanske piercingprojektet i läppen eller näsan blir hur bra som helst - men byt i fantasin ut den tuffa ringen mot en stor infekterad ärrblaffa istället. Hur snyggt är det? Och vart tar självförtroendet vägen då?

Nej, säger nej, säger nej....
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Dock kommer jag att hävda till dess man lägger mig graven att självkänsla och självförtroende är något som byggs upp inifrån. Hjälp flickan med det istället!!!

Jag spånar nu lite, bortkopplat från TS dotter.

Om vi har en tjej som sällan ber om saker, sällan försöker tjata sig till saker, som böjer sig nästan redan innan man har sagt emot henne, som undviker att synas och höras - tänker jag att det är bra att den tjejen alls ber om något, för det första, och att hon ber om något som syns för det andra - något som inte syftar till att hon ska försvinna i bakgrunden. Att be om och att ha en ring i läppen är att våga vara lite till besvär. Tror jag.

Sen håller jag givetvis med om att självförtroende handlar om insida och att livet inte blir lättare med ringar i ansiktet (ens om man slipper komplikationer), men jag tror att vi blandar äpplen och päron lite här.

När en viljesvag person visar lite vilja - ja, då tycker jag att något bra är på gång. Trots att inte jag heller gillar piercingar, jag gillar inte det hon vill, jag gillar att hon vill. (Kan tillägga att mina egna synnerligen viljestarka barn förbjudits att pierca sig, men att det förbudet skulle stäcka deras vilja i allvarlig mening är helt uteslutet. De har båda viljor av stål.)

För mig handlar det här inte så mycket om att läppringen ska göra att tjejen tar plats - men den plats tjejen tar genom att be om en läppring.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 999
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 593
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: cassiopeja
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 681
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp