Pierca en 14-åring?

Sv: Pierca en 14-åring?

jag har även läst om en som piercade sig i ögonbrynet o ligger nu i koma.

jag förstår inte varför man vill sätta in sådana saker i sin egen kropp? snacka om att inte ta hand om den.

Det tror jag knappast beror på piercingen.. antar att du läst det i någon kvällstidning?:grin:

Tar man inte hand om den så kan det självklart blir infekterat, men är man så pass dum så får man skylla sig själv.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Just åldersgränserna handlar för mig om att när det handlar om barn (alltså alla under 18 år) så bör målsman ha godkänt det hela.

Fast jag förstår inte varför det skulle vara mer seriöst att pierca en omogen 18-åring än en mogen 16-åring. De piercers jag känner som inte kollar leg gör det för att dom väljer vilka dom vill pierca oavsett ålder. De börjar alltid jobbet med att prata med den som ska piercas och märker då inställningen till det hela. Känns bra mycket seriösare än att stoppa skit i kroppen på kreti och pleti. Dessa piercers (rör sig om flera än en) piercar inte heller alla på alla ställen. För att få göra mer avancerade piercings krävs det att du visar intresse för eftervård själv och att du är påläst redan innan du kommer dit. Det tycker jag visar betydligt mycket mer seriositet än en siffra på legget.

Sen ser jag en målsmans underskrift eller en målsman med som en dålig garanti för en välskött piercing. Det är ju den piercade som ska sköta och ta ansvar för sin kropp och sin piercing, det gör inte målsman.

Som en känd piercer alltid uttrycker sig "Piercings är mitt bidrag till konsten, detta är mitt konstverk, nåde dig om du inte tar hand om det.".
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Fast jag förstår inte varför det skulle vara mer seriöst att pierca en omogen 18-åring än en mogen 16-åring. De piercers jag känner som inte kollar leg gör det för att dom väljer vilka dom vill pierca oavsett ålder. De börjar alltid jobbet med att prata med den som ska piercas och märker då inställningen till det hela. Känns bra mycket seriösare än att stoppa skit i kroppen på kreti och pleti. Dessa piercers (rör sig om flera än en) piercar inte heller alla på alla ställen. För att få göra mer avancerade piercings krävs det att du visar intresse för eftervård själv och att du är påläst redan innan du kommer dit. Det tycker jag visar betydligt mycket mer seriositet än en siffra på legget.

Sen ser jag en målsmans underskrift eller en målsman med som en dålig garanti för en välskött piercing. Det är ju den piercade som ska sköta och ta ansvar för sin kropp och sin piercing, det gör inte målsman.

Som en känd piercer alltid uttrycker sig "Piercings är mitt bidrag till konsten, detta är mitt konstverk, nåde dig om du inte tar hand om det.".

Den ena kollen utesluter inte den andra.

Trots allt, en piercing är ett ingrepp på kroppen. Inget som ska göras lättvindigt, oavsett ålder. Problemet som sådant ligger också i att barn inte får ingå avtal, ens rörande sig själva. (Minns inte helt åldersgränsen när det gäller egentjänade pengar.)

Imo finns det inga skäl att pierca barn utan målsmans godkännande, hur mogna och seriösa de än upplevs den stunden hos piercaren.
Man klarar sig utmärkt även om man tvingas vänta till 18-årsdagen. Roligt är det inte men det fungerar.

Precis som det inte är tillåtet för personalen på Systembolaget att avgöra vem som är mogen nog att köpa alkohol eller inte. De kan däremot neka även personer med åldern inne att köpa alkohol om det anses olämpligt.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Det tror jag knappast beror på piercingen.. antar att du läst det i någon kvällstidning?:grin:

Tar man inte hand om den så kan det självklart blir infekterat, men är man så pass dum så får man skylla sig själv.

min mamma är medicinjournalist så kvällstidning kan du glömma :grin:

det handlade om piercingen. att föra in sådana saker i kroppen är inte bra. det kan ske hur väl man tar hand om det ändå.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

berätta. Du måste ju haft maximal otur isåfall?:confused:

Nja så mycket otur behövs det inte.
Viruspåverkan på hjärnan är visst ganska så vanlig vid förkylning.
Och att det blir riktigt illa är sådant som händer ibland, i alla fall enligt infektionskliniken där jag låg inlaggd.

Hela min intellektuella förmåga kopplades långsamt ner.
Och till slut kunde jag inte heller gå utan stöd då motoriken och balansen var svårt påverkade.
I det läget så hade jag sedan länge förlorat förmågan att räkna, läsa och skriva.
Talet var det som klarade sig längst på mig, vilket ingen var förvånad över (när jag slutar prata så är jag nog död), men det var också gravt påverkat när jag var som sämst.
Jag hade då mycket svårt att hitta ord (afasi).

Jag läste fysik på universitet när jag blev sjuk.
Det sket sig ju "Big Time".
Och det tog runt 10 år att komma tillbaka till nästan lika klipsk som före infektionen.
De första åren som "frisk" så tog jag enkla arbeten som då var mycket svåra för mig.
Sedan så framlevde jag mitt liv som "normalbegåvad" under ett antal år.
Det var svårare än jag hade trott eftersom allt tidigare hade varit så lätt.
15 år efter att jag varit som sämst så tyckte jag nog att jag var återställd.
Men jag kunde aldrig mera gå på lina (wire), balansen var skadad.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

min mamma är medicinjournalist så kvällstidning kan du glömma :grin:

det handlade om piercingen. att föra in sådana saker i kroppen är inte bra. det kan ske hur väl man tar hand om det ändå.

Jaha, på så vis. Då hänger jag med.

Det är klart att det kan hända även om man är väldigt noga med hur man sköter om den, men det är precis som att säga: "Nej hur kan man vara så dum att man rider! Man kan ju rammla av!"
 
Sv: Pierca en 14-åring?

kl

Jag tycker du helt klart ska låta din dotter pierca sig.
Jag piercade mig i näsan när jag gick i sexan eller sjuan, jag kommer inte ihåg. Tog på en salong när det var Crazy night!! Allt var galet billigt. 90:- för en näspiercing med pistol. Kanske inte det smartaste men men. Nu har jag tagit ut den.
Andra piercingen tog jag hos en jättre bra piercare. I mitten av läppen. Den tog jag ut för det slet på mitt tandkött.
Sen kommer jag inte ihåg vilken ordning jag tog som andra.
Men jag har haft i ögonbrynet, uppe på läppen och i naveln. Men den växte ut. Nu har jag tagit om den och har en på sidan av läppen. Halft snakebite ;)
Jag älskar att pierca mig! Jag mår så bra av det.
Mitt nästa proget är tungan. :D
 
Sv: Pierca en 14-åring?

En kompis piercade sig själv för att hon inte fick för sina föräldrar, nu måste hon operera bort hela underläppen :crazy:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag är 17 år och har en piercing i naveln, som har suttit där i snart ett år. Den har läkt hur fint som helst, trots att jag håller på med ridning.

Det jag funderar på nu är att pierca mig i läppen, på ena sidan. Vad tror ni om det? Det är väl inte alla som får problem med slitningpå emaljen?
 
Sv: Pierca en 14-åring?

En hel del personer leker med tungpiceringen och sliter på tänderna. Det syns på en del, och jag vet dom som fått bassning av tandläkaren.

Men ögonbrynet är inte dumt. Dessutom brukar inte ärren synas när man sedan tar ut den.


jag hade en i tungan. och eftersom att man leker så mycket med den, så förstör den tänderna. Även om man inte leker med den så förstör den iaf.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

KNAPPLÅN

Nu är det här en väldigt gammal tråd men jg tänkte svara ändå.

När jag var i 14-17 års åldern blev jag också väldigt punkig/rockig och ville ta piercing i läppen, jag hade varit blyg innan men tog för mig mer.
Min mamma TOTALförbjöd mig att göra någon som helst piercing fören jag hade fyllt 18 år för att hon menade att endast då kunde jag själv "stå" för ingreppet, dessutom kunde mamma avskriva sig all skuld eftersom jag då var myndig och "bestämde" över mitt eget liv.

Och vet du vad, jag är henne EVIGT tacksam idag! Idag är jag väldigt "classy" och proper, utbildar mig till civilingenjör och skall så småningom bli VD när jag är färdigutbildad. Jobbar extra på fina kontor och är så in i norden nöjd att mamma förbjöd mig från att att göra en sådan hemsk sak som att ta hål i ansiktet :crazy::crazy:

Även fast man kan ta ut smycket kommer det finnas märke efter hålet, jag tog ett extra hål i örat för flera år sedan som jag ångrade direkt och hålet är fortfarande synligt även fast det har gått flera år.

Jag skulle inte låta mina barn pierca sig i ansiktet i den åldern, allt är så växlande när man är "liten". Tänk om hon växer upp och ångrar sig massor, rockstilen är ju trots allt bara en fas!
Jag kan själv se tillbaka till min tid då jag tyckte jag var skitcool och hård och fråga min familj och omgivning varför de inte ingrep och påvisade hur fula vissa grejer jag bar och använde var :crazy::crazy:

Jag skäms ihjäl när jag ser gamla bilder från tex släktträffar där jag spökat ut mig ordentligt bara för att visa hur cool och hård man var. :eek:
Summan av kardemumman, låt henne fylla 18 innan.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

KL

De flesta tonårstjejer genomgår en el rättare sagt flera perioder när dom experimenterar med hår, kläder, mat vilket är fullt naturligt när man är i den åldern. För ett par år sedan var det bara svarta kläder och touperat svart hår som gällde. Nu är hon inne på sitt 16:e år och är mer trygg i sig själv än tidigare. Håret byter ff färg lite då o då men piersing o tatueringar är inte längre aktuellt. Dessutom är HON glad att vi sa nej. Men var o en blir ju som bekant salig på sin tro och våran tro var att det var viktigt att sätta gränser. Innan du säger ja kanske du ändå skall ta reda på, om du inte redan vet förstås, hur din dotter ligger till allergimässigt. Har eller har både du och pappan haft astma/allergi el eksem så är hon högriskallergiker vilket innebär att tex piersing kan utlösa allergi.:bow:
 
Sv: Pierca en 14-åring?

*kl*

Jag kommer tillåta det mesta när sonen fyllt 14. Dock ej ingen taturing innan han är 18. Men så många "privata klåpare" vi har i denna stad så lär det nog ske även mot min vilja. Min mamma har sagt att det är våran kropp och vårat ansvar. Innan jag o min syster var 18 gjorde vi faktiskt ingenting fast vi fick.

Jag tatuerade min första tatuering när jag var 18 el 19, magpiercing strax efter. Andra tatueirngen vid 24 års ålder. Ville tatuera mig redan som 15 men jag valde att vänta tills jag var över 18 och stensäker på att jag ville leva med en tatuering.

Min syster och bror har ingenting fast vi fått. Min teori är att "förbjuden frukt är godast".
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Det är sällan det blir märken kvar efter en utagen piercing, bara för att det blev så på dig blir det inte så på alla, det är väldigt inviduellt.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag har haft diverse piercingar; öron, läpp, ögonbryn, tunga, navel etc. Alla förutom öronen är uttagna nu (helt enkelt för att jag ledsnade) och ärren är i princip osynliga. Det enda som syns lite är naveln, där jag tog flera gånger. Det finns ingen som kan peka ut dessa ärr så jobb tror jag inte blir något problem ;)

Fas och fas... absolut, men man är bara ung en gång. Man måste få testa saker. Olika klädstilar, hårfärger, umgängeskretsar, intressen. När ska man annars göra det? Att tänka på ens karriär när man är 14 känns lite... jag vet inte. Det är ju inte ens säkert att man kommer dit så varför inte passa på?

Jag skulle låta mina (framtida) barn pierca sig om barnen i fråga var skötsamma och ordentliga i övrigt. Det är trots allt bara ett litet smycke som kan tas bort när det inte längre är önskat.
Tatueringar däremot skulle jag inte låta ungen fixa med innan den blivit myndig.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

"rockstilen är ju trots allt bara en fas"

ursäkta?
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Ja, jag reagerade också på den meningen.:mad:

Men jag blir kanske också vuxen nån gång?

/Snuffsan - 47 - rocker
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Om man måste sluta rocka för att man blir vuxen vill jag ha ett krumelurpiller!

Cilla, 46
rockare utan piercing
 
Sv: Pierca en 14-åring?

Jag är rena ungdomen i den här skaran (snart 30) men jag har väldigt svårt att tro att jag magiskt kommer ändra musiksmak.

Hålet i ögonbrynet efter piercingen syns bara om man aktivt letar efter det.
 
Sv: Pierca en 14-åring?

jag hade en i tungan. och eftersom att man leker så mycket med den, så förstör den tänderna. Även om man inte leker med den så förstör den iaf.

Är piercing placerad rätt med en välpassad barbell så sliter det inte alls på tänderna och man "lockas" inte att leka med den. Min barbell är aldrig i närheten av några tänder och jag leker definitivt aldrig med den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 943
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 172
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 552
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp