Planerad utökning av vår lilla flock

BuenoBull

Trådstartare
Man tycker man har nog med en hund men nog tusan måste man ha en till ;)
Har en bullehane på 1 år och 7 månader och har redan innan jag skaffade honom planer på att skaffa nästa hund inte så långt efter. Till en början var jag helt fast besluten om att det skulle bli en bulla, en vit tik. På senare tid har jag dock blivit lite vidsyntare och öppnat ögonen för andra raser.

Skulle vara trevligt om ni ville dela med er av era erfarenheter av bullterrier (nog för att jag redan vet, men ändå kul att höra!), westie:love:, staffe och cairnterrier!
Berätta vad ni vill, men jag är särskilt intresserad av att veta om westien är så skällig som jag fått för mig? Och är staffen relativt förig?

Tackar och bockar för hjälpen på förhand!
 
Sv: Planerad utökning av vår lilla flock

Om man jämför med en Bullterrier så är Staffen rätt förig :D Jämför man den med andra raser så är den väl inte fullt lika mycket... Allt är ju relativt.
Jag har stött på Staffar som varit väldigt föriga, och andra som varit sämre än Amstaffen (Som räknas som generellt mindre will to please), så det beror dels på linjer, dels på individen och sen på hur mycket man själv orkar motivera antar jag.
Det är samma sak inom min ras. Jag har 4 Amstaffar, varav en är väldigt svår att få att prestera öht, en annan som är väldigt mjuk och alltid intresserad av att följa och lyssna, en tredje som är enormt svårmotiverad och en fjärde som är mittimellan och helt okej att jobba med. Trots att 3 av dom har samma linjer (Mamma, pappa = linjeavlad dotter) så är dom totalt olika.

Dom andra kan jag tyvärr inte uttala mig om.
 
Sv: Planerad utökning av vår lilla flock

Haha ja nu får jag ju utgå från att jämföra med bullterriern, vilka ju är enbart ett stycke envishet och humör :D

Skulle vara skönt med en hund som inte blir grinig för att det regnar :p och det skulle definitivt vara roligt med en hund som är lite mer kontaktsökande, även när man inte har ett paket köttbullar i handen :cool:
 
Sv: Planerad utökning av vår lilla flock

Jag kan nog gärna svara om westien, rasen som ligger mig närmast hjärtat :)

Har haft 2 och det jag kan säga att det är två helt olika individer. Dom är så långt bort från varandra man kan komma. Det du ska tänka på är mentaliteten, jag vet inte hur noga du är. Jag var jättenoga med valpen jag ha rnu och väntade 2 år innan jag hittade "min" kull. Då fick jag också en totalt orädd, skitglad, social och SUND individ :) . Min första westie var ett impulsköp från mina föräldrar till mig som jag fick i födelsedagrpresent. En UNDERBAR hund på alla sätt, otroligt älskvärd och med en väldig karisma och pondus.Tyvärr var ha inte jättesund även om han var långt ifrån ett extremfall. Han hade vissa klådor vilket kan vara vanligt inom rasen (min nuvarande har inga klådor) och tyckte inte om höga smällar/ljud/skrammel.

Överlag skulle jag vilha beskriva westien som en GLAD och mycket charmig hund som sällan lämnar någon oberörd. Dom är envisa och gärna självständiga och mycket påhittiga hundar. En tuff och käck personlighet! :)
Är du noga med att kolla upp uppfödare så tror jag knappast du blir missnöjd, det ä ren underbar ras. Har du ägt en så är du fast sedan :D

Cairnterriern och westien är jättelika, däremot är det lättare att hitta en bra cairn än en bra westie och risken för ev klådor är mycket liten på cairnterriern.
En ras jag absolut kunnat tänka mig!

Westien skäller gärna, men jag skulle inte säga att den är allmänt skällig. Inte värre än någon annan av de brittiska terrierraserna.

Hoppas svaret gav dig något :)
 
Sv: Planerad utökning av vår lilla flock

Min Staffe var väldigt kontaktsökande, men det hade sin grund i att hon var enormt vek. Alltså var hon ju ingen toppenhund ändå, trots att hon kunde gå lös överallt, alltid bad om lov och knappt gav ett ljud ifrån sig utan att ha haft en lång ögonkontakt med mig först.. Vekheten syntes mest i att hon tog riktigt illa vid sig om man höjde rösten åt henne/någon annan hund, eller om jag och sambon bråkade.

Men jag vet ju såklart om att absolut inte alla Staffar är sådana! Men jag har faktiskt aldrig träffat en som varit så lätt att ha heller :D Som sagt, hon lydde minsta vink, gjorde aldrig fel och smälte in i bakgrunden överallt. Hon tog bara plats om man uppmuntrade henne att göra det. Inte som min hane, som hon delade hem med, som tar ALL plats som finns om man inte bokstavligen talat knuffar undan honom..

Men egentligen kan du ju byta till vilken ras som helst, för jag har hittills aldrig stött på någon ras som varit mer envisa än din nuvarande :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 740
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Tja, ni som känner mig från AoH vet att det blivit ett antal rasvalstrådar genom åren :p (vilket faktiskt varit till stor hjälp, jag...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: snorp
·
Övr. Hund Såhär är det: min bästa kompis ska skaffa hund vilket jag tycker är jätteroligt. Hon har varit och besökt en kennel och bland annat fått...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Ok, ännu en rastråd... Kruxet är att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter så jag vill gärna ha ett bollplank. Jag planerar inför...
2
Svar
23
· Visningar
3 046
Senast: pumah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp