Planritningar utomlands?

Förhandlas om vem som ska duscha först? Vi är tre i familjen på ett badrum och det är extremt sällan två eller fler vill duscha samtidigt. Nån förhandling kan jag inte minnas att vi haft nån gång.

Två toaletter är däremot skönt!

Här i Sverige är det väl hyfsat standard att man har ett badrum i lägenheter upp till och med tre rum. Från 4 rummare har man ett badrum och en gästtoalett. Hur riktigt stora hus och lägenheter har det vet jag inte.
Min mamma bor kvar i lägenheten dom köpte när jag var några månader. Det är fyra rum och kök, ett badrum och en extra toalett. Fungerade utmärkt för oss, vi var två vuxna och två barn.

Femmorna i samma område har två badrum och en gästtoalett vet jag.
 
9A43D20C-75F6-44B4-98CF-E40BD750A4DA.jpeg

Nu ska det bli ett extra vardagsrum igen...:meh::cautious:
 
Ok, nu spammar jag tråden lite här, och delar något som jag säkert redan delat förut, men jag måste bara visa våra grannars lägenhet. På tal om märkligt placerade badrum alltså:

Visa bifogad fil 63987
(bild från annons från när lägenheten såldes förra året, men det ser fortfarande ungefär likadant ut)

Vad säger ni nu då?!

Föregående ägare bestämde sig alltså för att ett badrum i en trea inte är tillräckligt, så han klämde in ett till. Mitt i lägenheten. Med glasväggar som angränsar till hallen, vardagsrummet och köket. Med en ljuslist längst ner, så att man garanterat inte ska missa det.

Why, oh whyyyy?! Bara tanken på hur mycket det måste ha kostat att dra om ledningar och greja i en lägenhet från 1870-talet... Och att dessutom göra det för att skapa DET DÄR! Jag har så många frågor!

(nuvarande ägare är inte förtjust men "vi har vant oss", och det skulle kosta nästan lika mycket att återställa allt till det normala...)
Jag kan inte sluta stirra på den där bilden, har sett den förut och det var samma sak då. Jag fattar inte hur väggen ser ut där inne. Och har det tak eller är det bara öppet ovanför?
 
Min mamma bor kvar i lägenheten dom köpte när jag var några månader. Det är fyra rum och kök, ett badrum och en extra toalett. Fungerade utmärkt för oss, vi var två vuxna och två barn.

Femmorna i samma område har två badrum och en gästtoalett vet jag.
Tidigare var det så att om man hade fyra (?) sovrum eller mer måste man ha två badrum/toalett. Det var på 80-talet typ. Mina föräldrar byggde ut huset med två sovrum och var då tvungna att göra ett till badrum/toalett med dusch.
Om jag fattat det rätt.
 
@sicx skrev:
"Angående finrum dock så tror jag att det är en sån där grej som äldre i hus hade. Minns att min mormor och morfar hade ett "finrum" där det stod soffor och en matsalsdel där vi bara åt vid kalas och högtider. Idag byggs det alldeles för yteffektivt för att det ska få plats ett rum som används 4 gånger per år tänker jag.".

När jag var valp på 60-talet var ett finrum normen, vare sig man hade plats eller inte. Även om man var en tvåbarnsfamilj i en hyrestvåa... jag hade klasskamrater där en dubbelsäng och en våningssäng klämts in i sovrummet. Finrummets dörr hölls stängd, barnen fick bara vara där en stund på kvällen när de tittade på barnTV. Och då var det inte tal om att äta framför TV:n! Lekte gjorde man utomhus, trafiken var ju så mycket glesare då.

Sen byggde flera av de här familjerna hus, och då fick barnen oftast egna rum... men nog :devil: fanns det ett finrum med stängd dörr också!
Uppvuxen med finrum. Finsoffor som inga fötter fick vara i, finaste mattan och matsalsbordet. Här inne åts det middag vid födelsedagar och jul. Julgranen stod här och julklappar delades ut. Hunden fick inte komma in utan fick ligga i köket, möjligen med huvudet på tröskeln. Och dörrarna stängdes när vi inte var hemma så hunden inte kunde passa på att gå in då.

Det känns än idag lite finare att fika där än vid köksbordet.
 
Snyggt!

Vi har ingen TV i vardagsrummet ... dar sitter man med en drink fore maten eller kaffe ... eller laser sagor for barnbarnen eller bara nar man vill umgas utan TV och dator som pockar pa uppmarksamheten.

Nar vi har gaster, aven vara vuxna barn, eller barnbarnen ar har over dagen bara, ar vi inte i TV rummet. Da sitter vi i vardagsrummet som inte har nagon TV. Nar barnbarnen ar har sprids dock leksaker over hela golvet och alla mobler och vi leker alla mycket intensivt. :p
Vi gör allt det där i vardagsrummet (där det finns en TV, men den är inte på särskilt ofta). Det är liksom här vi är, här vi spenderar 75% av tiden - om det så är för att ta en drink, läsa, spela spel, äta middag vid matbordet, sitta med våra laptops eller se på TV. Av sättet föregående ägare hade det på fick jag intrycket att de inte spenderade så mycket tid i det här stora fina rummet, men vad vet jag! Och har man bara tre rum att tillgå (exklusive kök och sådär såklart) tycker jag att det är lite märkligt att ha det sådär, att kunna ha ett separat TV-rum och ett separat vardagsrum är liksom något som hör hemma i ett betydligt större boende... Men det är ju skitsamma egentligen, så länge de trivdes :D

Jag kan inte sluta stirra på den där bilden, har sett den förut och det var samma sak då. Jag fattar inte hur väggen ser ut där inne. Och har det tak eller är det bara öppet ovanför?
Jag vet, jag är också nyfiken! Väggarna är glas hela vägen runt i alla fall, det kan man se på andra bilder i annonsen. Men hur tusan de gör med ventilation och sådär, och huruvida glasburen har ett tak eller ej, vet jag inte... Men vi har blivit kompis med de som bor där nu (inte bara för att kunna snoka i deras konstiga lägenhet :D) och har bestämt att vi ska träffas hemma hos varandra så fort vi får, så jag kan förhoppningsvis ge lite mer svar om ett par månader!
 
Övergången finrum till vardagsrum hänger ihop med hur köken förändrats. De var mer som stora allrum förr, inte bara matlagningslokaler. Dessutom var det där det var varmast under vintern.
Det man gjorde när man började ha vardagsrum istället för finrum var att man flyttade det "allmänna vardagslivet" dit.
Och nu bygger folk nya allrumskök. För att man inte vill ha matlagningen undanskuffad till små funktionskök som är avskilda från resten av vardagslivet.
 
Lika alla dessa badrum?! Är det 4 sovrum så har huset ungefär 5 badrum?! Är det ”svenskt” att hela familjen oftast delar badrum? Och ev har en extra lite toalett bara?
Själv tycker jag det är ovanligt med endast ett badrum. Tänker nu på hus/lgh för en familj på fyra eller fler. Måste vara så jobbigt då att bara ha en dusch/badkar! Eller bara en toa på flera personer, huu!
 
Själv tycker jag det är ovanligt med endast ett badrum. Tänker nu på hus/lgh för en familj på fyra eller fler. Måste vara så jobbigt då att bara ha en dusch/badkar! Eller bara en toa på flera personer, huu!
Ja, nog vill man ha två toaletter iallafall om man har ett boende för 3,4 personer,men just dusch/badkar har jag aldrig tänkt på att det behövs fler av!

Jag har en toa med handfat i ett rum, sen en dusch/tvättmaskin i ett rum, sen ytterligare en toa med handfat (på övervåningen). Gjorde om duschrummet här i höstas och dom frågade om jag inte skulle passa på att sätta in en toalett där också, men att ha 3 toaletter när jag bor själv (barn vv) kändes lite överdrivet. Och drygt att städa! 🤣

Vi är som mest två personer här, så då räcker det med två toaletter. Huset har 3 sovrum allt som allt.
 
Min mamma bor kvar i lägenheten dom köpte när jag var några månader. Det är fyra rum och kök, ett badrum och en extra toalett. Fungerade utmärkt för oss, vi var två vuxna och två barn.

Femmorna i samma område har två badrum och en gästtoalett vet jag.
Man vänjer sig och anpassar munnen så matsäcken aldrig riktigt räcker oavsett storlek.

Min mamma bodde som tonåring i en trea - med sina föräldrar och syskon. Senare flyttade en gravid kompis som blivit utkastad av sina föräldrar in och bodde där ett tag med sitt barn. Ett badrum. Två sovrum. En sal/finrum. Vardagsumgänge i köket.

De tyckte att de hade det ganska bra. Jag hade blivit galen av att vara så nära andra, för jag är van vid att ha eget utrymme och många egna saker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 685
Senast: Fidelin
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: Albatross
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 179
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp