Planritningar utomlands?

Men man kan ju duscha i ett badkar så det är ju inte som att ni skulle behöva trängas i en dusch nu heller.

Sorry, tva glas vin senare :o blev det nog inte riktigt som jag tankt. Badrummet med badkar har ocksa dusch (Nagot jag anser ganska sjalvklart) Dar dushade, i tidigare boenden, barnen och numera Maken. :p
 
Bungalow är ett skällsord i England tror jag. Engelsmän måste sova på andra våningen. Ja, jag tittar jättemycket på renovera/köpa husprogram. En annan sak är att dom ska ha superfina kök...men står of
Ganska ofta som bungalow är the mystery house, när husköparna ska lämna sin comfort zone.

(Jag älskar den här typen av akvarie-tv, man får en inblick i exotiska liv - husen, kläderna, bilarna, hur de uttrycker sig - och slipper följa en intrig)
 
Varför duschar ingen i badkaret?? Det gör vi alltid. Behövs ingen duschkabin för det.
Det är där jag duschar nuförtiden... Men det känns som onödigt utnyttjande av golvyta när ingen badar i badkaret nånsin. Liten låg modell så jag kan inte få den där mysiga sjunka ner i badet-känslan. Stort badkar ryms inte pga planlösning, alltså drömmer jag om duschkabin 🙂
 
Ganska ofta som bungalow är the mystery house, när husköparna ska lämna sin comfort zone.

(Jag älskar den här typen av akvarie-tv, man får en inblick i exotiska liv - husen, kläderna, bilarna, hur de uttrycker sig - och slipper följa en intrig)
Tycker ofta det är barn conversion - ombyggda lador.
 
Vi står precis i tagen att bygga ytterligare en ensuite i vårt hus :D så att båda tonårsdöttrarna har varsin. Maken och jag delar på familjebadrummet eftersom ingen av oss är förtjust i att ha ensuite. Vi har en walk-in wardrobe istället men den ska offras nu för att göras om till badrum till ena dottern.

Man måste ju tänka lite på senare husförsäljning också. Badrum säljer i det här landet, så är det bara. Likaså flera reception rooms. Vi har två vardagsrum men det är ju faktiskt superpraktiskt - det ena är det ”allmänna” normala vardagsrummet, det andra har utvecklats från lekrum till tonårsrum så har stora vräkiga soffor som man kan sova över på, playstation osv. Båda rummen har tv. Så när barnen har kompisar över så hänger de i det rummet och jag och maken kan vara i det andra.

Gästsovrum är ju smart om man har långväga gäster, som vi ofta har - minst en helg men ofta upp till två eller tre veckor.

Vi har ett riktigt oanvändbart rum i huset och det är vårt conservatory, som ett slags glasrum, väldigt brittiskt och sååååå opraktiskt. Iskallt på vintern och som en ugn på sommaren. Vi har inrett det som ett art room för det är verkligen jättetrevligt att sitta där och teckna och måla när temperaturen tillåter :rofl: men det är ju mest för förvaring om sanningen ska fram... visst kan man lägga in golvvärme och persienner etc, men bara persiennerna kommer att gå på över £5k så det projektet ligger alltid allra längst ner på listan...

Slutligen - vi har visserligen en riktig hall men den används aldrig eftersom vi har en mycket mer praktisk grovingång (boot room) med vattenslang precis utanför för hundarna och plats för alla hundratals skor och stövlar och jackor, hästgrejer, golfklubbor osv...precis vägg i vägg med tvättstugan dessutom :up:
 
(Endast skumläst första och sista sidan)

I en klassisk Berlinlägenhet ligger alla rum på rad, sammanfogade med en lång, smal hall. Badrummet är också en långsmal kil, där man tagit en remsa av köket (alt intilliggande rum) för att peta in badrum i ett hus som tidigare hade utedass på gården. Fastmonterade köksluckor och skåp i är inte standard då köksinredning inte anses ingå i lägenheten när den hyrs/köps (ie man tar med sig sitt kök när man flyttar). Sov- och vardagsrum är ofta rejält tilltagna.
 
Vi står precis i tagen att bygga ytterligare en ensuite i vårt hus :D så att båda tonårsdöttrarna har varsin. Maken och jag delar på familjebadrummet eftersom ingen av oss är förtjust i att ha ensuite. Vi har en walk-in wardrobe istället men den ska offras nu för att göras om till badrum till ena dottern.

Man måste ju tänka lite på senare husförsäljning också. Badrum säljer i det här landet, så är det bara. Likaså flera reception rooms. Vi har två vardagsrum men det är ju faktiskt superpraktiskt - det ena är det ”allmänna” normala vardagsrummet, det andra har utvecklats från lekrum till tonårsrum så har stora vräkiga soffor som man kan sova över på, playstation osv. Båda rummen har tv. Så när barnen har kompisar över så hänger de i det rummet och jag och maken kan vara i det andra.

Gästsovrum är ju smart om man har långväga gäster, som vi ofta har - minst en helg men ofta upp till två eller tre veckor.

Vi har ett riktigt oanvändbart rum i huset och det är vårt conservatory, som ett slags glasrum, väldigt brittiskt och sååååå opraktiskt. Iskallt på vintern och som en ugn på sommaren. Vi har inrett det som ett art room för det är verkligen jättetrevligt att sitta där och teckna och måla när temperaturen tillåter :rofl: men det är ju mest för förvaring om sanningen ska fram... visst kan man lägga in golvvärme och persienner etc, men bara persiennerna kommer att gå på över £5k så det projektet ligger alltid allra längst ner på listan...

Slutligen - vi har visserligen en riktig hall men den används aldrig eftersom vi har en mycket mer praktisk grovingång (boot room) med vattenslang precis utanför för hundarna och plats för alla hundratals skor och stövlar och jackor, hästgrejer, golfklubbor osv...precis vägg i vägg med tvättstugan dessutom :up:
Supertunna billiga vita gardiner gör stoooor skillnad i vår glasveranda. Stålvajrar är enkelt att sätta upp att hänga tyget på där det är knepiga vinklar. Persienner är ju skitfult.
 
Vi har ett riktigt oanvändbart rum i huset och det är vårt conservatory, som ett slags glasrum, väldigt brittiskt och sååååå opraktiskt. Iskallt på vintern och som en ugn på sommaren. Vi har inrett det som ett art room för det är verkligen jättetrevligt att sitta där och teckna och måla när temperaturen tillåter :rofl: men det är ju mest för förvaring om sanningen ska fram... visst kan man lägga in golvvärme och persienner etc, men bara persiennerna kommer att gå på över £5k så det projektet ligger alltid allra längst ner på listan...

Det känns som ett drömrum för mig, så härligt det låter! :love: :laugh:
 
Supertunna billiga vita gardiner gör stoooor skillnad i vår glasveranda. Stålvajrar är enkelt att sätta upp att hänga tyget på där det är knepiga vinklar. Persienner är ju skitfult.
Kanske ska prova tunna vita? Problemet är mest taket som ju också är av glas. Skrev persienner men menade inte riktigt sådana, det heter blinds på engelska och är lite av ett samlingsord för ”fönstertäckningar” typ....dessa var vita i tyg och med solreflekterande material på utsidan samt med fjärrkontroll vilket nästan är ett måste då takhöjden i det här rummet är över 4m...
 
Stackare! Jag hyr ett ombyggt garage (ett fint sådant dock) och känner igen det där med att det blir en ugn på sommaren. Men tackolov så hade de lagt in golvvärme under ombygget så det är rätt okej under vintern, har inga andra element. Och ventilationens utgång sitter i badrummet (ingången är i sovrummet, bra planering även om det inte är så hjälpsam ibland).

Det kan verkligen inte finnas så många regler kring boende i 🇬🇧 🤔
Ja, skillnaden är stor, har inte haft en helt smärtfri relation till alla min hyresvärdar genom åren, men det känns som det finns ett tydligare regelverk som skyddar boende på ett helt annat sätt i Sverige, än här.

Vad skönt med golvvärme, att du hittat ett boende med okej standard. Önskar att jag hade kunnat ta mig lite mer tid att hitta något bättre, men nu vet jag i alla fall mer om hur mycket går till runt att hyra boende här, så förhoppningsvis gör det skillnad på standarden i nästa hus/lägenhet jag flyttar till.

Kan tillägga, så ni kan skratta lite åt mig när jag bara antog att flyttstädning gick till på samma vis här som i Sverige.
Så i överenskommelsen när vi flyttade in så påminde jag att de lovat att göra en noggrann städning, som jag navit underförstått menade inkl ångtvätta heltäckningsmattorna, som de faktiskt sagt skulle göras om vi valde att hyra.

Inflyttnings dagen kom, heltäckningsmattorna hade inte blivit "tvättade", inte heller fönster, eller varken spis/ugn, tvättmaskin, diskmaskin, kylskåp/frys, för att inte tala om att det så klart inte var städat bakom eller under vitvarorna och det var inte heller städat i skåp-skåpluckor eller ens ordenligt dammsugit i rummen med plastmatta och helt klart inte våttorkats.
De kom tillbaks och städade lite halvhjärtat, dammråttorna var åtminstone borta. Deras svar var att jag skulle ha specificerat att jag ville att huset skulle varit städat på det punkterna ovan, att de hade uppfyllt vårat avtal. Så det vara bara att rulla upp ärmarna och börja skrubba. Och nu vet jag det till nästa gång! :o
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
759
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 678
Senast: Fidelin
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: Albatross
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 165
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp