Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Gullan86

Trådstartare
finns det någon som testat att ha plast stolp en hel vinter som just de, permanent stängsel?
för/nackdelear?

det är så att jag har ingen möjlget att slå ner trästolp nu innan vintern utan hade tänkt ha en plasthage istället.

jag använder rep och band men har virat bandet/repet ett extra varv runt stolpen alltså inte bara dragit igenom själv haken utan även ett varv extra och jag har haft den hagen nu sen sep typ och hittils verkar det sitta rejält.

vill höra hur de gått för er sen när de blir tjäle i marken o allt.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Det brukar fungera bra!
Men givetvis måste man kontrollera staketet noga, eftersom stolparna ibland trycks upp och någon ibland tom välter (tex vid storm). Men det är inga större problem.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

jag har "testat" att ha plaststolpar i 17 år nu.. :) och det funkar fint, måste dock gå och slå ner en del av dem när tjälen har gått.. annars så sitter de flesta kvar där jag slog ner dem!
Håller dock på att byta ut dem nu mot trästolpar i stället!
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Menar du de här smala med en spets som man trycker ner i marken?
Isåfall kan jag inte rekommendera att ha dom över vintern. De går lätt av när det blir kallt, det blir kvar en vass bit som sticker upp ur marken (kan vara svår att få upp om det är tjäle i marken)
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Hett vatten från en hink hjälper till att få upp den fastfrysta stolpen ;)

TS :
Själv har jag också haft plaststolp året runt (utom i hörnen på hagen) och det funkar bra så länge det inte blir för blött och blåsigt samtidigt. Räkna med att du får gå runt staketet och trycka ner stolparna emellanåt, det syns inte alltid att de är på väg upp på håll, bäst att kolla. Jag har haft både två och fyra cm band och de har i princip aldrig lossnat ur hakarna på stolparna.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

När jag får blötsnö på mina trådar/10 mm band så blir det för tungt och stolparna viker ner sig.
Men om man är i närheten kan man gå och dra av snön från trådarna/banden, då håller stolparna sig på "benen". Lite jobbigt när man kommer hem från jobbet i blötsnöyra och högsta tråden i hagen är 30 cm.. Tur jag har haft snälla hästar när detta hänt. Annars har jag inte haft några större problem med plaststolpar på vintern, de går av lättare eftersom de blir sprödare i kyla och blir som någon skrivit riktigt vassa.

Numera har jag bara trästolp, så nu är det bara tråden som töjer sig när det kommer blötsnö.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Vi hade jätte problem en vinter när vi delade en hage med plaststolp.
Hästarna "hängde" på staketet från varsin sida. Elen blev ganska dålig när det blev kallt.
Staketet var nerrivet nästan varje dag, det var svårt att få i nya stolar och vassa bitar stack upp.
Bra ide med varmvatten- det skulle man provat då!!
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Jag satte ned sådana här, och trodde inte att dom skulle hålla. Men nu har dom stått sig i tre vintrar, har inte haft tid att byta ut dom (tre hektar hage) :laugh:. Har även träd-isolatorer som komplement.

20-420.gif
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

visst kan man ha plast stoplar aret runt men med egen erfarenhet brukar plast stolpar med järd udd ofta frysa sönder och vika sig vid mycket snö pa tradarna
därav har jag förra vintern /hösten inhandlat dessa runda ihaliga stolpar som man bankar ner de e av mycket stabil plast och e super nöjd fungerar utmärkt eller om du har mycket träd sätt isolatorer i de
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

jag har det, går alldeles utmärkt. dom går inte sönder om inte hästarna är på staketen... är dock inte särskilt snyggt och man får gå och rätta till dom ibland, så har börjar byta ut med trästolp.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Jag har också plaststolp (inte dom med järnspets), dock med trästolpar i hörn och andra utsatta ställen och det är där jag spänner åt bandet (med speciella bandsträckare). Om man snurrar banden/tråden runt stolpen finns risken att ledarna går av, och då leder det ju inte alls ström. Har gjort så rakt stängsling som möjligt där det är plaststolpar, och det fungerar bra. Har 3stycken 10 m.m. band.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Första vintern på gården (2005-2006) hade vi bara plaststolpar och elband. Vi flyttade in 1 december, snön kom mellan jul och nyår och låg kvar till mitten av april. Det var svinkallt, vissa perioder kunde det vara runt -20 i någon vecka.
Men stolparna och tråden satt där de skulle :D
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

tack alla för era possitvia svar detta känns ju kanon va bra då ska jag tänka på era tips när jag utökar hagen i veckan så ska den få stå över vintern, till nästa år ska vi ha slagit ner trästolpar men har nyss flyttat in i stallet och pengarna räcker ju inte till hur många permanenta hagar som helst.

tack ännu en gång.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Vi har plaststolp, fungerar bra, utom på våren då det är blött o mjukt, och stolpen lätt lägger sej ner. Fast det kan ju trästolp göra också. De har inte frusit sönder eller så, och då kan vi ha runt 30 grader kallt ibland på vintern. Har köpt dem på Nordpost, och de skall vara köldsäkra..
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Jag skulle köpa sådana på granngården då jag tillfälligt skulle dela av och regelbundet flytta en hage. Frågade då om "tillfälliga plaststolpar" och fick ett kyligt svar tillbaka att de visst går utmärkt som permanentstolp också! Så det går nog alldeles utmärkt, iaf enligt den personalen :angel:

Personligen föredrar jag trästolp, men kör på plast du, så kan man alltid byta till våren.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Har plaststolpar (kraftig plast och "ihåliga") med elband i en hage, med kraftiga trästolpar i hörnena, stor hage så vi har satt trästolp några på långsidorna och ett par på kortsidorna. Stadgar upp bra och funkar alldeles utmärkt! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Har plaststolpar (kraftig plast och "ihåliga") med elband i en hage, med kraftiga trästolpar i hörnena, stor hage så vi har satt trästolp några på långsidorna och ett par på kortsidorna. Stadgar upp bra och funkar alldeles utmärkt! :)

HELT RÄTT!
Ett "Plaststängsel" är för dåligt förankrat. Det har hänt vid hagdelning med plaststolpar att hästar fastnar med sin viftande svans i en stolpe och drar iväg med hela rasket, trasslar in sig i elbandet osv. Ingen trevlig erfarenhet för en häst!
Sätt åtminstone var tredje stolpe djupt och rejält så att en häst kan dra sig loss.
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

fungerar utmärkt tycker jag. vi har telestolp i hörnen samt vid grinden vilket gjort att vi kan spännna tråden rejält.
(skulle vilja ha metalltråd men har fn elrep) däremellan plaststolp med järnspets.
däremot har vi korridorer mellan hagarna så hästarna (15 st fördelade på 3-5 hagar) är ej så benägna att hänga på tråden.
om någon stolpe blivit avsparkad el dyl borrar vi bara ett hål med borrmaskin/skruvdragare, stoppar i stolpen och häller i vatten.
dessutom slipper man byta söndergnagda trästolpar.
våra stolpar är inne på tredje året på blåsig närkeslätt.
hur smidigt som helst!
 
Sv: Plaststolpar som "permanent" stängsel!

Jag hade nästan bara plaststolpar de första åren. Nu är det bara några kvar, men det funkade bra. Inga problem vid tjällossning eller liknande. En stor fördel är ju att de är lätta att flytta/slå ner och att hästarna inte äter på dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skall nu sätta upp permanenta hästhagar och funderar över stängselstolp. Jag kommer att använda mig av rund eltråd och funderar nu...
2
Svar
29
· Visningar
4 176
P
Hästmänniskan Hejsan! Min förening är i färd med att bygga nya rasthagar till nästa vinter då nu hästarna senaste vintern totalt tuggat upp varenda...
Svar
1
· Visningar
1 185
Senast: Cado
·
Z
Hästmänniskan Nu har vi börjat planera sommarbetet för två av våra små hästar. Sommarbetet kommer att vara på ett plats, där det aldrig har varit...
Svar
2
· Visningar
1 136
Senast: Moniq
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 419
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp