Pinchos/meze/tapas hemma

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare cili
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 114

Bukefalos 30 år!

cili

Trådstartare
Ge mig era bästa förslag på rätter som funkar för att på ett relativt enkelt sätt erbjuda en mängd olika minirätter som man kan plocka fritt från som en buffé. Allra helst flera rätter som går att göra utifrån samma basingredienser/tillagningssätt, så man inte behöver köpa hem halva affären eller stå i köket ett dygn i sträck men ändå får variation. Och såklart även efterrätter! Tanken är att göra ungefär en normal portion av varje rätt, och så läggs den upp i miniportioner på enskilda små tallrikar.
Det kommer vara kräset barn (som mest gillar korv) med och tanken är även att barn på 8-10 år ska delta i en del av tillagningen, så gärna lite enkla och barnvänliga förslag också.

Rätter som man kan äta som vanlig måltid och sen frysa in inför hemma-Pinchos-dagen funkar också strålande!

Hittills finns följande på idélistan, men allt kommer inte användas vid just detta tillfälle och sen kommer det ju förhoppningsvis fler tillfällen framöver.
Pizzabit
Kycklingnuggets/motsvarande med aioli
Hamburgare med bröd (dela en vanlig i fyra bitar och sätt en tandpetare igenom för att hålla ihop snyggt)
Köttbit med mos
Miniköttbullar med pasta
Korv på grillspett (med tillagning i grillstekpanna)
Toast skagen/baconröra
Sallad
Dirty fries (strips med sås och rödlök på)
Quesadillas
Mozzarellasticks
Ostbit på tandpetare
Vitlöksbröd

Crepes med kladdkaka inuti och vit choklad ringlad över
Plättar med sylt
Våffla med sylt och grädde
Glasskula med chips, strössel och/eller sås på
Frukt på spett

För den som vill hitta på något liknande kan jag tipsa om att äggkoppar är perfekta dipskålar!

Ge mig era bästa förslag på rätter som funkar för att på ett relativt enkelt sätt erbjuda en mängd olika minirätter som man kan plocka fritt från som en buffé. Allra helst flera rätter som går att göra utifrån samma basingredienser/tillagningssätt, så man inte behöver köpa hem halva affären eller stå i köket ett dygn i sträck men ändå får variation. Och såklart även efterrätter! Tanken är att göra ungefär en normal portion av varje rätt, och så läggs den upp i miniportioner på enskilda små tallrikar.
Det kommer vara kräset barn (som mest gillar korv) med och tanken är även att barn på 8-10 år ska delta i en del av tillagningen, så gärna lite enkla och barnvänliga förslag också.

Rätter som man kan äta som vanlig måltid och sen frysa in inför hemma-Pinchos-dagen funkar också strålande!

Hittills finns följande på idélistan, men allt kommer inte användas vid just detta tillfälle och sen kommer det ju förhoppningsvis fler tillfällen framöver.
Pizzabit
Hamburgare med bröd (dela en vanlig i fyra bitar och sätt en tandpetare igenom för att hålla ihop snyggt)
Köttbit med mos
Miniköttbullar med pasta
Toast skagen/baconröra
Sallad
Quesadillas
Mozzarellasticks
Ostbit på tandpetare
Vitlöksbröd

Plättar med sylt
Frukt på spett

För den som vill hitta på något liknande kan jag tipsa om att äggkoppar är perfekta dipskålar!
Fyllda tunnbrödsrullar (ost/skinka/sallad eller annan fyllning) som man skär till snittar är lätt och snabbt att lägga till.
Med de rätterna skulle jag gärna velat ha oliver och kanske cocktailkapris som tillbehör också, men är det för barn så är det nog helt ouppskattat.
Det låter som en bra buffé!

Fyllda tunnbrödsrullar (ost/skinka/sallad eller annan fyllning) som man skär till snittar är lätt och snabbt att lägga till.
Med de rätterna skulle jag gärna velat ha oliver och kanske cocktailkapris som tillbehör också, men är det för barn så är det nog helt ouppskattat.
Det låter som en bra buffé!
Smart! Det är ju himla enkelt att göra i olika varianter och kan stå i kylen till servering :up:.
Allt behöver inte passa barnen, det är snarare ännu bättre om en rätt kan göras i barnversion sen och med mer lite fler/andra detaljer bli till en mer vuxen smak så det inte bara känns som ett barnkalas 👌. Den stora fördelen med enskilda smårätter är ju att man kan pussla ihop som man vill också, så alla blir glada och mätta utifrån sina egna preferenser

Pizzabit
Köttbit med mos
Miniköttbullar med pasta
Toast skagen/baconröra
Sallad
Quesadillas
Mozzarellasticks
Ostbit på tandpetare
Vitlöksbröd

Plättar med sylt
Frukt på spett

Detta kommer kanske låta konstigt för vissa, men en favoriträtt när jag var liten var "köttfärsfyllda pannkakor".

Det vill säga pannkakor/crepes med en väldigt fast köttfärssås i. Hade dem även kalla som matsäck på skolutflykter.
Vi åt dem ju hela men borde bli bra att skiva i lagom stora delar också.

Borde kunna ätas som måltid någon dag och sedan frysas tycker jag? Minns inte om vi gjorde det nån gång..

Senast ändrad:
Detta kommer kanske låta konstigt för vissa, men en favoriträtt när jag var liten var "köttfärsfyllda pannkakor".

Det vill säga pannkakor/crepes med en väldigt fast köttfärssås i. Hade dem även kalla som matsäck på skolutflykter.
Vi åt dem ju hela men borde bli bra att skiva i lagom stora delar också.

Borde kunna ätas som måltid någon dag ochvsedan frysas tycker jag? Minns inte om vi gjorde det nån gång..
Blir perfekt om man äter köttfärssås nån dag och fryser in rester, och sen gör pannkakor en annan dag och sätter ihop till en helt ny rätt vid festtillfället👌. Just att ta en rätt och göra om till en annan är guld värt i sammanhanget, det är ju inget som hindrar att man då har både köttfärssås med spagetti, pannkakor/plättar med sylt samt pannkakor/plättar med färssåsfyllning = tre helt olika rätter på buffébordet och det enda som behöver tillagas samma dag är pastan :up:

Lite ostar
Marmelad
Grönsaker i snacks storlek typ gurka, morot, paprika
Dipsåser till;
Hummus
Tzatziki
Holiday
Pesto

Rostade salta mandlar
Popcorn

Är det jag kommer på som kan passa till det du har på din lista ☺️

Smart med äggkopparna 🥰

Är det jag kommer på som kan passa till det du har på din lista ☺️
Helt okej att komma med helt andra tips också! Förhoppningsvis blir det fler tillfällen med liknande upplägg i framtiden just eftersom det går att göra samtliga barn (och vuxna för den delen) nöjda och ingen behöver känna sig utanför genom att få specialmat som skiljer sig från övriga sällskapet

Helt okej att komma med helt andra tips också! Förhoppningsvis blir det fler tillfällen med liknande upplägg i framtiden just eftersom det går att göra samtliga barn (och vuxna för den delen) nöjda och ingen behöver känna sig utanför genom att få specialmat som skiljer sig från övriga sällskapet

Ah men då kan jag komma med lite mer tips, har ofta tapas som middag, gärna i flera dagar ^^

Tapenade
Oliver i olika former, dom ljusgröna med kärnor e bäst
Blinis med Philadelphia, lax, riven citron och dill

Patatas bravas
Potatis kokat i saltat vatten
Fransk potatissallad

Tärnad Manchego marinerad i olja med örter och chili

Chorizo kokad i lite rödvin, örter, chili flakes och vitlök

Mozarella sallad med grillad nektarin och färsk basilika

Lufttorkad skinka
Fänkåls salami
Grillade rotfrukter
Majs gratinerad med siracha majonnäs och västerbotten ost
Varm brieost med lavendel honung, riven vitlök och rosmarin

Gambas pil pil, med vitlök, salt och chili i olivolja från ugnen och baguette att doppa i oljan

Är några av mina favoriter 😁

Blir perfekt om man äter köttfärssås nån dag och fryser in rester, och sen gör pannkakor en annan dag och sätter ihop till en helt ny rätt vid festtillfället👌. Just att ta en rätt och göra om till en annan är guld värt i sammanhanget, det är ju inget som hindrar att man då har både köttfärssås med spagetti, pannkakor/plättar med sylt samt pannkakor/plättar med färssåsfyllning = tre helt olika rätter på buffébordet och det enda som behöver tillagas samma dag är pastan :up:
Kul att du gillar idén. Tänk bara på att köttfärssåsen inte får vara rinnig utan fastare än de flesta vill ha till spaghetti. Men det går väl att ta med typ en hålslev till pannkakorna.

Ah men då kan jag komma med lite mer tips, har ofta tapas som middag, gärna i flera dagar ^^

Tapenade
Oliver i olika former, dom ljusgröna med kärnor e bäst
Blinis med Philadelphia, lax, riven citron och dill

Patatas bravas
Potatis kokat i saltat vatten
Fransk potatissallad

Tärnad Manchego marinerad i olja med örter och chili

Chorizo kokad i lite rödvin, örter, chili flakes och vitlök

Mozarella sallad med grillad nektarin och färsk basilika

Lufttorkad skinka
Fänkåls salami
Grillade rotfrukter
Majs gratinerad med siracha majonnäs och västerbotten ost
Varm brieost med lavendel honung, riven vitlök och rosmarin

Gambas pil pil, med vitlök, salt och chili i olivolja från ugnen och baguette att doppa i oljan

Är några av mina favoriter 😁
Vilken guldgruva!
Det är ju ett perfekt sätt att få kräsna barnet att testa lite nytt också, framförallt om hon får vara delaktig i valen, tillagningen och inte behöver få en full måltid av det nya framför sig. Vem vet, det kanske dyker upp en till rätt/tillbehör att lägga till "saker som X tycker om"

@Tilly_85 har redan tipsat om en massa jag skulle valt. 😅

En kall gazpacho med lite hackad silverlök/pata negra-liknande skinka/paprika eller ostkuber i.

Gott bröd och goda röror/dipper brukar väl vara nice med. Ugnsrosta minitomater med olivolja, vitlök, chiliflakes, lite örter etc och sen i med burrata och lite parmesan. Så gott!
Kanske någon majskolv eller så kan funka för ungarna med. Typ corn ribs eller bara skiva upp dem.

Nu hade ni ju redan pizzabitar. Men annars är pinsa himla gott och går att variera topping mkt på. Jag har inte provat att göra efterrätt på. Men verkar ju poppis med både nutella/bär och mascarpone/bär.

Efterrätt finns ju massa man kan göra i glas med lite samma bas:
- Någon slags cheesecake med antingen bär, citrus, dajm etc.
- Eton mess/marängsviss.
- Banoffee paj
- choklad-doppade bär/frukt

@Tilly_85 har redan tipsat om en massa jag skulle valt. 😅

En kall gazpacho med lite hackad silverlök/pata negra-liknande skinka/paprika eller ostkuber i.

Gott bröd och goda röror/dipper brukar väl vara nice med. Ugnsrosta minitomater med olivolja, vitlök, chiliflakes, lite örter etc och sen i med burrata och lite parmesan. Så gott!
Kanske någon majskolv eller så kan funka för ungarna med. Typ corn ribs eller bara skiva upp dem.

Nu hade ni ju redan pizzabitar. Men annars är pinsa himla gott och går att variera topping mkt på. Jag har inte provat att göra efterrätt på. Men verkar ju poppis med både nutella/bär och mascarpone/bär.

Efterrätt finns ju massa man kan göra i glas med lite samma bas:
- Någon slags cheesecake med antingen bär, citrus, dajm etc.
- Eton mess/marängsviss.
- Banoffee paj
- choklad-doppade bär/frukt

Pinsa är så gott :love: blev sugen på tapas nu ^^

Kan, om någon är intresserad, tipsa om en pinsa jag kom på som jag blev väldigt nöjd med.

Den har tomatpure med lite olivolja i, riven ost, skivade jordgubbar, buffalo mozarella, färsk basilika, hackade rostade pistagenötter och honung på sig Ha pinsan i ugnen med bara ett tunt lager tomatpure på hela och häll över riven ost, resten går på efter den varit i ugnen. ☺️

Pinsa är så gott :love: blev sugen på tapas nu ^^

Kan, om någon är intresserad, tipsa om en pinsa jag kom på som jag blev väldigt nöjd med.

Den har tomatpure med lite olivolja i, riven ost, skivade jordgubbar, buffalo mozarella, färsk basilika, hackade rostade pistagenötter och honung på sig Ha pinsan i ugnen med bara ett tunt lager tomatpure på hela och häll över riven ost, resten går på efter den varit i ugnen. ☺️
Gud, så gott det lät!
/Ashungrig 😂

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12