Pierca en 14-åring?

Sv: Pierca en 14-åring?

Jag har sagt till mina tre barn att ni får pierca er, tatuera er eller vad ni vill, bara ni inte piercar er i tungan. Där går min gräns.
Nu är mina äldre än dina, men vad jag förstått så finns det väl en åldersgräns på piercing. 16 år. Det är iaf vad mina 2 äldre barn sagt. Äldsta dottern piercade sig i naveln o i läppen, men tyvärr fick hon problem så de fick läka igen. Äldste sonen har piercing i läppen, o han har inte haft några problem.
I sommar fyller yngste sonen 16 år, då har vi funderat på att ge honom presentkort för han vill pierca antingen läppen eller ögonbrynet.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Absolut!
Min dotter (fyller 15 om nån månad) är piercad i näsan sedan 1½år tillbaka. Och nu vill även sonen (13), ha en.
Däremot har jag sagt åt dom att jag ej är förtjust i piercingar i munnen med tanke på slitaget på tänder osv.
Dottern tänkte själv till å lät bli att göra en i ögonbrynet efter att en äldre stallkamrat visat sitt ärr efter sin piercing där. Hon fastnade i grimman när hennes häst ryckte till en gång slet bort ringen hon hade.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

kl

Jag tycker du helt klart ska låta din dotter pierca sig.
Jag piercade mig i näsan när jag gick i sexan eller sjuan, jag kommer inte ihåg. Tog på en salong när det var Crazy night!! Allt var galet billigt. 90:- för en näspiercing med pistol. Kanske inte det smartaste men men. Nu har jag tagit ut den.
Andra piercingen tog jag hos en jättre bra piercare. I mitten av läppen. Den tog jag ut för det slet på mitt tandkött.
Sen kommer jag inte ihåg vilken ordning jag tog som andra.
Men jag har haft i ögonbrynet, uppe på läppen och i naveln. Men den växte ut. Nu har jag tagit om den och har en på sidan av läppen. Halft snakebite ;)
Jag älskar att pierca mig! Jag mår så bra av det.
Mitt nästa proget är tungan. :D
på vilken salong piercade du dig på då ?
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Vad roligt för er att hon börjar ta lite plats, you go girl! ;):D

Jag tror inte att en piercing hjälper alltför mycket tyvärr, det är insidan som måste jobbas med först och främst! Men visst kan man komma en lång bit med att ändra stil osv! :laugh:
(Jag är själv galet noga med mitt utseende och har en mouche i läppen, en fin liten diamant)
Det viktiga är ju att hon gör saker för sin egen skull!!

Om din dotter inte är nöjd med sina ögonbryn hade jag nog gått till en salong och fått dom nopprade och ev färgade! :) Inget lyfter ett ansikte så som snygga ögonbryn!

Helt enkelt ge henne en lyxig dag för en minimakeover! :laugh:
Kanske shoppa lite nya rockiga vårkläder osv, bara en sån sak kan ge ett bättre självförtoende & självkänsla, att hon känner att hennes personlighet stämmer överens med hur hon ser ut liksom! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag har sagt till mina tre barn att ni får pierca er, tatuera er eller vad ni vill, bara ni inte piercar er i tungan. Där går min gräns.
Nu är mina äldre än dina, men vad jag förstått så finns det väl en åldersgräns på piercing. 16 år. Det är iaf vad mina 2 äldre barn sagt. Äldsta dottern piercade sig i naveln o i läppen, men tyvärr fick hon problem så de fick läka igen. Äldste sonen har piercing i läppen, o han har inte haft några problem.
I sommar fyller yngste sonen 16 år, då har vi funderat på att ge honom presentkort för han vill pierca antingen läppen eller ögonbrynet.


...och till mina barn har jag sagt att om de verkligen vill vara unika och inte en i mängden så ska de INTE pierca eller tatuera sig. Var och varannan människa har ju sådant.
Bra mycket ballare och intressantare att inte vara en i mainstream-stimmet. :devil:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Helt enkelt ge henne en lyxig dag för en minimakeover! :laugh:
Kanske shoppa lite nya rockiga vårkläder osv, bara en sån sak kan ge ett bättre självförtoende & självkänsla, att hon känner att hennes personlighet stämmer överens med hur hon ser ut liksom! :)


Jag förstår hur du menar, men självkänslan sitter inte i kläderna.
Den går djupare än så. Har man god självkänsla så behöver man inte boosta sig själv med kroppsutsmyckningar eller speciella kläder, utan man duger som man är. Man vet att man har ett värde oavsett.

Jag vet inte om det är rätt väg att gå att försöka lära någon att klä sig till bättre självförtroende. DÄREMOT: om tjejen skulle vilja klä sig på ett visst sätt men inte vågar, så kan man stötta. Skulle dock reagera om det handlar om väldigt utmanande stil eller något som hör till en speciell subkultur som inte direkt är förknippat med god självkänsla... Då handlar det om igen att gömma sig i mängden och försöka sudda ut sig själv genom att ta på sig en "maskeraddräkt".
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Nej, men det var som jag skrev längre upp i mitt inlägg, självkänslan är tokviktig och den kan inga kläder stärka, men det jag menade var att om man är riktigt nöjd med sitt yttre och känner sig fin så är det lättare att jobba med den eftersom att man automatiskt blir gladare och öppnare om man känner sig fräsch och på topp! :laugh:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag gjorde min första piercing när jag vad 13 år, tog då i naveln, idag har jag 9 st och 5 hål i öronen.
Har två stycken i tungan. Har också i bröstvårtan, nacken, tragus och tre dermals. :)

tungan tycker jag är bra! funkar jättebra för mig, sålänge man inte leker med smycket, får man sen dåliga ovanan att leka med det finns det gummismycken som inte är lika skadliga för tänderna. ( ofta leker man mycket i början, men man slutar )
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Nej, men det var som jag skrev längre upp i mitt inlägg, självkänslan är tokviktig och den kan inga kläder stärka, men det jag menade var att om man är riktigt nöjd med sitt yttre och känner sig fin så är det lättare att jobba med den eftersom att man automatiskt blir gladare och öppnare om man känner sig fräsch och på topp! :laugh:


DET håller jag med om! :)
 
Sv: Pierca en 14-åring?

*KL*

Inser att jag är konservativ som inte skulle tillåta mina barn att göra något som kan ge ärr. Inte ens hårfärgning är ok för mig.

Jag anser att ungdomar kan spöka ut sig med kläder, löshår i olika färger eller annat, men det skall gå att ta av och/eller tvätta bort.

Varför jag är konservativ? Jag tycker att barn som tillåts göra det de tycker är kul för stunden på många sätt sviks av vuxna. Man får tänka lite längre än här och nu som förälder. Att vara lite bakåtsträvare hör till och ger ungdomen hälsosamt tuggmotstånd i livet.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Fast tycker du verkligen att det är rätt att begränsa sina barn så?

Om mina framtida barn skulle be om att få klippa en cool frisyr eller lägga lite snygga färger i håret så skulle jag absolut stödja dom, sålänge jag får vara med o välja och se till att det inte blir alltför galet! :laugh:

(Har redan bestämt hur mina ungar ska vara! :angel: ;))

Är idag som 20:åring mycket tacksam över att min mamma alltid har varit noga med att hjälpa mig att noppra och färga mina ögonbryn (är naturligt ljusblond så dom syns inte annars) och att se till att jag alltid är snygg & fräsch vare sig det gäller kläder, inredning eller sminkdelen! :laugh::love:

Även om jag klarar av dessa bitar själv nuförtiden och har gjort ett bra tag så är det ju ändå hon som byggt upp grunden och normerna så att säga! (Pappa är också riktigt noga men han är mer intresserad av James Bond än att noppra ögonbryn! :D :love:)
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Så länge jag inte vet hur hårfärgningsmedel påverkar en kropp som är under utveckling (och då kanse främst huvudet i detta fall) så lär jag inte acceptera dessa kemikalier på mina barn.

Jag anser inte heller att det är en begränsning att undvika livslånga och fula ärr i ansiktet, snarare att befria barnet/ungdomen från misstag man kan ångra.

Dessa är principer jag håller på, och jag är mer liberal i andra frågor.

Vad gäller att noppa ögonbrynen, så hade jag aldrig kommit på idén att göra det på mina barn, varken pojkar eller flickor. Varför skall man göra det?
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag har själv varit piercad i navel, tunga, näsa o underläpp. Kan ju säga att i underläppen har jag fortfarande som ett hål fast det är måååånga år sen jag tog ur den. Hålet i naveln vart lite deformerat efter två graviditeter trots att jag tog ur piercingen i början av båda graviditeterna. Det är två grejer som jag kan störa mig på men ångrar mig det gör jag väl egentligen inte. O ja jag skulle nog tillåta mina barn att pierca sig.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Mja, lite kinkig är du nog i den frågan.
Jag ser det som så att barn och ungdomar får med stigande ålder ta större och större beslut. Detta gäller även deras egna kropp, det verkar med andra ord vara en bra ide att gå gradvis fram istället för att förbjuda allt tills 18års ålder. 12år kan ju vara lämpligt för hårfärg och tex ringar i öronen( OM det görs på en bra salong och inte med pistol), 15 för piercingar osv upp till 18år för tatueringar.
Riskerna med hårfärg är nog rätt små om man tänker hur ständigt exponerad man är av kemikalier i precis allting som finns omkring en och risken för ärr i ansiktet (eller andra kroppsdelar) får man göra en avvägning av. Jag har tex fulare ärr av finnar och husdjur i ansiktet än av ögonbrynspiercingen jag hade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 176
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 566
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp