Bukefalos 28 år!

Pierca en 14-åring?

Sv: Pierca en 14-åring?

känns som folk här ska läsa på lite mera, prata med en seriös piercer, för det mesta jag läser i tråden är mest bull shit. Kvävas av att tungan svullnar? Borde man inte gå till läkaren/piercern innan tungan svullnat så mycket? Kan ens en tunga svullna ner i halsen hur som helst?
Hur 17 ska man kunna träffa en nerv i näsan så hela ansiktet blir förlamat? Finns det ens sådana nerver i näsan? Skulle verkligen det finnas sådana riskyllda piercings isåfall?
Och fastnar man med navelpiercingen så känner man det redan innan den rivits sönder.
Och so what om man gör det? Finns inget farligt i det, förutom att det blir ett fult ärr... Man kan ha en ring i naveln isåfall om man tänkt rida så minimerar man risken att fastna...
 
Sv: Pierca en 14-åring?

känns som folk här ska läsa på lite mera, prata med en seriös piercer, för det mesta jag läser i tråden är mest bull shit. Kvävas av att tungan svullnar? Borde man inte gå till läkaren/piercern innan tungan svullnat så mycket? Kan ens en tunga svullna ner i halsen hur som helst?
Hur 17 ska man kunna träffa en nerv i näsan så hela ansiktet blir förlamat? Finns det ens sådana nerver i näsan? Skulle verkligen det finnas sådana riskyllda piercings isåfall?
Och fastnar man med navelpiercingen så känner man det redan innan den rivits sönder.
Och so what om man gör det? Finns inget farligt i det, förutom att det blir ett fult ärr... Man kan ha en ring i naveln isåfall om man tänkt rida så minimerar man risken att fastna...

:bow::bow:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Hur 17 ska man kunna träffa en nerv i näsan så hela ansiktet blir förlamat? Finns det ens sådana nerver i näsan?

Nej, det finns det inte.

Men det finns blodkärl som har direktförbindelse till hjärnan, så det är farligt att få en infektion i näsområdet.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

fast det kan väl få av ett sår i näsan också?
Varför skulle just en piercing vara så farligt?
Jag har ingen medicinsk kunskap innom detta område, därför jag undrar... Dock har jag aldrig fått infektion i min näspiercing trots att jag inte skött den pedantiskt...
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Därför att en piercing är en främmande kropp som ständigt håller upp en öppning för infektioner.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jo du det är farligt det.

Jag kan berätta om hur sjuk som man blir då.
Och jag behövde inte ens hjälp av en piercing.
Det tog många år att komma tillbaka efter det.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

fast jag anser att piercings är inte det farligaste man kan pyssla med, det är ändå rätt oskyldigt. Går man till en seriös piercer så får man ju sällan infektioner och dyl. Hål i öronen är ju inte bra heller isåfall...
En piercing kan man alltid plocka ur om man ångrar sig, värre med tatueringar isåfall...
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Därför att en piercing är en främmande kropp som ständigt håller upp en öppning för infektioner.

Fast det läker väl runt kanterna?
Är ju inte som ett öppet sår år efter år efter år..?

I alla fall hålen i öronen läker ju insidans hålkanter ihop, så att där är ett permanent litet hål. I alla fall i mina snibbar är det så, men jag kanske är ovanlig då??
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Tungan: Gör minst ont, diskret, snygg och lättsam läkning. Med rätt anpassad stav är den kanon.
Har svalt en stav i sömnen, hände ingenting farligt alls.

Näsan: Diskret, gjorde ont som fan dock, enkel, kräver ingen vidare skötsel efter läkning. Tappat den en gång.

Läppen: Gjorde inte ont, snygg, attityd, kan skava mot tänderna vid förlång labret. (ring funkar bättre)
Aldrig tappat, tog dock ur den förra året pga. en häst bet mig över käften och ryckte lös den. var på kurs så innan jag kom hem hade den växt igen såpass att jag inte fick i ett nytt smycke.

Ögonbrynet: Snygg! Opraktisk, fastnar i tröjor vid på/av, blir lätt öm igen, varar mycket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pierca en 14-åring?

Det finns säkert farligare saker, men med det argumentet kan man ju göra nästan vad som helst. Öronen har inte vener som leder direkt in i hjärnan.

Hål i kroppen. Främmande material som ingångsport och fäste för bakterier. Nära blodkärl som leder till hjärnan. Och nära ett område där det finns mycket bakterier. Att det läker betyder inte att det är tätt precis alltid. Ett litet ryck så blir det ett litet sår.

Vad ni än säger så är det en risk. Den går inte att argumentera bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Pierca en 14-åring?

hur stor är risken att man får ansiktisförlamning av en näspiercing då?
Eller att man kvävs av staven i tungan?
Eller att tungan svullnar så man kvävs (tungan svullnar av piercingen)?
Finns det ngn medicinsk grund till dem där ryktena som alltid florerar bland alla okunniga och ovetande?
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Men om tungan blir infekterad så kan den ju svullna, och då kväva en.
Det har jag fattat som den stora risken med tungpiercing?


Förresten, för att bidra lite till tråden;

För ett år sen, när jag var 14 funderade jag lite på piercing, men skulle aldrig få för mig att göra en själv, alltså i så fall hos en seriös studio. Nu när jag är ett år klokare, så vill jag inte längre. Mycket finare att vara naturlig, jag har tillomed plockat ur mina örhängen!

Fetmarkerade-
Det finns ETT dokumenterat fall. Som ändå är tveksamt om de var enbart tungpiercingensfel.
Hon hade tagit hålet själv, var kraftig förkyld vid tillfället och hon tog medicin.
Det resulterade (tydligen) i kraftigt uppsvullnande tunga som kvävt henne i sömnen.

Sen är ju frågan hur korkad man är om man kombinerar dessa tre.

*förkyld
*självtaget
*medicin
 
Sv: Pierca en 14-åring?

På rymmen ifrån Ungdom (15år):devil:

Det är bra att du förstå din dotter! Jag minns förra året, tyckte att piercingar var dösnyggt! dessutom passade det min "stil" pärona var helt emot det "inte en chans att du skall få ha ett örhänge i munnen!" Tillslut gjorde jag det själv. Med en vanlig säkerhets nål. Jag hade i den på natten och i skolan, när jag kom hem tog jag ut den, in på rummet snabbt och in med den igen, jag hade plåster över allt möjligt. Nu har jag 8 piercingar värav 4 bakom mina föreldrars rygg. Naveln, ögonbrynet, öronen, munnen. (har gjort övriga hos en piercare) (man får vara 15 iaf i malmö)

Underläppen är inte så dåligt för tänderna så länge hon har ring. Vill hon ha i mitten eller på sidan av underläppen? En ring på sidan av underläppen som är rätt placerat skall inte skava på tänderna. Jag har erfarenhet, gör det hos en ordentlig piercare.

Jag förstår det där med att hon får lite mer plats! Det får man verkligen, Jag tycker att hennes intsiativ är jätte bra! Och du som förälder har rätt att vara orolig me så farligt är det inte.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Att göra det själv med en säkerhetsnål är ju väldigt smart :smirk: Tyder på mognad och ansvar...

Och nej. Alla seriösa piercare har 18-årsgräns om inte målsman godkänner det hela. Jag kan gissa vilken studio du gått till och är min gissning rätt så är den studion inget att ha. Tvärtom.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Fetmarkerade-
Det finns ETT dokumenterat fall. Som ändå är tveksamt om de var enbart tungpiercingensfel.
Hon hade tagit hålet själv, var kraftig förkyld vid tillfället och hon tog medicin.
Det resulterade (tydligen) i kraftigt uppsvullnande tunga som kvävt henne i sömnen.

Sen är ju frågan hur korkad man är om man kombinerar dessa tre.

*förkyld
*självtaget
*medicin

Det där är ju inte heller sant. Det finns dokumenterade fall av dödsfall p.g.a piercing men dessa har inträffat vid SÖVNING inte vid vanlig sömn. Då har personerna "svalt" sin egen tunga och staven har gjort att tungan fastnat. Det finns inga dokumenterade fall där någon kvävts i sömnen av uppsvullnad tunga.

Den här tråden är ju väldigt gammal och myterna om piercings är många. Om man nu nödvändigt måste låta sina ungar pierca sig så finns det ju enklare och svårare piercings, bättre och sämre ställen osv.

Generellt så är ju öron ett ganska tacksamt ställe eftersom riskerna är små och om det går åt helvete så gör det kanske inte så mycket med ett ärr där. Mjukdelarna på öronen är dessutom lättläkta och har ganska låg smärtnivå.

Lättläktast är oralpiercings och genitalpiercings men där finns ju andra faktorer som gör att de inte är speciellt lämpliga för yngre ungdommar. Oralpiercings ger t.ex. ofta skador på tänderna.

Läppiercings felplaceras lätt och ger då skador på tänderna, en rätt placerad piercing som sköts rätt är relativt problemfri men det är ju inget roligt ställe att få ärr på direkt.

Navlar och ögonbryn migrerar lätt och blir lätt infekterade och irriterade, dessutom är det lätt att slita upp dom även många år efter läkningen vilket medför att risken alltid finns. Dessa piercings tycker jag är direkt olämpliga för barn och ungdommar.

Näspiercings har faktisk den nackdelen som CillaW beskriver, dock är det ju inte speciellt vanligt men näsan är ju ett ganska skitigt ställe att pierca sig så jag vet inte om det är så lämpligt.

Sen har vi ju en drös ovanliga piercings som är ovanliga av en anledning...

Nej ska man vara krass så ska nog barn och unga ungdommar hålla sig till öronens mjukdelar, töjningar är ju coola om man vill göra nåt ballt.

Annars är de mest problemfria piercingsarna jag har min smiley och den i bröstvårtan. Smileyn för att den läkte skitfort, sitter på ett ställe där den inte är speciellt utsatt och inte skaver mot tänderna. Bröstvårtan för att den är skyddad av BHn.
Napen är ju rent korkad egentligen men den har hållt sig bra. Broskpiercingen är den enda jag har haft rejäla problem med och den är ju bara ful nu, den ångrar jag. Tungpiercingen har sabbat två tänder på mig. Lobesen är nu probemfria men första gången blev det krångel och de fick växa igen, men på den tiden togs det hål med pistol så det var ju inte så konstigt..
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Och nej. Alla seriösa piercare har 18-årsgräns om inte målsman godkänner det hela. Jag kan gissa vilken studio du gått till och är min gissning rätt så är den studion inget att ha. Tvärtom.

Vad menas med seriös då? Jag vet en sjukt skicklig piercer som har all kunskap i världen och som verkligen är skitduktig på det han gör. Sen att han inte kollar legg är en annan sak.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Vad menas med seriös då? Jag vet en sjukt skicklig piercer som har all kunskap i världen och som verkligen är skitduktig på det han gör. Sen att han inte kollar legg är en annan sak.

Jag gissar att det rör sig om Ed?! Väldigt duktig så det är synd att han inte kan bemöda sig med att ha åldersgränser.
Just åldersgränserna handlar för mig om att när det handlar om barn (alltså alla under 18 år) så bör målsman ha godkänt det hela.
Det finns barn som är mogna ansvaret och det finns vuxna som inte är mogna ansvaret. Men så är det ju med t.ex. alkohol också och där har vi åldersgränser.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

hur stor är risken att man får ansiktisförlamning av en näspiercing då?
Eller att man kvävs av staven i tungan?
Eller att tungan svullnar så man kvävs (tungan svullnar av piercingen)?

Inte särskilt stor. Det är infektionsrisken som är värst, särskilt i näsan.

Finns det ngn medicinsk grund till de där ryktena som alltid florerar bland alla okunniga och ovetande?

I bland kan man hitta spår av fakta, men de har ofta feltolkats.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

jag har även läst om en som piercade sig i ögonbrynet o ligger nu i koma.

jag förstår inte varför man vill sätta in sådana saker i sin egen kropp? snacka om att inte ta hand om den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 963
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 437
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
868
Senast: cassiopeja
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 630
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp