Bukefalos 28 år!

Planerat kejsarsnitt PRIVAT

Jag födde mitt första barn på ett privat BB, det är dock på uppdrag av landstinget som tidigare beskrevs och de har inte fetare budget. De hade dock trevligare lokaler och bättre utbud av tex mat än landstingets var min uppfattning.
 
Du kanske skall välja vaginal förlossning i alla fall?
Det ger faktiskt minst påverkan på kroppen efteråt.
Nej, tror inte jag skulle klara av det. Har hellre 1 ärr än spricker eller behöva krysta fram ungen i timmar.
Ibland önskar jag däremot att jag visste exakt hur förlossningen skulle gå, för då kunde jag välja den naturliga vägen om jag blev garanterad att tex inte spricka och bli helt återställd där nere. Vill tex inte börja läcka, få skav av stygn eller sluta kunna ha samlag för att man tappat känseln eller blivit för stor där nere.

Tror mycket av kontrollbehovet har att göra med att jag aldrig egentligen velat ha barn, snarare varit livrädd för att bli gravid och föda ett barn, just för att jag vet att det påverkar kroppen så¨negativt mot vad det var innan.

Sen har vissa tur och får knappt bristningar eller liknande, men inget man kan räkna med.
 
Borde det inte bli billigare att göra kejsarsnitt på ditt vanliga sjukhus, och om det skulle bli fult - fixa till det efteråt?
Känns som att kostnaden borde skilja enormt mellan fixa ett ärr och lägga ut pengar privat för hela förlossningen. Då behöver du kanske inte heller stressa över att det måste bli bra från början (speciellt inte om du lägger ut enorma summor privat).
 
Borde det inte bli billigare att göra kejsarsnitt på ditt vanliga sjukhus, och om det skulle bli fult - fixa till det efteråt?
Känns som att kostnaden borde skilja enormt mellan fixa ett ärr och lägga ut pengar privat för hela förlossningen. Då behöver du kanske inte heller stressa över att det måste bli bra från början (speciellt inte om du lägger ut enorma summor privat).
Ja, jag börjar faktiskt tro det efter att ha räknat på flyg, boende, o ch själva ingreppets kostnader.
 
Om man får ett fult ärr eller inte beror inte enkomt på hur såret sys, utan till väldigt stor del hänger det på på ens egna läkkött. Skulle du mot all förmodan stå där med ett gräsligt ärr om några år, så går det ju i såna fall att åtgärda det då. Ärr behöver ju få tid på sig för att läka helt och blekna innan man kan säga bu eller bä om det behöver/går att åtgärda slutresultatet.
 
Å, vilka fina svar du fått av omtänksamma journalister, @Sporthorse. Jag tänkte t ex. på inlägg från @ameo och @_Zvea_ .
Jag ska försöka bidra med en bild från mitt ärr (tre snitt, det senaste för snart fyra år sedan).
De översta röda linjern är från där byxlinningen skär in i fluffet. Ärret är under, precis vid hårfästet ;).
"Hålet" är från en annan åkomma som gjorde att jag tillfälligt behövde ha kateter från magen till urinblåsan.
27553
 
Å, vilka fina svar du fått av omtänksamma journalister, @Sporthorse. Jag tänkte t ex. på inlägg från @ameo och @_Zvea_ .
Jag ska försöka bidra med en bild från mitt ärr (tre snitt, det senaste för snart fyra år sedan).
De översta röda linjern är från där byxlinningen skär in i fluffet. Ärret är under, precis vid hårfästet ;).
"Hålet" är från en annan åkomma som gjorde att jag tillfälligt behövde ha kateter från magen till urinblåsan.
Visa bifogad fil 27553
det var ju jättefint fint och syns knappt det heller :heart
 
Ärret som @Ja88 visar är inte ett ovanligt fint ärr, utan snarare ett ganska normalt. Det är det många i tråden menar med att du oroar dig för ärret i onödan 😊

Lite fel uttryckt av mig. Inte oroa sig för ärret i onödan utan oroa sig i onödan för att ärret ska bli ”förjävligt” inom landstinget.
 
Tack alla för era fina svar! Känns lite bättre efter att ha sett fina ärr och bilder från bukefalister.
Nästa vecka har jag tid hos aurora, så hoppas få mitt snitt beviljat.
I välmening - räkna inte med att få "snitt beviljat" vid ditt första samtal.
Det är inte alltid riktigt så enkelt.
För mig tog det drygt 2 månader av regelbundna samtal innan jag fick besked. Och då var jag tydlig från början att jag ville ha ett snittlöfte i ryggen för att kunna koppla av och bearbeta mina rädslor för att i bästa fall våga välja vaginal förlossning. Tyvärr kom mitt snittbesked för sent.
 
@Sporthorse Du verkar fokusera så mycket på allt negativt. Fel kön på barnet, obehagligt med sparkar, du ville inte har barn, fula ärr.

Har du funderat på att försöka få en samtalskontakt via mvc? Det låter som att du skulle kunna ha nytta av att ventilera alla farhågor med rätt person, det är ju något rätt viktigt som väntar dig som förälder. :heart

Håller med här @Sporthorse
Viktigt att du tar dina känslor och tankar på allvar, så att det inte utvecklas till förlossningsdepression eller ”bara” att du mår dåligt, för det ska du inte behöva göra.
 
Såhär ser mitt ärr ut, efter snitt för ganska precis ett år sedan (om två veckor).
Fick agraffer (klammer). I början kunde man se prickar där de suttit, det syns inte nu.
Inte ens en hand långt, men så blev bebis utplockad i v.33 också så hade kanske varit lite längre om han varit fullgången.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190402_185726.jpg
    IMG_20190402_185726.jpg
    160,1 KB · Visningar: 187
I välmening - räkna inte med att få "snitt beviljat" vid ditt första samtal.
Det är inte alltid riktigt så enkelt.
För mig tog det drygt 2 månader av regelbundna samtal innan jag fick besked. Och då var jag tydlig från början att jag ville ha ett snittlöfte i ryggen för att kunna koppla av och bearbeta mina rädslor för att i bästa fall våga välja vaginal förlossning. Tyvärr kom mitt snittbesked för sent.
Kan dom tvinga en att föda vaginalt? Herregud, det känns verkligen som dödsångest
 
Såhär ser mitt ärr ut, efter snitt för ganska precis ett år sedan (om två veckor).
Fick agraffer (klammer). I början kunde man se prickar där de suttit, det syns inte nu.
Inte ens en hand långt, men så blev bebis utplockad i v.33 också så hade kanske varit lite längre om han varit fullgången.
Ja det är ett sånt snitt jag vill ha ungefär, fast så långt ner som möjligt.
Hur kommer det sig att du födde I vecka 33? Var snittet akut eller planerat?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 498
Senast: Roheryn
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: Crossline
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 907
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp