Pitbull-ägare

P

prince77

Hur har ni gjort, har ni försäkrat hunden somblandras eller struntat i försäkringen, eller vet ni något bolag som öppet försäkrar denna ras?
 
Jag tror inte det går att försäkra hunden som pitbull eftersom det inte är en godkänd ras i Sverige och därför räknas som blandras.

Jag vet folk som försäkrat sin pitbull som amstaff, men det är ett ganska osäkert sätt. Behöver man få ut försäkringspengar av någon orsak och det kommer fram att hunden egentligen är en pitbull så får man säkert problem.

Tror inte att man kan försäkra pitbull (eller pitbullkorsningar) i något av de större bolagen. Kanske går hos något av de mindre..
 
am staff/pitbull är en ras(er) som jag funderat på väldigt länge. Ska ej skaffa nu men vill läsa på om vad det är för konsekvenser av att äga en hund av dessa raser.
 
första sidan har jag varit inne på, ska kika på den andre nu :)
Har du själv hund av dessa raser?
 
Nej, har en staffordshire bullterrier och de är ju lite lika. :)

är dom okej att försäkra ?
Det är väll en "godkänd" ras ?

Jes som just nu sitter och letar information.
 
det smartaste är att inte nämna am.staff heller när du ska försäkra.. de gjorde vi, och de kräver stenhårt att man ska ha papper på föräldern... någon garanti vill de ha... vi försökte verkligen... men fick bara nej :cry: :mad:
 
Har en kompis som har en pitbull, hon försäkrade den som blandras, då hon inte hittade något annat.
Min amstaff va då inga problem att försäkra.
 
Det krävs ofta papper på att båda föräldrarna är blodtypade eller att hunden själv är blodtypad.
Just för att förekomma dom som försökte försäkra sin APBT som Amstaff.

Vi får hoppas på att klubben lyckas få fram någon lösning med försäkringsproblemet :)
 
jo, ja tycker det är så enormt korkat att inte låta försäkra alla hundar... men men, får hoppas hon inte gör illa sig mer än en gång om året... :crazy:

nej men man kanske skulle göra ett försök till... känns bara så jobbigt att få ett nej, man blir så arg!!!!
 
Ja, som bebben skrev är den godkänd, och det är inga problem med att försäkra en staff.

Det är många som gjort så som jag skrev förut, försäkrat sin pitbull som amstaff. Försäkringsbolagen har väl upptäckt det nu och för att stoppa det vill de att man dna-testar hunden (enda sättet att veta säkert om hunden är pitbull eller amstaff).

Vill du ha en pitbull, se till att det verkligen ÄR en pitbull du får. Det finns många oseriösa uppfödare som säljer "pitbull" men egentligen är det amstaff eller korsningar mellan liknande raser.
 
Jag skulle inte alls rekomendera att skaffa en sådan hund om du inte har "MYCKET GOD" hundvana och vana vid hundar med stark vaktinstinkt.

Har själv skaffat en amstaff-korsning(troligtvis med någon vinthund). Hon kommer från början från Hundstallet och är en känslig dam. Hon är lugn och fin men är rädd för vissa saker och en del är så läskiga att hon gör allt för att skrämma bort faran. Då gäller det att veta vad man pysslar med annars kan det gå riktigt snett.

Det kan vara trevliga familjehundar i rätt händer. Enlig de som vet så finns det väldigt få "äkta" pitbulls i sverige, max 10st. Har sett flera anonser och en del har man tom parat en schäfer med en amstaff och kallat avkommorna för pitbulls.

Så tänkt dig noga och hitta någon seriös att köpa hunden hos.

Har fått rådet av andra att i kontakt med försäkringsbolag säga att man inte vet vilka raser hon har. Det går ju inte med en valp men en vuxen hund.
 
Nej, det finns fler än 10 st. Väldigt få uppfödare, men det föds någon enstaka kull om året som ju reggas i ADBA (oftast) och är APBT med papper bakåt. Dessa hundar kommer främst från importerade föräldrar eller mor/far-föräldrar.

Vi har inte någon bra kvalité på APBT i Sverige alls, men det beror ju på att alla kämpar emot rasen på alla sätt och vis på grund av alla tuffa tonårskillar som köper hundar som liknar dom i utseendet och förstör deras rykte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 055
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 848
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 528
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp