Piggborste?

K

Kiddo

Innan mitt långa uppehåll skaffade jag mig flera års hästvana och kunskap om saker och ting...

...men jag ska erkänna att jag fortfarande inte vet exakt vad det är menat att en piggborste ska användas till. :o

Någon som vill upplysa ett rikspucko? ;)
 
Vissa rekomenderar inte ens den borsten!Jag använder den på lerfläckar och vid fällning.Dom som inte rekomenderar den säger att den sliter på pälsen och taglet :crazy:
 
Okidoki, så man kan säga att den används för den /riktiga/ skiten. ;) ;) ;) Tack och lov har jag inte missat något ;) - de lerfläckar jag har stött på hittills har rotborsten tagit hand om, och fällningen har klarats av med en gummiskrapa. :)

Då vet jag det. Ingen piggborste vid inköp av ryktgrejer. *noterar*
 
Jag anvander piggborsten till man och svans. Jag har hort massor av historier om hur piggborsten bryter haren osv i svansen....men alla vara hastar har stora fina svansar, sa det haller jag inte med om. Men jag borstar aldrig svansen nar den ar smutsig heller. Om den ar tovig anvander jag man och svans spray innan jag borstar ut den.

Pa lerflackar anvander jag en lerskrapa, den gor under for bade lera samt vid fallning.
 
Min används till lera, man och ren och fin svans ibland. Pållens ägare gillar inte piggborstar i svansen så jag är väldigt noga med att inte slita och dra med den där, utan använder den bara när svansen är ren och något sånär utredd. Den blir så fin och fluffig när man borstar den med piggen tycker jag.
 
Jag använder min vid torkad lera och vid fällning, har den till manen också, eftersom min häst har så tjock man så gör det inget om det slits bort några strån! Till svansen har jag alltid pälsglans och en mjuk/hård borste för att inte slita på den! :)
 
Jag har islandshäst och använder piggborsten dagligen till hela hästen (inkl. man och svans). Är han riktigt lerig eller fäller mycket använder jag dock en "koskrapa" i metall först.
 
gäller det lera på islänningar, shettisar eller andra myskox-pälsade varelser är ju ko-skrapan i metall ett MÅSTE!!!
 
Jag använder också piggborsten dagligen på min islandshäst. Speciellt nu när de börjar få lång vinterpäls är det nästan den enda borsten som funkar. Den är superbra om hästen är lerig också!
 
Jag använder piggborste när mina hästar är leriga. Jag har basjkirer med tjock päls som nästan är omöjlig att få ordning på.

/ sandra :)
 
Knappt piggborsten fungerar ju :)
Ni ska se hur en av hagarna ser ut just nu... oj oj oj.. en enda stor lervälling i ett av hörnen där hästarna får hö. Man måste ju ha stövlar som går upp över låren nästan. Tänk då hur hästarna ser ut.. usch :)
 
Brukar använda piggborste då hästen fäller, eller om den är lerig. Ibland brukar jag använda den till svansen också i fall den är vädligt tovig - annars använder jag en vanlig (typ rotborste) och borstar svansen med, eller tar ur små
tovor och reder ut med fingrarna..
 
använde den mycket på shettisen då han fällde, nu har jag ett halvblod med tämligen kort päls, så piggborsten använder jag mest till att borsta väck all päls som fastnar i teddyn på undersidan av min westernpad, till det är en piggborste oslagbar...hittills i alla fall... min pålle rullar sig ytterst sällan i kladdlera, annars är piggborsten bra att få bort lersjok med också.

/TIGERHEART
 
Använde det förr.. men har sedemera övergått till gummiskrapa och borstar av naturmaterial samt 'gamla handdukar' för kroppsvården, och till manar & svansar använder jag balsam, pälsglans.. fingrarna och en mjuk skonsam borste.. 'rädda det som räddas kan'!
 
på fjorden jag har på delfoder använder jag piggborsten över hela honom, lerig eller ej oftast.

ridskolehästarna: om dom är väldigt leriga, eventuellt i manen beroende på häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 142
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
996
Senast: Sirap
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 782
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp