Pitbull-ägare

det smartaste är att inte nämna am.staff heller när du ska försäkra.. de gjorde vi, och de kräver stenhårt att man ska ha papper på föräldern... någon garanti vill de ha... vi försökte verkligen... men fick bara nej


det är ju sånna som ni som gör att de hundarna oxå får ett rykte!
 
hmm jasså? för att jag vill försäkra min hund? man måste ljuga för att få göra det när man har en pitbull... är det vårt fel att försäkringsbolagen inte tillåter pitbulls? nej tänkte väl det..

sen förstår jag faktiskt inte varför pitbull/am.staff skulle få sämre rykte av det?

vi sa am.staff korsning vilket mkt väl kan vara sant, tyvärr. Då min hunds stamtavla är en av de mest diskuterade i pitbull sverige. Hon har nämligen Blacknecked Pitty Maggie i sin stam och det är ingen som egentligen vet om hon var pitbull eller am.staff.

och att istället bara hävda att det är en blandras av okända raser man har är då smartare.
 
Men du måste ju hålla med om att det finns en anledning till varför hundrasen inte är en godkänd ras i Sverige.
Om försäkringsbolagen börjar att försäkra något som inte är godkännt får de ju på moppo..
Nu vet jag inte hur just din hund är osv. men du kan ju tänka dej att alla eller de flesta som har en sån hund som dej börjar att försöka att regga dem som amstaff m.m.. då om det händer något så är det ju den hunden som får ögonen på sig fast den inte gjort något. Det är alltid dumt att försöka lura lagen!
:smirk:
 
men det är ju en hund, även om rasen kanske inte är godkänd.. och nej jag kan inte se någon anledning till varför rasen inte är goskänd.. jag tror att just det gör allt mycket värre. Med lite seriös avel skulle rasen kunna bli trevligare och populärare i mer normala kretsar möjligtvis. Men tillbaka till försäkrings frågan, gatukorsningar får man ju försäkra hit o dit och de kanske har 10 olika raser i sig och ingen bryr sig... men när det kommer till så kallade kamphundar hamnar man under lupp... tycker bara det är så fånigt att man inte kan försäkra vilken hund man vill... för egentligen borde det handla om individer och inte raser, men men.. nu måste ja gå ut o kissa med min galning o sen sova... ska upp o jobba imorgon... :(
 
anledningen till att inga försäkrigsbolag inte vill försäkra är ju de tidigare nämda att rasen inte är godkänd och det andra är ju att om man kollar enligt statestik så har just den rasen ett väldigt högt vet.konto. pga bitskador osv.. det är inte lönsamt för ett försäkringsbolag att försäkra en sådan hund om den sedan ska in hos vet. ett antal gånger för att ägaren ex. har "kampat" med sin hund.
 
jag tror inte riktigt att det är som du säger att de ska ha så höga vet.kost. men men... vad vet jag... om det skulle vara så skulle ju ingen ha råd att ha pitbull då de som sagt inte går o försäkra och man då måste betala dessa höga vet.kost helt själv...
 
Jag tror som du. Orkar inte sitta och leta källor nu men jag har hört att försäkringsbolagen påstår att pitbull (och pitbullkorsningar osv) oftare behöver vet.vård pga bitskador men det är inte sant. Bara en dålig ursäkt.
Sen att de inte försäkrar en hund för att rasen inte är godkänd tror jag inte stämmer. De försäkrar ju blandraser. (Och ej godkända raser räknas väl som blandraser?)
 
japp så är det :)

Många som har dessa hundar är helt fel personer att ens äga en hund en mindre hålla i kopplet till en sådan hund.. vet att det försigår en massa fights osv. med dessa hundar men även Staffordshire bullterrier och am staffar oxå.. :(
 
Nej, det är korsningar som står för den statistiken.
Renrasiga APBT's säljs inte människor som kampar med sina hundar, speciellt inte här i Sverige.
Alla uppfödare är otroligt noga med att poängtera detta, och screenar köparna väldigt hårt.
Visst kan det hända ändå, men det som folk kallar Pitbulls är ofta Amstaff/Staff/Rottis/Schäfer/osv-korsningar som LIKNAR en APBT.

Där i ligger den stora skillnaden. Dom tuffa killarna ute på gatan äger sällan en APBT. Dom äger en hund utan papper som liknar en APBT.
Jag har frågat alla här som hävdar att deras hundar är renrasiga APBT's om dom har papper på hunden. Men det har aldrig existerat några hittills, och vi har många s.k pitbulls här ute.
 
Vår ombudsman (Folksam) säger att dom inte försäkrar APBT just för att dom är rädda för att få betala ut så mycket pengar vid slagsmålsskador. Just han menade i alla fall inte att det är hundkamper, utan mer att dom faktiskt inte alltid är lika hundglada som många andra raser och därför kan få mer skador. Så det är inte för att rasen inte är godkänd hos SKK, för det är heller inte blandraser, som du säger.

Men alla försäkringsbolag tänker säkert olika, och säkerligen alla som jobbar där också.
 
Man skaffar sig en amstaff eller APBT av samma anledning som man väljer Schäfer, Riesen eller Tax. Det är helt enkelt en ras som passar ens perosnlighet och syfte. Amstaff är ju numera en utställningsavlad sällskapshund och kampen ser man inte mycket av. Det finns inte så många mellanstora, korthåriga, kraftiga sällskapshundar som även kan användas till lydnad, agility och bruks.Amstaffen är för mig som vilken sällskapshund som helst i dagens läge och jag ser inte varför rasen behöver ifrågasättas. Vore det inte för att jag är bruksintresserad skulle jag själv kunna tänka mig just en amstaff.

APBT är ju en annan femma. Där finns ju kampen kvar, men jag kan tänka mig att de seriösa som köper rasen atraheras av det sällskapliga temperamentet, godmodigheten mot människor och deras jävlar-anamma-ska-aldrig-ge-mig. Beroende på vad man har hunden till så kan det vara rätt bra att den tar i ännu mer ju mer det tar emot. Det är en nödvändig egenskap om man vill komma någonstans inom brukset, men APBT får inte tävla bruks. Dock kan man ju träna och det finns fler områden (förutom hundkamp) där jävlar anamma är bra att ha.
 
Dom har stora framgångar i SchH i USA!
Även, lydnad, agility och främst av allt WP. Många köper ju APBT just för deras WP-intresse faktiskt..
Den starkaste rasen i förhållande till sin egen vikt, och den rasen med mest jävlar anamma för att klara av det hela och samtidigt tycka att det är kul.

Underbara i temperamentet, hänger med på allt, bra storlek, bra päls, bra med andra hundar OM dom får rätt träning från början osv osv..
 
Anledningen till att APBT inte är godkänd är att FCI bara samarbetar med en organisation i varje land. I rasens hemland USA samarbetar FCI med AKC. De valde i tidernas begynnelse att regga alla amstaff/APBT som just American Staffordshire Terrier. Idag erkänner de bara amstaff som ras. APBT reggas hos ADBA/UKC, vilka FCI inte samarbetar med och därmed inte heller godkänner.

Försäkringsbolagen får försäkra vilka hundar/raser de vill. SKK kan inte säga ett knyst om det.
 
Ok. Det låter ju vettigt om det är av den anledningen de inte vill försäkra.
 
På sätt och vis, men ändå inte. Jag tycker att dom ska göra som med Amstaffarna där. Reggad, stamtavla, DNA osv.. Så att man VET att det är en renrasig APBT med en förhoppningsvis seriös ägare, som inte köpt sin hund för statusen och att slåss med. Dom flesta lägger inte ut så mycket pengar för en hund, som bara ska ha den för att vara tuff.

Och kanske någon slags maxgräns utifall att det skulle bli slagsmålsskador (Även om alla hundar kan få det såklart). Gardera sig lite helt enkelt, så att APBT-ägare åtminstone kan få hjälp med SJUKDOMAR och annat väldigt viktigt!

Min lilla, ogenomtänkta, åsikt :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 056
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 848
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 528
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp