Bukefalos 28 år!

Plantering av träd och tomtgräns.

KungTulle

Trådstartare
Hur nära en tomtgräns får man enligt lagen plantera tex en häck ( som ska tänkas bli stor) eller ett hyfsat rejält träd?

Jag vet att grannen får kapa av grenar etc som sticker över tomtgräns in på grannens mark men vad gäller vid nyplantering?

Är det samma regler som gäller mellan två villaträdgårdar och mellan trädgård och åkermark/skogsmark.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Tumregeln är att du ska kunna sköta häck/staket på din egen mark om det inte är gemensamt ägande.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Precis som Mia R säger, så man kan sköta bägge sidor på sin tomt. Jag har nyligen planterat en häck mot våra knasiga grannar ;-) och den har jag satt 90 cm in på vår tomt, lite synd men vill inte prata med dem i onödan och de skulle aldrig gå med på något vi föreslår ändå.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Inte konstigt att alla svenssons har så trista trädgårdar när det är så petigt *uppgiven*. Kommer man ner till Danmark är alla tomter omgärdade av både höga häckar, plank och fantastiska träd som hänger ut över gatorna och gör så både trädgårdar och gator känns lummiga. Tänk att vi inte ens ska kunna ha lite träd i städerna i sverige pga all byråkrati, träden är ju speciellt viktiga i stadsmiljöer för att rena luften men det verkar inte lika viktigt som att det kan komma lite löv på grannens garageuppfart.

Men om det är som du säger borde ju ingen kunna ha häck eftersom man måste gå över till andra sidan för att klippa, kan dom verkligen förbjuda att ha häck? Staket behöver man oftast också gå runt för att måla ordentligt. Man kan ju inte gärna sätta häck/staket 2 m innanför tomtgränsen också, det låter ganska orimligt.
Däremot att det finns regler för att häckar inte ska skymma vid korsningar vet jag men jag undrar hur mycket det verkligen är reglerat i övrigt. Det kan vara svårt att få ett träd att inte peta ut någonstans utanför tomten, såvida inte alls ska ha uppstammade bollformade träd som är 1 m höga, städerna kommer bli fruktansvärt tråkiga om inga större träd finns kvar sen, man kommer bara se en himla massa hustak.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

De flesta grannar köper och har sin häck tillsammans :). Att grenar och rötter befinner sig på grannensmark/tomt är bara ett problem om man är oense.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Vad ska jag ner till Danmark och göra? Själv har jag mina häckar och träd vid tomtgränsen eller på tomten. Allt fungerar med god grannsämja, utan den så får man se till att sätta det på sin egen tomt, men det låter märkligt om du behöver sätta ett staket 2 m in på din egen tomt för att klara av att sköta det. Använder du traktor? :rofl:

Det finns gott om stora träd i städer, iaf i resten av landet, vet inte hur det ser ut där du bor dock. :grin:
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Jag menar i de fall man inte har god grannsämja, det är väl inte helt ovanligt att man inte har samma smak som grannen om valet av häck osv, huruvida det då är "förbjudet" att ha häck. ja nu menade jag väl inte bokstavligen 2 meter men lite plats behövs det väl om man ska få plats att måla/klippa, är det en ltien tomt blir det ju en del yta som försvinner och det borde bli lite krångligt att sköta den ytan om det är trångt.

Jag använder faktiskt traktor i trädgården ;) Jag bor på landet så för min del är det inga problem men jag tänker att det är synd om man inte kan ha sin trädgård som man vill, på sin mark pga att någon enstaka gren råkar vara utanför gränsen eller för att häcken gränsar mot grannen och man inte får lov att klippa den från dennes sida. Men förhoppningsvis har man väl som du säger en bra relation så det fungerar ändå. :)
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Jag har har sett väldigt få träd i nya trädgårdar i nybyggda områden från 2000-talet, särskilt större träd, i de flesta hittar man på sin höjd ngt bollklippt.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Jag tror det dels har med att göra att folk inte vill sköta träden, men också att jorden är förstörd så träden dör bara ändå. Sedan också det faktum att nya trädgårdar sällan är så stora.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Jag tror det dels har med att göra att folk inte vill sköta träden, men också att jorden är förstörd så träden dör bara ändå. Sedan också det faktum att nya trädgårdar sällan är så stora.


Precis vår tomt är mycket stor för att vara tomt men väldigt liten för att vara gårdsmark.

Jag vill sätta lite nya träd nära gränsen på ett ställe pga av att nya markägaren bakom gården gått fram ordentligt med motorsåg och skövlat vegetation som stod mellan två skiften. ( Gammal läplantering för fd fruktodling). Innebär att det kommer blåsa mycket mer när det stormar i vår infart etc då nu alla träden var borta som stod ca tio meter på andra sidan vår gräns och i en rak rad västerut.

Har införskaffat ett körsbärsträd.:angel: samt en hassel. Hasselbuskage kan ju bli flera meter höga och nötter är för övrigt gott...

Jag vill sätta så nära gränsen jag kan utan att grannen kan komma och vifta med nån lagbok nämligen.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

*kl*

Men säg att man haft en häck och allt är frid och fröjd med grannen osv, och sen flyttar grannen och det flyttar in en som av någon anledning är extremt sur, kan man då enligt någon lag bli tvingad att ta bort häcken? Likadant om man har ett träd som stått i 20 år och som råkar ha en krona som går lite över gränsen, kan man även då blir tvingad enligt lag att ta bort trädet eller kapa grenar (vilket kan medföra att trädet dör)?

Om någon vet var det står skrivet får ni hemskt gärna länka, vill verkligen gärna veta exakt vad som är lagligt och inte.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Jo det ligger väl en del i det också, men det finns ju bra många träd som även kan platsa i små trädgårdar, men det blir ju så mycket svårare om kronan bara får gå till tomtgränsen, många gånger vill man kanske inte ha alla träden samlade på mitten så att säga.

Men jag vet att det även är många som inte vågar sätta träd pga rädsla för att grannar ska gruffa. Löv kan ju blåsa över gränserna även om trädet står på ena sidan osv.
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Ja nu har jag planterat lite och lagt hålen ca 70-80 cm på insidan av resterna av vårt häststaket vilket i sin tur står precis innanför resterna av det staket som stod när vi flyttade in som då inhägnade fruktodling på grannens mark. Detta står på de ställen man ser gränsmarkeringarna precis utanför gränsmarkeringen dvs man kan knappt lägga en tumme mellan pålen och röret så han som ägde grannmarken innan vi flyttade hit var mycket mån om att ta tillvara varenda kvadratcentimeter av sin mark.

Så trädens stammar står minst ca en meter in på vår mark. Och eftersom det är unga träd så lär det ju dröja ett antal år innan de når sin fulla höjd. Läste att hassel kan bli 5-6 meter som fullt utväxt.

Förutom hasseln och körsbärsträdet så slängde jag i i en liten gran som råkat slå rot precis utanför vår mark ( men som kommer av frö från våra granar) den är bara en 40 cm hög nu så de lär ju dröja innan den kan bli nåt ståtligt. Den skulle ju ändå förr eller senare plöjas sönder av grannen.:angel:
 
Sv: Plantering av träd och tomtgräns.

Fast nu blev jag lite småsugen på ett körsbärsträd till ju:d.... som sagt 70% rabatt på uteväxter på plantagen :p....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 144
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 933
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 908
Senast: mackan
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp