Bukefalos 28 år!

Pitbull-experter se hit

Precis! :) I överlag ser dom "torrare" ut i hela ansiktet..

Jag kommer att ta hem en sötnos från USA senare i livet, när man har fast jobb etc. Men jag skulle helst vilja ha en gård och ta hem en GD också :D
 
ja om pitbullen är avlad för samma syfte som amstaffen kanske den är bredare.

MEN en pitbull ska vara smidig och inte för grov medans en Am.Staff ska vara grövre.. var du en läser så står det som så... vet inte vem det är du pratat med, möjligt att det är ngt nytt, men för mig är fortfarande pitbull det den är avlad för.. en smidig hund, ingen biff... och dessutom så finns det ingen regel för hur höga ben den ska ha och det är oerhört individuellt beroende på linjer...

och det med benstomme har inget med smidighet att göra.. även en hund med grov benstomme är smäcker och smidig men de saknar den biffighet som Am.Staffen besitter...

hmm.. helt klart har vi olika uppfattning.. och antar att jag inte kan överbevisa dig.. eller du mig.. :crazy: men men... Det är ju iofs väldigt svårt att säga "hur det ska vara" när det gäller pitbulls, då den ena är den andra helt olik... :crazy:

men rasstandarden för Am.Staff säger att en tik har ideal höjd mellan 43-46 cm o då kan man ta min tjej på 6 månader, hon är redan runt 50 cm... och fullt normal... så det med att Am.Staffen skulle vara högre stämmer inte alltid...

enligt mig idealisk pitbull
http://www.pbsidan.com/foto/bilder/lillen/l3.jpg

Enligt mig idealisk Am.Staff
http://hem.passagen.se/astclub/resultat2003_files/image066.jpg
 
hmm nu blev det fel.. men det var inte så stor skillnad på hundarna varje fall.. hmm jaja... komplicerat... nu måste ja skynda mig o åka till hästen... men det är kul o se vad olika uppfattningar... säkert många som tycker det ja tror är helt knas.. men men.. :D
 
Dom va ju inte så lika. Amstaffen hade ju mer massa i kroppen. Och bredare huvud.
Tycker iaf jag.
 
jo, men så stor skillnad är det inte... hmm funkade bilderna? inte för mig.. men men...

Det är ju det jag menar är skillnaden.. att amstaffen har mer massa...
 
Och jag är otroligt förtjust i massa. Men vi har en amstaff/labbe i området som är jätteslank o smidig, och väldigt stilig! Blir knäsvag!! :love:
 
Jag har kontakt med flertalet uppfödare sen några år tillbaka, alla av dom har hållt på mellan 5-20 år med uppfödningen av APBT. Dom avlar främst på sundhet och gameness, sen KRAFTIG benstomme (Som faktiskt ger ett kraftigt uttryck, jo.) och välutvecklad kropp. Vissa har tendens till att bli ganska höga, men oftast ligger dom på samma höjd som Amstaffen +/- någon centimeter.

Jag ska visa dig en bild på en av hundarna, från ena uppfödaren. Dessa hundar är väldigt sunda (Superhärligt temperament också. När jag var där sprang det 5 tikar, och 3 hanar lösa ihop och lekte i poolen!)

För övrigt så är alla dessa hundar flitiga vinnare i utställningsringarna i USA, och många av dom tränas (Vissa tävlas) i SchH, vilket tyder på en sund hund med mycket gameness.

Detta är en av Amstaffarna jag visade tidigare. Champion, plus mkt fler meriter.
Detta är en välmeriterad APBT, både inom skydd och utställning.
Detta är också en välmeriterad APBT. Ser du hur kompakt och välproportionerad han är? Väldigt vig och smidig sak.
Detta är en APBT, med en del utställningsmeriter. Väldigt duktig inom SchH och vid 10 års ålder är han fortfarande lika smidig och hoppar upp i sitt favoritträd 3½ m över marken :p
Och detta är en av deras pojkar vid 8 månaders ålder.

Du ser, en APBT kan vara kraftig utan att förlora smidigheten och styrkan. Jag skulle aldrig fortsatt prata med denna om inte hundarna var bra OCH snygga ;)
 
Bild nr 3 skulle jag nog inte kalla "han", me dom där hängtuttisarna ;)


Vad är det som skiljer sej i mentaliteten på dessa ståtliga jyckar då?
 
Den du skrev hoppar i höga träd, han var riktigt snygg i kroppen... precis min smak.. skulle vilja ha lite mer hull på den bara...

men den innan, den var ju tjock!??och den saknar också styrka i bakbenen ser det ut som? ser faktiskt ut som en dräktig tik, även med tanke på de juver HON har? och hon saknar även det allra viktigast hos en hane.. ;)

väldigt fina hundar annars, med undantag för öronen. Tycker hundarna är mycket vackrare utan kuperade öron...

Här är min lilla tjej, bara runt 10 v gammal... :) http://community.webshots.com/s/image2/1/30/38/94613038TBKjdP_ph.jpg
 
Det är bara jag som ALLTID råkar skriva han istället för hon :o Jag får ofta gå igenom mina inlägg för att ändra på just det.. Sitter kvar sen jag umgicks dagligen med en vän som sa "han" till precis allting, och nu säger jag också det :crazy:

Fast den är inte alls tjock :) Däremot har hon haft 3 kullar, så hängtuttarna kommer för alltid att stanna där. Och styrka har hon garanterat, i alla fall på dom bilder och filmer jag sett på henne in action :D Hon studsar flera meter rakt upp i luften om hon ser något skoj däruppe..

Och öronen är ju en smaksak! :p Jag vill helst ha alla mina hundar kuperade (Om det är en av en sådan ras då), men med alla regler som finns är det till och med krångligt att ta in en kuperad hund från utlandet nu. Föds dom innan 2003-12-31 så får dom tävlas och ställas ut med kuperade öron. Föds dom efter det så får dom ej tävlas i några sammanhang alls. SKK tycker att kuperade hundar vinner för ofta, så dom vill ta bort det helt från Sverige. (I alla fall vad jag fick som svar i mailet :p)
 
Enligt min erfarenhet har en APBT mer gameness och vilja till att arbeta än vad en utställningsavlad Amstaff har. Sen finns det vissa linjer inom APBT där dom enbart avlar på snälla hundar med bra utseende där viljan till att arbeta har försvunnit alldeles för mycket :(

Amstaffen tycker jag har lite bättre hundspråk, och ofta är mer 'förutsägbara'. Kort sagt, att allt ifrån hundkampernas tid är mer bortavlade på dom. Men en bra APBT och en bra Amstaff har båda gameness, men en APBT kommer alltid att ha mer att ge som en brukshund :)
 
Men amstaffen är framavlad för utställning/sällskap.
Dom har också mer av "utställnings-mentalitet"
 
Synd att pitbulls ibland inte är välkomna på bk's.

Så man borde (om man generaliserar) märka att det är en pit eller amstaff om man umgås med den?
 
Njaa, då ska man nog se den jobba och umgås med den MYCKET :p
 
Ja, då kanske man skulle kunna säga det ja :D

Jag tycker att en APBT är roligare att jobba med än en Amstaff, men det är nog ganska individuellt. Jag har bara fått chansen att arbeta med 4 APBT's (I USA var det) och sen få jämföra med deras vuxna Amstaff..
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 956
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 520
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 680
Senast: kolblakkur
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp