Farliga hundar.

Synd det inte fungerar så i trafiken med tanke på hur folk kör trots att de har körkort, så varför skulle polisen vara intresserad av att hålla efter folk med "körkort" när de inte hinner med riktiga problem?

Nej det är klart, polisen skiter fullkommligt i om folk har körkort eller inte.

Klart det inte tar bort problemet helt, men stoppar det några så förstår jag inte varför du är så emot det?

Sen tycker jag att riskraser som hanteras av odugliga är ett problem.
 
Nej det är klart, polisen skiter fullkommligt i om folk har körkort eller inte.

Klart det inte tar bort problemet helt, men stoppar det några så förstår jag inte varför du är så emot det?

Sen tycker jag att riskraser som hanteras av odugliga är ett problem.
Polisen skiter inte i hur folk kör eller om de har körkort men de har inte resurser. Stor skillnad. Sen är det inte fordonet som tas i beslag vid en överträdelse utan det är böter och/eller körkortet som ryker.

Vad ska polisen göra med alla hundar som de inte hinner omhänderta tänkte du, avlivas på plats?
 
Nummer ett borde vara att hårdare regler gällande MH, dvs inte bara kräva att avelsdjuren genomfört MH, utan att hundar med 1 och 2 på kontaktmomentet måste avelsspärras. På det viset kan man sortera bort en hel del skit.

Och motsv på BPH (har inte koll på BPH)

Då skulle min stressiga översociala hund som är rädd för barn osv. vara ett bra avelsdjur enligt MH, medens den hunden jag har som faktiskt är trevlig skulle ignorera och gå iväg på kontaktmoment och därmed bli spärrad.
 
Då skulle min stressiga översociala hund som är rädd för barn osv. vara ett bra avelsdjur enligt MH, medens den hunden jag har som faktiskt är trevlig skulle ignorera och gå iväg på kontaktmoment och därmed bli spärrad.
Precis. Jag hade två papilloner förut, den ena hälsade glatt på människor och den andra sket fullkomligt och ignorerade människor. Den sociala hunden var helt klart den hunden som hade kunnat bita ett barn om den hade blivit trängd i ett hörn, medans det hade krävts myyyycket för att den som ignorerade hade tagit till bett.
 
Då skulle min stressiga översociala hund som är rädd för barn osv. vara ett bra avelsdjur enligt MH, medens den hunden jag har som faktiskt är trevlig skulle ignorera och gå iväg på kontaktmoment och därmed bli spärrad.

Jag håller med, MH är ett trubbigt verktyg och fångar inte upp alla egenheter, men det är det enda verktyget som vi har att tillgå (då räknar jag inte L-tester).
 
Tuffare lagstiftning då? Skadar din hund en annan hund eller person så ska det bli mer kännbart.
Nån som har koll på hur det har gått i Danmark sedan de förbjöd vissa hundar? Hur det funkar med blandisar där?
 
Tuffare lagstiftning då? Skadar din hund en annan hund eller person så ska det bli mer kännbart.
Nån som har koll på hur det har gått i Danmark sedan de förbjöd vissa hundar? Hur det funkar med blandisar där?
Fast jag vet inte. De gånger min hund hamnat i allvarligt gräl med och bitit andra hundar är när hon varit kopplad och de andra hundarna lösa. Är det fortfarande jag och min hund som ska straffas mer kännbart? Räcker inte ägaransvaret?
 
Jag skulle gärna se ett ''hundkörkort'', hellre än koppeltvång för de som har hundarna lösa i dagsläget kommer ha hundarna lösa där det är tvång ändå ''han är ju så snäll''.

Jag tycker det är helt förskastligt hur lite vissa hundägare vet om hundar rent generellt.

Jag tycker verkligen vi ska ha någon typ av special tillstånd för de mer riskfyllda raserna, ni som har dessa hundar behöver bara bevisa att ni klarar av dem, och de som inte klarar testet får gå utan de raserna.

Helt galet att vem som helst kan köpa precis vad de vill, antingen för att lusten faller på för en vecka eller för att vara cool.

Vilka är de riskfyllda raserna då? Och vad för tester ska man göra innan som visar att man kan hantera dom? Teoretiska?
 
Jag tänker att alla större hundar potentiellt kan bli farliga.

Jag tänker nog att det är aveln som måste skärpas. Om uppfödarna får större krav som deras avelsdjur måste klara kommer det sålla bort de mest oseriösa och seriösa uppfödare är noggrannare i sitt val av valpköpare.
 
Precis. Jag hade två papilloner förut, den ena hälsade glatt på människor och den andra sket fullkomligt och ignorerade människor. Den sociala hunden var helt klart den hunden som hade kunnat bita ett barn om den hade blivit trängd i ett hörn, medans det hade krävts myyyycket för att den som ignorerade hade tagit till bett.

Jag har haft och känner flera pappisar som haft mkt svagt intresse, i princip noll, av folk utom ”deras människa/människor”. Typ alla har varit icke-aggressiva mot både folk och fä och funkat konfliktfritt.

Så jag håller med om att det är en tveksam ursållningsmetod.
 
Jag har haft och känner flera pappisar som haft mkt svagt intresse, i princip noll, av folk utom ”deras människa/människor”. Typ alla har varit icke-aggressiva mot både folk och fä och funkat konfliktfritt.

Så jag håller med om att det är en tveksam ursållningsmetod.

Men hindarna som är ointresserade för människor (fast socialt självsäkra) skulle ju få 3 på kontaktmomentet, dvs godkännt.
 
Jag skulle gärna se ett ''hundkörkort'', hellre än koppeltvång för de som har hundarna lösa i dagsläget kommer ha hundarna lösa där det är tvång ändå ''han är ju så snäll''.

Jag tycker det är helt förskastligt hur lite vissa hundägare vet om hundar rent generellt.

Jag tycker verkligen vi ska ha någon typ av special tillstånd för de mer riskfyllda raserna, ni som har dessa hundar behöver bara bevisa att ni klarar av dem, och de som inte klarar testet får gå utan de raserna.

Helt galet att vem som helst kan köpa precis vad de vill, antingen för att lusten faller på för en vecka eller för att vara cool.

Det går inte att förbjuda en ras, hur gör man med de som har blandraser där den rasen ingår? Hur ska Polisen kunna bevisa att just den rasen ingår? Om ägaren förnekar det. Att förbjuda raser leder mest till att de som är skötsamma tas ifrån hundar de trivs med medan de som är värst kommer fortsätta köpa sina blandraser (mer eller mindre lämpliga blandningar). Man kan ju inte direkt förbjuda blandraser generellt. Hur ska ett rasförbud rent praktiskt kunna genomföras?
 
Det är fortfarande ett ägarproblem. I stort sett allt som har att göra med farliga/mentalt dåliga/osäkra/aggressiva hundar kokar till slut ner till att det är ett ägarbekymmer.

En kunnig hundägare med en potentiellt farlig hund har strategier. Antingen utsätter personen inte hunden för situationer som kan bli farliga, eller så tar personen bort hunden. Det finns ju folk som äger vaktbolag med farliga hundar, stakethundar som släpps in på företag nattetid till exempel, de blir sällan skadade, för de har strategier och kunskap.
En person som fattar att hunden är mentalt kass och drar slutsatser av det får sällan en farlig hund (eller tar bort hunden). Det är alla människor som INTE fattar, som aldrig ser något fel på sin ullitulligtoss (oavsett storlek på hund) och inte förstår att hundar inte är människor, det är deras hundar som kan bli farliga.

Vettiga människor gör MH/BPH med sin hund. Vettiga människor aktiverar sin hund. Vettiga människor upplyser uppfödaren om att hunden är kisskass. Vettiga människor fostrar sin hund. Verkligheten är dock att det finns tusentals som inte förstår sig på hundar, som ändå har hund, och dessutom gärna föder upp ett par kullar om året och i sin tur säljer till fler som inte kan hund. Om de då inte föder upp små knätofsar utan istället nåt schabrak i 40-50-kilosklassen som är "perfekta familjehundar", då får vi problem.
 
Jag fick varulven när han var 1.5 år, av uppfödaren. Jag blev då ägare nr 4. Första ägaren var polis och hade schäfer sedan innan, som familjehund, ej tjänste. Hon hade fått veta av sina kollegor att en malle måste man vara tuff med efter vad jag fått berättat, så det började redan när han var valp med att han skulle sättas på plats med alfarullningar mm.

Resultatet blev att hon inte vågade ha honom kvar och han hamnade till slut hos mig, det var ingen glad hund som jag tog hand om utan en ledsen och olycklig som kunde bita när han blev osäker eller överraskad, nu är han glad, trygg, älskar min systerdotter, tycker om människor och fungerar bra med hundar, katter, hästar och höns.

Han hade mycket väl kunnat klassats som farlig tidigare, i synnerhet som han dessutom "pratar" väldigt mycket och då med olika typer av morr och muttranden. Största problemet nu är väl snarare att han vill bli gosad hela tiden om jag har besök så jag får säga åt honom.

Han har inte gått MH men jag kollade upp uppfödarens linjer innan och hade jag inte gillat vad som fanns bakom hade jag inte tagit honom. Visst har det funnits dagar då jag varit väldigt trött på honom och vi har varit rejält osams många gånger, men det hade inte blivit ett nytt hem nr 5 utan en sista resa till veterinären isf.
 

Liknande trådar

Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
451
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
296
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 846
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp