Farliga hundar.

Det går ju i vågor också vilka raser som har dåligt rykte. På 70-talet (och tidigt 80-tal) var schäfern en hund många gick omvägar kring. I min uppväxtstad var det en en gapig schäfer som småkriminella och alkoholister hade i snöret. Idag är det en Bull-variant bland de yngre förmågorna, en stor blandras hos a-lagarna. Rottweiler var en läskig ras på 90-talet. Nu har varianter av staffar, Bull-ish och liknande dominerat länge. Dobermann har också haft sina dagar då de var ”farliga”.
 
Jag tror inte på förbud. Samtidigt har jag svårt att se hur många i Sverige som verkligen har nytta av tex en ovtjarka? Nej. Hade det begränsat väldigt mycket om de var förbjuda? Nej.

Kruxet tycker jag är blandraserna. Noll koll på mentalitet, hälsa etc. Det är i princip fritt fram att avla fram vilken mördarmaskin som helst utan konsekvenser. Självklart avlas det kassa renraser också, men det går att tex rapportera dem.
 
Det är verkligen otroligt stor skillnad på hur man ser på hundhållning i USA. Är t.ex vän med en uppfödare på Facebook (inte för att hon är uppfödare, inte min ras, utan för att hon också är författare) och hon framstår som en kunnig och engagerad person som är mån om sina hundar, men det är fullkomligt naturligt för henne att ha dem inomhushagar på nätterna och i omgångar på dagen om hon har ett par som inte går ihop. Det handlar då visserligen inte om små burar, men ändå. Man börjar tidigt tala om "crate-training", dvs att vänja valparna vid att vara i en bur och det anses vara en mycket viktig del av uppfostran. Det ses ungefär lika naturligt som att ha marsvin i bur...
 
Det är verkligen otroligt stor skillnad på hur man ser på hundhållning i USA. Är t.ex vän med en uppfödare på Facebook (inte för att hon är uppfödare, inte min ras, utan för att hon också är författare) och hon framstår som en kunnig och engagerad person som är mån om sina hundar, men det är fullkomligt naturligt för henne att ha dem inomhushagar på nätterna och i omgångar på dagen om hon har ett par som inte går ihop. Det handlar då visserligen inte om små burar, men ändå. Man börjar tidigt tala om "crate-training", dvs att vänja valparna vid att vara i en bur och det anses vara en mycket viktig del av uppfostran. Det ses ungefär lika naturligt som att ha marsvin i bur...
Usch :(
 
Man börjar tidigt tala om "crate-training", dvs att vänja valparna vid att vara i en bur och det anses vara en mycket viktig del av uppfostran. Det ses ungefär lika naturligt som att ha marsvin i bur...

Just detta (plus allt tjat om "adopt, don't shop") har gjort att jag undviker amerikanska hundforum. Det verkar som att många anser att hunden i stort sett ska bo i bur utom när den rastas (som i sig är en sväng runt kvarteret på sin höjd, för det där med att hundar behöver motion och mental stimulans är tydligen totalt okänt). Är det någon som ber om råd inför valpens hemkomst så kan man slå sig i backen på att det kommer rassla in svar som påpekar hur viktigt det är med den där förbaskade buren och om hunden inte är i den så fort man måste ta ögonen av den i fem sekunder så kommer den att riva hemmet. :cautious:

Jag kan förstå det positiva i att hunden är van att vara i bur för de gånger det inte finns något annat val, eller när man måste transportera den någonstans, men det är fullkomligt vansinnigt att utgå ifrån att hunden ska befinna sig där större delen av sin vakna tid. En hund är för sjutton ingen hobbypryl som man kan ta fram när det passar.
 
Just detta (plus allt tjat om "adopt, don't shop") har gjort att jag undviker amerikanska hundforum. Det verkar som att många anser att hunden i stort sett ska bo i bur utom när den rastas (som i sig är en sväng runt kvarteret på sin höjd, för det där med att hundar behöver motion och mental stimulans är tydligen totalt okänt). Är det någon som ber om råd inför valpens hemkomst så kan man slå sig i backen på att det kommer rassla in svar som påpekar hur viktigt det är med den där förbaskade buren och om hunden inte är i den så fort man måste ta ögonen av den i fem sekunder så kommer den att riva hemmet. :cautious:

Jag kan förstå det positiva i att hunden är van att vara i bur för de gånger det inte finns något annat val, eller när man måste transportera den någonstans, men det är fullkomligt vansinnigt att utgå ifrån att hunden ska befinna sig där större delen av sin vakna tid. En hund är för sjutton ingen hobbypryl som man kan ta fram när det passar.

Du glömde den andra grejen som man ska göra DIREKT när man får hem valpen: att vänja den vid el-halsbandet.

Det värsta jag vet är de bilder på instagram, där ägaren pussar sin hund och uttrycker hur mycket hen älskar sin hund. Och så ser man hunden: och den har 3(!) halsband på sig. Ett brett platt halsband, ett elhalsband och ett stackel :(

De verkar inte ha några problem med att sätta stackel på valpen :(
 
Är det någon som ber om råd inför valpens hemkomst så kan man slå sig i backen på att det kommer rassla in svar som påpekar hur viktigt det är med den där förbaskade buren och om hunden inte är i den så fort man måste ta ögonen av den i fem sekunder så kommer den att riva hemmet. :cautious:
Komplett med "ignorera att valpen tjuter och har sig, den ger upp efter några timmar". :(
 
Det är verkligen otroligt stor skillnad på hur man ser på hundhållning i USA. Är t.ex vän med en uppfödare på Facebook (inte för att hon är uppfödare, inte min ras, utan för att hon också är författare) och hon framstår som en kunnig och engagerad person som är mån om sina hundar, men det är fullkomligt naturligt för henne att ha dem inomhushagar på nätterna och i omgångar på dagen om hon har ett par som inte går ihop. Det handlar då visserligen inte om små burar, men ändå. Man börjar tidigt tala om "crate-training", dvs att vänja valparna vid att vara i en bur och det anses vara en mycket viktig del av uppfostran. Det ses ungefär lika naturligt som att ha marsvin i bur...

Ja precis, skillnaderna är enorma. Där är det fullt normal med elhalsband och stackel till vardags på vovven för att kunna korregera. Det är verktyg som är i var och varannans hand, inte bara hos folk som tränar för tävling och arbete utan även hos folk med noll koll på hundar. Klart som korvspad att det går åt helvete när det är så man "tyglar" och uppfostrar hunden.
 
Jag har inte alls svårt att se att hundar kan vara livsfarliga. När jag ser hur mina BCs kan svara upp på pressen från vallningsdjur, och har en som absolut tar till samma skärpa mot folk... och då är det mjuka hundar på runt 20 kg. Slarva med mentaliteten och hanteringen på > 30 kg hund och jag är förvånad att det inte går mer fel än det verkar göra!
Jo, jag vet det ju. Men vill inte förstå. Det hemska är väl att det faktiskt är människor som nyttjar denna instinkt till att skada andra djur och människor. När en hund kan göra så mycket gott.

Eller när en hund som är på gränsen hamnar hos fel människor som inte fixar att styra upp det.
För hundra år sedan var jag på ett MT där provledarna frågade en schäferägare om han hade barn- i så fall rådde dom honom att hålla hunden från barnen och dom erbjöd sig även att ta hand om jycken på plats. Han åkte hem med hunden - jag hoppas att det gick bra.
 
Jag skulle gärna se ett ''hundkörkort'', hellre än koppeltvång för de som har hundarna lösa i dagsläget kommer ha hundarna lösa där det är tvång ändå ''han är ju så snäll''.

Jag tycker det är helt förskastligt hur lite vissa hundägare vet om hundar rent generellt.

Jag tycker verkligen vi ska ha någon typ av special tillstånd för de mer riskfyllda raserna, ni som har dessa hundar behöver bara bevisa att ni klarar av dem, och de som inte klarar testet får gå utan de raserna.

Helt galet att vem som helst kan köpa precis vad de vill, antingen för att lusten faller på för en vecka eller för att vara cool.
 
Jag tror på uppfödarbegränsning. Det vill säga att vem som helst inte får avla och sälja valpar.
Mycket av luften i fulavel skulle gå ur om det inte fanns pengar att tjäna.
Genomgången uppfödarkurs av teoretisk karaktär som idag redan finns men med examen.
 
Nummer ett borde vara att hårdare regler gällande MH, dvs inte bara kräva att avelsdjuren genomfört MH, utan att hundar med 1 och 2 på kontaktmomentet måste avelsspärras. På det viset kan man sortera bort en hel del skit.

Och motsv på BPH (har inte koll på BPH)
 
Nummer ett borde vara att hårdare regler gällande MH, dvs inte bara kräva att avelsdjuren genomfört MH, utan att hundar med 1 och 2 på kontaktmomentet måste avelsspärras. På det viset kan man sortera bort en hel del skit.

Och motsv på BPH (har inte koll på BPH)
Men du får ju inte bort snubben som avlar på sin skithund med grannens skithund och sen säljer valpar för 5000 till gangsters.
 
Nummer ett borde vara att hårdare regler gällande MH, dvs inte bara kräva att avelsdjuren genomfört MH, utan att hundar med 1 och 2 på kontaktmomentet måste avelsspärras. På det viset kan man sortera bort en hel del skit.

Och motsv på BPH (har inte koll på BPH)
Fast en utmärkt hund kan ändå bli en skithund i fel händer.

Dessutom bryr sig troligen inte dessa ägare om MH etc, för deras hundar blir minsann vad de gör dem till.
Det är ju inte de kunniga hundägarna detta händer, även om olyckor såklart kan ske.
 
Jag skulle gärna se ett ''hundkörkort'', hellre än koppeltvång för de som har hundarna lösa i dagsläget kommer ha hundarna lösa där det är tvång ändå ''han är ju så snäll''.

Jag tycker det är helt förskastligt hur lite vissa hundägare vet om hundar rent generellt.

Jag tycker verkligen vi ska ha någon typ av special tillstånd för de mer riskfyllda raserna, ni som har dessa hundar behöver bara bevisa att ni klarar av dem, och de som inte klarar testet får gå utan de raserna.

Helt galet att vem som helst kan köpa precis vad de vill, antingen för att lusten faller på för en vecka eller för att vara cool.
Så du tror att ett "körkort" skulle få nonchalanta människor att bli mer ansvarstagande? De som låter sina hundar löpa vind för våg för "de är så snälla" skulle helt plötsligt gå lydnadskurser och koppla sina hundar?
 
Så du tror att ett "körkort" skulle få nonchalanta människor att bli mer ansvarstagande? De som låter sina hundar löpa vind för våg för "de är så snälla" skulle helt plötsligt gå lydnadskurser och koppla sina hundar?
Nej men då tar polisen bort hunden från ägaren.
 
Men du får ju inte bort snubben som avlar på sin skithund med grannens skithund och sen säljer valpar för 5000 till gangsters.

De registrerade uppfödare som avlar på reggade skithundar har ju inte de mest seriösa valpspekulanterna heller. Även om man inte kan ta bort den värsta blandrasaveln, så kommer ju ett högre krav på tillgängligheten på avelsdjuren att höja den genomsnittliga nivån på populationen i stort.
 

Liknande trådar

Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
451
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
296
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 852
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp