Planerar för det stall som skall byggas

snurpe

Trådstartare
Under våren ska jag bygga boxarna i mitt blivande stall (:love: ) och sitter nu och funderar över boxinredningen då jag funderar över att beställa mycket smått och gott från Börjes här framöver.

Det jag direkt tänker på är:

Spångrep + skaft
Spade (ej från Börjes)
Sopkvast (ej från Börjes)
2 st gummikrokar, en till vardera box att hänga grimman på
4 st förpackningar stallkrokar á 5 st, dvs 20 st
2 st sadelhängare
1 st förvaringskorg
1 st förvaringshylla
2 st täckeshängare, en till vardera box
1 st 3-delad täckeshängare för andra täcken
2 st 20-l hinkar
2 st foderkrubbor
2 st saltstenshållare
2 st boxlås
2 st förpackningar uppbindningsringar á 2 st, dvs 4 st
1 st balkniv
2 st nya grimskaft
(vattenkoppar har svärfar åt mig)

Fill me in :idea: I stallutrustningsväg - vad har jag missat? :D

/snurpe

Sv: Planerar för det stall som skall byggas

Jag skulle nog köpa förvaringskorgar att ha utanpå boxarna också, där du kan lägga typ bandageunderlägg, lindor o dyl i.

Kanske hängare för spön, o andra smågrejer, saxar o dyl?
(Kan dock ev. vara på hööks jag såg en sådan).

Tränshängare?

Uppbindningsringar o rep eller dyl. att ha på stallgången?

Sånna där 'täckeshängare på stege' är rätt bra också att ha extra täcken på, funkar bra o ha scabrak på också!

Extra hinkhängare kan också vara en idé att sätta upp i boxarna, dessa är ju "fällbara" o tar ju ingen direkt plats. Bra att ha t.ex. OM vattnet skulle frysa.. Och så är det ju bra om du har vattenhinkar till dessa också då, bra o köpa några hinkar ytterliggare också, tycker alltid dom går åt!

Det är väll det jag kom att tänka på bara sådär i af.

Vad kul o bygga stall! :)

Jag har hittat en jättebra sak från Ikea att ha i sadelkammaren.
Det är en rund avlång sak i nät med flera fack. Hänger den i taket. Tar väldigt liten plats och man får in mycket grejer i den. Brukar finnas på barnavdelningen i roliga färger.

Såg att du hade skrivit balkniv. Köp inte den som ser ut som en hovkrats. Efter ett tag faller små bitar av rakbladet ifrån och hamnar i höet.
KATASTROF

Jag ska köpa lite lådor och smarta lösningar till sadelkammaren, men vill inte ha för mycket på boxarna. Dels för att boxarna är helt öppna fram, man vill ju inte att pållarna börjar självbehandla ;) och dels för att "ju färre saker i stallgången - desto mindre att skada sig på".

Tränsen tänkte jag hänga på vanliga krokar. Jag har bara syntetträns (använder inte läder) och det fungerar bra för dem :)

Uppbindningsringar tänkte jag ha de fyra jag skrivit upp. Vet dock ej vad jag ska ha för linor... vad tycker ni? Vanliga grimskaft? Jag tycker kedjor som vi har i stallet nu blir lite för stumt, men det kanske beror på att de är lite för korta också. Kanske kedjor med balsnöre eller något på?

Smart med stege för schabraken! Det kanske man skulle ha :idea:

Ska nog skriva till hinkhängarna också. Jag kikade på dem, men tänkte vad sjutton jag ska ju ha vattenkopp. Men som du säger kan det ju bli situationer där det är bra att ha. Ingen risk att min klumpiga Monte fastnar med foten i ringen om den inte används?

Hökorgar kommer förresten finnas i boxarna också. Iaf i Montes, ska ta med den jag har till honom nu.

/snurpe

Den har jag nog sett! Ska kika lite på den!

/snurpe

Usch då! Tur att du sa det - då stryker jag den direkt!

/snurpe

Okej. :)

Hinkhängarna är nog ingen risk om du ser till att hängaren hänger "platt" när den inte används, vilket den i normala fall ska göra. Då ska han alltså inte kunna fastna i den. :)

Sax verkar nästan smidigare än balkniv dessutom, dels är balknivar lätta att tappa bort och sedan har dom en tendens att bli "slöa" (bladen) efter ett tag.

Spångrep + skaft

Rekommendera att spendera lite mer pengar och köpa en bättre. Håller definivt längre i förhållande till priset.

Rekommenderar spångrepen som heter Aubiose, den håller för typ allt och har ett långt och bra skaft :)

Uppbindninar i gången gör man fina av tunnare kättingar, som man sedan fäster kabinhakar i ändarna på och i ringar på väggen. Sen kan man antingen ha panikhake eller sånahär i ändarna så att hästen kan komma lös om den skulle råka i panik.
De där gummigrejerna (kapellspännare) funkar verkligen, de ger inte efter för inget men går ändå lätt av om hästen rycker till hårt. De är också jättelätta att klippa/skära av.

En rejäl kniv (typ morakniv) är jättebra att ha i stallet, till allt från öppna balar, skära morötter, hjälpa hästar i nöd mm. Håller sig vass länge och slits inte ut i första taget. Självklart ska man då ha ett rejält skydd att ha den i men det förstår väl alla.

Senast ändrad av en moderator:

Álin skrev:
Uppbindninar i gången gör man fina av tunnare kättingar, som man sedan fäster kabinhakar i ändarna på och i ringar på väggen.

Och så tar man på krympslang så slipper man rasslet som blir. :idea: Jättesmart oh snyggt.

Rent spontant så skulle jag inte ha så mycket utrustning i stallet, utan försöka ha täcken etc i sadelkammaren. Hängare för grimmor högt upp på väggen, för att minska risken för att häst eller människa skadar sig på krokarna.

Värt att tänka på är att stallgången i nödfall skall fungera som utrymningsväg - då är det bra om man lätt hittar boxlås och inte trasslar in sig i en massa saker. Dessutom blir det mera lättstädat och grejjorna inte så skitiga.

Aubioses mockgrepar är lätta och helt suveräna! Gällande knivar skulle jag ha en "nöd-kniv" på BESTÄMT ställe där man ALLTID hittar den, och andra knivar för vardagspyssel.

Hinkar får man nog aldrig för många av ...

Men det är inte mycket av det där som kommer sitta i stalldelen... typ bara två gummikrokar, varsin täckeshängare på boxen och en förvaringskorg. Resten kommer att finnas i anslutande rum...

/snurpe

Förlåt. Måste ha läst dåligt! :o

Gå igenom all utrustning och tänk dig vart du skall ha den sen. T ex transportskydd som är ganska utrymmeskrävande, och ev longerutrustning etc.

Smart sak är spöhållarna där du klämmer fast spöna, tar liten plats på väggen och man hittar lätt.

Vi har 2,3*3 meters sadelkammare till två hästar och med hyllor på ena väggen och gamla köksinredningen på den andra så funkar det bra. Skulle gärna ha mera skåp för det är lättstädat, men det är helt ok som det är. Det mesta i krok-väg etc har vi också köpt på Börjes.

Vår kommer att bli ca 3,7 x 3 m, så vi borde ju överleva tycker man.

Funderar över att leta efter lite gamla garderober typ på blocket eller så. Nya är ju så hemskt dyra... begagnade fungerar ju lika bra!

/snurpe

Typ en sådan här skulle säkert rymma en del...

9125152283.jpg

8881118986.jpg

/snurpe

Varnar för Börjes spångrep! Riktigt dålig kvalitet, tung och ostabil att mocka med. Satsa på en från Aubiose (eller hur det stavas) istället, det är rätt många timmar varje år som du kommer att mocka så se till att ha bra grejor. Våran från Aubiose har hållt i över 10 år nu.
Har du skottkärra? Annars kan jag rekommendera en sån där lätt i plast om du inte har så många boxar att mocka ut, den räcker lagom till en box och är lätt att köra. En stor kärra i plåt blir riktigt tung om du fyller den...
Garderober är jättepraktiskt i sadelkammaren, då blir det lättare att hålla ordning. Se också till att ha många krokar att hänga saker på, det blir lätt rörigt annars. Om du har lite kontakter i byggbranschen är det lätt att få tag på gamla garderober mm billigt/gratis från hus som ska rivas eller byggas om, vi fick fyra nästan nya garderober (med spegel på insidan av dörren :D ) praktiskt taget gratis om jag minns rätt.
Sax är bättre än balkniv, fler användningsområden och dessutom håller den bättre.
Om du bygger nytt så rekommenderar jag nästan vattenhinkar istället för vattenkoppar, det är mindre krångel och det är lättare att se hur mycket hästen dricker. Sätt en kran alldeles utanför boxen istället så är det bara att stoppa vattenslangen över boxkanten och fylla på.
Separat utrymme för foder och för mockningsredskapen är bra att ha, om utrymme finns. Ha så lite som möjligt i stallgången!
Oj nu svävade jag iväg lite från ämnet egentligen, det var ju utrustning du ville ha tips på :o

Alla tips är mycket värda!

Det blir att investera i en Aubiose. Hatar stora tunga skottkärror (även om det är mitt första egna stall är det ju inte första gången jag mockar ;) ), så det blir definitivt en lättare mindre modell. Går hellre två gånger med en smidig än en gång med en stor.

Tror dessutom jag kommer ställa hästarna på spån, och då blir det ju inte så mkt att ta ut.

/snurpe

Vi har sen i november bädd; stalosan och torv längst ner, löst spånlager ovanpå. Inte särskilt hög bädd och inte luktar det ett smack.

På två islandshästar har vi sen dess gjort av med 5 balar (!!) staben spån (köpt på GG) så hittills är vi odelat positiva. Torven i botten rör vi inte förrän det är dax att köra ut.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 636
Senast: Habina
·
Anläggning En liten undran. Vi har godkänd förprövning för stallbyggnation, stall för 6 hästar. Vi har börjat lite smått med att fixa iordning...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: tolksele
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 379
Senast: KattisL
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 682
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka